بحران بانکی و چگونگی تأثیر آن بر آینده کارآفرینان
نویسنده : دکتر فاطمه ابهر
اخبار مملو از غم و اندوه در مورد بحران بانکی و یک رکود بالقوه است که باعث ترس بسیاری از مصرف کنندگان و صاحبان مشاغل از آینده شده است. یک بحران بانکی در واقع بر اقتصاد تأثیر می گذارد و می تواند به ویژه بر کارآفرینان و صاحبان مشاغل کوچک تأثیر بگذارد. با این حال، دانش قدرت است، بنابراین نکته کلیدی برای کارآفرینان این است که تأثیر بالقوه بر تجارت خود را بدانند – و همچنین بدانند که در مورد آن چه باید بکنند.
در اینجا ما در مورد اینکه چگونه بحران بانکی ممکن است بر آینده کارآفرینان تأثیر بگذارد و چه کاری می توانید برای محافظت از کسب و کار خود انجام دهید بحث خواهیم کرد.
بحران بانکی چیست؟
بانک ها به طور طبیعی با خطرات متعددی روبرو هستند. این ریسکها شامل ریسک اعتباری میشود، به این معنی که وامها ممکن است پرداخت نشوند و آنها را به داراییهای نامطلوب تبدیل کنند، و ریسک نقدینگی، زمانی که برداشتها از بانک بیشتر از وجوه موجود بانک باشد. آنها همچنین با ریسک نرخ بهره مواجه هستند، به این معنا که به عبارت ساده، زمانی که نرخ بهره افزایش می یابد، ارزش اوراق قرضه ای که دارند کاهش می یابد، که باعث می شود آنها سود بیشتری نسبت به وام به سپرده ها بپردازند.
این خطرات می تواند منجر به ورشکستگی شود، یعنی زمانی که بدهی های بانک بیشتر از دارایی های آن باشد. بحران بانکی زمانی رخ می دهد که چندین بانک در یک کشور به طور همزمان با ورشکستگی مواجه شوند. این می تواند اثر گلوله برفی داشته باشد و به دلایل مختلف باعث ورشکستگی سایر بانک ها شود.
چالش های تامین مالی
تامین مالی همیشه یک چالش برای کارآفرینان است، همراه با تمام چالش های دیگری که کارآفرینان با آن مواجه هستند. بحران بانکی این چالش را افزایش می دهد زیرا در طول بحران بانکی، بانک ها ریسک گریزتر هستند، به این معنی که استانداردهای وام دهی خود را سخت تر می کنند. این بدان معنی است که گرفتن وام های بانکی یا خطوط اعتباری برای کارآفرینان دشوارتر می شود.
بهعلاوه، اگر صاحبان کسب وکار بتوانند به منابع مالی دسترسی داشته باشند، نرخها و شرایط به احتمال زیاد کمتر مطلوب خواهند بود، که میتواند بر جریان نقدی و قیمت نهایی تأثیر بگذارد.
در حال حاضر، سرمایهگذاران نیز کمتر مایل به پذیرش ریسک هستند، بنابراین کارآفرینانی که به دنبال سرمایهگذاری فرشته، سرمایهگذاری مخاطرهآمیز یا سرمایهگذاری سهام خصوصی هستند، مسیر دشوارتری را پیش رو خواهند داشت.
نتیجه این چالشهای تامین مالی این است که بسیاری از کارآفرینان مجبورند در حالی که بحران بانکی ادامه دارد، از سرمایههای خود برای راهاندازی یا راهاندازی کسبوکار خود متوسل شوند.
کاهش اعتماد مصرف کننده
بحران بانکی نیز تأثیر زیادی بر اعتماد مصرفکننده دارد و زمانی که اعتماد مصرفکننده پایین است، تمایل به عقبنشینی از هزینههای خود دارند و در نتیجه بر درآمد کسبوکارها تأثیر میگذارند. این بر مشاغل در هر اندازه تأثیر می گذارد، اما یک چالش بزرگ برای صاحبان مشاغل کوچک است که معمولاً نمی توانند با کاهش قابل توجه درآمد روبرو شوند.
