برترین صادرکننده خودرو در جهان

چین با پشت سر گذاشتن ژاپن به عنوان برترین صادرکننده خودرو در جهان
نویسنده : داوود سلیانچی
چین می گوید پس از سبقت گرفتن از ژاپن در سه ماه اول سال، به بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شده است.
بر اساس گزارش ها، چین در حال حاضر بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان است. تعرفه های اعتباری، جنگ در اوکراین و تغییر چشم انداز خودرویی که بر تولید خودرو در این کشور تأثیر مثبت گذاشته است.
مقامات چینی ارقامی را منتشر کرده اند که نشان می دهد این کشور 1.07 میلیون خودرو در سه ماه اول سال 2023 صادر کرده است که نسبت به سال گذشته 58 درصد افزایش داشته است. این عدد ژاپن را با 954,185 خودرو، علیرغم افزایش بیش از 6 درصدی تولید خود در مدت مشابه، به مقام دوم می برد. آلمان که قبلاً رتبه دوم صادرات خودروهای سواری را داشت، سال گذشته از چین پیشی گرفت و اکنون در رتبه سوم قرار دارد.
افزایش تولید خودرو در چین به دلیل افزایش تقاضای جهانی برای وسایل نقلیه با انرژی جدید (NEV) است زیرا کشورها قوانینی را برای محدود کردن وسایل نقلیه با سوخت فسیلی (احتراق) و انتشار آنها وضع می کنند. کشور آسیایی در موقعیت مناسبی برای پاسخگویی به این تقاضا قرار دارد. طبق گزارش آژانس بینالمللی انرژی که در جولای 2022 منتشر شد، چین 75 درصد باتریهای لیتیوم یونی جهان را تولید میکند و 85 درصد ظرفیت تولید آند و 70 درصد برای کاتد را در اختیار دارد. در این گزارش آمده است که صادرات NEV های چین در سه ماهه اول، از جمله خودروهای الکتریکی، بیش از 90 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.
SAIC ، صاحب نام تجاری MG – BYD که توسط سرمایه گذار کهنه کار آمریکایی وارن بافت حمایت می شود و بازوی چینی تسلا از صادرکنندگان برتر NEV در چین هستند.
خودروساز برقی ایلان ماسک یک کارخانه بزرگ تولیدی در شانگهای دارد که به مناطقی از جمله ژاپن و اروپا صادر می کند.
Gigafactory تسلا در حال حاضر قادر به تولید 1.25 میلیون خودرو در سال است و این شرکت در حال برنامه ریزی برای افزایش بیشتر ظرفیت است.
جنگ در اوکراین به صادرات چین نیز کمک کرده است. کشورهای غربی تحریم های تجاری را علیه مسکو اعمال کرده اند، بنابراین دولت روسیه برای خودروهای خود به چین روی آورده است. در حالی که فولکس واگن و تویوتا پس از حمله به اوکراین از روسیه خارج شدند، خودروسازان چینی گریت وال، چری و جیلی – که تقاضای جدید را برآورده کردند – از جهش سهم بازار برخوردار شدند.
سایر خودروسازان مانند تسلا نیز از این موضوع سود می برند. شرکت خودروهای برقی ایلان ماسک دارای یک کارخانه بزرگ تولیدی در شانگهای است که خودروها را به اروپا و ژاپن می فرستد – کارخانه گیگا در حال حاضر قادر به ساخت 1.25 میلیون خودرو در سال است و برنامه هایی برای افزایش ظرفیت دارد. در حالی که تسلاهای ساخت چین هنوز به ایالات متحده وارد نمی شوند، ماه گذشته، این شرکت ساخت خودروهای کاربردی اسپرت مدل Y را برای صادرات به کانادا آغاز کرد.
خودروهای برقی ارزان به چین کمک میکنند تا ژاپن را به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان پشت سر بگذارد، در حالی که غولهای خارجی مانند فولکس واگن و جنرال موتورز در بازار پرسود چین غرق میشوند.
