آینده ورزش در خاورمیانه

   داوود سلیانچی

رئیس انجمن جت اسکی و جت بُت

بازار ورزش خاورمیانه با رشد قابل توجهی در میزبانی رویدادهای ورزشی مهم در منطقه، به ویژه جام جهانی فوتبال 2022 قطر، و تمرکز بیشتر بر استفاده از قدرت ورزش برای ایجاد تغییرات اجتماعی، در حال رونق است. چندین مسابقه منظم در تقویم ورزشی در منطقه وجود دارد، مانند فرمول 1 (F1) که در سال 2023، چهار مسابقه در بحرین، عربستان سعودی، قطر و ابوظبی برگزار خواهد شد.

ما همچنین شاهد سرمایه‌گذاری خاورمیانه در لیگ‌های جدیدی هستیم که در داخل کشور میزبانی می‌شوند، مانند لیگ بین‌المللی T20، لیگ جدید کریکت 20-20 که در ژانویه و فوریه 2023 در امارات برگزار شد.

با نگاهی به آینده، می توانیم ببینیم که بازار ورزش خاورمیانه به رشد و تکامل خود ادامه خواهد داد. برای مثال، دو دوره بعدی جام ملت‌های آسیای کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) در قطر 2023 و عربستان سعودی در سال 2027 میزبانی خواهد شد. رویدادهای مشارکت جمعی نیز برگزار می‌شود.

در دستور کار قرار دارد زیرا همچنان شاهد رویدادهای ورزشی با حضور جهانی در سراسر منطقه هستیم، مانند ماراتن دبی و مرد آهنی بحرین 70.3. این رویدادها اهمیت فزاینده ورزش و فعالیت بدنی را در دستور کارهای ملی تکمیل می کند

تاثیر و نتیجه قابل اثبات

 تاثیر مثبت ورزش

ورزش هم از نظر اقتصادی و هم از نظر اجتماعی تأثیر مثبتی بر کیفیت زندگی دارد و خواهد داشت:

  1. 1. مزایای اقتصادی: میزبانی رویدادهای ورزشی بزرگ، بستری را برای قرار دادن یک شهر یا کشور در «صحنه جهانی» فراهم می‌کند و فرصت‌هایی را برای توسعه و تقویت روابط تجاری و بازاریابی خود در بازار گردشگری جهانی ایجاد می‌کند.
  2. 2. منافع اجتماعی: سرمایه گذاری در امکانات مرتبط با ورزش، مربیان، رویدادها، برنامه ها و فدراسیون های ملی فرصت هایی را برای ساکنان ایجاد می کند تا در فعالیت های سراسر منطقه شرکت کنند.

سرمایه گذاری دیلویت ( Deloitte)  در ورزش

تاثیر مثبت بالقوه ای که ورزش دارد و می تواند همچنان بر خاورمیانه داشته باشد، با هدف اصلی سازمان ما در ایجاد تاثیری که اهمیت دارد، همسو است. یکی از مولفه های کلیدی این که چگونه می توانیم به این امر کمک کنیم، گسترش گروه تجاری ورزشی دلویت بریتانیا  UK Deloitte Sports Group به رهبری تیم بریج است. ما در حال حاضر متخصصان تجاری ورزشی اختصاصی در خاورمیانه داریم که قابلیت های کسب و کاره ای مشاوره و مشاوره مالی دلویت را تکمیل می کنند که به ترتیب توسط حسن مالک ب و رابین باتریس رهبری می شوند.

دیدگاه های زیر در مورد رونده ای کلیدی در بازار ورزش خاورمیانه به همراه دیدگاه های متخصصان برجسته کسب وکار ورزشی در منطقه گسترش می یابد.

 

شش نیروی بزرگ تغییر که تا سال ۲۰۳۰ صنعت ورزش را شکل خواهند داد

نیروهای تغییر همه جنبه‌های ورزش را شکل می‌دهند و بر چشم‌انداز ذینفعان تأثیر می‌گذارند، که شامل هواداران، ورزشکاران، داوطلبان، حامیان مالی، رسانه‌ها، نهادهای حاکم و فدراسیون‌ها، شهرهای میزبان و سرمایه‌گذاران می‌شود.

۱. تحول در بازار ورزش های جهانی

علاقه سرمایه گذاران به ورزش همیشه بالا بوده است؛ چرا که سازمان های ورزشی برای تامین بودجه برنامه های رشد بلند پروازانه و همچنین سرمایه گذاری ها و مشارکت های مشترک برای کسب درآمد جدید به سرمایه خصوصی روی آورده اند.

