نحوه تولید برنامه های گفتگو محور تلویزیونی – زیر نظر استاد حسین فردرو
مبحث تولید و ضبط برنامه های تلویزیونی گفتگو محور زیر نظر استاد حسین فردرو بمنظور بهره گیری تولید کنندگان وکارگردانان ارشد تنظیم شده است .
قسمت اول- از ایده پردازی تا پس از تولید
برنامه گفتگو یک برنامه تلویزیونی، برنامههای رادیویی یا ژانر پادکست است که حول عمل مکالمه خود به خودی یا به ظاهر خود انگیخته ساختار یافته است. در یک برنامه گفتگو، یک نفر (یا گروهی از افراد یا مهمانان) درباره موضوعات مختلفی که توسط مجری برنامه گفتگو مطرح می شود، بحث می کند. این بحث می تواند به صورت مصاحبه یا گفتگوی ساده درباره مسائل و رویدادهای مهم اجتماعی، سیاسی یا مذهبی باشد. شخصیت مجری، لحن و سبک نمایش را شکل می دهد. یکی از ویژگیهای رایج یا قانون نانوشته برنامههای تاکشو این است که مبتنی بر «گفتگوی تازه»( fresh talk) باشد.
تاریخچه برنامه گفتگوی از دهه 1950 تا به امروز باز می گردد. برنامه های گفتگو از اولین روزهای اختراع تلویزیون پخش می شد. جو فرانکلین، شخصیت رادیویی و تلویزیونی آمریکایی، مجری اولین برنامه گفتگوی تلویزیونی بود. این نمایش در سال 1951 در WJZ-TV آغاز شد و از سال 1962 تا 1993 به WOR-TV منتقل شد.برنامه انبیسی The Tonight Show طولانیترین برنامه گفتگوی جهان است. در سال 1954 شروع به کار کرد و تا به امروز ادامه دارد.
استیو آلن اولین مجری برنامه The Tonight Show بود که به عنوان یک برنامه محلی نیویورک آغاز شد و در سال 1954 توسط شبکه NBC انتخاب شد. این برنامه به نوبه خود از برنامه گفتگوی رادیویی اواخر شب او در لس آنجلس شکل گرفته بود. آلن در قالب برنامههای گفتگوی تلویزیونی شبانه آخر شب، پیشگام بود و برنامههای اصلی برنامههای تاک شو مانند مونولوگ آغازین، مصاحبههای افراد مشهور(سلبریتی ها)، مشارکت تماشاگران، و قطعات کمدی که در آن گاهی دوربینها به بیرون از استودیو می رفت، و همچنین موسیقی… آغاز شد. پس از ترک آلن و پایان یافتن برنامه، مجری دوم جک پار، مدیریت کار را بر عهده گرفت و تثبیت شد.
ادوارد آر. مارو، پیشگام اخبار تلویزیونی، در اواخر دهه 1950 میزبان یک برنامه گفتگو با عنوان دنیای کوچک بود.
در اواسط دهه 1970 برنامههای گفتگوی روزانه به طور همزمان محبوبیت بیشتری پیدا کردند و با ظهور برنامههای تاک شوی تبلوید به اوج محبوبیت خود رسیدند. ژانر تاک شوی تبلوید، توسط فیل دوناهو در سال 1967 پیشگام شد، اما توسط اپرا وینفری رایج شد و در دو دهه آخر قرن بیستم بسیار محبوب بود.
Tabloid journalism یک سبک پرطرفدار روزنامه نگاری است که در بین عموم مردم به نشریات زرد و شایعهپراکن شهرت دارند. این نشریات به مسائل احساسی و رمانتیک، گزارش حوادث و جنایات و شایعات رایج میپردازند. روزنامهنگاری تبلوید در دوران معاصر، بیشتر به سمت پلتفرمهای آنلاین رفتهاست و با پوشش اخبار مربوط به افراد مشهور و سرگرمیساز، به دنبال مخاطبهای جوان میگردد. اپرا وینفری برنامه تاک شوی تبلوید را محبوب کرد.
