بررسی تاثیر بلاک چین در صنعت ورزش

نویسنده : داوود سلیانچی

رئیس انجمن جت اسکی و جت بُت

آیا بلاک چین موجب افزایش تعامل طرفداران وباز کردن جریان ها ی درآمد جدید در ورزش می شود؟

فناوری بلاک چین، نوآوری که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است، ریشه عمیقی در حوزه ارزهای دیجیتال دارد. پیدایش بلاک چین را می‌توان به وایت پیپر پیشگامانه‌ای که در سال ۲۰۰۸ توسط شخصیت ناشناس ساتوشی ناکاموتو منتشر شد، ردیابی کرد. این وایت پیپر بیت کوین را معرفی کرد – اولین ارز دیجیتال با فناوری بلاک چین.

با تکامل فن آوری بلاک چین،  این فن آوری ابزاری موثر در بسیاری از صنایع مختلف شده است و یکی از حوزه های نسبتا شگفت انگیزی که در آن به سرعت در حال پیشرفت است، ورزش است. بسیاری از باشگاه ها و تیم ها در بالاترین سطوح در حال پیاده سازی راه حل های مبتنی بر بلاک چین و شخصی سازی موارد استفاده از بلاک چین در ورزش ها برای کمک به ایجاد تعامل و پولی کردن پایگاه طرفداران خود هستند.

باشگاه ها و انجمن های ورزشی دائما به دنبال راه های جدیدی برای کسب درآمد در یک صنعت رقابتی هستند. با افزایش رویدادهای آنلاین و عادت های در حال تکامل طرفداران، ارائه تجربه های جذاب گیم پلی برای افزایش حضور در آن ها یک چالش مداوم است. علاوه بر این، با اختلالاتی مانند رشد سریع ورزش های الکترونیکی و اغلب رویداده ای ورزشی که در حال حاضر بدون تماشاگر برگزار می شوند، باشگاه ها می توانند فعالیت های خود را متنوع کنند و در نحوه تعامل با حامیان خود برای تشویق تعامل، افزایش عضویت، ایجاد وفاداری و رسیدن به طرفداران بین المللی بیشتر تجدید نظر کنند.

از مشکلات مربوط به تعامل با یک پایگاه داده که به طور فزاینده ای در حال تغییر و تقاضا است، تا محدودیت های مربوط به ارائه جوامع و تجربیات تنها دیجیتال، تا مسائل مربوط به تولید داده های قابل اجرا – صنعت ورزش با چالش های کلیدی مواجه است.

موارد استفاده از بلاک چین در ورزش

برنامه های بلاک چین برای صنعت ورزش، نوآوری ها و جریان های درآمدی جدیدی را به روش های مختلف، از توکن های طرفداران و مجموعه های دیجیتال گرفته تا پلتفرم های وفاداری و تعامل طرفداران، ایجاد می کنند. خارج از بازی های فیزیکی سنتی، این امر به باشگاه ها اجازه می دهد تا گسترش برند خود را به صورت آنلاین ارائه دهند و نیازهای یک پایگاه “دیجیتال – بومی” جوان تر را برآورده کنند، در نتیجه پایگاه خود را رشد دهند .

در ادامه نگاهی به پنج مورد برتر استفاده از بلاک چین در ورزش و ورزش های الکترونیکی داشته باشیم.

۱. توکن های طرفداری

محبوبیت توکن های طرفدار از توانایی آن ها در ایجاد جریان های درآمدی بیشتر برای تیم ها و همچنین افزایش چشمگیر تعامل نشات می گیرد.

باشگاه های فوتبال لیگ برتر از منچستر سیتی گرفته تا اف سی بارسلونا با موفقیت از توکن های هواداران برای افزایش درآمد و تعامل با هواداران خود استفاده می کنند. برای مثال، اولین دور توکن های طرفدار باشگاه بارسلونا در کم تر از دو ساعت به فروش رفت. با استفاده از فن آوری بلاک چین در ورزش ها برای صدور ارزهای مجازی خود، هواداران می توانند با باشگاه، بازیکنان تعامل داشته باشند، امتیاز کسب کنند، تخفیف بگیرند و در یک اکوسیستم مجازی شرکت کنند.