 رونده ای کلیدی عبارتند از:

  • بهره وری تجاری از طریق سرمایه گذاری های پرتفوی یعنی مدل مالکیت چند باشگاه
  • ضرورت توجه به ورزش بانوان به عنوان یک سرمایه جذاب و متمایز
  • صاحبان حقوقی که به دنبال سرمایه گذاری خارجی برای حمایت از طرح های رشد تجاری خود و استفاده از تجربه ارزش آفرینی سرمایه گذاران هستند
  • سرمایه گذاران از ورزش های اصلی متنوع می شوند و به دنبال فرصت هایی در دارایی های نوظهور و کم تر تجاری می گردند. سرمایه گذاران پیچیده تر، دارایی های فن آوری تکمیلی و سرگرمی را به دست خواهند آورد تا در نقاط تماس متعدد به طرفداران خدمات ارائه دهند.
  1. 2. نسل بعدی طرفداران

نسل Z و نسل آلفا بازی می کنند و فرمت های کوتاه تر و فشرده تری از ورزش های سنتی مصرف می کنند. سازمان ها ممکن است مجبور شوند روی نوآوری تمرکز کنند که طیف گسترده تری از رفتارهای طرفداران را شیفته خود می کند. جذب و حفظ طرفداران دیگر تنها به “وفاداری به برند” متکی نخواهد بود، بنابراین سازمان های ورزشی در حال تطبیق پیشنهادها خود برای تمرکز بر موارد زیر هستند:

  • تجارب: طرفداران ممکن است ترجیح دهند که در قلب تصمیم گیری باشند و به دنبال تجربیات شخصی تر باشند، برای مثال فرمول E Fanboost که به موجب آن پنج راننده ای که بیش ترین رای را دریافت می کنند، با انفجار قابل توجهی از قدرت موتور که می تواند در طول مسابقه مورد استفاده قرار گیرد، جایزه می گیرند.
  • محتوای انحصاری: محتوای اختصاصی: سازمان های ورزشی با پلتفرم های برتر (OTT)هم کاری می کنند تا فرصت های تعامل جدیدی ایجاد کنند که ممکن است برای مخاطبان متنوع تر جذاب باشد، برای مثال Netflix مستند (نقطه شکست).
  • فرمت‌های جدید مسابقه: سازمان‌ها در حال نوآوری در قوانین و قالب‌های خود هستند تا زمان استراحت را کاهش دهند و سرگرمی بیشتری تولید کنند، به عنوان مثال «سوپر تای‌بریک» در تنیس و «صد» که در سال 2021 به کریکت معرفی شد.
  1. 3. سرعت دیجیتال

نوآوری دیجیتال همچنان راه‌های جدیدی را برای مردم برای بازی، مصرف و مشارکت با ورزش ارائه می‌کند، برای مثال:

  • تغییر نام فیس بوک به متا ، تاثیر آینده واقعیت مجازی را تایید کرد. در ماه مه سال ۲۰۲۲، آث میلان مقابل فیورنتینا اولین مسابقه فوتبالی بود که در این ورزشگاه پخش شد.
  • فن آوری های مبتنی بر بلاک چین مانند توکن های غیرقابل معاوضه (NFT) باعث درگیری طرفداران ورزش های آنلاین می شوند، به عنوان مثال، NBA Top Shot یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین است که به طرفداران امکان خرید، فروش و تجارت NFT های مسابقات ویدئویی NBA را می دهد. تا مارس ۲۰۲۱، بیش از ۸۰۰ هزار حساب در اپ استور NBA ثبت شد و این کاربران در مجموع بیش از ۵۰۰ میلیون دلار آمریکا درآمد کسب کردند.

ما می توانیم ببینیم که سازمان های ورزشی در آینده بومی های دیجیتال چابکی خواهند بود و تکنولوژی های قدرتمندی را در تمام جنبه های فعالیت خود به کار خواهند گرفت. نوآوری دیجیتال باعث ظهور مدل های کسب وکار جدید و ایجاد هزاران فرصت درآمدزایی خواهدشد.

  1. 4. تنوع، برابری و شمول

مردم، به ‌ویژه نسل جوان، بیشتر با برندهایی که در زمینه تنوع، برابری و شمول اقدام می‌کنند، هماهنگ می‌شوند. برندهای ورزشی تفاوتی با هم ندارند و به همین دلیل بیشتر هدفمند هستند و در قلب تغییرات اجتماعی گسترده تر قرار می گیرند.

