چگونه یک نام تجاری پیدا کنیم
برند شما چیزهای زیادی در مورد شرکت شما می گوید. بیاموزید که چگونه میتوانید یک نام تجاری پیدا کنید که مشتریان شما همیشه آن را به خاطر بسپارند.
نویسنده : دکتر فاطمه ابهر
چگونه یک نام تجاری پیدا کنیم
اگر Blue Ribbon Sports آشنا به نظر نمی رسد، شما تنها نیستید. کمتر کسی نام اولیه یکی از موفق ترین شرکت های جهان را می شناسد. این کسب و کار در سال 1964 به عنوان یک توزیع کننده کفش دویدن ژاپنی تأسیس شد، اما هنگامی که دهه 1970 شروع شد، رهبران Blue Ribbon می خواستند کفش های خود را تولید کنند. این به معنای ارائه یک نام تجاری متفاوت و یک استراتژی برند جدید بود.
این کسبوکار انواع نامهای تجاری جدید، از بنگال گرفته تا Peregrine و حتی Dimension Six را مورد بررسی قرار داد. پس از تحقیقات بیشتر در مورد سایر ایده های موفق نام تجاری، نام تجاری جدیدی پیشنهاد شد. حتی در آن زمان، همه رهبران شرکت با آن موافق نبودند. اما آنها یک ضرب الاجل داشتند و تصمیم گرفتند به آن پایبند باشند.
اینگونه بود که دنیا با نایک به پایان رسید.
نامگذاری بخشی از شناخت برند است. این نحوه شناسایی مشتریان با محصول یا خدمات است. هنگامی که به چگونگی ایجاد یک نام تجاری نگاه می کنید، به چیزی به یاد ماندنی، کلاسیک و با روحیه شرکت خود نیاز دارید.
اشتباه کردن کار آسانی است. فقط به واکنش به تغییر برند فیسبوک به متا نگاه کنید. به اصطلاح متاورس سوژه تمسخر و میم در سراسر اینترنت شده است. اما فیسبوک حداقل یک شرکت عمدتاً موفق دارد که باید از آن عقب نشینی کند. اشتباه گرفتن نام تجاری خود در زمان شروع می تواند شانس موفقیت شما را قبل از اینکه فرصتی برای دویدن داشته باشید کاهش می دهد.
نام تجاری عالی همه چیز در مورد جذب افراد به چرخ لنگر شما است. یک نام متقاعد کننده یا جذاب باعث ایجاد علاقه در شرکت شما می شود. این منجر به این می شود که مردم بخواهند در مورد پیشنهادات کسب و کار شما اطلاعات بیشتری کسب کنند. با این حال، با یک نام خسته کننده بروید و این علاقه هرگز ایجاد نخواهد شد.
در این مقاله موارد زیر را خواهید آموخت:
- یک نام تجاری عالی به چه ویژگی هایی نیاز دارد
- چگونه از طریق فرآیند خلاقانه توسعه یک نام تجاری کار کنیم
- و چه کارهایی را از انجام اشتباه اجتناب کنیم
ویژگی های برتر نام های تجاری قوی
برخی از نام های تجاری مترادف با موفقیت هستند. تقریباً همه نام هایی مانند اپل، کوکاکولا و آمازون را می شناسند. هنگامی که به چگونگی ایجاد نام تجاری نگاه می کنید، می توانید موفقیت کاری را که برندهای دیگر انجام داده اند تکرار کنید. در اینجا چندین ویژگی مرتبط با نام های تجاری قوی وجود دارد.
- ساده و آسان برای به خاطر سپردن
- دارای کلماتی آشنا با مخاطبین هدف
- چیزی نیست که قبلاً علامت تجاری داشته باشد
- متفاوت از مارک های معروف موجود است
- از زبان خارج می شود
- در کنار نام سایر رقبای برتر بدون تقلید از آنها قرار می گیرد
- توضیح می دهد که شرکت در مورد چه چیزی است
- از کلمات اختصاری یا ترکیبی استفاده می کند
۵ گام برای رسیدن به یک نام تجاری
۱ . در مورد اینکه به عنوان یک شرکت چه کسی هستید
چرا شرکت شما وجود دارد؟ می خواهید چه چیزی به مشتریان بدهید؟ چگونه می خواهید مردم سازمان شما را به یاد بیاورند؟ پاسخ به این سوالات کلید توسعه یک نام تجاری است. همانطور که سایمون سینک به طور مفید توصیه می کند، “با چرا شروع کنید” تعیین هدف به شما کمک می کند بفهمید چرا شرکت شما اینجا است. زمانی که این موضوع را بدانید، می توانید دارایی ها و محتوای برندی بسازید که منعکس کننده ماموریت سازمانی شما باشد.