علاوه بر این، مصرفکنندگان با همان چالشهای تامین مالی که کسبوکار با آن مواجه هستند، با دستورالعملهای سختتر وامدهی و نرخهای بهره بالاتر مواجه هستند. این بدان معناست که مشاغلی که مشتریان آنها به تامین مالی متکی هستند، از نظر درآمد با چالش های بیشتری روبرو هستند.
رکود احتمالی
بحران بانکی نیز بر اساس برخی پیشبینیها، احتمال رکود را افزایش داده است که نتیجه رایج بحران بانکی است. رکود یک تعریف کلی دارد که عبارت است از “لغزش در فعالیت های اقتصادی”، اما یک تعریف رایج دو چهارم متوالی رشد منفی تولید ناخالص داخلی (GDP) است.
رکود اقتصادی می تواند به طرق مختلف بر مشاغل تأثیر بگذارد. اول از همه، در یک رکود، وام دهندگان اغلب استانداردهای وام دهی خود را حتی بیشتر تشدید می کنند، به ویژه هنگامی که صحبت از مشاغل کوچک می شود، که آسیب پذیرترین آنها در طول رکود هستند.
دوم، در دوران رکود، مردم پول بسیار کمتری را خرج می کنند، به این معنی که بیشتر مشاغل با کاهش فروش مواجه خواهند شد. برخی از صنایع از جمله بخش های انرژی و تولید و همچنین خرده فروشی آسیب پذیرتر هستند.
علاوه بر این، مشاغل کوچک اغلب نمی توانند بدهی موجود خود را بپردازند، که منجر به کاهش امتیازات اعتباری کسب و کار یا حتی ورشکستگی می شود. باز هم، کسبوکارهای کوچک آسیبپذیرترین هستند، بنابراین در طول رکود، تعداد ورشکستگیهای کسبوکارهای کوچک اغلب به میزان قابل توجهی افزایش مییابد.
در نهایت، مشکلات مالی کسب و کارها ناشی از رکود اغلب به اخراج برای کاهش هزینه ها منجر می شود. این می تواند بر بهره وری شرکت و همچنین تجربه مشتری که شرکت ارائه می دهد تأثیر بگذارد.
چگونه از کسب و کار خود محافظت کنیم
خبر خوب این است که “این نیز خواهد گذشت”. بحران بانکی و رکود بالقوه موقتی هستند، بنابراین کلید مقابله با طوفان است. اقتصاد چرخهای است و در حالی که اقتصاد اخیر تحت تأثیر رویدادهایی غیرقابل پیشبینی قرار گرفته است، در آینده نزدیک دوباره به چرخه خود بازخواهد گشت.
خبر خوب دیگر این است که چندین کار وجود دارد که می توانید برای زنده نگه داشتن کسب و کار خود تا زمانی که اقتصاد بهبود یابد، کارهایی انجام دهید.
کاهش هزینه های
اولین کاری که باید انجام دهید این است که تمام هزینه های خود را تجزیه و تحلیل کنید تا هزینه هایی را پیدا کنید که می توانید آنها را کاهش دهید یا حتی حذف کنید. یکی از بزرگترین هزینه هایی که می توانید کاهش دهید، متأسفانه هزینه های نیروی کار شما است. در سطوح فروش پایین تر، این احتمال وجود دارد که شما به تمام نیروی کاری که در حال حاضر برای آن پرداخت می کنید نیاز نداشته باشید، بنابراین سعی کنید هزینه های نیروی کار خود را به اندازه کافی کاهش دهید تا کسب و کار را در سطوح فروش فعلی خود مدیریت کنید.
همچنین می توانید فرآیندهای شرکت خود را تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید آیا می توان آنها را خودکار کرد یا کارآمدتر کرد. انجام این کار ممکن است به شما امکان دهد که هزینه های نیروی کار خود را حتی بیشتر کاهش دهید.