  • شرکا به طور فزاینده‌ای در حال بررسی حمایت‌های مالی هستند به دنبال تأثیر هدف محور بر قرار گرفتن در معرض، به عنوان مثال، مالی شرکت خدمات، آلیانز، اکنون اسپانسر عنوان لیگ راگبی 15 نفره زنان است.
  • ورزشکاران از سکوهای خود برای قهرمانی تدریجی موضوعی مسائل و سازمان‌های چالش‌برانگیز استفاده می کنند ، به عنوان مثال، نائومی اوزاکا با پلتفرم سلامتی در محل کار، Modern Health به‌عنوان حامی سلامت جامعه همکاری می‌کند.

۵ سلامت و تندرستی

سلامت جسمی برای بسیاری از افراد نگران کننده است و با شیوع این بیماری همه گیر با تاکید بر مزایای ورزش به دلیل افزایش مشکلات سلامت روان تشدید شد.

  • سلامت جسمانی یکی از سریع ترین صنایع در حال رشد است و صنعت جهانی ورزش بیش از ۹۷ میلیارد دلار آمریکا ارزش دارد و درآمد صنعت تناسب اندام و سلامت با نرخ ۸.۷ درصد در سال در حال رشد است.
  • هم افراد و هم سازمان ها به طور فزاینده ای از سلامت روان آگاه هستند و تمایل دارند که در مورد سلامت روان بحث کنند، با توجه به اینکه هر سال یک نفر از هر چهار نفر مشکلات سلامت روان را تجربه می کند و ۷۰ تا ۷۵ درصد آن ها تشخیص داده می شوند و هیچ درمانی دریافت نمی کنند.

آگاهی بیشتر از سلامتی می تواند نسل های جوان را به ورزش و انجام ورزش ترغیب کند چرا که ما انتظار داریم فرمت های کوتاه تر و سازگارتر ورزش به دلیل محبوبیت آن ها در میان آن ها تکثیر شود.

۶. تغییرات آب و هوایی

و پایداری محیط زیست تغییرات آب و هوایی و پایداری بر انتظارات مصرف کننده و جامعه با تاکید برافراد و موسساتی که رویکرد آگاهانه تری نسبت به محیط زیست دارند. تخمین زده می شود که صنعت ورزش ۰.۶ تا ۰.۸ درصد سهم دارد.

از مجموع انتشار جهانی کربن ۵، و تغییر آب و هوا تاثیر جدی بر چگونگی، زمان و مکان انجام ورزش خواهد داشت.

تا سال ۲۰۵۰ خاورمیانه چهار درجه سانتیگراد گرم تر خواهد شد که دو برابر میانگین جهانی است، در حالی که دانشمندان برای نجات بشریت این میزان را ۱.۵ درجه اعلام کرده اند. ۶ با توجه به توانایی آن در تعالی جغرافیاها و فرهنگ ها، صنعت ورزش می تواند کاتالیزوری در واکنش و آغاز طرح های پایداری از طریق مشارکت های هدفمند و سیاست های رقابتی باشد.

سرمایه گذاری خاورمیانه در ورزش

در سطح جهانی، ما شاهد هجوم سرمایه‌گذاری در ورزش در سال‌های اخیر بوده‌ایم که بر پایه اعتماد سرمایه‌گذاران به انعطاف‌پذیری صنعت، همراه با این تصور که دارایی‌های ورزشی یک پروفایل ریسک جایگزین برای پرتفوی‌های متنوع ارائه می‌دهد، حمایت شده است.

تا به امروز، سرمایه گذاران خصوصی و نهادی از خاورمیانه عمدتاً به بیرون نگاه کرده اند. آیا تغییر سیاست ها در منطقه می تواند شاهد هجوم سرمایه گذاری داخلی باشد و ورزش اهرمی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی باشد؟

در سال‌های اخیر، ذینفعان خاورمیانه سرمایه‌گذاری زیادی در این زمینه کرده‌اند دارایی های ورزش خیمه شب بازی در فوتبال، موتوراسپرت، گلف، تنیس و موارد دیگر برای به دست آوردن جایگاه برجسته در تقویم ورزشی جهانی. این بازی در قطر در سال 2022 به اوج رسید و چشمان جهان به جام جهانی فوتبال که برای اولین بار در سال 2018 منطقه خاورمیانه برگزار شد، جلب شد.

از آنجا که این منطقه خود را به عنوان مرکزی برای ورزش و سرگرمی تثبیت می کند، انتظار داریم که شاهد رشد صنعت رویداده ای ورزشی خاورمیانه باشیم. چشم انداز ورزشی در حال ظهور نیز احتمالا باعث رشد مخاطبان ورزشی، طرفداران و مشارکت در سراسر خاورمیانه می شود و فرصت های جدیدی را برای سرمایه گذاران خصوصی و نهادی برای سرمایه گذاری در دارایی های نزدیک تر به خانه ایجاد می کند.