در دهه 1990 به طور خاص شاهد افزایش تعداد برنامه های گفتگوی “تابلویدی” بودیم که بیشتر آنها کوتاه مدت بودند .
در سال 2010، اپرا وینفری از چند تن از برجسته ترین مجریان برنامه گفتگوی آمریکایی – فیل دوناهو، سالی جسی رافائل، جرالدو ریورا، ریکی لیک و مونتل ویلیامز – دعوت کرد تا به عنوان مهمان در برنامه به او بپیوندند.
در سال 2020، ترس از شیوع ویروس کرونا منجر به تغییرات بزرگی در عملکرد برنامه های گفتگو شد، به طوری که بسیاری از آنها بدون تماشاگران زنده فیلمبرداری شدند تا از رعایت قوانین فاصله گذاری اجتماعی اطمینان حاصل شود. گنجاندن مخاطب زنده و مشارکتکننده یکی از ویژگیهایی است که به ویژگیهای تعیینکننده برنامههای گفتگو کمک میکند.
برنامه های گفتگو بر روی بینندگان تمرکز می کنند – از جمله شرکت کنندگانی که تماس می گیرند، در استودیو می نشینند یا از طریق آنلاین یا تلویزیون برنامه را تماشا می کنند. برنامههای گفتگو حول تعامل مهمانهایی با نظرات مخالف ویا سطوح مختلف تخصص، که شامل افراد متخصص و غیرمتخصص میشود، متمرکز است.اما اغلب به اعتبار تجربیات زندگی فرد در مقابل تخصص آموزشی توجه میشود.برنامه های گفتگو شامل میزبانی است که مسئول پیشبرد دستور کار برنامه با میانجیگری، تحریک و هدایت گفتگو برای اطمینان از تحقق هدف است. هدف از برنامههای گفتوگو پرداختن یا آگاهی دادن به چالش ها، ارائه اطلاعات یا سرگرمی است. تاک شوها با هزینه کم تولید می شوند و معمولاً در ساعات پربیننده پخش نمی شوند.قالب ها ممکن است در کشورها یا بازارهای مختلف متفاوت باشد. ….
تولید هر نوع برنامه تلویزیونی یک کار بزرگ است، با بسیاری از قطعات مختلف که به راحتی می توانند شکست بخورند ، از برنامه ریزی نادرست گرفته تا تجهیزات نادرست، تا تأخیر در فیلمبرداری و مشکلاتی که می تواند از نادیده گرفتن ده ها عنصرمهم ناشی شود.اگر مهمانان و مکالمات بدون اسکریپت را به این معادله درهم و برهم اضافه کنید دچاریک فاجعه خواهیم شد.
احتمالاً از قبل میدانید که یک مجموعه تاک شو چگونه است یا شاید حتی در گذشته چنین برنامهای تولید کردهاید. یا شاید شما فقط به ایجاد یکی از آنها فکر می کنید،( با الهام از برنامه هایی مانند نمایش گراهام نورتون، الن یا نمایش امشب.)( The Graham Norton Show, Ellen or The Tonight Show). برنامههای گفتگو به شیوهای متفاوت تولید میشوند، بسته به تعداد دفعات پخش آنها به اتوماسیون بیشتری نیاز دارند .به طور کلی میتوان روند تولید برنامههای گفتگوی تلویزیونی را به پنج مرحله کلیدی تقسیم کرد:
راه اندازی برنامه گفتگو
برنامه ریزی مجموعه
پیش تولید
ضبط یا تصویربرداری تلویزیونی (تولید)
پس از تولید (در صورت نمایش های از پیش ضبط شده)
فرآیند راه اندازی با یک ایده شروع می شود و تصمیم نهایی پخش کننده بر اساس معیارهای زیادی همچون
بودجه (تولید این برنامه گفتگو چقدر هزینه بر خواهد داشت). ضورت ها و نیازها (بر اساس آنچه در حال حاضر ترند است، برنامه گفتگو چقدر می تواند محبوب شود) مخاطب هدف (با توجه به زمان پخش و جمعیت هدف).
