رابطه شکاف نسلی و مصرف کالاهای فرهنگی

بررسی رابطه شكاف نسلي باميل به مصرف كالاهاي فرهنگي ميان نسل جوان با نسل بزرگسال
فهيمه مرادي
دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامي،واحد علوم و تحقیقات تهران،ايران
يافته هاي اين تحقيق نشان داد كه میانگین ميزان مصرف كالاهاي فرهنگي ميان نسل جوان با نسل بزرگسال تفاوت معنی داری وجود دارد،طوري كه می توان گفت ،میانگین ميزان مصرف كالاهاي فرهنگي نسل جوان بیشتر از نسل بزرگسال است.ارزيابي نتايج نشان دادميزان تفاوت واختلاف در مصرف كالاي فرهنگي بين دو نسل در شاخص هاي فاصله سني ،تحصيلات،وضعيت تاهل،ميزان مصرف كالاي هنري وميزان مصرف فضاي فرهنگي وجود دارد.از ميان متغيرهاي مستقل ، بيشترين تفاوت در بين دونسل درميزان مصرف كالاي هنري مي باشد.
همانطوركه درتحقيق نشان داده شد سن وسطح تحصيلات شاخصهاي تعيين كننده ي ذائقه در مصرف كالاها ي هنري هستندكه در حوزه مصرف، سليقه هاي هنري و مصارف فرهنگي از اهميتي ويژه برخوردارند، زيراكالاهاي فرهنگي عناصري اساسي از نظام فرهنگ به شمار مي روند و بنابراين، به ميزان فراوان مي توانند تعيين كننده برخي جهت گيري هاي كلي فرهنگ و تغييرات فرهنگي رخ داده باشند.مسئله ديگر اين است كه رشد و گسترش فزاينده رسانه هاي همگاني، دسترسي به كالاهاي فرهنگي و هنري را روز به روز آسان تر مي سازد. امروزه افراد قادرند به كمك اينترنت به انواع موسيقي، فيلم و آثار ادبي دسترسي داشته باشند. اين مسئله خود باعث مي شود كه افراد مدت زمان بيشتري از اوقات فراغت خود را به اين فعاليت ها اختصاص دهند. ازاين رو شناسايي الگوهاي مصرف در حوزه كالاهاي فرهنگي و هنري و تفاو تهاي معني دار اين الگوها در ميان اقشار و گروه هاي گوناگون اجتماعي راهي مناسب براي مطالعه و شناخت تغييرات اجتماعي و فرهنگي و پيش بيني احتمالي مسير اين تغييرات است.بر اين اساس، در ميان افراد تقابل هايي شكل مي گيردكه منجر به بروز تفاوت هايي در سلايق و موضع گيري هاي آنها در حوزه هاي متفاوت، از جمله درحوزه هنر و زيبايي شناسي، مي شود.اصولااين تفاوت نسلي در هر زماني(به ويژه در شرايط بحراني)خود را درنوع تفكرات ،رفتار ها ،پوشش،تغذيه و جهت گيري هاو…نشان مي دهد.
در يك جمع بندي كلي مي توان گفت كه امروزه با توجه به مصرف كالا هاي فرهنگي جامعه دانشجو يان با تفاوت نسلي روبرو شده است. همان طور كه نتايج تحقيق حاضر نشا ن مي دهد ، در خصوص مصرف كالاي هنري و استفاده ازفضاي فرهنگي دو نسل جوان و بزرگسال با يكديگر متفاوت دارند و اين عدم توافق مي تواند نمايانگر تغييردر سبك وشيوه زندگي ودر نتيجه تغير در ارزشهاي اجتماعي و اعتقادي در نسل ها در آينده گردد.اما اين تفاوت ها، به گونه اي نيست كه دو نسل بزرگسال و جوانان را در مقابل هم قرار دهد.
پيشنهادات
هر چند محقق تلاش بسياري در فرايند تحقيق نموده اما متاسفانه بايد گفت به دلیل گسترده بودن موضوع به دیگر محققین پیشنهاد می گردد تا از دیگر زوایا موضوع مورد بررسی دقیق و موشکافانه قرار گرفته شود. از ديگر موضوعهاي مرتبط با تحقیق حاضر می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
- مطالعه موردي روي دانش آموزان چند مدرسه در مناطق مختلف شمال و جنوب شهر (فاصله طبقاتي )
- مطالعه بين معلمان و دانش آموزان مدارس
- مطالعه بين دانش آموزان و دانشجويان
اين نوع تحقيق مي تواند براي مطالعه برنامه ها و راهبردهاي آموزشي دانش آموزان مورد استفاده قرار گيرد.
- مطالعه موردي بين دانشجويان دو دانشكده با گرايش متفاوت مثلا بين دانشجويان رشته الهيات با دانشجويان رشته هنر،صورت گيرد.اين نوع تحقيق مي تواند تفاوت در سلايق ،علايق وارزش هاي بين دو نسل را ،با توجه به دو گرايش متفاوت مشخص كند.درجهت نزدیک کردن سلایق گوناگون وهمچنين ايجادزمينه هاي همفكري بين دونسل ،مي توان با استفاده از افکار عمومی و افراد توانمند در جهت تقویت مسائل ارزشی و فرهنگی، با سياست گذاري فرهنگي وهمچنين بامديريت و برنامه ريزي فرهنگي مناسب جهت كاهش تفاوت نسلي کارهای ارزنده ای در اين زمينه صورت گيرد.
منبع ماهنامه جلا – نیاز اندیشه روز – شماره اول