سرمایه گذاری برون مرزی

سرمایه گذاری خارجی در سال های اخیر، به ویژه در فوتبال، شاهد گسترش سرمایه گذاری خاورمیانه در دارایی های ورزشی اروپا بوده ایم. در حال حاضر، بیش از بیست باشگاه فوتبال اروپایی وجود دارد که سرمایه گذاران خاورمیانه ای در آن ها سهم مالکیت دارند. ده مورد از این معاملات در سه سال گذشته انجام شده است و کریدور معاملات خاورمیانه به اروپا را پس از ایالات متحده به دومین کریدور فعال از نظر معاملات فوتبال تبدیل کرده است.

این سرمایه گذاری ها معمولا سهام عمده، با اندازه معامله متفاوت، هم در بخش اول و هم در بخش دوم بازارهای اروپایی به دست آورده اند.

براساس گزارش اتحادیه پول فوتبال دلویت Deloitte ، در انتهای این هرم، سرمایه گذاران خصوصی یا سازمانی خاورمیانه در پنج باشگاه از ۲۰ باشگاه برتر درآمدزایی در فوتبال جهان سهم مالکیت دارند. علاوه بر سرمایه گذاری مستقیم، شرکت های مستقر در خاورمیانه شرکای مالی مهمی برای چهار شرکت برتر لیگ پول هستند.

ورود به مشارکت های تجاری با سازمان های مستقر در خاورمیانه این فرصت را به باشگاه های اروپایی می دهد تا از طریق نوآوری، پلتفرم های دیجیتال و فن آوری با یک پایگاه جدید و عمدتا بکر در منطقه درگیر شوند.

برای سرمایه گذاران، هنگامی که به شیوه ای ریسک محور دنبال می شوند، این امر ورودی به چشم انداز در حال تکامل فوتبال اروپا را فراهم می کند که در آن باشگاه ها از “دارایی های نشان داده شده” به سرمایه گذاری که بازده را از طریق رشد بلند مدت ارزش سهام ایجاد می کند، در حال پیشرفت هستند.

فراتر از فوتبال، در ۱۸ ماه گذشته شاهد حضور سرمایه گذارانی از منطقه در تیم های فرمول ۱، سری E۱، فرمول E و حامیان مالی از منطقه در رویدادها و تیم های بین المللی از جمله شورای بین المللی کریکت، فرمول ۱ و فیفا بوده ایم.

 

سرمایه گذاری خارجی در آینده

در تعدادی از بازارهای مهم خاورمیانه، ورزش به طور سنتی یک صنعت ملی شده است. از آنجا که این منطقه به متنوع سازی اقتصاد خود ادامه می دهد، انتظار می رود که یک تغییر به سمت خصوصی سازی و یک مدل رقابتی “بازار آزاد” باعث هجوم سرمایه گذاری خارجی داخلی و خارجی در آینده به خاورمیانه شود.

دولت های محلی سرمایه گذاری خصوصی را تشویق می کنند و می دانند که این سرمایه گذاری نقشی کلیدی در کمک به آن ها در دستیابی به چشم اندازهای ملی، ارتقا ورزش در کشور و کاهش وابستگی به یارانه های دولتی بخش ورزش ایفا می کند. علاوه بر این، ورزش می تواند یک چرخه با فضیلت مرتبط با هدایت فعالیت در سراسر کشور، ایجاد شغل و فراهم کردن یک پلتفرم سرگرمی بی نظیر با منافع اقتصادی و اجتماعی قابل توجه را هدایت کند.

برای این انگیزه های خصوصی سازی، سرمایه گذاری موفق، مسئولانه و پایدار در ورزش از اهمیت بالایی برخوردار است. سرمایه گذاران بخش خصوصی ممکن است متولی باشگاه های ورزشی و دارایی هایی شوند که در قلب ملت ها و جوامع قرار دارند. مهم است که تمام تصمیمات سرمایه گذاری توسط یک استراتژی مالکیت تعریف می شود که از حیات مالی و عملیاتی بلندمدت محافظت می کند، در حالی که همچنین

میل به رقابت را متعادل می کند. در یک صنعت حرفه ای که در آن تصمیمات ناشی از شور و اشتیاق می تواند منجر به زیان مالی قابل توجهی شود، تصمیم گیری سنجیده و منطقی، که توسط عمق دانش و بینش صنعت پشتیبانی می شود، اکنون ضروری است. ( زال اودودیا، دستیار مدیر، گروه تجاری ورزشی، دلویت بریتانیا )