دو جز در انجام این کار ضروری هستند: بیانیه چشم انداز و بیانیه ماموریت. این دو جمله به ترسیم تغییری که می خواهید در جهان ایجاد کنید کمک می کنند. با در نظر گرفتن این دو بخش، ایده پردازی برای نام برند آسان تر می شود.
اگر در ایجاد یک چشم انداز یا بیانیه ماموریت مشکل دارید، ارزش های اصلی خود را شناسایی کنید و از آنجا بسازید. همچنین، در مورد اینکه برای چه کسی بازاریابی می کنید، شفاف باشید. مخاطبان اصلی شما چه کسانی هستند؟ کسب وکار شما چگونه از رقبای خود جدا می شود؟ زمانی که مشتریان خود را بشناسید، می توانید نامی را انتخاب کنید که برای آن ها طنین انداز باشد. به برندی مانند CoverGirl فکر کنید و به این نتیجه برسید که چگونه یک نام تجاری مرتبط با مخاطب ایجاد کنید.
در نهایت، همه چیز در مورد کسب وکار شما، از جمله نام شما، باید به هدف شما و اینکه چرا به مخاطبان خود خدمت می کنید، مربوط باشد.
۲. خلاق باشید و از نام های تکراری دور بمانید
یک رویکرد خلاقانه با نام برند خود در پیش بگیرید. شما نمی خواهید به سادگی نام شرکت خود را برای محصول یا خدماتی که ارائه می دهید، ذکر کنید. به عنوان مثال اگر قصد راه اندازی یک رستوران ایتالیایی را دارید، نام رستوران ایتالیایی استیو را ذکر نکنید. این کار کسل کننده، خسته کننده و فراموش شدنی است.
به عنوان بخشی از هویت برند منحصربه فرد خود، در نظر بگیرید که می خواهید چه نوع تجربه ای به مشتریان خود ارائه دهید. چگونه می خواهید آن ها را خوشحال کنید؟ از آنجا می توانید زمانی که روی نام ها فکر می کنید، ارتباط برقرار کنید. به عنوان مثال، اگر در طول سفر به توسکانی ایده رستوران خود را به دست آوردید و قصد داشتید بخش کوچکی از آن سفر را به مشتریان ارائه دهید، می توانید نام رستوران خود را “تجربه توسکانی” بگذارید. این نام باید به پیام برند شما پیوند بخورد. همه چیز باید به آن متصل شود.
خلاقیت می تواند راه درازی را در شکل دادن به نام برند شما طی کند. به کلماتی فکر کنید که مربوط به مشکلاتی است که برای مشتریان خود حل می کنید. کلمات در پیام رسانی و کپی آگهی شما چگونه به نظر می رسند؟
شما می توانید بسیاری از این تفکرات را در چگونگی مطرح شدن نام تارگت توسط رهبران کسب وکار ببینید. پس از در نظر گرفتن بیش از ۲۰۰ نام، آن ها بر روی تارگت فرود آمدند زیرا این شرکت مانند یک تیرانداز در ضربه زدن به یک گاوصندوق عمل می کرد. آن ها بهترین قیمت ها، خدمات، محصولات، ارزش و تجربه را با دقت هدف قرار می دهند. از آنجا، بسیاری از هویت شرکت، از جمله لوگوی نمادین کنونی، توسعه یافت.
برخی از شرکت ها مانند آدیداس، دیزنی و والمارت از نام های خانوادگی برای نام تجاری خود استفاده می کنند. این ممکن است برای شما مفید باشد، اما تنها در صورتی که یک نام خانوادگی به یاد ماندنی داشته باشید.
بهترین استراتژی این است که چیزی همیشه سبز و بدون زمان انتخاب کنید. از انتخاب های مد روز که ممکن است تا چند سال دیگر به نظر برسند اجتناب کنید. اگر این روزها چیزی “تمام خشم” باشد، ممکن است مدت زیادی طول نکشد.