یکی از اصول اساسی بلاک چین تغییرناپذیری است. هنگامی که یک تراکنش در بلاک چین ثبت می‌شود، به لطف تکنیک‌های رمزنگاری، تغییر یا دستکاری در آن تقریباً غیرممکن می‌شود. این ویژگی سطح بالایی از اعتماد و قابلیت اطمینان را برای فناوری به ارمغان می‌آورد، زیرا هر کاربری در شبکه می‌تواند به طور مستقل صحت تراکنش‌ها را تأیید کند.

توکن ها همچنین حس مشارکت در تصمیم گیری باشگاه را از طریق حق رای – در ابتکاراتی مانند آهنگ جشن گل یا رنگ کیت آموزشی – به هواداران می دهند. توکن های فان همچنین می توانند به باشگاه ها در غلبه بر چالش های فاصله در هنگام ارتباط با هواداران کمک کنند. باشگاه بارسلونا حدود ۴۵۰ میلیون هوادار در سراسر جهان دارد که اکنون به لطف فن آوری بلاک چین در دسترس آن ها قرار دارد. به این ترتیب، فن آوری بلاک چین در ورزش به باشگاه ها برای مشارکت و رشد پایگاه های بین المللی کمک می کند.

۲. کارت های بازرگانی دیجیتال و رمزارزها مجهز به فن آوری NFT

اولین باری که NFT ها واقعا نظر بسیاری از گیمرها و انجمن های ورزشی را به خود جلب کردند، در اواخر سال ۲۰۱۷ بود که بازی ای به نام CryptoKitates به قدری محبوب شد که بلاک چین اتریوم را مسدود کرد. هر کدام از این گجت های دیجیتالی جمع و جور منحصر به فرد قیمت های متفاوتی دارند که در اوج محبوبیت، گران ترین آن ها با قیمت ۱۷۰ دلار به فروش می رسد.امکانات این اپلیکیشن های بلاک چین برای صنعت ورزش بی پایان است. فقط تصور کنید که طرفداران بتوانند کارت های بازیکن نسخه محدود را خریداری کنند یا برای جمع آوری تمام بازیکنان تیم انگیزه کسب کنند. جمع کننده های دیجیتال در حال حاضر در میان لیگ بیسبال اصلی در ایالات متحده بسیار محبوب هستند، جایی که طرفداران در سراسر جهان می توانند کارت های آل استار را با قیمت های مختلف خریداری کنند. این کار نه تنها به کسب درآمد بیشتر کمک می کند بلکه نسل جوان طرفداران ورزش را جذب می کند.

۳. پلتفرم های وفاداری و تعامل طرفداران

دیگر موارد استفاده بلاک چین در ورزش شامل وفاداری طرفداران و پلتفرم های تعامل است که به تیم ها کمک می کند حس جامعه و تعلق را در میان طرفداران خود تقویت کنند. از طریق این پلتفرم های مبتنی بر بلاک چین، طرفداران می توانند برای انجام اقدامات خاصی مانند تعامل با سایت های باشگاه ها، ایجاد، به اشتراک گذاری و دوست داشتن محتوا یا از طریق برنامه های وفاداری که به آن ها اجازه جمع آوری پاداش یا امتیاز برای خرج کردن روی کالا، بلیط یا مجموعه های دیجیتال را می دهد، پاداش دریافت کنند.

