مقدمه کتاب سبک زندگ در رسانه های نوین

حیات انسان همراه با دانایی و
توانایی موهبتی الهی است که با آموزه‌های وحیانی می‌تواند به رفیع‌ترین مراتب نیک
بختی در دنیا و آخرت منجر شود.تباهی و نگون بختی نتیجه نادانی و گمراهی است و
رمزخوشبختی و سعادت در آگاهی وبیداری و عبودیت و بندگی و توجه به برنامه‌های الهی
نهفته است. زندگی همراه با تعاملات و مناسبات و ارتباطات با مردم و جامعه، فرصتی
ارزشمند است که اگر بدرستی تحصیل شود پاداش دنیوی و اخروی و منفعت و بهره مندی و
ثواب ونجات همراه خواهد داشت.اما در جهان امروز حقیقت زندگی برای بسیاری در نهایت
خفا و پوشیدگی قرار گرفته است و ارزش‌های الهی و وحیانی در بازار مکاره سرگرمی و
تفریح و ندانم کاری آدمیان گم شده است.پیشرفت‌های علمی و صنعتی و فن آوری‌های نوین،
انسان غربی و ایادی بیگانه پرست را دچار غرور و خودپسندی نموده است تا آنجا که
فرصت حیات و زندگی، ملعبه دست سرمایه داران و بازرگانان و سودجویان قرار گرفته است
و شاخه‌های معرفت وحیانی و عقل برهانی با اره هوسرانی بریده می‌شود.مردان و زنان و
جوانان بیگناه آموزش نایافته‌، در دام ظاهر فریبی و زرق و برق زندگی مدرن‌، بازیچه
برنامه ریزی‌های دقیق مکاران قرار گرفته‌اند. تمدن‌های انسانی در خطر پندار گرایی
و وهم، به حاشیه بازارگرایی و عادت زدگی و کالاوارگی رانده شده‌اند و حیات طیبه
انسانی به روزمره گی معصومانه بندگان انجامیده است‌. جهان بینی جدید در قالب سبک
زندگی مدرن و به یاری رسانه‌ها‌ی قدیم و جدید‌، عقول مردمان را به بازی گرفته است
و با مشروعیت طلبی جهانی، حیات جوامع را به سمت تباهی می‌کشاند‌. بدین دلیل ضرورت
دارد حق پویان و حق روان، حکیمانه و دلسوزانه، ابعاد گسترده افراط زدگی و تفریط
آفت زده در سبک زندگی غربی را مطالعه و تا حد ممکن تمدن ارزشمند انسانی را مصون از
خطرات نماید. رسانه‌های نوین عرصه زندگی امروزی مردم خواهند شد. موقعیتی برای به ثمر رسیدن و تولید ارزش‌ها و رضایت مردم. فضای نوین رسانه‌ای
عرصه رقابت و قدرت‌یابی است و با تفکر حرفه‌ای و همه جانبه‌نگر می‌توان به ارزش‌ها
و مطلوبیت‌های مورد نظر دست یافت. کلید قدرت در رسانه‌های نوین در جلب حمایت و
مشارکت عمومی و به جریان انداختن ذخایر بالقوه و همسو کردن ذهن‌هاست. در این میدان‌،
رقابت برای جذب مخاطبین براساس شناخت هویتی و آنالیز اطلاعات آنان به اوج خود
رسیده است. فضای نوین رسانه‌ای بستری سازمان یافته و وسیع برای دسترسی مردم به
اطلاعات و خدمات و ارتقاء شهروندی جهانی است و با اقتصاد‌؛ تجارت‌؛ مصرف؛ فرهنگ و
سیاست و سبک زندگی ترکیب شده است. در این الگو، رسانه‌های نوین، عرصه انتقال و
جابجایی ارزش‌ها و باورها و تغییردر نگرش‌ها و هنجارهای جوامع و همسو کردن آنها در
قالب سبک زندگی است. قدرت مردم شناختی یا هویت‌سازی در فضای نوین ارتباطی، قدرتی
قابل توجه است.در فضای نوین رسانه‌ای؛ قدرت بر عناصر و محورهای چندگانه‌ای
قراردارد: قدرت ارتباطات و غلبه بر زمان و مکان؛ قدرت شبکه‌های اجتماعی و شناخت
افراد و گروه‌ها؛ قدرت هویت‌سازی و تغییر ارزش‌ها و مدیریت افکار؛ قدرت تاثیرگذاری
بر سبک زندگی؛ قدرت اقتصادسازی و‌، تجارت و اشتغالزایی؛ قدرت مدیریت جهان و خط مشی‌گذاری
و نظارت؛ در این شرایط سهم دارندگان قدرت رسانه‌ای نوین‌، بسیار بیشتر از ملت‌هایی
است که برای این مهم طراحی و سازماندهی نکرده‌اند. بدین ترتیب ما با سئوالات جدیدی روبرو هستیم‌. قدرت تاثیرگذاری بر سبک زندگی از
چه فرایندی حاصل می‌شود‌؟ عناصر تراکم و تجمع در شکل ذهنی آن کدامند ‌؟ آیاجریان
یا حرکت فقط در بسترهای عینی پدید می‌آید یا در زیر ساخت‌های ذهنی نیز به حرکت در
آید‌؟ همچنین پدیده مصرف به عناصر عینی متکی است یا به عناصر ذهنی؟ سبک زندگی چه
نقشی در قدرت یابی بشر دارد ؟ و نقش رسانه‌ها و رسانه‌های نوین در شکل گیری آن چه
اندازه و به چه میزان بوده است؟ در این کتاب ما کوشش می‌کنیم برای پاسخ به سئوالات نمونه‌، رابطه بین فرهنگ
و سبک زندگی ورابطه بین سبک زندگی و رسانه‌های نوین را در قدرت یابی بشر‌، بیش از
پیش مورد کنکاش قرار دهیم.رویکرد ما جستجو گرانه با توجه به نمونه‌ها و مصادیق و
مقایسه بین آنها همراه به تفسیر و تحلیل و اظهار نظر منطقی است. با مطالعه اکتشافی
ابعاد موضوع را مرور می‌نماییم و با ریسمانی واحد‌، افکار را منظم و منسجم خواهیم
نمود‌. خوانندگان محترم می‌بایست مانند یک محقق قدم به قدم ما را همراهی نمایند و
برداشت‌های خود را از یافته‌ها جمع بندی کنند.در این مسیر کوشش می‌کنیم از مستند‌ها
و تحلیل‌ها و باورها و ارزش‌های دینی برای تکمیل و اصلاح دیدگاه هایمان کمک
بگیریم. چرا که فکر می‌کنیم منابع تحقیقی و مطالعاتی اسلامی‌؛ که توسط اندیشمندان
مسلمان پدید آمده است، منابع معتبر و کم نظیری است و حاوی تفکرات اصیل و غنی می‌باشد‌.
امیدواریم تاثیر و نتایج مطالعات خود رادرسازمان سیاسی‌، فرهنگی‌، اجتماعی و
اقتصادی کشورمان‌، مشاهده نماییم.این کتاب با
دیگر مطالعات انجام شده در مجموعه آینده پژوهی رسانه‌های نوین پیوندی منطقی و
مفهومی دارد و خوانندگان علاقمند از مفاهیم و موضوعات مرتبط در دیگر کتب منتشر شده
نیز بهره گیری نمایند.

مقدمه کتاب سبک زندگی در رسانه های نوین نوشته محسن فردرو

Hide picture