۳. با تیم رهبری اجرایی خود طوفان فکری کنید
همیشه قدرت در اعداد و ارقام وجود دارد، بنابراین خیالتان راحت باشد که با افراد مختلفی برای نام برند خود مشورت کنید. این افراد باید شامل تیم رهبری اجرایی شما باشند. هنگامی که اسامی را با تیم رهبری خود در میان می گذارید، از سبک رهبری دموکراتیک برای رسیدن به یک تصمیم استفاده کنید. این به معنای گوش دادن به توصیه های همه و در نظر گرفتن مزایا و معایب هر گزینه است.
این اتفاقی بود که وقتی نایک نام خود را مطرح کرد، رخ داد. فیل نایت، باب وودل، جف جانسون، جف هولیستر و بسیاری دیگر نام های متعددی را برای این شرکت مطرح کردند. آن ها درباره گزینه های خود صحبت کردند و بازخوردها و انتقادات مهمی ارائه دادند. جف جانسون “نایک” را ساخت و از الهه یونانی پیروزی الهام گرفت. در حالی که با استقبال جهانی مواجه نشد، اما در نهایت به آن پرداختند.
همانطور که جرمی میلر، نویسنده نام جدید برند: یک فرآیند گام به گام مناسب برای ایجاد یک نام تجاری فراموش نشدنی، می گوید: ” زیبایی نام گذاری این است که بسیار خلاقانه است. شما می توانید از کلمات واقعی استفاده کنید، کلمات را از داستان ها یا تاریخ بگیرید، یا کلمات را بسازید. واقعا هیچ محدودیتی در مورد نام گذاری وجود ندارد.” درگیر کردن افراد بیشتر می تواند به این روند کمک کند.
طوفان فکری می تواند یکی از سرگرم کننده ترین جنبه های ایجاد یک نام تجاری جدید باشد. در اینجا چند گام مفید برای شروع یک جلسه طوفان فکری آورده شده است:
- آنچه می خواهید مشتریان هنگام استفاده از محصولات شما احساس کنند را یادداشت کنید.
- صفاتی را فهرست کنید که شرکت و محصولات شما را توصیف می کنند.
- با تیم خود برای محصولات خود فعالیت کنید.
- به تصاویر مرتبط با شرکت خود فکر کنید، نه فقط کلمات.
- آنچه در مورد محصولات خود می گویید را به یک مشتری جدید منتقل کنید. هر کلمه یا توصیفی که برجسته است را لیست کنید و از آن ها در محتوای خود استفاده کنید.
۴. مطمئن شوید که نام انتخابی موجود است
تصور کنید تمام این مراحل را طی می کنید، چیزی را انتخاب می کنید که فکر می کنید نام کاملی است، محصولات و کالاهای خود را برند سازی می کنید، تنها برای اینکه بفهمید کسی نام شما را دارد. قبل از نهایی کردن نام شرکت و استفاده از آن در بازاریابی خود، مطمئن شوید که واقعا در دسترس است. به دنبال علائم تجاری ثبت شده و کپی رایت بگردید. پایگاه های داده آنلاین مانند اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا (USPTO)این اطلاعات را در اختیار خواهند داشت.
بررسی کنید که آیا نام دامنه برای نام برند شما نیز موجود است یا خیر. اگر اینطور است، پس شما در وضعیت خوبی هستید. در غیر این صورت، ممکن است مجبور شوید آن را از هر کسی که حق نام دامنه را دارد، خریداری کنید. این می تواند گران شود، بنابراین احتمالا بهتر است با یک نام جدید مواجه شوید. شرکت های میزبانی وب سایت مانند GoDaddy معمولا نمونه هایی از نام های بالقوه موجود را ارائه می دهند.
نام دامنه می تواند روی نام برند شما تاثیر بگذارد. زمانی که پیر امیدیار در حال توسعه یک وب سایت مزایده بود، می خواست آن را اکو بی بنامد. با این حال، کسی قبلا از این نام استفاده می کرد. درعوض، او باید به سراغ گزینه دیگری می رفت: eBay.
مهم است که رسانه های اجتماعی را نیز بررسی کنید. برخی از نام های تجاری ممکن است علامت تجاری نشوند، اما هنوز هم می توانند پروفایل های محبوب در شبکه های اجتماعی باشند. بررسی زود هنگام شبکه های اجتماعی می تواند شما را از سردردهای بعدی نجات دهد.