چگونه کمیته عالی تحویل و میراث برای ارائه میراث جام کلمه برنامه ریزی کرده است

ایزی رای، سرپرست گروه تجاری، با زید موسوی، مشاور استراتژیک دبیرکل، کمیته عالی تحویل و میراث مصاحبه انجام داد

ایزی: میراث برای “SC” چه معنایی دارد و این چه تاثیری بر آن داشته است برنامه ریزی و آمادگی برای این فعالیت ها؟

زید: «SC» ؛  مخفف کمیته عالی تحویل و میراث است، بنابراین از همان ابتدا در عنوان ما به عنوان یک نکته کلیدی است که باید روی آن تمرکز کنیم و ارائه کنیم. من میراثی را می بینم که هم انتهای پشتی و هم یک قسمت جلویی دارد، جایی که قسمت جلویی راهی است که مسابقات را به خاطر می سپارند، در حالی که انتهای پشتی پس زمینه اثرات میراث اقتصادی، اجتماعی، انسانی و زیست محیطی است.

ایزی: با توجه به این چهار رکن ذکر شده، آیا می توانید تأیید کنید که برنامه ریزی میراث را اینگونه تنظیم کرده اید؟

زید: یکی از نکات منحصر به فرد در مورد جام جهانی ۲۰۲۲ که به میراث کمک کرد این است که این جام ۱۲ سال قبل از جام جهانی اهدا شد. اکثر تورنمنت های فیفا شش تا هفت سال قبل برگزار می شوند، اما ما ۱۲ سال زمان برای آماده سازی داشتیم که به این معنی بود که می توان در ابتدای مسابقات تمرکز زیادی روی پروژه های میراثی خاص به صورت موازی داشت. به عنوان مثال، یکی از این پروژه های میراثی عبارت است از:

نسل شگفت انگیز” که در سال ۲۰۱۰ به عنوان بخشی از مناقصه آغاز به کار کرد. این ابتکار مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) زمین ها و برنامه های فوتبال را در 35 کشور ارائه کرد و از یک میلیون نفر در این کشور حمایت کرد.

جوامع محروم

یکی دیگر از تأثیرات اجتماعی که ما شاهد آن بوده ایم، تقویت وحدت اعراب است، به عنوان مثال، پیروزی عربستان سعودی در برابر آرژانتین و صعود مراکش به نیمه نهایی، و همچنین درک بین المللی از منطقه. جام جهانی 2022 فیفا به عنوان یک تورنمنت برای خاورمیانه طراحی شد که از درک فرهنگی و همبستگی از طریق ورزش حمایت می کند.

ایزی: با فکر کردن به میراث اقتصادی جام جهانی، به نظر شما سه میراث برتری که قطر امیدوار است به آن دست یابد چیست؟

زید: گردشگری: گردشگری قطر با استفاده از زیرساخت‌های جدید هتل‌داری و فعالیت‌های گردشگری توسعه‌یافته برای جام جهانی، شش میلیون بازدیدکننده در سال را تا سال 2030 هدف قرار داده است. یک نظرسنجی نشان داد که 81 درصد از افرادی که از این مسابقات بازدید کردند، گفتند که قطر را به عنوان مقصد گردشگری به دوستان و خانواده خود توصیه می کنند.

قطب ورزشی: از طریق میزبانی رویدادهای ورزشی بزرگ، قطر به عنوان یک مرکز ورزشی جهانی دیده می شود. ما در مرحله بعدی جام ملت های آسیا را داریم که در سه ماهه اول سال 2024 تحویل داده می شود، جایی که از زیرساخت های جام جهانی موجود در آن استفاده خواهیم کرد.

ظرفیت ها: ما در صنایع ساخت وساز، رویدادها و گردشگری شغل ایجاد کرده ایم و از کسب و کاره ای محلی حمایت کرده ایم و ۹۰ درصد قراردادهای شورای عالی به شرکت های قطری اعطا شده است. مردم و شرکت ها در قطر قابلیت ها و تجربیات مهمی را برای آینده توسعه داده اند.

ایزی: به نظر شما قطر چگونه از جام جهانی به عنوان بستری برای توسعه خود به عنوان یک قطب ورزشی استفاده خواهد کرد؟

زید: این برند اکنون با ورزش در ارتباط است. ما میزبان تنیس و گلف بوده ایم و جایزه بزرگ F1 را در سال ۲۰۲۳ داریم.