۴. سیستم های بلیت فروشی مبتنی بر بلاک چین

فن آوری بلاک چین در ورزش نیز به عنوان روشی آسان تر و امن تر برای خرید، ذخیره سازی یا حتی انتقال بلیط بین مالکان یا رویدادها به کار گرفته می شود. به لطف ماهیت غیر متمرکز آن که نیاز به واسطه ها و بازیگران مرکزی (و همچنین سیستم های متمرکز ناامن)را از بین می برد، برای مثال طرفدارانی که خود را قادر به حضور در یک رویداد نمی بینند، می توانند به سادگی بلیط خود را بدون پرداخت جریمه یا از دست دادن پول خود تعویض کنند و تجربه کاربری بسیار کارآمدتری داشته باشند.از آنجایی که داده های مربوط به بلاک چین غیرقابل تغییر هستند، هیچ کس نمی تواند به دروغ ادعا کند که بلیط خریده یا قیمت آن را رد کرده است. سیستم های بلیط سازی مبتنی بر بلاک چین اطمینان حاصل می کنند که امکان بلیط های تقلبی از بین می رود؛ زیرا می توانند به سرعت توسط فن آوری بلاک چین تایید شوند. علاوه بر این، در صورت به تعویق افتادن یا تاخیر در برگزاری مسابقات ورزشی، کل فرآیند برنامه ریزی مجدد برای برگزارکنندگان و کاربران نهایی ساده تر است.

۵. اکوسیستم های ورزشی غیرمتمرکز

علاوه بر عرصه ورزشی سنتی، بلاک چین در دنیای ورزش های الکترونیکی که به سرعت در حال رشد است نیز در حال پیشرفت است. گزارشی از Newzoo پیش بینی می کند که تا سال ۲۰۲۱، ورزش های الکترونیکی شاهد نرخ رشد سالانه حدود ۱۴ درصد خواهند بود و تعداد بینندگان عادی و علاقه مندان به ورزش های الکترونیکی به ۵۵۷ میلیون نفر خواهد رسید. و از آنجا که Esports شامل چندین ذی نفع، از توسعه دهندگان بازی گرفته تا بازیکنان، حامیان مالی، تبلیغ کنندگان، مدیران تیم و رسانه ها می شود، بلاک چین می تواند یک پلتفرم (یا اکوسیستم)واحد قوی برای گرد هم آوردن همه آن ها فراهم کند.ماهیت غیر متمرکز آن به ذینفعان صنعت اجازه می دهد تا به روشی نظیر به نظیر با حذف پیچیدگی ها و واسطه ها ارتباط برقرار کنند و امکان توزیع آسان پول جایزه، انتقال بازیکنان، حقوق رسانه ها و غیره را از طریق قراردادهای هوشمند قابل برنامه ریزی (قراردادی که به صورت خودکار براساس شرایط از پیش تعیین شده اجرا می شود)فراهم کنند.

مبارزه با چالش ها و باز کردن فرصت از طریق دیجیتالی شدن

تیم ها و سازمان های ورزشی بیش از هر زمان دیگری با وظیفه افزایش تعامل هواداران و ایجاد فرصت های درآمدی جدید مواجه هستند – در چشم اندازی که به تازگی از برخی از پرتلاطم ترین دوران تاریخ اخیر رهایی یافته است. راه حل هایی وجود دارند، و آن هایی که اکنون برای آینده برنامه ریزی می کنند و رویکردی قوی تر و نوآورانه تر برای استفاده از فن آوری اتخاذ می کنند که در بلندمدت رشد خواهد کرد.

کلیدتوانایی یک سازمان ورزشی برا ی حل چالش ها ی مربوط به تعامل طرفداران،یاباز کردن فرصت ها ی جدید برا ی درآمدزایی، در قدر ت استراتژ ی دیجیتال آنها نهفته است.

مانند بسیاری از صنایع، صنعت ورزش نیز به سختی می تواند همگام با سرعت سرسام آور نوآوری تکنولوژیکی و همچنین تغییرات در رفتار مخاطبان و عادات مصرفی که منجر به آن می شود، پیش برود.

نکته کلیدی

فن آوری بلاک چین با ماهیت انعطاف پذیر و توانایی به کارگیری تقریبا در هر مورد استفاده ای , به طور فزاینده ای به بخش های ورزشی فیزیکی و دیجیتال کمک می کند تا با سرمایه گذاری روی پایگاه های هواداران , افزایش تعامل و ایجاد وفاداری , اعتماد و کارایی , چالش های خود را برطرف کنند .تیم های ورزشی به ارائه دهندگان راه حل بلاک چین روی می آورند تا به پیاده سازی راه حل های سفارشی بلاک چین برای آن ها کمک کنند تا از بقای طولانی مدت خود اطمینان حاصل کنند . همان طور که صنعت فوتبال , NBA و Esports همگی نشان می دهند , این نوآوری ها به باز کردن جریان های درآمد جدید سودآور , افزایش تعامل طرفداران , بهبود بازگشت سرمایه برای حامیان مالی و اجازه به تیم ها برای باقی ماندن در رقابت کمک می کنند .

