روباتها جایگزین انسانها
به نظر میرسد هیچ زمانی به اندازه امروز، ماشینها و روباتها مشغال انسانی را تهدید نمیکنند. کلان داده، بهبود الگوریتمها و افزایش قدرت محاسباتی دست در دست همدیگر دادند تا هوش مصنوعی را شتاب دهند.
در این میان، برخی از مشاغل مانند پزشکی، معلمی و مناسب دولتی از سوی روباتها کمتر تهدید میشوند و هنوز هوش منصوعی آن قدرها قدرتمند نشده که جایشان را بگیرد.
یک مطالعه از سوی موسسه McKinsey Global Institute نشان میدهد در ۶۰ درصد مشاغل، کمتر از ۳۰ درصد کارها را میتوان به صورت خودکار انجام داد ولی در برخی مشاغل باید گفت تمام کار توسط روبات قابل انجام است.
شغلی هایی که پیشبینی میشود طی سالهای آینده توسط روباتها تصرف شوند را مرور کردیم:
فروشندهها
شغل فروشندگی در فروشگاههای بزرگ یکی از مشاغلی است که روباتها برایش دندان تیز کردند.
فروشندگی کار ساده و تکراری است که پیچیدگیهای زیادی ندارد. فهرستگیری اجناس، تحویل دادن اجناس، پاسخ به سوالات مردم و در نهایت صندوقداری! روباتها این کارها را خیلی خوب بلد هستند.
فروشگاه Amazon Go در سیاتل نمونه خوبی از خردهفروشیهایی است که به طور کامل توسط روباتها اداره میشود و هیچ نیروی انسانی دخالت ندارد. اپلیکیشنهای آمازون به همراه سنسورها همهچیز را مدیریت کرده و زیر نظر دارند.
روباتهای زیادی مانند Tally و Simbe ساخته شدهاند که در میان راهروهای فروشگاهها حرکت کرده و اجناس در طبقهبندی را مرتب میکنند؛ به سوالات و درخواستهای خریداران پاسخ میدهند و مشکلاتی مانند برچسب اشتباه قیمتها را اصلاح خواهند کرد.
روباتهای فروشنده به مرور هوشمندتر میشوند و میتوانند به خریداران بهترین لباس و پوشاک، مواد غذایی یا بهداشتی آرایشی را پیشنهاد بدهند.
تحلیلگر اطلاعات
کاری که سالها است توسط کامپیوترها انجام میشود؛ برای روباتها بسیار سادهتر خواهد بود. به نظر میرسد از ابتدا سمت «تحلیلگر اطلاعات» برای روباتها ساخته شده است.
در حال حاضر، نرمافزارها و محصولات زیادی مانند Automation Anywhere و Datamatics یا Blue Prism میتوانند مجموعهای از کارهای اطلاعاتی و تحلیل آنالیز دادهها را انجام دهند.
این سیستمها به راحتی آموزش داده میشوند که چگونه اطلاعاتی را مثلا از درون یک فایل ورد یا اکسل خارج کرده و در نرمافزار دیگر کپی کنند. بعد، آموزش میبینند که چگونه این اطلاعات را جمعآوری و تحلیل کنند.
نرمافزارهایی وجود دارد که میتوانند تمام اطلاعات در جریان یک شرکت را پایش کرده و تناقضها یا ناهنجاریهای دیتایی را خارج و گزارش کنند.
کارگران فستفود
برندها و رستورانهای زنجیرهای معروف فستفودی در حال استخدام روباتهای همبرگرساز یا فروشنده ساندویچ هستند.
از سوی دیگر، نرمافزارهای سفارش غذا به طور خودکار میتوانند سفارشهای کاربران را دریافت کرده، هزینه را حساب کنند و با آماده کردن بستهها، پیکها را به در خانههای مشتریان روانه کنند.
کلان داده و الگوریتمهای هوش مصنوعی کمک کردند تا فروشندههای روباتی در رستورانها و فستفودها، بهترین خدمات و سرویسها را به مشتریان بدهند. به علاوه، براساس اطلاعات و آماری که از مشتریان دارند؛ میتوانند پیشنهاداتی جذاب و متناسب با ذائقه و علاقهمندی هر مشتری بدهند.
این روزها در برخی شعب رستورانهای مکدوناد، Panera و CaliBurger روباتها کار میکنند. روبات Flippy در یکی از شعب CaliBurger مشغول سرخ کردن همبرگرها است و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۵۰ روبات Flippy در شعب این رستوران مشغول کار باشند.
محققان MIT هم دارند روی یک رستوران تمام خودکار بدون دخالت انسان کار میکنند که بهترین و سختترین غذاها و منوها را به مشتری سفارش میدهد.