فرآیند راه اندازی معمولاً تا چند هفته طول می کشد و هنگامی که یک برنامه چراغ سبز دریافت کرد، زمان ایجاد یک تیم رویایی و شروع مرحله پیش تولید فرا می رسد.هر برنامه گفت و گو به شخصی نیاز دارد که مسئول تصمیم گیری در مورد نوع محتوایی است که آن برنامه ارائه می کند، موضوعات و میهمانان و مجری و…
هر برنامه تلویزیونی همچنین به یک تهیه کننده نیاز دارد – فردی که مسئولیت فعالیت های تولید روزانه، از برنامه ریزی و سازماندهی محتوا، تا نظارت بر تصویربرداری را بر عهده دارد. برنامه های تاک شو تقریبا همیشه دارای گروه کوچکی از افراد با تخصصی های گوناگون است . شرکت سازنده یک کارگردان انتخاب میکند – شخصی که مجموعه را طراحی میکند و ایده را از یک مفهوم به آمادهسازی تبدیل میکند.
دستیار کارگردان ، ناظر طرح، دستیار تولید ارتباط بین کارگردان، میزبان و مهندسان را تسهیل کنند.
هر برنامه گفتگو محور به یک متن محتوای فنی یا اسکریپت نیاز دارد.
بسیاری از پیش تولیدهای تاک شو خارج از استودیوی ضبط واقعی، در یک محیط آزمایشی شروع می شوند.خدمه یک مکان کوچک اجاره میکنند و کل چرخه پیشتولید را شبیهسازی می نمایند – از ایجاد یک فیلمنامه (و خلاصه)، آمادهسازی بخشهای جداگانه تا ضبط قسمتهای ساختگی با میزبان واقعی و مهمانان. تیم باید چرخه کار پیش تولید را برای شناسایی عناصری که باید بهبود یابند (مانند ارتباط بین تیم فنی) تمرین کند.
آزمایش را می توان در حالی انجام داد که استودیوی اصلی در حال آماده سازی است، در نتیجه، پس از چند روز آزمایش و بهبود، تیم آماده است تا به مجموعه برای ضبط صفر برسد .برنامه ریزی عنصر کلیدی پیش تولید برنامه گفتگو است، به خصوص اگر ما روی یک برنامه گفتگوی روزانه کار می کنیم، با مهمانان و بخش های متعددی که هر هفته باید مدیریت کنیم. اما حتی برنامههای گفتگوی هفتگی نیز به یک ابزار برنامهریزی قوی و راهی برای ایدههای کل تیم نیاز دارند.طی جلسات کوتاه روزانه، کار به عوامل تولید محول می شود. با مهمانان آینده ارتباط برقرار کنید (که شامل یافتن اطلاعات تماس آنها، دعوت از آنها، آماده کردن آنها با سؤالاتی است که میزبان می پرسد). یک «پرونده» (خلاصه) در مورد مهمانان آینده تهیه کنید، که به عنوان یک پایگاه داده یکپارچه در مورد مهمان عمل خواهد کرد. این پرونده باید حاوی هر گونه تحقیقات قبلی باشد که در مورد آنها انجام شده است، اطلاعات تماس، عکس ها، و اطلاعاتی در مورد دلیل دعوت آنها، آنچه که آنها در هنگام مصاحبه توسط میزبان احتمالاً می گویند . وقتی تمام مواد لازم برای ضبط یک قسمت برنامه گفتگو جمع آوری شد (و همه مهمانان دعوت و تأیید شدند)، زمان آن فرا رسیده است که یک فیلمنامه را به تصویر بکشیم.ایجاد فیلمنامه برای یک برنامه گفتگوی تلویزیونی (روزانه) معمولاً توسط تهیه کننده روز انجام می شود.آنها تمام خلاصهها/ پروندههای تهیهشده توسط دیگر تهیهکنندگان را مرور میکنند و فیلمنامهای مینویسند که نه تنها شامل محتوای متنی (مانند سؤالات مجری یا مونولوگ مقدماتی آنها) بلکه رسانهای غنی (عکسها، فیلمها، موسیقی متنها) میشود. ) که دوست دارند در طول قسمت اجرا کنند.