تقویم رویداده ای ما در طول سال جریان ثابتی از گردشگران را ایجاد می کند و کیفیت زندگی افرادی که در اینجا زندگی می کنند را بهبود می بخشد زیرا اقتصاد متعاقبا در نتیجه رویداده ای ورزشی و سرگرمی بهبود می یابد.

ایزی: چه توصیه ای به میزبانان آینده جام جهانی دارید؟ آیا نکته مهمی برای میزبانی کشورها دارید؟

زید اظهار داشت:

1 – سهامداران اصلی خود را بشناسید و اطمینان حاصل کنید که یک استراتژی برای ایجاد حداکثر تاثیر مثبت برای آن ها می سازید و ارائه می دهید.

۲- روی ارائه اهداف خود تمرکز کنید و در عین حال پذیرای ایده ها و نوآوری های جدید باشید. برای هر کاری آماده باشید.

3 – برای هر چیزی آماده باشید….

مفاهیم بلاک چین در ورزش

ظهور فناوری بلاک چین تأثیر زیادی بر صنعت ورزش در سراسر جهان داشته است و خاورمیانه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در سال های اخیر، علاقه به کاربردهای بالقوه بلاک چین در خاورمیانه رشد قابل توجهی داشته است و برخی کشورها در حال بررسی استفاده از آن هستند. برای درک بهتر پتانسیل بلاک چین در جامعه ورزشی منطقه، بیایید سه مفهوم مهم فن آوری بلاک چین را در برنامه های مشارکت و پاداش طرفداران ورزشی بررسی کنیم:

چالش در سیستم سنتی این است که برای طرفداران دشوار است که تاثیر مستقیمی روی تیم ها یا بازیکنان مورد علاقه خود داشته باشند و تیم ها به طور موثر براساس بازخورد طرفداران جمع آوری و عمل کنند.

فعال سازی فناوری بلاک چین

پلتفرم های توانمندسازی فن آوری بلاک چین از فن آوری بلاک چین استفاده می کنند تا به طرفداران اجازه دهند در برنامه های مشارکت شرکت کنند و به تصمیمات تیمی خاص رای دهند. این پلتفرم یا در بلاک چین، یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز (DAO)از یک سیستم توکن استفاده می کند که در آن طرفداران می توانند توکن هایی را خریداری کنند که نشان دهنده میزان مشخصی از قدرت رای گیری هستند. این توکن ها سپس در یک دفترکل غیرمتمرکز ذخیره می شوند و توسط شبکه ای از شرکت کنندگان نگهداری می شوند و دستکاری یا تغییر تقلبی داده ها را دشوار می کنند و یک سیستم رای گیری شفاف، امن و ضد دستکاری را تضمین می کنند.

مطالعه موردی

مطالعه موردی Socios.com یک برنامه وفاداری و پاداش هواداران است که در آن باشگاه‌های فوتبال مختلف به این پلتفرم پیوسته‌اند تا به طرفداران خود اجازه دهند تا در مورد تصمیمات تیمی مختلف رای دهند و در برنامه‌های تعامل با طرفداران شرکت کنند.

به عنوان مثال، پاری سن ژرمن F.C.7 از این پلتفرم برای اجازه دادن رای به طراحی پیراهن خود، موسیقی پخش شده در بازی های خانگی و ایجاد کالاهای جدید استفاده کرده است. این استفاده از بلاک چین است

می تواند تعامل طرفداران را افزایش دهد و روش ایمن تر و کارآمدتری برای جمع آوری و عمل به بازخورد طرفداران ارائه دهد. کلکسیونی و یادگاریها :

چالش در سیستم سنتی برای کلکسیونی ها و یادگاری ها این است که می توان آنها را به راحتی جعل کرد که منجر به عدم اعتماد به اصالت آنها می شود. فعال سازی فناوری بلاک چین فناوری بلاک چین را قادر می سازد

فعال سازی فناوری بلاک چین

ایجاد توکن ها یا دارایی های دیجیتال منحصر به فرد که نشان دهنده مالکیت یک مجموعه خاص است. این توکن‌ها در یک دفتر کل غیرمتمرکز ذخیره می‌شوند و تضمین می‌کنند که مالکیت و اصالت کلکسیون قابل تأیید و ردیابی است. این همچنین خرید، فروش و تجارت یادگاری های خود را برای مجموعه داران آسان می کند.

مطالعه موردی

FIFA+ Collect  پلتفرمی است که به طرفداران اجازه می‌دهد تا کلکسیون‌های دیجیتالی منحصربه ‌فرد بازیکنان، تیم‌ها و لحظات تاریخ فوتبال خود را جمع‌آوری، تجارت و در اختیار داشته باشند.

