مت گالا تجمل گرایی در برابر بحران های جهانی – نوشته عسل ستایش

مت گالا ( Met Gala) یک مراسم سالانه برای هنرمندان و طراحان دنیای مد برای جمع‌آوری کمک‌های مالی برای انستیتو طراحی لباس (Costume Institute) است که در موزهٔ هنر متروپولیتن نیویورک برگزار می‌شود.

مراسم مت گالا هر سال در اولین دوشنبه ماه مه برگزار می‌شود. مهمانان این جشن خیریه که بیشتر بازیگران، خوانندگان، سلبریتی‌ها، افراد ثروتمند و گاهی نیز سیاست‌مداران هستند، توسط آنا وینتور (سردبیر مجله وگ) انتخاب و تأیید می‌شوند. شرکت کنندگان با دعوت‌نامه یا خرید بلیط مراسم، با لباس‌ها و اشیای تزیینی مرتبط با موضوع تعیین شده برای مهمانی در موزه حاضر می‌شوند.

مت گالا به عنوان یکی از برجسته‌ترین و منحصر به فردترین رویدادهای اجتماعی در جهان شناخته می‌شود. همچنین یکی از بزرگ‌ترین شبهای جمع‌آوری کمک در شهر نیویورک است،

عسل ستایش  نقدی بر این مراسم داشته و تضاد بین تجمل گرایی و فقر را در نوشته خود مورد بررسی قرار داده است . او مت گالا را جشن مصرف گرایی دانسته است. خواندن متن زیر را به علاقمندان پیشنهاد می کنیم

مت گالا تجمل گرایی در برابر بحران های جهانی از عسل ستایش:

Costume Institute Gala

مراسم مت گالا، رويداد سالانه اى كه با حضور ستاركان و لباس هاى خيره كننده به عنوان نقطه اوج دنياى مد شناخته ميشود، هرساله در موزه متروپوليتن نيويورك بركزار مى كردد. اين مراسم، كه ظاهراً براى حمايت از هنر برگزار مى شود، به دليل شكوه وتجملش مورد توجه رسانهها قرار مى گيرد. اما در جهانى كه با بحران هاى زيست محيطى، فقر گسترده و آسيب هاى صنعت فست فشن دست وينجه نرم مى كند، آيا چنين نمايش پرهزينه اى توجيه پذير است؟ اين مقاله با نگاهى انتقادى، مت گالا را در برابر نيازهاى فورى جهان، بهويره فستفشن و فقر، به حالش مى كشد وخواستار تغيير در اولويتها مى شود.

+ فاجعه زيست محيطى فست فشن و نقش مت گالا

جهان درگير بحران هاى زيست محيطى بى سابقه اى است: از آتش سوزى هاى گسترده در آمازون و استراليا تا سيل هاى ويرانكر در پاكستان كه در سال 2022 بيش از 33 ميليون نفررا آواره كرد. گزارش سازمان ملل در سال 2023 نشان مى دهد كه 3.3 ميليارد نفر در مناطق بهشدت آسيب پذير در برابر تغييرات اقليمى زندكى مى كنند.

منعت فست فشن, كه برندهاى حاضر درمت گالا مانند زارا، اجاندام و Xin از آن سود مى برند، مسئول 10 درصد از انتشار گازهاى گلخانه اى جهان، 20 درصد از الودكى آبها وتوليد 92 ميليون تن زباله نساجى در سال است. همچنين سفرهاى هوايى خصوصى سلبريتي ها براى شركت در اين رويداد نيز به ردياى كربن قابل توجهى منجر مى شود. لباس هاى مت گالا، اغلب از مواد غيرقابل بازيافت و با فرآيندهاى پرمصرف ساخته مى شوند، به ترويج مد زودگذر و اتلاف منابع دامن مى زنند. اين مراسم، با نمايش اين برندها، نه تنها به پايدارى كمك نمى كند، بلكه فرهنگ مصرف گرايى را تقويت مى كند. آيا جنين رويدادى در جهانى كه نيازمند

كاهش مصرف است، جايگاهى دارد؟

+ فقر جهانى و تضاد با تجمل مت گالا

در حالى كه هزينه يك لباس درمت كالا مي تواند به ميليون ها دلار برسد، فقر جهانى همجنان بحرانى حل نشده است. طبق گزارش بانك جهانى در سال 2022، 719 ميليون نفر با درامد كمتر از 2.15 دلار در روز زندگى مى كنند و 1.3 ميليارد نفر در فقر جندبعدى (محروميت از غذا، مسكن و آموزش) به سر مى برند. هزينه هاى مت گالا در سال 2023 (حدود 20 ميليون دلار) مى توانست 10 ميليون وعده غذايى براى كرسنكان در شاخ آفريقا يا آب آشاميدنى براى ميليونها نفر در آفريقاى مركزى تأمين كند. اين مراسم، با نمايش ثروت در جهانى كه كودكان در يمن و اتيوپي از كرسنكى جان مى دهند، به نمادى از شكاف عميق طبقاتى تبديل شده است. براى مثال، فاجعه رانا پلازا در بنگلادش (2013)، كه 1,134 كارگر صنعت مد جان باختند, نشان دهنده بهره كشى برندهاى فستفشن از فقرا است. در سال ٢٠١٩ مت گالا حدودا ١٥ ميليون دلار در آمد خالص داشته است.

