تولید فیلم مستند و ویدیوی دیجیتال

کتاب تولید فیلم مستند و ویدیوی دیجیتال[1] شامل نوشتن طرح فیلمنامه مستند تا کارگردانی و تولید نوشته آلن روسنتال و ند اک هارت در سایت فکرورزی در دست ترجمه است و با توکل به خداوند متعال بزودی در اختیار علاقمندان قرار می گیرد .

نویسندگان این کتاب اشاره کرده اند که در سی سال گذشته، تغییرات شگرفی در ساخت فیلم های مستند و غیرداستانی رخ داده است.از طرف محبوبیت، جهان مستند گسترش یافته و به یک پدیده فرهنگی جهانی تبدیل شده است. از آنجایی که دوربین‌های ارزان قیمت و نرم‌افزارهای ویرایش تقریباً در دسترس همه هستند، تعداد فیلم‌های مستند تولید شده در سرتاسر جهان افزایش چشمگیری داشته است. در همین حال بدلیل دسترسی به رسانه ها از جمله رسانه هایی در وب که مستندساز می تواند فیلم خود را با افراد بی شماری به اشتراک بگذارد؛ توزیع گسترده شده است.

این تغییرات شامل موضوع، فرم و افزایش تعداد دوره‌های فیلم و ویدیوی دانشگاهی نیز می‌شود، اما تعداد کمی از کتاب‌ها نحوه در نظر گرفتن، خلق، نوشتن، تولید و کارگردانی فیلم مستند «جدید» را توضیح می‌دهند. هنوز نیاز به راهنمایی در فرآیند خلاقیت وجود دارد. یکی از اهداف این کتاب این است که این شکاف را پر کند وبه علاقمندان درک کامل و بی نظیری از ساخت فیلم مستند از ایده تا کار تمام شده و از جمع آوری پول تا لذت بردن از ثمره تلاش های شان را بدهد.

مهمتر از همه، این کتاب درباره ایده ها و مفاهیم است. هدف آن این است که به علاقمندان کمک کند تا قبل از روشن شدن دوربین در مورد فیلم به عنوان یک کلیت فکر کنند. بسیاری تولید یک فیلم را شروع می کنند، ساعت‌ها فیلم می‌گیرند و اصلاً نمی دانند نتیجه و هدف و موضوع چیست.

همچنین این کتاب درباره مشکلات روزمره ای است که فیلمسازان مستند با آن مواجه هستند: از مفهوم تا فیلم تمام شده، از تامین مالی تا توزیع، از سانسور و مشکلات سیاسی تا حضور در شبکه ها، از پیچیدگی های فیلمبرداری لوکیشن تا مشکلات اخلاقی ، از مشکلات با همکاران تا مشکلات ارتباط با افراد واقعی و پیچیدگی های زندگی آنها. در نهایت، این کتاب به تحقیق، مشکلات سبک، انواع رویکردها و چالش های فناوری های جدید می پردازد.

این کتاب به تجهیزات نمی پردازد، اگرچه در فصل های نشان می دهد که چگونه فناوری در حال تغییر است. اکثر مدارس فیلم بصورت سطحی آموزش فنی ارائه می دهند اما دانش‌جویان معمولاً در موضوع و نحوه گفتن آن ناتوان هستند. به عنوان مثال، مستند نویسی، اغلب ضعیف ترین موضوع در برنامه های درسی است. این کتاب به تاریخ فیلم مستند نمی پردازد و نویسندگان معتقدند که اکثر خوانندگان این کتاب با تاریخچه ساخت فیلم مستند آشنا هستند. این کتاب آنچه را که به عنوان پیشرفت طبیعی فیلم مستند می بیند دنبال می کند و با بحث در مورد ایده ها، تحقیق، طرح پیشنهادی و ساختار فیلمنامه شروع می شود. و سپس به طور عمیق به ویرایش و نوشتن می پردازد. همچنین توصیه هایی در مورد جمع آوری سرمایه، توزیع، و بازاریابی، و دیدگاهی در مورد کل فرآیند ارائه می دهد.

این کتاب برای کمک به فیلمسازان و سازندگان سینمای دیجیتال در نظر گرفته شده است. چه در حال ساخت فیلم مستند باشند و چه ویدیویی (و امروزه تقریباً تمام مستندها با استفاده از ویدئوی دیجیتال ساخته می شوند)، در بیشتر مواقع، مسیر و رویکرد علاقمندان دقیقاً یکسان خواهد بود. فقط در حین ویرایش ممکن است مسیرها از هم جدا شوند.اما از نظر رویکرد، فیلمنامه نویسی و کارگردانی، آنچه در مورد یکی صدق می کند در مورد دیگری نیز صدق می کند.این کتاب به فیلمسازان مستند و سازندگان انواع دیگر فیلم‌های غیرداستانی، فیلم‌های صنعتی، مسافرتی و آموزشی می‌پردازد. بدیهی است که اهداف این انواع مختلف فیلم بسیار متفاوت است. مستند اغلب اصلاحات یا هدف اجتماعی قوی دارد، در حالی که یک مستند صنعتی ممکن است برای بهبود وجهه شرکت یا یک سرمایه‌گذار عمل کند. با این حال، اگرچه اهداف آنها متفاوت است، هر دو ژانر تعداد زیادی روش و تکنیک مشترک دارند.

آخرین مشاهده کتاب به درآمد حاصل از تولید فیلم مستند مربوط می شود. فقط پاک اندیشان، فرشتگان و میلیونرها بدون اینکه به پول فکر کنند، فیلم می سازند. فیلم ها معمولاً هزینه زیادی دارند، نویسندگی و کارگردانی در خلاء انجام نمی شود. فیلمنامه نویس و کارگردان باید از محدودیت های بودجه آگاه باشند. هنگامی که شروع به صحبت در مورد پول می کنیم، می توانیم در مورد جمع آوری سرمایه و نقش تهیه کننده نیز صحبت کنیم.

یک بار شخصی اینگونه گفته بود که : «فیلمساز موفق سرش پر از رویا است، چشمش به کوه است، اما پاهایش روی زمین است.»

سئوالات همیشه این بوده است که : “مستند ساز چطور کار می کند؟” و “چرا کارها را به این شکل انجام می دهد؟.این کتاب مجموعه‌ای از پاسخ‌ها و توصیه‌های متخصصان را ارائه می دهد . این کتاب همچنین برگرفته از تجربیات نویسندگان کتاب به عنوان یک فیلمساز است و متاثر از ویژگی‌ها، سابقه و تجربه آنها می باشد.

امیدواریم با مطالعه این کتاب علاقمندان بتوانند آنچه مفید است را بپذیرند و سپس بهترین فیلم مستند را تولید نمایند.

منتظر مطالعه این کتاب در سایت فکر ورزی[2] باشید.

محسن فردرو بهمن ماه 1401
[1] Writing, Directing, and Producing Documentary Films and Digital  Videos
A L A N  R O S E N T H A L and  N E D  E C  H A R D T

[2] Fekrvarzi.ir

Hide picture