سلسله نشست های تاریخ تحلیلی موسیقی معاصر با اجرای مسیح افقه
سلسله نشست های تاریخ تحلیلی موسیقی معاصر با اجرای مسیح افقه برگزار میشود.
این دوره نیاز به دانش موسیقیایی ندارد و برای علاقمندان به تاریخ موسیقی طراحی شده است.
این دوره سه ماه است و شروع دوره از هفته آخر تیرماه یکشنبه ها ساعت ١٨:٣٠ و هر جلسه ۴۵ دقیقه آنلاین و حضوری است.
این دوره در مجموعه فرهنگی سروناز شیراز در طی یک دوره سه ماهه برگزار خواهد شد.
دکتر مسیح افقه درباره این دوره میگوید:
تاریخ تحلیلی موسیقی معاصر ایران در واقع به بررسی رخدادهای مهم در موسیقی میانه قاجاریه و تا به امروز میپردازد. این بررسیها در طیفهای مختلفی رخدادهای موسیقایی ایران را دربرمیگیرد که میتوان از میان آنها به تغییر تحول در آموزش در شاخه های مختلف موسیقی ایران، پیدایش گروهنوازی ایرانی و تحولات حاکم برآن، نوازندگی و حوزه محتوای و تکنیک نوازندگی را برشمرد.
همچنین در بخش دیگر که به بررسی تاریخ تحلیلی موسیقی پرداخته خواهد شد، تاثیرات موسیقیدانان نوگرا نظیرِ علینقی وزیری، روحالله خالقی، ابوالحسن صبا و... و همچنین بازشناسی تفکرات سنتگرا و چگونگی پیدایش آنها انجام خواهد پذیرفت. در ادامۀ تاثیراتِ تحولاتِ اجتماعی بر رشد و یا واپسگرایی در موسیقی ایران با عنوان «پدیدارشناسی» بررسی خواهد شد. «تاریخ تحلیلی موسیقی ایران» در واقع جایگاه هنر موسیقی در جامعه ایران و توسعه سلایق مختلف خصوصاً در محدوده زمانی اشاره شده را در بر خواهد گرفت.
بررسی کلی در ایجاد مکاتب در حوزه ردیف کلاسیک موسیقی ایران نیز از دیگر بخشهایی است که در حوزه تحلیل تاریخی موسیقی ایران قرار میگیرد.
مسیح افقه نوازنده سنتور و نیز تحصیل کرده رشته زمینشناسی است. (کارشناسی زمینشناسی- دانشگاه شیراز ۱۳۶۷، کارشناسی ارشد فسیل شناسی و چینه شناسی- دانشگاه شهید بهشتی تهران ۱۳۷۱، درجه دکتری زمینشناسی در گرایش دیرینه شناسی و چینهشناسی – واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران ۱۳۸۱، درجه دکتری زمینشناسی در گرایش چینهشناسی و بیوزوناسیون و بیو استراتیگرافی – دانشگاه مونستر آلمان فوریه ۲۰۱۰ است.)
این پژوهشگر و مدرس موسیقی دستگاهی علاوه بر تخصص خود در زمینه نوازندگی سنتور، تحقیقات مکتوب فراوانی را نیز تاکنون در زمینه تاریخ معاصر موسیقی ایران به تحریر درآورده است.
مسیح افقه فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۵۵ در کارگاه موسیقی رادیو تلوزیون ایران آغاز کرده و پس از آن نزد بسیاری از اساتید نامدار موسیقی ایران از جمله استاد فرامرز پایور بر دانش خود افزوده است. وی تاکنون در بیش از ۳۰۰ کنسرت در داخل و خارج از کشور به ایفای هنر نوازندگی پرداخته است. همچنین از شاخصترین آلبومهای وی میتوان به «نسیم» اشاره کرد که شامل تکنوازیهای وی در دستگاه چهارگاه و آواز بیات ترک است که در سال ۱۳۸۸ روانه بازار موسیقی شد.