آيا تجمل گرايي مت كالا در برابر اين بى عدالتى ها قابل دفاع است؟
+ تقويت فرهنگ مصرف گرايى توسط فست فشن

مت گالا جشن فرهنك مصرف گرايى است، جايى كه برندهاى لوكس و فست فشن مانند كوجى، ورساجه و شين با نمايش لباس هاى كران قيمت، به ترويج مدهاى زودكذر وخريد غيرضرورى مى يردازند. اين صنعت با توليد انبوه لباس هاى ارزان، مصرف كنندكان را به خريد مداوم تشويق مى كند، اما به قيمت تخريب محيط زيست و بهره كشى از كارگران. كزارش سازمان بين المللى كار نشان مى دهد كه 160 ميليون كاركر در صنعت مد در شرايط غيرانساني، با دستمزدهاى ناجيز و ساعات كارى طاقت فرسا، كار مى كنند. مت گالا با تبليغ اين برندها، به فرهنگ “دنبال كردن برندها” دامن مى زند و جوانان را به خريد محصولاتى سوق مى دهد كه اغلب در كشورهاى فقير مانند بنكَلادش وغنا توليد شده و زباله هاى آن ها در همين مناطق انباشته مى شود. براى مثال، تيه هاى زباله نساجى در غنا سالانه سلامت ميليونها نفررا تهديد مى كند. اين در حالى است كه منابع زمين رو به كاهش و تهديدات زيست محيطى در حال افزايش است.

+ ناتواني مت گالا در ياسخ به بحرانها

مت گالا، با وجود ادعاى حمايت از هنر، هيج تأثير ملموسى بر حل بحران هاى جهانى ندارد. در مقابل، رويدادهايى مانند “كرين كاريت فشن اواردز” كه به مد پايدار اختصاص دارد يا “فشن فور ريليف” كه براى كمك به قربانيان بلاياى طبيعى برگزار مى شود، نشان داده اند كه مى توان از پلتفرم هاى بزرك براى آگاهى رسانى و جمع آورى كمك استفاده كرد. مت گالا اما به جاى حمايت از فقرا يا محيط زيست، به خودنمايى ستارگان و برندها مى پردازد. در جهانى كه گرسنگى در شاخ آفريقا جان ميليون ها نفررا تهديد ميكند و زباله هاى نساجى فستفشن سواحل غنا را آلوده كرده، اين مراسم صرفاً نمايشى سطحى است. جرا به جاى مت كالا، رويدادهايى برگزار نشود كه مستقيماً به كاهش فقر يا حفاظت از محيط زيست كمك كنند؟ وقتى مت گالا مى تواند چنين تاثير رسانه اى داشته باشد كه بر اساس گزارش شركت

(Launchmetrics) نرم افزارى مت گالا درسال ٢٠٢٣ حدود ٩٩٥ ميليون دلار ارزش تأثير رسانه اى داشته است

كه اين رقم در سال ٢٠٢٤ به ١.٤ ميليارد دلار افزايش يافت. اين ارزش نشان دهنده تأثير تبليغات و پوشش رسانه اى است كه برندها وطراحان از حضور در اين رويداد به دست مى آورند جرا حتى بخشى از آن را صرف كمك به اكوسيستم می‌کند!
+ مت گالا، هرجند براى عده اى نماد مد و خلاقيت است، در جهانى كه با فقر، بحران هاى زيست محيطى و آسيب هاى فست فشن دست وپنجه نرم مى كند، به نما يشگاهى از تجمل گرايي بى معنا تبديل شده است.

اين مراسم با تبليغ برندهاى فست فشن، كه به كاركران و محيط زيست آسيب مى رسانند، ونمايش ثروت در برابر فقر جهانى است، نهتنها منابع را هدر مى دهد، بلكه نابرابرى ها را عميق تر مى كند.

مت گالا، با نمايش لباس هاى پرهزينه و يكبارمصرف, نمادى از بى اعتنايى صنعت مد به بحران هاى زيست محيطى است. اين مراسم، با ترويج فرهنك اسراف و توليد زباله هاى نساجى، ردياى كربنى عظيمى بر جاى مى كذارد و با ناديده كرفتن پايدارى، به تشديد تخريب اكوسيستمها و استثمار منابع طبيعى دامن مى زند.

ما بايد اين جرخه را بشكنيم. پيشنهاد مى شود بركزاركنندكان مت گالا رويكرد خود را غيير دهند ورويدادهايي برگزار كنند كه به پروژه هاى پايدار، مانند بازيافت نساجى يا حمايت از كاركَران صنعت مد، اختصاص يابد. خوانندگان نيز مى توانند با تحريم برندهاى فست فشن، حمايت از مد پايدار به اين تغيير كمك كنند. اكنون زمان آن است كه صداى اعتراض ما به تجمل گرايى وفستفشن بلند شود و براى جهانى عادلانه تر و سبزتر اقدام كنيم.

عسل ستايش

اردىبهشت هزار وچهارصد و چهار

Text Editor 1

 

 

Hide picture