معرفی کتاب رهبری فراگیر- سبک رهبری آینده – مهدیه حمزه ئی
از من خواسته شد در زمینه رهبری، منابع بین المللی را برای علاقه مندان مخصوصاً آینده پژوهان معرفی کنم. یکی از کتابهای مفید به نظر من می تواند مجموعه مقالاتی با عنوان «رهبری فراگیر: مذاکره بر سر فضاهای جنسیتی» (Inclusive leadership: negotiating gendered spaces ) باشد. این کتاب الکترونیکی 253 صفحه ای شامل 9 مقاله به قلم سوجانا آداپا، آلیسون شریدان و دیگر نویسندگان است و به سال 2018 توسط انتشارات پالگریو مک میلان سوئیس( Palgrave Macmillan) منتشر شده است. این کتاب از جمله مطالعات انتشارات بین المللی پالگریو پیرامون نظریه رهبری و پیروان(Leadership and Followership) محسوب می شود.
نویسندگان در 9 مقاله به بررسی ادراکات رهبران و ارتباط آن با زمینه های اجتماعی و فرهنگی می پردازند و چنین استدلال می کنند که به منظور تحقق رشد و شکوفایی کسب و کار، سبک رهبران آینده می بایست از نوع فراگیر باشد و بتوانند پیرو خلق کنند. با توجه به اینکه پژوهشهای موجود معمولاً نقشهای رهبری را با مفاهیم عاملیت و مردانگی در هم می آمیزند، این اثر نمونه هایی از چگونگی تغییر و به چالش کشیده شدن کلیشه های رایج و نهایتاً کمک به اثربخشی سازمانی بیشتر ارائه می دهد.
با توجه به سهم حداقلی زنان در نقشهای رهبری، مقالات این کتاب به بررسی فراگیری و انحصار در سازمانهای پیشرو، سیاست تفاوتهای جنسیتی، و ارزش تعاملات رهبر-پیرو میپردازد. مطالعه «رهبری فراگیر» به رهبران کسبوکار، کارمندان، سیاستگذاران و دانشگاهیانی که به دنبال راهکارهای عملی برای تدوین استراتژیهای مؤثر رهبر-پیرو در سازمانها هستند، مفید خواهد بود.