نسل های دانشگاه از ابتدا تا آینده – تنظیم کننده : دکتر داود پاک نیت

دانشگاه نسل اول
دانشگاههای آموزش محور هستند،که هدف و وظیفه اصلی آن ها ،ارائه آموزش و صدور مدرک تحصیلی می باشد.
برای توسعه کشور فقط به تربیت نیروهای مجرب و آموزش دیده می پردازند.
فارغ التحصیلان آن برای امر تدریس در دانشگاهها یا مراکز علمی و برای پر کردن پست های مدیریتی در صنعت کشور آماده می شوند و آموزش نیروی انسانی جامعه و آگاهی بخشی را دنبال می کنند.
عمدتا هزینه های خود را از محل کمکهای دولتی و سازمانهای خصوصی و در مواردی از طریق نهادهای خیریه تامین می کنند( بسته به ضریب نفوذ این دانشگاه ها در جامعه محل تامین منابع آنان نیز متفاوت است).
دانشگاه نسل دوم
دانشگاههای نسل دوم ،دانشگاه های پژوهش محور هستند که با توسعه مرزهای دانش و پرورش های بنیادی و تربیت نیروهای متخصص پدیدار شده اند .
این نسل از دانشگاه ها ،ضمن فعالیت های آموزشی مختص دانشگاه نسل اول ،توجه بیشتری به مباحث پژوهشی و کاربردی دارد.
بیشتر بودجه دانشگاههای پژوهشی (مثل اکثر دانشگاه های اروپا) از طریق گرفتن پروژه های تحقیقاتی تامین می شود .
در این نوع دانشگاه ها محققین و اساتید به دنبال سازمانها و شرکتهای صنعتی هستند تا بتوانند طرحهای مورد نظر را جذب کنند .
دانشگاه نسل سوم
دانشگاههای نسل سوم ، صرفا مکانی برای یادگیری یک سری آموزه های صرف نیست و همچنین دیگر مکانی نیست که فقط پروژه های تحقیقاتی را در راستای اهداف اقتصادی دهد ، بلکه علاوه بر آنکه تمام این اهداف را همچنان پیش می برد ،فارغ التحصیلان را به جامعه ارائه می دهد که دانش را در کنار پژوهش کاربردی به خدمت گرفته و با نوآوری کار می آفریند.
دانشگاه نسل سوم یا کارآفرین علاوه بر علاوه بر تولید علم و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز توسعه در راستای تجاری سازی علم و تاسیس شرکت های دانش بنیان قدم برمی دارد و محور فعالیتهای دانشگاه نسل سوم بر کار آفرینی است.
دانشگاه نسل چهارم
دانشگاههای نسل چهارم دارای ۴ ویژگی به شرح ذیل می باشند:
۱_ تحول گرا بودن
۲_ تعالی گرا بودن
۳_تقاضامحور بودن
۴_توسعه منطقه ای بودن
زمانی که راجع به این چهار ویژگی صحبت می کنیم ، و در نظر داریم که دانشگاه را به سمت دانشگاه حل مسئله و به عبارت دیگر ، نسل چهارم حرکت دهیم ،دو ویژگی مهم را نیز باید مد نظر داشته باشیم :
_؛ اول اینکه باید در حوزه آموزش به سراغ رشته ای میان رشته ای برویم .
دانشگاه نسل پنجم
دانشگاههای نسل پنجم بدنبال تربیت خردمند می باشند ،به جای دانشمند ،چرا که این خردمندان هستند که می توانند جوامع را بسمت توسعه همه جانبه هدایت کنند.
دانشگاههای نسل پنجم پذیرش ها را بر اساس استعدادها انجام می دهند و به همین دلیل است که محور را بر اساس تربیت خردمند گذاشته اند.
دانشگاه های نسل پنجم دارای خصوصیات اصلی ذیل می باشند:
۱_ انتقال دانش (توجه به آموزش )
۲_ تولید دانش (گرایش به پژوهش )
۳_ تولید ثروت ( ازطریق شرکت های دانش بنیان )
۴_ رهبری جامعه ،کار و عمل (ورود به صحنه اجتماع )
۵_ انسان ساز و تمدن ساز (نقش اصلی یک دانشگاه )