پاندمی کرونا و چشم انداز آینده یادگیری و توسعه در سازمان های حرفه ای-به قلم دکتر مهدیه حمزه ئی
پاندمی کرونا و چشم انداز آینده یادگیری و توسعه در سازمان های حرفه ای:
به قلم دکتر مهدیه حمزه ئی (متخصص علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی)
مقدمه
آنچه می خوانید گزارشی است تطبیقی در باب یادگیری و توسعه سازمان های حرفهای در دو بازه زمانی سالهای 2020 و 2021. زمانی که تازه جهان با پاندمی کرونا غافلگیر شده بود و یک سال پس از آن. هدف این است که ببینیم سازمان های عضو نهادی حرفه ای و جهاني CIPDدر زمينه توسعه نيروي انساني، در شرایط معمول و وضعیت بحرانی همچون پاندمی کرونا، چه ساز و کاری برای فرایند یادگیری و توسعه در پیش گرفته اند. وضعیت یادگیری و توسعه در دو سال 2020 و 2021 تا حد امکان با معیارهای مشترک مقایسه شده است.
قبل از آغاز بحث باید به تعریف مشترکی درباره واژههای به کار رفته در این گزارش برسیم. برداشت و توافق نظر سازمان ها و جوامع توسعهیافته و کلاً یک انسان توسعهیافته از مفهوم یادگیری با آنچه نیروی انسانی در جهان سوم تلقی میکند، متفاوت است. در جوامع دچار تأخر فرهنگی، روشها و فناوریها به عاریت گرفته میشوند؛ کتاب ها و اصول و مبانی و نظریه های مدیریتی و آموزشی مطالعه میشوند اما در حیطه نظر میمانند و کمتر صورت واقعیت پیدا میکنند. در اینجا هم میان ماه ما تا ماه گردون، تفاوت از زمین تا آسمان است. واژه آموزش در پوشش یادگیری پنهان نمیشود. کسانی حرف از شکاف توسعهای نیروی انسانی میزنند که خود دچار گسل توسعهای نیستند. پخمگان و فقرزدگان فرهنگی در مسند قضاوت درباره نخبگان ننشستهاند و ارزیابی عملکرد و دوره آموزشی (بخوانید یادگیری) را ابزاری برای تحقیر، تخریب، ترور شخصیتی، آزار و حذف زیردستان از برنامههای جانشینی، مسدود کردن مسیر پیشرفت و ارتقای ایشان نمیکنند؛ اصول یادگیری بزرگسالان سرلوحه دپارتمان های یادگیری و توسعه است و ارزیابی اثربخشی آموزشی دستمایه اهداف پنهانی و سلائق شخصی نمیشود.
واژه های کلیدی: مدیریت، منابع انسانی، یادگیری، توسعه، آموزش، برنامه ریزی، عملکرد، کرونا.
*توضیح این نکته ضروری است که مقاله پیش رو، سال 1400 نوشته و با توجه به ضرورت پرداختن به موضوعات نوظهور و افزایش گستره بحث های نظری و پژوهشی، اکنون توسط نگارنده به دست انتشار سپرده شده است.
پاندمی کرونا و چشم انداز آینده یادگیری و توسعه در سازمان های حرفه ای