رشد کودکان و تاثیر شرایط فرهنگی

مطالعه اولیه از : محسن فردرو
اندیشمندان اشاره کرده اند که کودکان و نوجوانان بزرگسالان کوتاه قد نیستند ، آنها از نظر کیفی متفاوت هستند. آنها نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی دارند که باید برای رشد و تکامل سالم برآورده شوند. میزان توانایی والدین، خانواده و جامعه برای برآوردن این نیازهای رشدی و یا عدم توانایی آنها ، پیامدهای بلندمدتی برای بزرگسالی آنها دارد . کودکان و نوجوانان در یک گروه همگن و مشابه قرار ندارند ،در حالی که آنها نیازهای اساسی مشترک دارند، بیان این نیازها به طیف وسیعی از عوامل فردی، اجتماعی و فرهنگی بستگی دارد. درک این موضوع که چه تفاوتهایی بین جنسیت، سن، بلوغ، طبقه ، قومیت ، اجتماع، پیشینه فرهنگی یا مذهبی آنها وجود دارد ، ضروری است.
کودکان به مراقبت، حمایت و راهنمایی نیاز دارند که معمولاً توسط والدین یا سایر مراقبین ارائه می شود، به ویژه در سال های اولیه که بیشترین وابستگی را دارند. در حالی که توانایی ها و ظرفیت های نوظهور آنها ماهیت این آسیب پذیری را از دوران کودکی تا نوجوانی تغییر می دهد، نیاز آنها به توجه و راهنمایی در هر مرحله باقی می ماند. اختلال در زندگی عادی، آوارگی، جدایی از خانواده ویا غربت ،…می تواند اثرات قوی و طولانی مدتی بر آنها داشته باشد . والدین و جوامع مسئولیت اصلی محافظت و مراقبت از فرزندان خود را بر عهده دارند و آنها را درکسب مهارت ها، نگرش ها و روش های فکری مرتبط یاری می دهد. هدف ما در این کتاب یافتن راههایی برای توانمند ساختن خانوادهها و جوامع برای مراقبت و محافظت از فرزندانشان با رویکرد فرهنگی می باشد.
هر فرد در زمینه ای رشد می کند – در خانواده ها، جوامع، کشورها و فرهنگ ها. هر نسلی در یک بافت متفاوت تاریخی یک زبان یاد می گیرد ، یا چند زبان در مدارس و در دسته ها و گروه ها یاد می گیرند. در هر فرهنگی و در طول زمان، سبک های مختلف فرزندپروری در فرهنگ های مختلف وجود دارد. محققان رشد به طور فزاینده ای به نقش زمینه علاقه مند هستند. زمینه، کل محیط یا موقعیتی است که فرد یا رویدادی را احاطه کرده و با آن در تعامل است. واضح است که تأثیرات هم درونی و هم بیرونی برای فرد در حال رشد وجود دارد. به عنوان مثال، سلامت کودک زمینه ای برای رشد اندام ها از جمله مغز است. با این حال، در این بررسی ها ، ما بر زمینه های خارج از فرد تمرکز می کنیم. این زمینه ها ممکن است شامل خانواده، محله، مدرسه، شرایط اقتصادی، ابزارها و سنت های فرهنگی، هنجارها و فرآیندهای اجتماعی، مسائل مربوط به زمان بندی، ساختارهای معماری و محیطی، جو عاطفی و فیزیکی، و عوامل تاریخی باشد. زمینهها همچنین با فراهم کردن منابع، حمایتها، مشوقها و تنبیهها، انتظارات، معلمان، مدلها و ابزارها بر رشد رفتارها، باورها و دانش تأثیر میگذارند.
همه ما تحت تأثیر فرهنگ های مختلف هستیم. .فرهنگ بیشتر شامل دانش، مهارتها، قوانین، سنتها، باورها و ارزشهایی است که رفتار گروه خاصی از مردم را هدایت میکند، همچنین هنر و مصنوعات تولید شده و به نسل بعدی منتقل میشود . فرهنگ برنامه ای برای زندگی منتقل می کند. گاهی اوقات تأثیرات ناسازگار یا حتی متناقض هستند. البته در هر کشور ،فرهنگ های مختلفی وجود دارد. کودکانی که در یک شهر کوچک روستایی در دشتهای بزرگ بزرگ میشوند، بخشی از یک گروه فرهنگی هستند که با کودکان یک مرکز شهری بزرگ بسیار متفاوت است. تجارب زن و مرد در بیشتر گروه های قومی و اقتصادی متفاوت است. هرکسی که در یک کشور خاص زندگی می کند، تجربیات و ارزش های مشترک بسیاری را به اشتراک می گذارد، به ویژه به دلیل تأثیر رسانه های جمعی. اما جنبه های دیگر زندگی آنها با تفاوت ها شکل می گیرد…..
ادامه دارد