هنر روایت و داستان گویی در سازمان ها -مهدیه حمزه ئی
کتاب داستان گویی در سازمانها: رویکردی روایی به مدیریت دانش، پروژه، برند، تغییر(Storytelling in Organizations: A Narrative Approach to Change, Brand, Project and Knowledge Management) نوشته کارِن تی یر(Karin Thier) نویسنده آلمانی است که انتشارات اسپرینگر در سال 2018 منتشر کرده است. نویسنده طی چهار فصل میپردازد به موضوع کمتر شناختهشدهای به نام داستانگویی سازمانی. چیستی و چگونگی روایت در سازمانها و نحوه بهرهبرداری از این روش به عنوان ابزار مدیریتی، محور اصلی کل این کتاب است و اگر جزئیات بیشتری بخواهید باید در این بخشها غور و تأمل کنید: ویژگیهای داستانهای سازمانی و انواع آن، قدرت و تأثیر داستانها در سازمان، مفهوم مدیریت روایی، روشهای داستانگویی از دیروز تا امروز، حوزههای کاربرد داستان گویی در مدیریت دانش، گزارش پروژه، و مستندسازی پروژه های مهم، خروج متخصصان، تحلیل فرهنگ سازمانی، فرآیندهای تغییر، مدیریت برند، تحقیقات بازار، مدیریت کیفیت، داستانگویی در شبکهها، خوشهها و تعاملات، و بالاخره کاربرد داستانگویی در مدیریت تعارض. البته نویسنده با ذکر چند سناریو، ترسیم شکل، طراحی تمرینهای عملی، طرح سؤال و ارائه چکیده مباحث اصلی هر فصل در انتهای آن، به تصویرسازی ذهنی و درک بهتر مخاطب از موضوع کمک کرده است.
مطالعه این اثر به محققان، مدیران و کارشناسان دپارتمانهای مختلف سازمانی توصیه میشود.