توسعه فرهنگی و اجتماعی در ایران – داوود پاک نیت
توسعه فرهنگی و اجتماعی در ایران
تنظیم کننده :داوود پاک نیت
مضمون این نوشتار اهتمام به بررسی موانع توسعه فرهنگی و اجتماعی در ایران است ،اگرچه یادداشتی محدود است ولی یادآور نکاتی بسیار اساسی در زمینه موضوعات مرتبط است.
بر آن هستیم تا به جستجوی برخی از موانع زیرساختی بپردازیم و راه حل های کاربردی و رهیافت هایی که برای رفع موانع و ارتقاء توسعه فرهنگی و اجتماعی در ایران موثر است مورد اشاره قرار گیرد .
نگاهی به تاریخ چند قرن اخیر کشورهای توسعه یافته موید این است که ،در این کشورها با بهره گیری از پنج رکن اساسی : فرهنگی ، اقتصادی ،سیاسی ، اجتماعی و علمی ؛ و با ارتباط منطقی و برنامهریزی شده با یکدیگر ، رشد و حرکت نموده اند.
در این راستا میتوان به جرات ادعا نمود که : خطرناک ترین آفتی که کشورهای جهان سوم را همواره تهدید نموده است ، عدم اهتمام هیات های حاکم و روشنفکران جهت احصاء و عملیاتی نمودن راهبردهای فرهنگی لازم برای تعامل اجتماعی مناسب با نظام بینالمللی است . بدیهی است با ملحوظ نمودن ضرورت توسعه متوازن هیچ یک از ارکان ذکر شده نباید از فرهنگ سبقت بگیرند و فرهنگ را تحت شعاع خود قرار دهند. تا زمانی که تناقضات میان پدیده های اجتماعی تاثیرگذار به طور جدی از بین نروند ، جلوه ای روشن و روندی پایدار و تکاملی از توسعه و مفهوم عام آن تحقق نخواهد یافت .
هیچ توسعه ای بدون تغییر یا تمایل داشتن به تغییر تحقق نخواهد یافت .
از این رو، علاوه بر ضرورت پیشبینی زمینه های مرتبط با توسعه فرهنگی و اجتماعی، جامعه ما نیازمند ضرورت هایی برای تحقق این مهم نیز است . برخی از ضرورت های موردنظر عبارتند از :
1-ضرورت تردید در همه مفاهیم استدلال ناپذیر قبلی و بازبینی بنیانی و پایه این مفاهیم
2_ تبلیغ مفاهیم جدید تبدیل به مفاهیم و واژه های تازه و کاربرد وسیع این واژه ها در زبان
3-اهمیت بازبینی عمیق در نظام آموزشی پایه ( سنین کودکی و نوجوانی)
4-پوشش همه جانبه در تامین معیشت عمومی
5- تلاش مضاعف در زمینه گسترش نظام تامین اجتماعی
6- الگوسازی های فرهنگی با تاکید بر ارزش های جدید
7- ایجاد نهادهای اقتصادی در جامعه
8- سرمایهگذاری زیربنایی و تولیدی با استفاده از فناوریهای نوین مختلف
9-کوشش در زمینه کارآمد سازی ساختار سیاسی جامعه متناسب با نیاز سنجی اجتماعی. وقتی محصول ایده یا موضوعی به جدید ترین بحث روز تبدیل میشود به سرایت اجتماعی دست یافته است. این اتفاق خوبی است و میتواند بسیار تأثیرگذار باشد. برای مثال : ساخت یک عبادتگاه جدید میتواند به طور طبیعی باعث ایجاد علاقه در جامعه شود . یا یک هدف سیاسی موثر می تواند مردم را به مشارکت تشویق کند. به طور کلی یک محصول یا خدمت یا ایده وقتی در اجتماع رایج می شود که: صحبت درباره آن احساس مهم بودن و دانا بودن به افراد دهد. مردم اغلب در مورد موضوعاتی صحبت میکنند که احساساتشان را برانگیزد. با اینکه در رسانه های اجتماعی به صورت پر رنگ مطرح شوند …..
مطلب کامل را بزودی در ماهنامه شماره ده جلا مطالعه نمایید.