نویسنده : داوود سلیانچی

مراقبت و حمایت از کودکان دغدغه ای است که از مرزهای قومی، مذهبی و ملی عبور می کند. نحوه عملکرد جوامع در مورد این نگرانی ها توسط درک فرهنگی و مذهبی از دوران کودکی و حفاظت معلوم می شود. اسلام آموزه های خاصی دارد که به مراقبت و سرپرستی کودکان مربوط می شود و در سراسر جهان اسلام به روش های گوناگون تفسیر می شود. آموزه های اسلامی در مورد مراقبت از کودک عمدتاً با برداشت های غربی از حمایت از کودک همپوشانی دارد، اما می توان برخی از مواضع متضاد وجود داشته باشد. این امر پیچیدگی هایی را برای مداخله مددکاران اجتماعی در جوامع مسلمان ایجاد می کند، جایی که اساس مداخله آنها عمدتاً توسط یک پارادایم غیر اسلامی یا در زمینه های قانونی سکولار رخ می دهد. هدف این مقاله پرداختن به این موضوع در سطح وسیعی است که چگونه مفاهیم کلی حمایت از کودک و اسلام بر عملکرد کار اجتماعی با جوامع مسلمان تأثیر می‌گذارد. این به شکاف در کاربردهای عملی هم افزایی تفکر اسلامی با عملکرد اصلی کار اجتماعی در زمینه حمایت از کودکان می پردازد. برای عملکرد مؤثر، استدلال می‌شود که شاغلان مددکاری اجتماعی باید به جای تکیه بر چارچوب‌های غربی، زمینه‌های مشترک در تفکر اسلامی در مورد حمایت از کودکان را در نظر بگیرند. این امر مستلزم تحقیقات بیشتر برای ایجاد رویه مبتنی بر شواهد با خانواده های مسلمان است.

اسلام، مانند سایر ادیان، سنت دیرینه ای در مورد عدالت اجتماعی به عنوان یک الزام اخلاقی و اخلاقی دارد. ادبیات قابل توجه و رو به رشدی در مورد حقوق و حمایت از کودکان در اسلام و ارتباط آنها با سیستم های رفاه کودکان به طور کلی وجود دارد. ادبیات کنونی درباره زنان در اسلام کمتر شناخته شده است – با استفاده از قرائت های رهایی بخش قوی از قرآن – به عنوان نمونه دفاع دین از حقوق زنان در جهان

قرآن و سنت بستر اسلام است. آنها سرچشمه های اولیه شریعت هستند ، چشمه ای که شهد حیات از آن می جوشد تا وجود ما را حفظ کند. شریعت همه ابعاد زندگی انسان را کاملاً روشن کرده است تا اسلام به یک منشور کامل رفتار انسانی تبدیل شود.

شارع برای ایجاد جامعه ای مستحکم از افراد و عاری از فساد، توجه زیادی به کودکان داشته است فرزندان اماناتی از جانب خداوند هستند که تحت سرپرستی والدین خود هستند. آنها نسبت به والدین خود حقوق و تکالیفی دارند، همچنان که والدین بر فرزندان خود حقوقی دارند.

حق زندگی کردن

اسلام از مرحله اول زندگی با نهی از سقط جنین (به استثنای چند مورد) از کودکان حمایت می کند. به محض ورود فرزندان به این دنیا، اسلام با تأیید نسب آنها به پدر و مادر، آنها را تضمین می کند.

در دوره جاهلیه ، در میان برخی از مردم عربستان، یک رویه غیرانسانی وجود داشت که فرزندان خود را به نام خدا قربانی می‌کردند یا به دلیل مشکلات اقتصادی می‌کشتند. حتی در دوران مدرن، سقط جنین در نقاط مختلف جهان بدون دلیل موجهی انجام می شود. متأسفانه بسیاری از زنان مسلمان نیز بدون دلیل مشروع سقط جنین می کنند.

اسلام قتل اطفال را اکیدا ممنوع کرده و این عمل را فجیع ترین ظلم و جنایت اعلام کرده است.

«و فرزندان خود را از ترس فقر نکشیدما برای آنها و شما فراهم می کنیمهمانا کشتن آنها گناه بزرگی است

آیه 31 سوره إسراء

انتخاب یک نام خوب

در این دوران مدرن، میل شدید و بیمارگونه به پیشرفته بودن باعث می شود افراد نام های عجیب و غریب و مرسوم را برای فرزندان خود بگذارند. مردم انتخاب می‌کنند که فرزندان خود را با نام‌های منحصربه‌فرد بخوانند تا جایی که از این موضوع غافل می‌شوند که آیا این نام معنای خوبی دارد یا نه.

این حق مسلم کودکان است که با نام های خوب و معنادار مورد احترام قرار گیرند. انتخاب نام فرزندان باید با این نیت صورت گیرد که از آنچه نامگذاری شده اند برکت بگیرند.