امروزه هزینه های زیادی صرف بررسی و تحقیق در مورد تکنولوژی بلاکچین و کاربردهای آن شده است. همچنین بررسی های دیگری نیز در دست انجام است که به برآورد کارکردها و اثرات فناوری بلاکچین می پردازد. به طور کلی، بلاکچین، نوعی پیشرفته از سیستم های ثبت و مدیریت اطلاعات است که ویژگی های خاصی دارد. از این فناوری می توان برای زمینه های همچون احراز هویت دیجیتال، رای گیری، تبادلات مالی، زنجیره تامین و … بصورت ایمن بهره برد.

NFT ها در عمل

کاربرد NFT برای تیم ها و سازمان های ورزشی فراتر از مجموعه های دیجیتالی ساده است و می تواند به روش های بی شماری برای افزایش تعامل طرفداران، غنی سازی تجربیات و بهبود روابط استفاده شود.

مثال های کاربرد NFT :

  • مجموعه های دیجیتالی، هنر و دارایی های مربوط به بسیاری از موضوعات کلیدی در یک تیم ورزشی از پروفایل بازیکنان، تا لحظات انحصاری در بازی، تا فعال سازی اسپانسر جدید.
  • NFT ها برای باز کردن امتیازات، آیتم های شخصی سازی شده و مزایای انحصاری که برای غنی سازی تجربه کلی طرفداران و ایجاد تعامل طراحی شده اند.
  • NFT ها برای باز کردن پیشنهادها، پاداش ها و تخفیف هایی که وفاداری طرفداران را افزایش می دهد و یک پایگاه هواداران را قادر می سازد تا از مزایای شخصی سازی شده و ارتباطات احساسی نزدیک تر با سازمان های ورزشی برخوردار شود.

توکن های فن چیست؟

معنی عبارت فن توکن را بیان کنیم؛ Fan Token به‌معنای توکن هواداری یا رمزارز طرفداری است. فن‌ توکن‌ها به طرفداران و هواداران یک باشگاه ورزشی، رویداد سینمایی، گروه یا خواننده موسیقی تعلق می‌گیرند. در واقع برگزارکنندگان هر رویدادی می‌توانند برای طرفداران آن رویداد، رمزارز هواداری عرضه کنند. حالا این توکن‌های هواداری چه سودی دارند؟ در واقع طرفداران با استفاده از فن‌ توکن‌ها می‌توانند به‌صورت رسمی از مزایای عضویت ویژه بهره‌مند شوند.توکن‌های فن، توکن‌های دیجیتالی هستند که توسط فناوری بلاک چین ایجاد و فعال می‌شوند. آنها دارایی های دیجیتال محدودی هستند که می توانند توسط طرفداران خریداری، فروخته یا مبادله شوند تا یک اقتصاد مبتنی بر تیم ایجاد شود. محبوبیت توکن های فن از توانایی آنها در ایجاد درآمد اضافی ناشی می شود استریم ها و توانایی آنها برای نزدیک کردن طرفداران به تیم ها.این توکن ها ایمن، کاملاً قابل ردیابی و قابل تأیید در یک بلاک چین اختصاصی هستند. همچنین می‌توان از آن‌ها بدون نیاز به واسطه و در کانال‌های متعدد متعلق به باشگاه و اسپانسر برای افزایش قابلیت ردیابی طرفداران استفاده کرد.

