چهار دیدگاه اصلی در رسانه های نوین وجود دارد

مولفه های فرهنگی و رسانه های نوین

محسن فرد رو ، در پنجمین نشست کارگاه های تخصصی جشنواره رسانه های دیجیتال سخنرانی خود را با عنوان مولفه های فرهنگی در رسانه های نوین ارائه داد, وی گفت:

در جهان کنونی ، همواره شاهد تغییراتی در حوزه های اجتماعی – فرهنگی – سیاسی – اقتصادی و فناوری هستیم که این تغییرات در یکدیگر اثر گذار هستند و نتایجی را چه خواسته چه نا خواسته به همراه دارند. در موضوع رسانه های نوین با پیشرفت فناوری در دهه های اخیر ارتباطات تعاملی و اطلاعاتی به وجود آمده که نتیجه آن ظهور رسانه های جدید و امروزی است که در حوزه نظری این شکل جدید از تکنولوژی ، جغرافیایی نوین فرهنگی را پدید آورده و فضای ارتباطی پیچیده ای بر آن مستولی شده است. این فرایند سبب تغییرات فراوانی می شود که نمای فرهنگی جوامع را دستخوش تغییر و تبدیل می نماید و سلطه ای فزاینده از فرهنگ ، اقتصاد و رسانه ها را در پی دارد.

ترکیبی از رسانه های سنتی و نوین به همراه مجموعه ای از الگوهای شناختی و هویتی در واقع پایه موضوع این بحث را تشکیل می دهد.
در دیدگاه های ارتباطی مردم به عنوان مخاطب شناخته می شدند و محور فعالیت ها بر حول مخاطب مداری در حرکت بود ,اما امروزه با تأسی از دیدگاه های اقتصادی مردم به عنوان مشتری یاد می شوند و موضوع کار مشتری مداری است.
نگاهی دیگر در این باب دیدگاه اجتماعی و فرهنگی است که از آن به عنوان فرهنگ مردم یا فرهنگ عمومی یاد میشود و بر پایه توجه به فرهنگ واجتماع بنا شده است و آخرین دیدگاه که از زاویه دید سیاست مداران مطرح می شود ، توجه به مردم ,یعنی کسانی که به دولت ها رأی می دهند و حکومت ها را پشتیبانی میکنند .
پس بنابراین زمانی که از مردم در محیط جدید رسانه ای یاد می کنیم ,چهار دیدگاه مخاطب مداری ، مشتری مداری ، امور فرهنگی و اداره امورمردم بعنوان رأی دهندگان مد نظر قرار دارد.

برا ی فهم مخاطب یا مشتری مجبور هستیم آنالیز فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم . در واقع با پردازش اطلاعات و اثر گذاری در مدیریت افکار عمومی بتوانیم دایره ای از تبادل اطلاعات ، ایجاد ارتباطات و محیط رسانه بوجود بیاوریم .
در این میان مولفه های فرهنگی از اهمیت فراوانی برخوردار می شوند و این مولفه ها پایه شناخت و هویت مردم در چهار دیدگاه مذکور را شامل خواهد شد.
در رسانه های نوین کوشش می شود مولفه های فرهنگی و هویتی شناخته شده و اندازه گیری شود و میزان تغییرات و جهت گیری ها ی افراد رصد شود تا در راستای اهداف ارتباطی یا اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی از آن بهره برداری شود.
ترکیب رسانه های جمعی فعلی با رسانه های نوین و با مولفه های شناختی و هویتی مجموعه ای منظم از محیط رسانه ای برای سیاستگذاران و مدیران و بهره برداران سیاسی , اقتصادی و اجتماعی فراهم می آورد. این مولفه ها تا حدود زیادی تشخیص داده شده و به اقتضای اهداف و برنامه ها قابل رصد و اندازه گیری می شود.
فضای مجازی توانایی فن آوری بسیار زیادی در جمع آوری داده ها و پردازش آنها دارد و شیوه های قبلی علمی در حوزه جامعه شناسی و فرهنگ شناسی وبرنامه ریزی اجتماعی و دانش ارتباطات جمعی و اقتصاد تجاری, در این فضا توسعه یافته و مورد استفاده سایت ها و رسانه های خارجی قراردارد.
این دانش نیازمند انجام بررسی های دقیق تر و علمی و آموزشی است و می تواند برای دست اندرکاران پایگاه های ارتباطی در رسانه های نوین مورد توجه قرار گیرد.

از کتاب مدیریت در فضای ارتباطی نوین نوشته محسن فردرو

Hide picture