رانندگان کامیون
خودرانها مزایای زیادی مانند ایمنی راننده خودرو یا کاهش سختیهای رانندگی در جادهها و شهرهای شلوغ دارند ولی ورود خودروهای خودران در سیستم حمل و نقل میتواند جذابیتهای بیشتری داشته باشد.
یکی از دلایل محبوبیت کامیونهای خودران میتواند کاهش هزینهها باشد ولی مزیت بزرگتر آن، نبود رانندههای کامیون است. این کار سختیها، خستگیها و مشقتهای زیادی دارد. تصور کنید یک کامیون باید در طی یک روز مسافتی مشخص را دهها بار برود و برگردد.
گزارشها نشان میدهد در خود ایالات متحده نزدیک به ۵۰ هزار راننده کامیون نیاز دارند و اگر این روند ادامه پیدا کند؛ در آینده ۱۵۰ هزار راننده کامیون کسری دارند.
در این زمینه، چندین شرکت مانند Embark فعالیتهایی را آغاز کردند و با ساخت کامیونهای نیمه خودران و تمام خودران سعی کردند در مسیرهای مشخصی، کامیون بار را تحویل داده و برگردد.
راننده تاکسی
شرکتهایی مانند اوبر و Lyft کسبوکار تاکسیهای سنتی را نابود کردند و در مرحله بعدی میخواهند رانندههای تاکسی را خانهنشین کنند.
چندین شرکت بزرگ از جمله گوگل با Waymo، اوبر، Lyft و Cruise با پشتیبانی شرکت GM در حال تلاش برای جایگزینی تاکسیهای خودران به جای تاکسیهای دارای راننده انسانی هستند. اینتل هم وارد ماجرا شده است.
فقط تاکسی نیست؛ هر خودرو سواری که خدمات میدهد میتواند بدون راننده باشد. شرکت Waymo تا کنون پیشرفتهای زیادی کرده و به طور آزمایشی در چندین مسیر مشغول جابهجایی مسافران است.
تحویل غذا و بسته سفارشی
روباتها از زمین و هوا به مشاغل تحویل غذا و مرسولههای پستی هجوم آوردند. حتما خبرهای انواع پهپادهای تحویل پیتزا و بسته سفارشی به کاربران را خواندید.
آمازون یک از شرکتهای پیشرو در استفاده از پهپادها برای تحویل مرسولات خرید مردم است. شرکت استارتاپی Starship هم روباتهای کوچک شش چرخ روندهای را طراحی کرده و چندین سال است ازشان برای تحویل غذا و سفارشهای داغ مردم استفاده میکند.
دلایل زیادی برای استفاده از روباتهای تحویل غذا و سفارش مردم وجود دارد. کاهش هزینهها نسبت به پیک موتوری، فرار از ترافیک و شلوغی، فرار از بیمه و مالیات و دردسرهای زیاد دیگری که انسانها برای خودشان میآفرینند.
نگهبانهای امنیتی
دوربینها بهتر و ارزانتر از انسان میتوانند محیط اطراف را زیرنظر داشته باشند. دوربینها در شب و نور کم هم کیفیت خوبی دارند و میتوانند از هر چیزی عکس و فیلم بگیرند و سریع گزارش بدهند.
استفاده از این دوربینها در پلتفرمهایی که حرکت میکنند و میتوانند دستوراتی را اجرا کنند؛ نسل جدیدی از نیروهای نگهبان و حراست را برای سازمانها و شرکتها خلق کرده است.
روباتهای SMP Robotics به انواع دوربینها و سنسورها مجهز شدند و میتوانند از هر محیطی نگهبانی کنند. برخی مدلهای این روباتها مجهز به پنلهای خورشیدی شده تا ماموریتهای دورتری مانند گستزنی در مزارع، پارکها و زمینهای گلف را برعهده بگیرند.
روباتهای نگهبان میتوانند مانع ورود افراد غریبه شوند و حتی قدرت درگیر شدن و صدمه زدن به افراد ناشناس را دارند.
سرباز خط مقدم
برخلاف دیگر مشاغلی که به تصرف روباتها درآمدند؛ شاید این خبر برای سربازها و نیروهای ارتشی و نظامی خوشآیند باشد.
در حال حاضر، انواع روباتهای تیرانداز و جنگنده ساخته شده که میتوانند در خط اول نبرد قرار بگیرند و با حرکت به جلو یا اطراف درگیر شوند و تیراندازی کنند. این روباتها در چند مدل خودمختار یا کنترل از راه دور ساخته شده و میتوانند اهداف مشخصی را یافته و شلیک کنند.
این روباتها جایگزین نیروهای انسانی میشوند که در خط آتش در تیررس مستقیم دشمن قرار دارند. این روباتها کمک میکنند سربازها مقداری عقبتر بروند و در خطهای دوم و سوم درگیری قرار بگیرند تا امنیت بیشتری داشته باشند.
برگرفته از :وبلاگ اندیشکده اقتصاد