کودک .انیمیشن . فلسفه – آذر عبدالهی
کودک .انیمیشن . فلسفه
آذر عبدالهی
در پرورش مهارتهای فکرورزی ٍ برخورداری از مهارتهایی مانند روشن اندیشی ٍ استدلال آوری ٍ تفکر تحلیلی و ……که همگی از راه آشنایی با بحث های فلسفی می توانند تقویت شوند و در حکم پیش شرط هایی می باشند که هر نوع آموزش دیگری نیازمند آنها است از سوی دیگر فلسفه به پرسش هایی بنیادین درباره معنا و شرایط زیست ما در جهان می پردازد پرسشهایی که از دغدغه های گذشته می باشد که احتمالا در رشته های دیگر جوابی در خور نمی یابد و وظیفه فلسفه مشارکت در پرورش نسلی ژرف اندیش تر واخلاقی تر است .
حلقه کند وکاو در گفتگو با کودکان معمولا داستان است به این ترتیب کودکان داستانی را می خوانند یا می شنوند و درباره آن داستان با والدین یا همکلاسی ها و دوستان صحبت می کنند اما استفاده مکرر از داستان گاه خسته کننده است و در این حالت دیدن فیلم و یک انیمیش خوب لذت بیشتری خواهد داشت .
انیمیشن ها با جذابیت و محبوبیتی که نزد کودکان دارند مورد توجه بسیار قرار می گیرند کودکان می توانند با شخصیت های انیمیشن هم ذات پنداری کنند و در گیر حوادث و موضوعات انیمیشن شوند .بطور کلی انیمیشن برای کودکان تنها جنبه تفریحی دارد و گاهی حواس کودک بقدری جلب انیمیشن می شود که موضوع اخلاقی آن بطور کلی نادیده گرفته می شود .
و از این جهت والدین و یا مربی باید انیمیشن را همراه کودکان ببیند یا از قبل با آگاهی و دانش , انیمیشنی را که مناسب کودکان است انتخاب کنند .انیمیشن باید چالش برانگیز باشد موضوع باید با دغدغه های کودکان و با مسایل روزمره آنها هماهنگی داشته باشد .بد آموزی نداشته باشد به عنوان والدین و مربی همیشه به ایده های اصلی انیمیش ها توجه کنید و پرسش های دقیق از آنها بپرسید بهتر است همراه کودکان انیمیشن ها را ببینید و درباره موضوعات اخلاقی خوب صحبت کنید و حتی طرح بحث ایجاد کنید .
هر انیمیشن به عقیده “شارپ” چند بخش دارد بخش اول ایده های اصلی می باشد که شامل موضوع اصلی و ایجاد تفکر است .دومین حالت طرح بحث است و هدف اصلی طرح بحث دلیل ها و استدلالها و تعریف ها می باشد .سومین مورد تمرین است و تمرین فلسفی در انیمیشن ها به جزییات توجه دارد نه کلیات در واقع یکی از تمرینات اصلی تقویت قدرت قضاوت است که در خلال مقایسه ها بدست می آید .
در کشورهای مختلف از انیمیشن ها به عنوان محتوا و محرک فرآیند تفکر استفاده می کنند و در مراکز مشاوره و مربیان تربیتی از انیمیشن ها برای کار گروهی برای درمان استفاده می کنند زیرا در گروهی که مشکلات مشابه دارند احساس امنیت بیشتری می کنند و با آزادی رغبت بیشتری به بحث و گفتگو درباره مسایل شخصی وخانوادگی خود دارند و به این ترتیب در یک فضای شاد و لذت بخش انیمیشن , بحث و تبادل نظر با دیگران در یک فضای کارشناسی قابل اعتماد بهره می برند .
شاید در کشور ماراهنمای استفاده از انیمیشن ها وفلسفه کودکان بسیار محدود باشد و وظیفه اولیای عزیز است تا ازطریق مطالعه و تحقیق بتوانند فیلم انیمیشن های مناسب برای فرزندان خود در نظر بگیرند و با گفتگو و بحث به تحلیل بپردازند .