یک پادشاه جدید در بازار جهانی خودرو وجود دارد. تغییر در سراسر جهان به سمت خودروهای الکتریکی که توسط شرکت هایی مانند تسلا و بی وای دی مشخص شده است، به خودروسازان چینی کمک کرده است تا به دو نقطه عطف مهم برسند، شکست دادن بازیکنانی که زمانی مسلط بودند و خودروسازان قدیمی در اروپا، ژاپن و ایالات متحده آمریکا را نگران کند.
انجمن خودروهای مسافری چین (CPCA) طی یک کنفرانس مطبوعاتی روز سه شنبه تخمین زد که خودروسازان چینی 3.83 میلیون خودروی سواری در سال 2023 صادر کرده اند که 62 درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن داشته است. به گزارش رویترز ، این اولین باری است که صادرات آن از ژاپن پیشی میگیرد: خودروسازان ژاپنی بین ژانویه تا نوامبر 3.5 میلیون خودرو صادر کردند . CPCA تخمین زده است که 5.26 میلیون خودرو در مجموع از چین صادر شده است، در حالی که 4.3 میلیون خودرو از ژاپن صادر شده است.
خودروسازان خارجی با مشکل مواجه هستند
موفقیت چین با تغییر داخلی به سمت خودروهای برقی هدایت می شود . مصرف کنندگان، با کمک یارانه های دولتی، به سمت خرید خودروهای هیبریدی مقرون به صرفه و باطری هجوم آوردند. با این حال، خودروسازان خارجی، به ویژه ژاپنی، در عرضه مدلهای جدید خودروهای الکتریکی در چین کند بودند.
این شرکت ها اکنون در تلاش برای حفظ حضور خود در بازار چین هستند.
روز سهشنبه، فولکسواگن افزایش ۱.۶ درصدی فروش خود را در چین و افزایش ۲۳ درصدی در فروش خودروهای برقی اعلام کرد. بر اساس گزارش فایننشال تایمز با استناد به داده های CPCA ، با این حال، این رشد نسبت به بقیه بازار خودروی چین که 5.6 درصد و 36 درصد در بازار گسترده تر و به طور خاص برای خودروهای الکتریکی رشد کرد، عقب بود .
فولکس واگن زمانی بزرگترین برند خودرو در چین بود، اما سال گذشته جایگاه اول را به BYD ، غول خودروهای برقی چینی که توسط وارن بافت برکشایر هاتاوی حمایت میشد، از دست داد . این شرکت چندملیتی آلمانی متعهد شد 5 میلیارد یورو (5.5 میلیارد دلار) برای تقویت استراتژی خود در چین، و همچنین 700 میلیون دلار برای 5 درصد از سهام Xpeng ، یک استارت آپ چینی خودروهای برقی که مدل های ممتاز تسلا تولید می کند، سرمایه گذاری کند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، جنرال موتورز مستقر در ایالات متحده در سال گذشته تنها 2.1 میلیون دستگاه خودرو در چین فروخت که در مقایسه با اوج فروش بیش از 4 میلیون خودرو در سال 2017 کمتر است . در مقایسه، جنرال موتورز در سال 2017 ، 3 میلیون خودرو در ایالات متحده فروخت و سال گذشته 2.6 میلیون دستگاه خودرو فروخت. این اولین باری است که جنرال موتورز از سال 2009 تاکنون خودروهای بیشتری در آمریکا نسبت به چین فروخته است.
چین مسائل دیگری را برای جنرال موتورز ارائه می کند. این سازنده آمریکایی در تلاش است تا زنجیره تامین خود را تغییر دهد تا اطمینان حاصل شود که تمام خودروهای برقی فروخته شده در ایالات متحده هنوز واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی هستند، به دنبال تغییر قانون به منظور حذف مدل هایی که به قطعات چینی وابسته هستند. هفته گذشته، جنرال موتورز قول داد که تفاوت مدلهایی را که اعتبار مالیاتی خود را از دست میدهند، با یک مشوق 7500 دلاری جبران کند.
خودروسازان ژاپنی همچنین کاهش فروش را در سال 2023 گزارش کردند، مانند کاهش 60 درصدی درآمد میتسوبیشی از چین بین آوریل تا سپتامبر. این شرکت در ماه سپتامبر اعلام کرد که عملیات تولید خود را در چین متوقف خواهد کرد .
