ماهنامه شماره ده جلا – نیاز اندیشه روز

این شماره: سلبریتی ها و واسطه های فرهنگی

سخن سردبیر:

محسن فردرو

رسانه‌ها از جمله ابزارهایی هستند که در سده‌های اخیر بیشترین تاثیر را در تعیین اهداف واسطه‌ای برای زندگی انسان‌ها داشته‌اند‌. در مفهوم و کارکرد رسانه‌ها تفاوت‌هایی نهفته است. رسانه‌هایی که برای اطلاع رسانی و ارتباطات اجتماعی و فرهنگی و نشر اخبار وجود دارند با رسانه‌هایی که کارکرد سبک زندگی دارند، در ظاهر یکی هستند اما در واقع هویتی متفاوت رسانه‌ای و کارکرد مجزا دارند. همانگونه که امروزه از عنوانی بنام رسانه‌های اجتماعی برای تعریف برخی کارکردهای ویژه رسانه‌ای استفاده می‌کنند‌، می توان از اصطلاحی با عنوان رسانه‌های سبک زندگی استفاده نمود.

رسانه‌های سبک زندگی؛ اصطلاحی است برای آن دسته از رسانه‌های جمعی که بجای نقش خبری و اطلاع رسانی به نقش تجاری و تاثیر بر بازار از طریق الگو سازی و ترغیب مردم به انتخاب کالاهای مصرفی می‌پردازند و با تغییر سلیقه و ذائقه مصرف کنندگان آنها را به مشتریان پرو پاقرص انواع مدها و سبک‌ها تبدیل می‌نمایند؛ تا فروش کالاهای با تولید انبوه به سهولت در تمامی نقاط دنیا انجام شود.

رسانه‌های سبک زندگی در خدمت سبک سازی سیاستمداران و بازرگانان و تولید کنندگان کالاهای مصرفی هستند و رویکرد و کارکرد و وظایف متفاوتی را بعهده دارند.با ظهور رسانه‌های نوین امکانات جدیدتری برای رسانه‌های سبک زندگی بوجود آمده است تا ازویژگی‌های تعاملی و اجتماعی شبکه سازی‌، بعنوان بهترین ابزارهای سبک زندگی استفاده نمایند.

معمولا علاقمندیم مدل مناسب بین رسانه‌های نوین و تغییرات سبک زندگی را جستجو نموده و بازتعریف نماییم.آیا در سبک زندگی مدل رسانه‌ها استفاده از تصورات ودرک گزینشی و اثر پذیری افراد از خواست‌ها و نیازها و عوامل روانشناختی است‌؟ آیا رسانه‌های سبک زندگی بر انتظارات هویتی و باورها و ارزش‌های فرهنگی افراد تکیه می‌نمایند‌؟ آیا رسانه‌های نوین به تغییر نگرش‌های افراد در سبک زندگی می‌پردازند‌؟ آیا رسانه‌های نوین در چارچوب طرح ذهنی به سراغ سبک زندگی رفته اند‌؟ ما فکر می‌کنیم مدل ارتباطی رسانه‌های نوین درسبک زندگی پیچیده‌تر و متفاوت از آنچه تاکنون گفته شده می‌باشد.

مدل رسانه‌های نوین ترکیبی از تجمیع و تراکم محتوا‌؛ شبکه و جریان سازی ارتباطی؛ ایجاد سرویس و خدمات‌؛ دسته بندی شناختی و هویتی کاربران؛ همسو نمودن عناصرسیستم است. امروز رسانه ها مهم ترین واسطه به شهرت رسیدن افراد و فرهنگ سلبریتی هستند که در این شماره به آن خواهیم پرداخت.

Popular media یا رسانه عامه پسند اشاره به کیفیت محتوایی رسانه‌هایی است که با اغراق و بزرگ نمايي و در عين حال با زباني ساده و سطحي به دنبال تيراژ و مخاطب بالا و در نتيجه جلب توجه هر چه بيشتر توده مردم هستند‌؛ اصطلاح عامه پسند‌، معنايي معادل غير كيفي دارد‌؛ براي تمايز ميان اين دسته از رسانه‌ها‌، معيارهاي متفاوتي در نظر گرفته‌اند شامل ويژگي هاي صوري و محتوايي و ويژگي هاي مخاطبان و ويژگي هاي مشترك این نوع رسانه ها؛ موضوعات و محتوای این رسانه‌ها معمولا به حوادث‌، ورزش‌، هنر‌، سينما و مسائل اجتماعي اختصاص داردکه با جنجال و خبرسازی و تحریک احساسات زودگذر به صورت ساده و سطحي و نه تحليلي عرضه مي گردد.

مهمترين عنصر كه اين رسانه‌ها به آن می‌پردازند ایجاد شگفتي است‌. استفاده از منابع خبري متضاد و استفاده از سوژه هاي مختلف‌، درشت نمايي‌، تحريف‌، جنجال آفريني‌، فوريت بخشيدن ساختگي به خبر‌، استفاده از عقايد و گرايش هاي فكري و يا سمبل هاي ملي مخاطبان‌، شايعه و استفاده از عاطفه گيرندگان پيام از تاكتيك هاي مورد استفاده است‌.اگر علاقمند به این مباحث بودید به همراه موضوعات آگاهی بخش متنوع این شماره از ماهنامه را مطالعه نمایید.

 

Hide picture