توکن ها را می توان برای طیف وسیعی از کاربردها استفاده کرد که همگی بدون نیاز به واسطه اعمال می شوند. علاوه بر رد و بدل شدن برای کالاهای فیزیکی، توکن‌های فن می‌توانند برای رای دادن، تخفیف‌ها، جوایز برای تعامل با حامیان مالی و موارد دیگر نیز استفاده شوند. توکن‌های غیرقابل تعویض (که قابل اثبات هستند منحصربه‌فرد هستند)، حتی می‌توانند عنصر کمیاب را اضافه کنند و برنامه‌هایی مانند کلکسیون‌های دیجیتال را فعال کنند. برخلاف کلکسیون‌های سنتی، آن‌هایی که با فناوری NFT پشتیبانی می‌شوند را نمی‌توان تکرار یا جعل کرد.

  • از فان توکن‌ها می‌توان برای باز کردن قفل حقوق رای و دسترسی به نظرسنجی‌های VIP استفاده کرد، جایی که طرفداران می‌توانند بازخورد ارائه کنند، به تحقیقات بازار کمک کنند و صدای قوی‌تری در تصمیم‌گیری داشته باشند.
  • برای باز کردن تجربه‌های VIP مانند «ملاقات با بازیکن»، «گشت ورزشگاه بعد از ساعت کاری» یا «محتوای انحصاری» می‌توان از فان توکن‌ها استفاده کرد.
  • از فان توکن‌ها می‌توان برای باز کردن قفل کالاهای VIP مانند «کیت‌های نسخه محدود» یا «انحصاری» استفاده کرد.
  • فان توکن‌ها را می‌توان از طریق مکانیسم‌های متعددی مانند تعامل با محتوا، شرکت در کمپین‌های بازاریابی یا از طریق رقابت‌های اجتماعی – از طریق کانال‌های باشگاه/تیم و حامی مالی/شریک به دست آورد.

یک سیستم توکن‌شده، که توسط یک پایه بلاک چین تطبیق‌پذیر تسهیل می‌شود، با یک کیف پول دیجیتالی بسیار امن و آسان همراه است که طرفداران را قادر می‌سازد تا به راحتی توکن‌ها را به دست آورند و بازخرید کنند. طرفداران برای خرید یا تعامل به همان روشی که یک سیستم پاداش سنتی پاداش می گیرند.

  • طرفداران با محتوای اسپانسر درگیر می‌شوند و با آن تعامل می‌کنند که برای آنها نشانه‌های وفاداری به دست می‌آورد – که برای باز کردن قفل کالاهای انحصاری تیم استفاده می‌شود.
  • طرفداران در یک بازی فیزیکی شرکت می‌کنند و نشانه‌های وفاداری به دست می‌آورند که برای باز کردن تخفیف‌ها با یک محصول حامی مالی استفاده می‌شوند.
  • توکن‌ها را می‌توان از طریق کانال‌های باشگاه/تیم یا حامی/شریک به دست آورد و برای باز کردن تخفیف‌ها، تجربیات، کالاها و غیره در کل اکوسیستم وفاداری استفاده کرد.

ورزشکاران رقابتی رویاهای بزرگی دارند. با این حال، در حالی که آنها ممکن است استعداد داشته باشند، اغلب فاقد بودجه لازم برای رساندن آن آرزوها به سطح بعدی هستند. اینجاست که سرمایه‌گذاری جمعی برای تیم‌های ورزشی و ورزشکاران مطرح می‌شود. تیم‌های ورزشی و ورزشکاران مشتاق با روی آوردن به طرفدارانشان، پول جمع‌آوری می‌کنند تا تمرین کنند، سفر کنند و استعداد خود را به صحنه جهانی ببرند.

فن آوری بلاک چین در ورزش نیز به عنوان روشی آسان تر و امن تر برای خرید، ذخیره سازی یا حتی انتقال بلیط بین مالکان یا رویدادها به کار گرفته می شود. به لطف ماهیت غیر متمرکز آن که نیاز به واسطه ها و بازیگران مرکزی (و همچنین سیستم های متمرکز ناامن)را از بین می برد، برای مثال طرفدارانی که خود را قادر به حضور در یک رویداد نمی بینند، می توانند به سادگی بلیط خود را بدون پرداخت هزینه جریمه یا از دست دادن پول خود تعویض کنند و تجربه کاربری بسیار کارآمدتری داشته باشند.

موفق باشید .

Hide picture