چگونه و چرا در تلویزیون گفتگو ی سیاسی به این شکل تولید می شود؟-زیر نظر استاد حسین فردرو

مبحث تولید و ضبط برنامه های تلویزیونی گفتگو محور زیر نظر استاد حسین فردرو بمنظور بهره گیری تولید کنندگان وکارگردانان ارشد تنظیم شده است .
قسمت هشتم:گفت و گو ی تلویزیونی به عنوان یک قالب در مرکز ارتباطات سیاسی
در بیشتر نقاط جهان، رسانه ها ی خبری زیر فشار برنامه های بازار محور و سرگرمی محور هستند. این امر پیامد سه روند ی است که از د هه 1980به بعد سرعت گرفته است:
افزایش تعداد کانال ها ی تلویزیونی خصوصی، افزایش پخش کننده ها ی تجار ی و انقباض در اندازه مخاطب .
فرض اساسی وجود دارد که وقتی اخبار از کانال های متفاو ت ارا ئه می شود، پراکندگی اخبار و تناقض اخبار در کانال های مختلف خبری موجب تضعیف تاثیر گذاری اخبار شده و نتیجه آن ایجاد بحران مشروعیت اخبار در جهان است. اخبار از د هه 1970 تغییر کرده است . ار تباطا ت سیاسی در حال جدا شدن از عرصه ها ی سنتی است تقسیم مخاطبان اخبار در کانال ها نیاز تلویزیون های خبری را به قالب های جدید روز افزون کرده است. اخبار بتدریج جای خود را به مکالمه داده است.گفتگوی سیاسی یکی از قالب های بکار گرفته شده برای تحلیل اخبار و جذب مخاطبین است . گفتگو ی سیاسی قالبی است که بحث و مناظره در مورد مسائل سیاسی را تقویت می کند. اما قالب ها ی گفتگو ی سیاسی نیز بتدریج اشکال فرسوده شده ا ی هستند.
سه سنت اصلی تلویز یون: خدما ت عمومی، تبلیغا ت، پخش را یگان و اخبار 24ساعته از گذشته رواج داشته است.
اگر چه مطبوعا ت، تلويزيون، راديو و اينترنت همگي به خودي خود رسانه هاي سياسي اصلي محسوب می شوند و و استفاده از اخبار اینترنتی به طور کلی در حال افزا یش است،اما تلویز یون هنوز منبع اصلی اخبار در مورد سیاست است چرا که معمولا تلویزیون یک منبع خبری قابل اعتماد دیده می شود. تلویزیون به طور قابل توجهی بیش از مطبوعا ت متوسط یا تبلوید مورد اعتماد مردم است.تلویز یون می تواند بینندگان خود را تحت تأ ثیر قرار د هد.
میلیون ها نفر هنوز هر شب اخبار را در شبکه های خبری دنبال می کنند.گفتگوهای سیاسی اکنون در تلویزیون همه جا وجود دارد.گفت و گو ی سیاسی به عنوان یک قالب تلویزیونی در مرکز ارتباطات سیاسی قرار گرفته است.
گفتگو ها ی سیاسی از بولتن خبری، مستند ها و موضوعا ت روز متما یز است.تمرکز بر تعاملا ت پویا و ایجاد موقعیت های واقع نما و مصاحبه های ظاهرا خود انگیخته و بدون کنترل، بحث های متنوع ،کارشناسان مختلف و بکارگیری ارز ش ها ی نمایشی در گفتگوهای خبری مانند ایجاد موقعیت تضاد و کشمکش دیدگاه ها از جمله تحولات دهه های اخیر است.
برخی نظریه ها اخبار را بازی ها ی گفتمانی می دانند. پیام ها ی رسانه ا ی ساخته می شوند . پیام ها ی رسانه ا ی در چارچو ب اقتصاد ی، اجتماعی، سیاسی، تار یخی تولید می شوند. فرآیند های معناسازی و تفسیر پیام ها و دریافت پیام از تعامل بین مجری و میهمان و مخاطب، متن و فرهنگ جامعه بوجود می آید. شرکت کنندگان گفتمان را از طر یق لفاظی، احساسا ت و نما یش تجسم یافته هدا یت می کنند. بدین ترتیب سواد رسانه ای به عنوان توانایی دسترسی، تجز یه و تحلیل، ارزیا بی و برقرار ی ار تباط پیام ها در اشکال مختلف تعر یف می شود.
گفتگوی برودکست به هر گفتار ی گفته می شود که معمولاً به صور ت زنده تولید و پخش می شود.گفتگو ی پخش ابتدا بر اساس زمان ساختار بند ی می شود و سپس زنده بودن ، بی واسطه بودن و تعامل طبیعی ،شکاف بین مخاطبان و اجراکنندگان را پر می کند. گفتگو ساختاری نهاد ی و اجتماعی در جوامع دمکراتیک است، حقوق ارتباطی و دسترسی به دیدگاه های متنوع در جامعه جزء جدایی ناپذیر از شهروندی دموکرا تیک شمرده می شود. دسترسی به رسانه در خدمت و اجرا ی ارتباطات دموکراتیک است. ساخت گفتگوی سیاسی ونحوه شکل گیر ی آن مدلی از تعامل سیاسی را ارائه می دهد. فرآ یند ها ی سیاسی مشارکتی جزء لاینفک شکل گیری افکار عمومی هستند. جامعه ساز ی از طر یق ا یجاد ارتباط با شهروندان عمومی بوجود می آید که منافع و دغدغه های مشترک را تشخیص می دهند.
برنامه های گفتگو محور ظاهرا فضای مشارکت اجتماعی و سیاسی در جامعه را زنده نگه می دارند و نمادی از آزادی بیان و حقوق ارتباطی دمکراتیک محسوب می شوند.اما برنامه ها معمولا هویتی دارند که به مرور زمان در خروجی آنها ظا هر می شود و هویت برنامه ثا بت می ماند. گفتگوهای خبر ی به شدت میزبان محور هستند و بر پیام و دستور کار خود متمرکز هستند. اعتبار سیاسی ارتباط نزدیکی با مهمانانی دارد که در برنامه ظاهر می شوند. تولیدکنندگان ضمن کاهش هزینه ها و افزایش کنترل، باید تلاش کنند تا مخاطبان را جذب کنند.گفتگوها تبدیل به یک نمایش با محتوای واقعی شده اند، مخاطبان با موضوعات درگیر می شوند. نمایش هایی که بیشتر مخاطب محور هستند و روی ا یجاد و اشتراک گذاری موضوعات متمرکز هستند.تعامل بیشتر و بازخورد مخاطب به خودی خود یک هدف است.تهیه کنندگان گفتگوهای خود را با در نظر گرفتن رقابت بین کانال ها می سازند و تولید می کنند و روز به روز بر تکنیک های و قالب های جدید برای جذب مخاطب افزوده می شود.
سایت فکرورزی
Fekrvarzi.ir