رفتن به خارج از کشور
با این حال، رونق خودروهای برقی چینی ممکن است در حال کاهش باشد . CPCA رشد 25 درصدی فروش خودروهای برقی چین در سال 2024 را پیشبینی میکند که کندتر از رشد 36 درصدی ثبت شده در سال گذشته و رشد 96 درصدی ثبت شده در سال 2022 است.
بازار داخلی کندتر و رقابتی تر، اکنون خودروسازان چینی را به تمرکز بیشتر بر صادرات سوق می دهد . روز سهشنبه، BYD اعلام کرد که فروش خودرو در اندونزی را از هفته آینده آغاز خواهد کرد، پس از توسعه قبلی در سایر نقاط آسیای جنوب شرقی و همچنین ژاپن و اروپا .
بی وای دی در سال 2023 رکورد فروش 3 میلیون خودرو را به ثبت رساند که 1.6 میلیون از آنها خودروهای باطری بودند. (این شرکت همچنین خودروهای هیبریدی می فروشد.) این شرکت چینی در سه ماهه گذشته از تسلا پیشی گرفت و به عنوان برترین فروشنده خودروهای تمام برقی در جهان شناخته شد.
تسلا مستقر در ایالات متحده، بزرگترین رقیب BYD در چین و شاید تنها خودروساز خارجی موفق در بخش جدید خودروهای برقی این کشور، سال گذشته حدود 948000 خودروی ساخت چین فروخت. تسلا خودروهای ساخته شده در کارخانه گیگ شانگهای خود را هم در چین و هم در بازارهای خارج از کشور می فروشد.
برخی از خودروسازان خارجی تصمیم دارند با شرکتهای محلی خودروهای برقی شریک شوند تا جای پای خود را در بازار رو به رشد خودروهای برقی به دست آورند. علاوه بر سرمایه گذاری فولکس واگن در Xpeng، Stellantis – شرکتی که در پشت برندهایی مانند فیات و جیپ قرار دارد – در حال سرمایه گذاری 1.6 میلیارد دلاری در یک استارتاپ چینی دیگر به نام Leapmotor است.
به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست ، پل گونگ، تحلیلگر UBS در یک نشست رسانه ای در روز سه شنبه، پیش بینی کرد که UBS تخمین می زند که خودروسازان چینی امسال 5 میلیون خودرو صادر خواهند کرد: 30 درصد از این خودروها خودروهای باطری خواهند بود .
گونگ “مزیت چین از نظر فناوری” و “تسلط خوب بر برخی تکنیک های تولید” را به عنوان دلایل مزیت EV این کشور ذکر کرد .
با این حال، خودروسازان چینی خودروهای گازسوز را رها نمی کنند. بر اساس گزارشی، بخشی از رونق صادرات چین نیز نتیجه تجارت خودروهای موتور احتراق داخلی (ICE) به روسیه است، زیرا خودروسازان چینی برای جایگزینی خودروسازان غربی و ژاپنی که پس از حمله به اوکراین در سال 2022 از کشور خارج شدند عجله دارند . از مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی.
جذب نظارت
سیل خودروهای الکتریکی ساخت چین و چین در حال حاضر خودروسازان قدیمی در اروپا، ژاپن و ایالات متحده را نگران کرده است.
در ماه مه 2023، جیم فارلی، مدیرعامل فورد گفت که چین را بهعنوان « رقیب اصلی » شرکتش به جای رقبای معتبرتری مانند جنرال موتورز و تویوتا میداند. لیندا جکسون، مدیر عامل پژو ، در همان ماه این نگرانیها را تکرار کرد و از خودروسازان چینی به عنوان “بزرگترین خطر” برای برند متعلق به Stellantis یاد کرد.
سیل خودروهای برقی مقرون به صرفه اکنون مورد توجه دولت قرار گرفته است.
اتحادیه اروپا در سپتامبر گذشته تحقیقاتی را برای بررسی اینکه آیا خودروهای الکتریکی تولید شده در چین سطح ناعادلانه یارانههای پکن دریافت میکنند یا خیر، آغاز کرد. اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در سخنرانی خود در پارلمان اروپا شکایت کرد: “قیمت آنها به طور مصنوعی توسط یارانه های دولتی پایین نگه داشته می شود.”