شیردهی و پرستاری

نسل به نسل، کودکان به دلیل شیردهی طبیعی سالم و خوب رشد کردند. قرآن می فرماید

«مادرها می‌توانند برای هر کسی که می‌خواهد دوره شیردهی را کامل کند، دو سال کامل به فرزندانشان شیر بدهندرزق و روزی آنان [یعنی مادران] و پوشش آنان بر طبق مقبولیت بر عهده پدر استهیچ فردی بیش از ظرفیت خود متهم نمی شودهیچ مادری نباید از طریق فرزندش آسیب ببیند و هیچ پدری از طریق فرزندشو بر وارث [پدر] مانند [وظیفه] [پدر] استو اگر هر دو بخواهند با رضایت و مشورت هر دو از شیر جدا شوند، بر هیچ یک از آنها گناهی نیستو اگر مایلید که فرزندانتان را بدل شیر دهید، تا زمانی که بر طبق مقبوله پرداخت کنید، گناهی بر شما نیستو از خدا پروا کنید و بدانید که خدا به آنچه انجام م

این آیه حق شیردهی کودک را تأیید می کند، مدت شیر ​​دادن، حق حمایت مادر شیرخوار را ذکر می کند و حق شیردهی کودک را تأیید می کند.

آیه ۲۳۳ سوره بقره

کار کودک

امروزه استثمار کودکان در قالب کار کودک یک معضل جدی است. بسیاری از کودکان در مراحل اولیه زندگی خود مجبور به کار با دستمزد ناچیز هستند. والدینی که از طبقات پایین جامعه می آیند، فرزندان خود را برای کسب درآمد برای تامین هزینه های خانواده می فرستند.

بر اساس تعالیم اسلام، نگهداری از فرزندان بر عهده والدین است. باید به درستی از آنها مراقبت و با محبت لازم تربیت شوند. در صورت کوتاهی والدین از مسئولیت خود پاسخگو خواهند بود.

« براى انسان گناه كافى است كه از كسى كه نگهدارى دارد غفلت كند».

حق رفتار منصفانه

در اسلام، هر کودکی صرف نظر از جنسیت، حق دارد اطلاعات مفیدی کسب کند، دانش صحیح را مطالعه کند و به بهترین نوع تربیت دست یابد تا به انسان های بالغی تبدیل شود که بتواند مسئولیت های خود را انجام دهد.

والدین باید نگرش بی طرفانه و عادلانه نسبت به فرزندان خود داشته باشند. آنها نباید رفتار تبعیض آمیز با طرفداری از یک کودک و ایجاد ناراحتی از دیگری نشان دهند.

وقتی صحبت از ارث می شود، عده ای معتقدند که اگر برای عروسی دخترشان پول زیادی خرج کنند، حق دارند ارث خود را به تنهایی بین پسرانشان تقسیم کنند. این تبعیض کاملاً خلاف شرع است . در شرع آمده است که دختران مستحق سهمی از اموال والدین خود هستند و باید حق خود را در آن به آنها داد. هیچ کس نمی تواند حقوقی را که خداوند تأیید کرده است تغییر دهد.

یادآوری آنچه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است مهم است.

از خدا بترسید و نسبت به فرزندان خود عدالت داشته باشید

حق تحصیل

شکی نیست که والدین در درجه اول مسئولیت تأمین آموزش صحیح و کافی برای فرزندان خود را بر عهده دارند. آنها باید فرزندان خود را با معارف صحیح اسلامی تربیت کنند تا آنها مسلمانی نیکوکار و با آداب و ویژگی های اسلامی رشد کنند. آنها همچنین باید کودکان را از چیزهایی که ممکن است آنها را به آتش جهنم بکشاند محافظت کنند.

به همین ترتیب، آگاهی دادن به امور دنیوی مهم است تا فرزندان بتوانند زندگی شایسته ای داشته باشند.

باید به تربیت و آموزش دختران مسلمان نیز توجه ویژه ای شود. خداوند به پدر و مادر مؤمنی که دختران خود را به شیوه ای نیکو تربیت می کنند، پاداش بزرگی وعده داده است. پیامبر ﷺ فرمودند

هر کس دو دختر تربیت کند من و او مانند این دو وارد بهشت ​​می شویمو  با دو انگشتش نشان داد.

حقوق کودکان

  • تایید اصالت
  • تربیت اسلامی
  • حق دوست داشتن
  • منع از فحش دادن

نتیجه گیری

کودکان کم سن تر از آن هستند که از حقوق خود آگاه باشند . بنابراین خداوند برای تضمین رعایت این حقوق , مسئولیت شفاف سازی آن ها را بر عهده گرفته است و پیامبر اکرم ( ص ) نیز در مورد آن ها به تفصیل توضیح داده است . کسانی که این حقوق را که خداوند مقرر فرموده است رعایت کنند پاداش آن را خواهند گرفت و کسانی که کسی را از حقوق خود محروم کنند نیز به همین دلیل مجازات خواهند شد .

Hide picture