سلبریتی ها و واسطه های فرهنگی

سلبریتی ها و واسطه های فرهنگی

یک سلبریتی، فرد مشهوری است که دارای یک نقش در عرصه اجتماعی یا برخوردار از یک ویژگی عمومی مطلوب یا نامطلوب  باشد. ویژگی های متمایز سلبریتی ها  در هر گروه اجتماعی متفاوت است ، ویژگی های فیزیکی، شخصیتی و اجتماعی متفاوت از دیگران مخاطبان را به سمت خود جذب می کند.در جوامع سنتی، جنگجویان، ساحران،مخترعان، دانشمندان از شهرت برخوردار بودند.در این جوامع، شهرت به سه شکل بروز پیدا می کرد: اعطایی  ، انتسابی  و اکتسابی .شاهزادگان، ملکه ها و اعضای خاندان های سلطنتی، از شهرت اعطایی برخوردار بودند. شهرت به واسطه تبار خونی به آنها اعطاء می شد . افرادی نظیر  ساحران، راهزنان، زیبارویان  نیز شهرت را کسب می کردند و اشخاصی نیز به واسطه سلحشوری در میدان جنگ، درایت در سیاست ورزی، خلق آثار هنری، اختراع یا کتشاف به شهرت می رسیدند. در دنیای مدرن سلبریتی ها بدون کمک واسطه های فرهنگی به شهرت دست نمی یابند . واسطه هایی همچون رسانه های جمعی، شبکه های اجتماعی، آژانس های تبلیغاتی، بازاریاب ها، موسسه های تجاری، عکاس ها، باشگاه ها ، فعالان صنعت مُد … که وظیفه  اصلی شان مدیریت چگونگی حضور سلبریتی ها در عرصه عمومی و خبر سازی پیرامون آنها است.

ادامه مطلب را در ماهنامه دهم جلا مطالعه نمایید.

Hide picture