اگر نام موجود را یافتید، آن را علامت گذاری کرده و ثبت کنید. این گام مهمی است که باید هنگام راه اندازی یک کسب وکار دنبال کنید، چرا که شرکت را برای سال ها شکل می دهد.
۵. روی نام برند بازخورد بگیرید، سپس به آن متعهد شوید
حتی اگر نام برند جدید خود را ثبت کرده اید، اکنون زمان چاپ ۷۰ هزار تی شرت نیست. ابتدا باید آن را تست کنید. اگر دیگران این نام را دوست داشته باشند، می دانید که در مسیر درستی قرار دارید.
حتما نظرات مختلفی داشته باشید. از افراد شبکه حرفه ای خود بپرسید، اما دوستان و خانواده خود را نیز امتحان کنید. حتی اگر کسی با کاری که می خواهید انجام دهید آشنا نباشد، ممکن است نقطه نظر ارزشمندی داشته باشد که شما به آن فکر نکرده اید. اگر بودجه شما اجازه می دهد، حتی می توانید نظرسنجی ارسال کنید یا برای افرادی که مخاطبان اصلی مورد نظر شما را تشکیل می دهند، گروه های تمرکز تشکیل دهید. یکی از بهترین مثال ها Tinder است. سازندگان برنامه همسریابی این نام را انتخاب کردند، زیرا از پاسخ های نظرسنجی، زنان آن نام تجاری را ترجیح می دادند.
بازخورد این چنینی می تواند بسیار ارزشمند باشد؛ زیرا یک برند کامل یا برندسازی مجدد می تواند پرهزینه باشد. ایجاد لوگوهای جدید، قالب های برند، محتوا و موارد دیگر ارزان تمام نمی شود. قبل از تصمیم گیری باید مطمئن باشید.
با شروع فرآیند درخواست بازخورد، معیارهایی تعیین کنید. از خودتان بپرسید، چه درصدی از مشتریان باید این نام را دوست داشته باشند؟ اگر نام برند را تغییر می دهید، چند نفر پذیرای این تغییر هستند؟ لازم به ذکر است که هیچ گاه همه را با یک نام خاص طرف نخواهید کرد، اما اگر پشتیبانی کافی وجود داشته باشد، می توانید در ایجاد تغییر احساس راحتی بیشتری داشته باشید.
هنگام توسعه یک نام تجاری از چه چیزی باید اجتناب کرد؟
وقتی با یک نام تجاری مواجه می شوید، آن را بیش از حد پیچیده نکنید. همه چیز را ساده نگه دارید و درک آن را آسان کنید. اگر در نهایت شش ماه را صرف پیدا کردن یک نام کنید، کار اشتباهی انجام می دهید.
در حالی که دریافت نظرات دیگران مهم است، مراقب باشید اجازه ندهید نظرات بیش از حد به آنچه برای شما معنادار است، منجر شود. همچنین، مراقب باشید از هرگونه علامت منفی احتمالی با نام برند خود اجتناب کنید. این موضوع می تواند بر استراتژی رسانه های اجتماعی و افکار عمومی شما درباره برندتان تاثیر منفی بگذارد. زمانی که موسسان تویی تر در حال ایجاد نامی برای این محصول بودند، به نام هایی مانند “توییچ” و “جیتر” نگاه کردند و در نهایت تصمیم گرفتند با این نام ها مخالفت کنند زیرا متوجه شدند که این کلمات بسیار شبیه به چیزی هستند که یک نفر ممکن است با اعتیاد مرتبط باشد.
شما باید به خودتان وفادار بمانید و به دل و داده های خود اعتماد کنید. قبل از تصمیم گیری تحقیقات بازاریابی زیادی انجام دهید، اما در زمان مناسب از کشیدن ماشه نترسید.
همانطور که نام برند خود را ایجاد می کنید، می توانید استراتژی برند و داستان منحصر به فردی را نیز توسعه دهید. داستان استراتژی برند اچ تی سی را برای الهام بیشتر بررسی کنید. علاوه بر این، وقتی نام برند خود را به دنیا معرفی می کنید، متوجه می شوید که StoryBrand چگونه می تواند به بازاریابی شما کمک کند.