میزبان فیلمنامه را معمولاً از طریق ایمیل دریافت می کند و با تهیه کننده روز کار می کند تا آن را نهایی کند . این مرحله گاهی اوقات زمانی که دید میزبان و تهیه کننده متفاوت است زمان زیادی می برد.با این حال، هنگامی که فیلمنامه مورد توافق قرار گرفت، دستیار تولید باید آن را به خلاصه ای تبدیل کند (که به آن صفحه نشانه یا جدول زمانی نیز می گویند) – دقیقه به دقیقه (یا حتی ثانیه به ثانیه) تفکیک نمایش، با ستونهای جداگانه برای تیم فنی که به آنها کمک میکند بفهمند چه زمانی نمایش/بازی چه چیزی، از کدام دوربین استفاده کنند و غیره.
یک عنصر دیگر نیز وجود دارد که باید در این مرحله ایجاد شود – کارت های نشانه. آنها کارت های فیزیکی هستند (اگرچه در تولیدات مدرن تر از تبلت ها استفاده می شود) که جزئیات کمتری نسبت به فیلمنامه واقعی دارند تا میزبان به راحتی آنها را در دست بگیرد و در طول فیلمبرداری به آنها مراجعه کند.
تمرین اساساً جلسه ای است که طی آن تهیه کنندگان نقش مهمانان را بازی می کنند (آنها به سؤالات مجری بر اساس صحبت های مقدماتی که با مهمانان واقعی داشتند پاسخ می دهند) که توسط فیلمبرداران به گونه ای فیلمبرداری شده است که گویی یک ضبط واقعی است تا آنها بتوانند چند عکس غیرمعمول را تمرین کنید (مثل زمانی که مهمان وارد مجموعه می شود و باید آنها را با دوربین دنبال کند).در نهایت، همه برای ضبط اپیزود آماده هستند .
قسمتهای تاک شو معمولاً به دو صورت ضبط میشوند – زنده یا از پیش ضبط شده ، به این معنی که بین ضبط یک قسمت و پخش چند ساعت فاصله است که امکان فیلمبرداری مجدد از برخی صحنهها را فراهم میکند، اما نقطه ضعف آن این است که نمایش شتاب خود را از دست می دهد – مهمانان و مخاطبان در مقایسه با یک برنامه گفتگوی زنده خسته و کمتر “سرزنده” می شوند.اگر برنامه از قبل ضبط شده باشد، تهیه کننده روز یک جلسه کوتاه با مجری برگزار می کند تا در مورد آنچه از ضبط نهایی حذف شود صحبت می کند و سپس آنها با سردبیر می نشینند تا پس از تولید نهایی شود.
مدت کوتاهی پس از روز تصویربرداری (معمولا صبح روز بعد)، تیم گرد هم می آیند تا در مورد اینکه چه چیزی خوب بوده و چه چیزی باید در قسمت های بعدی بهبود یابد، بحث کنند.(چالش ها و مشکلات) در هر مرحله به راحتی ممکن است اشتباه پیش رود. خطاهای انسانی و فنی، تأخیرها، خرابی تجهیزات، تغییرات لحظه آخری …..