استفاده از فناوری بلاک چین تضمین می کند که کلکسیون ها معتبر هستند و می توان مالکیت آنها را تأیید و ردیابی کرد. علاوه بر این، این پلتفرم روشی سرگرم‌کننده و جذاب برای ارتباط با تیم‌ها و بازیکنان مورد علاقه‌شان را در اختیار طرفداران قرار می‌دهد.

بلیط (NFT=  Non-Fungible Token ) با حق امتیاز:

چالشی که در سیستم سنتی فروش بلیط وجود دارد این است که تقلب در بلیط و اسکالپ کردن می تواند یک مسئله مهم باشد و باعث شود طرفداران قیمت های بالاتری برای بلیط های جعلی یا تکراری بپردازند. در عین حال، درآمد حاصل از فروش بلیط اغلب به یک تراکنش محدود می شود.

فعال سازی فناوری بلاک چین

فناوری بلاک چین امکان ایجاد توکن‌ها یا دارایی‌های دیجیتال منحصر به فرد را فراهم می‌کند که نشان دهنده مالکیت یک بلیط خاص است.

این توکن‌ها در یک دفتر کل غیرمتمرکز ذخیره می‌شوند، که تضمین می‌کند که مالکیت و صحت بلیط قابل تأیید و ردیابی است. این امر همچنین خرید، فروش و تجارت بلیط های خود و همچنین کسب حق امتیاز از طریق فروش مجدد بلیط را برای طرفداران آسان می کند.

مطالعه موردی

تیک تاک Ticketmaster با پلتفرم بلاک چین Flow همکاری کرده است تا یک سیستم فروش بلیط برای دالاس ماوریکس NBA. 9 این سیستم شامل ایجاد پنج میلیون NFT است که نشان دهنده بلیط های بازی است و به طرفداران اجازه می دهد بلیت های خود را بخرند، بفروشند و معامله کنند و همچنین حق امتیاز کسب کنند.

از فروش مجدد بلیط هایشان.

این استفاده از فناوری بلاک چین یک سیستم فروش بلیط امن و شفاف و همچنین روش جدیدی را برای طرفداران برای مشارکت و مشارکت در فرآیند فروش بلیط فراهم می کند.

کشورهای خاورمیانه به شدت در فناوری بلاک چین سرمایه گذاری کرده اند و بخش ورزش حوزه قابل توجهی است. طبق گزارش تامسون رویترز، کل هزینه های برنامه ریزی شده برای فناوری بلاک چین در بخش ورزش خاورمیانه حدود 200 میلیون دلار در سال 2022 تخمین زده می شود که رشد قابل توجهی در سال های آینده پیش بینی می شود.10 رشد بلاک چین پذیرش فناوری در منطقه با فشار برای دیجیتالی شدن و ابتکارات مختلف با هدف ترویج دیجیتال انجام می شود.

اقتصاد. علاوه بر این، افزایش علاقه به ارزهای دیجیتال و برنامه‌های کاربردی مبتنی بر بلاک چین، به رشد آن دامن می‌زند

بازار در خاورمیانه

برای مثال، دبی اولین پلتفرم ورزشی مبتنی بر بلاک چین، “SportChain”  را در سال ۲۰۱۸ برای افزایش تعامل هواداران و افزایش شفافیت و امنیت در صنعت ورزش راه اندازی کرد، در حالی که قطر با پلتفرم بلاک چین Sorare برای ایجاد کارت های تجاری دیجیتال بازیکنان لیگ همکاری کرد.

ابتکارات ذکر شده در بررسی استفاده از بلاک چین در ورزش نشانه مثبتی از پتانسیل آن است و فرصت‌های منحصر به فردی برای کمک به سازمان‌ها برای اتخاذ، پیاده‌سازی و ارائه راه‌حل‌هایی برای ارتقای صنعت ورزش وجود دارد.

به طور کلی، سرمایه‌گذاری در باشگاه‌های ورزشی به دنبال سود مالی است و ارزش‌گذاری باشگاه‌ها عمدتاً به هزینه و مشارکت هواداران بستگی دارد. برای افزایش ارزش این باشگاه ها، به حداقل رساندن از دست دادن درآمد و تقویت تعامل قوی تر بسیار مهم است. این گواهی بر این است که چرا فناوری بلاک چین فرصتی قانع‌کننده برای سرمایه‌گذاران فعال ورزشی است.

اگر می خواهید در مورد پتانسیل بلاک چین در ورزش خاورمیانه بیشتر بدانید، با ما همراه باشید.

چگونه فدراسیون ورزش های همگانی عربستان یک کمپین سراسری را برای ترویج فعالیت بدنی و شکل دادن به آینده ورزش های همگانی هدایت می کند.

سدریک دالمانی، مدیر مشاور استراتژی خاورمیانه ما در شرکت دلویت مانیتور، با شایما صالح الحسینی، مصاحبه با رئیس فدراسیون ورزش های همگانی (SFA) عربستان کرد:

سدریک: ورزش همگانی عربستان چه نقشی در ایجاد انگیزه در عربستان برای تعامل با ورزش دارد؟

شایما: اگرچه هنوز راه درازی در پیش داریم، اما اطمینان داریم که می توانیم از طریق برنامه ها و رویداده ای خود، مشارکت های استراتژیک و البته حمایت جامعه به آرزوهای خود دست یابیم.

سدریک: با در نظر گرفتن اهداف بلندپروازانه ای که به شما محول شده است، چگونه می توانید اطمینان حاصل کنید که برنامه های شما تاثیر ماندگاری دارند؟

 

 

شیما: یکی از ارکان اصلی موفقیت ما رویکرد داده محور است. ما از طریق نظرسنجی ملی خود می توانیم انگیزه ها و موانع اصلی برای هر بخش در عربستان را مشخص کنیم و متعاقبا طرح های خود را برای رفع نیازهای مردم تنظیم کنیم.

ما معتقدیم که مقابله با این موانع برای مشارکت در فعالیت بدنی کلید ایجاد یک تاثیر پایدار و تشویق یک سبک زندگی سالم و فعال برای نسل های آینده است.

سدریک : من واقعا دوست دارم بیشتر در مورد بینش هایی که SFA موفق به کشف آن ها شده است , کاوش کنم . مردم این کشور با این مساله مواجه هستند و شما چگونه می خواهید با آن ها مقابله کنید؟

شیما : اگرچه افراد مختلف با چالش های مختلفی روبرو هستند , اما بیشتر موانع را می توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد : دسترسی پذیری , مقرون به صرفه بودن و آگاهی .

با در نظر گرفتن دسترسی به عنوان مثال , ما در گذشته دریافتیم که تعداد زیادی از زنان اعتقاد داشتند که دسترسی به امکانات ورزشی را محدود کرده اند و تنها تعداد کمی از آن ها به دلیل فقدان زیرساخت ها و دلایل فرهنگی مایل به ورزش در فضای باز هستند .

امروزه , زنان به بیش از 700 باشگاه ورزشی و 500 گروه ورزشی اجتماعی در سراسر پادشاهی دسترسی دارند و ما شاهد تغییر طرز فکر نسبت به ورزش زنان در فضای باز هستیم . اگرچه هنوز راه درازی در پیش داریم , اما هر روز از پیشرفت سرسام آوری که در سراسر کشور دیده ایم , الهام می گیریم .

سدریک : در یک یادداشت آخر , آینده عربستان سعودی در زمینه فعال تر بودن و حفظ این حرکت برای سال های آینده چگونه به نظر می رسد ?

شایما : اگرچه هنوز راه درازی در پیش داریم , اما اطمینان داریم که می توانیم از طریق برنامه ها و رویداده ای خود , مشارکت های استراتژیک و البته حمایت جامعه به آرزوهای خود دست یابیم .

ما به عنوان یک توانمندساز کلیدی در بخش ورزش های اجتماعی , برنامه هایی را طراحی می کنیم که معتقدیم اثر موجی خواهد داشت و ابزارهای لازم را برای افراد بیشتری فراهم می کند تا زندگی سالم تر و فعال تری داشته باشند . SFA سعی می کند در تمام مراحل سفر فعالیت بدنی فرد حضور داشته باشد .

هدف ما با جوانان , برقراری ارتباط با کودکان در مراحل اولیه و الهام بخشیدن به آن ها برای ایجاد عادات فعالیت بدنی پایدار از طریق برنامه های سواد جسمی است .

برای بزرگسالان , هدف ما این است که عادت های فعالیت بدنی آن ها را تثبیت کنیم تا به طبیعت دوم تبدیل شوند و اطمینان حاصل کنیم که آن ها حتی زمانی که با برخی از بزرگ ترین نقاط عطف زندگی مواجه هستند , فعال باقی می مانند . در نهایت , برای سالمندان , هدف ما ارائه برنامه های ایمن و فراگیر است که مزایای سلامت جسمی و روانی ورزش منظم را ارتقاء می دهد .

Hide picture