بزرگترین مشکلات ایجاد و همکاری در فیلمنامه برنامه گفتگو نداشتن خلاصه ای از مهمانان و بخش ها (و دسترسی به تحقیقات تاریخی)و دادههای آرشیو شده و همچنین بهروزرسانی آنها باعث تاخیرهای غیر ضروری می شود و می تواند اعضای تیم مسئول را خسته کند.
نهایی کردن یک اسکریپت صرفاً به معنای نهایی کردن نسخه اول آن است. تولید برنامههای گفتگوی روزانه بهویژه با تغییرات و ویرایشهای لحظه آخری انجام میشود، و اگر این بخش از ساخت فیلمنامه خودکار نباشد، تهیهکننده روز باید چندین بار «فیلمنامه نهایی» اصلی را بازبینی کند.تغییرات لحظه آخری در فیلمنامه هم از نظر عملی و هم از نظر مشارکتی ناخوشایند است ،در برخی مواقع، انتقال ویرایش ها به کل تیم تولید، به ویژه به مجری، کارگردان و تیم فنی، خیلی دیر می شود.
در بسیاری از محیطهای تولید، فایلها در حافظه محلی لپتاپها و رایانههای شخصی ذخیره میشوند، بنابراین تولیدکنندگان باید آنها را بر روی یک USB دانلود کرده و به صورت فیزیکی به تکنسینها بدهند. این نه تنها کار اضافی ایجاد میکند، بلکه میتواند منجر به حملات ویروسی شود . تکنسینها باید تمرکز داشته باشند و به تغییرات لحظه آخری واکنش نشان دهند، مانند تغییر ترتیب رسانهای که قرار است پخش کنند. به مهندسان اجازه دهید قبل از شروع نمایش، رسانه را ذخیره و پخش کنند (تمرین کنند)، تا از اشتباهات در حین ضبط واقعی جلوگیری شود.
زمان بندی همه چیز است، به خصوص در برنامه های گفتگوی زنده. معمولاً این وظیفه کارگردان است که زمانبندی را پیگیری کنند و یادداشتهای دستنویس را به فیلمنامه/خلاصه اضافه کنند تا بدانند کدام قسمت از برنامه خیلی طولانی است، کجا باید برشها را انجام دهند . بر اساس میزان محتوا و مدت زمان رسانه در هر بخش، پیشنهادات از پیش محاسبه شده را در مورد مدت زمان صرف هر بخش دریافت کنید.
روز به روز رقابت از سوی پلتفرمهای پخش افزایش می یابد. پیشرفت در فناوری اهمیت دارد (هر سال سخت افزار و نرم افزار جدید در حال ظهور است). نرم افزارهای نمونه:
vMix (نرم افزار تولید و پخش زنده)
Singular (پلتفرمی برای ایجاد و کنترل همپوشانی های قابل تنظیم)
Ross XPression (یک سیستم تولید موشن گرافیک در زمان واقعی)
NewTek TriCaster (یک سیستم کامل تولید ویدیو)
Grass Valey (ارائهدهنده پیشرو فناوری برای رسانه زنده و بازار سرگرمی)
EVS (ارائه دهنده تجهیزات تولید ویدیوی زنده )
همه آنها فرآیند تولید را تسهیل می کنند، به خصوص برای کسانی که به ساختار و اتوماسیون و تیم خلاق نیاز دارند.
منبع:
ویکی پدیا و منابع مختلف اینترنتی
- De Hoorn, Sluisstraat 79 00.01 3000 Leuven, Belgium
- info@tinkerlist.tv
©2020 tinkerlist.tv
تنظیم از سایت فکرورزی
Fekrvarzi.ir
- vMix (live production and streaming software)
- Singular (a platform for creating and controlling customisable overlays)
- Ross XPression (a real-time motion graphics generation system)
- NewTek TriCaster (a complete video production system)
- Grass Valey (the leading technology provider for the live media and entertainment market)
- EVS (live video production equipment provider that we highly recommend)