کاهش کار ممکن است به شما امکان دهد تا با کوچک کردن فضای خود، هزینه های اضافی خود را کاهش دهید. اگر این یک گزینه نیست، می توانید سعی کنید برای اجاره کمتر مذاکره کنید و سعی کنید هزینه های آب و برق خود را انجام دهید.
یکی دیگر از راههای کاهش هزینهها این است که سعی کنید قیمتهای پایینتری را از سوی تامینکنندگان خود برای کاهش هزینههای کالای فروخته شدهتان، مذاکره کنید. همچنین می توانید برای فروشندگانی که قیمت های پایین تری ارائه می دهند، خرید کنید.
در نهایت، تمام هزینههای کوچکتر خود را برای هر چیزی از کارمزد پردازش کارت اعتباری گرفته تا لوازم اداری تجزیه و تحلیل کنید. خط به خط بروید و به هر هزینه ای نگاه کنید – صرفه جویی در مقادیر کمی از اینجا و آنجا می تواند افزایش یابد.
در حال حاضر، سرمایهگذاران نیز کمتر مایل به پذیرش ریسک هستند، بنابراین کارآفرینانی که به دنبال سرمایهگذاری فرشته، سرمایهگذاری مخاطرهآمیز یا سرمایهگذاری سهام خصوصی هستند، مسیر دشوارتری را پیش رو خواهند داشت.
نتیجه این چالشهای تامین مالی این است که بسیاری از کارآفرینان مجبورند در حالی که بحران بانکی ادامه دارد، از سرمایههای خود برای راهاندازی یا راهاندازی کسبوکار خود متوسل شوند.
کاهش اعتماد مصرف کننده
بحران بانکی نیز تأثیر زیادی بر اعتماد مصرفکننده دارد و زمانی که اعتماد مصرفکننده پایین است، تمایل به عقبنشینی از هزینههای خود دارند و در نتیجه بر درآمد کسبوکارها تأثیر میگذارند. این بر مشاغل در هر اندازه تأثیر می گذارد، اما یک چالش بزرگ برای صاحبان مشاغل کوچک است که معمولاً نمی توانند با کاهش قابل توجه درآمد روبرو شوند.
پول نقد پادشاه است
در حالی که به طور معمول ممکن است روی درآمد خود تمرکز کنید، باید روی جریان نقدی تمرکز کنید، به ویژه در زمانهای سخت اقتصادی. پول نقدی که در دست نیست، پول نقدی است که نمیتوان از آن برای انجام تعهدات تجاری و حفظ کسبوکارتان استفاده کرد.
سه راه کلیدی برای بهبود جریان نقدی وجود دارد:
حساب های دریافتنی – حساب های دریافتنی دارایی برای کسب و کار شما هستند، اما پول نقد نیستند. شما باید حساب های دریافتنی خود را مدیریت کنید تا پولی که به شما بدهکار است در سریع ترین زمان ممکن وارد شود. می توانید تلاش های جمع آوری خود را افزایش دهید و شرایط پرداخت خود را کوتاه کنید تا سریعتر پول در جیب خود داشته باشید.
حساب های پرداختنی – از طرف دیگر، شما می خواهید پرداخت حساب های پرداختنی خود را تا زمانی که ممکن است به تعویق بیندازید تا پول نقد شما مدت بیشتری برای شما کار کند. وجوه پرداختی خود را تا جایی که می توانید با تاخیر بدون جریمه پرداخت کنید و سعی کنید با فروشندگان خود مذاکره کنید تا شرایط پرداخت خود را طولانی تر کنید.
موجودی – شما می توانید با نگه داشتن موجودی در سطوح بهینه، بیشترین تأثیر را بر جریان نقدی خود داشته باشید. موجودیهایی که نگهداری میکنید، مانند حسابهای دریافتنی، یک دارایی است، اما پول نقد نیست. شما باید سطح موجودی بهینه خود را بیابید که به شما امکان می دهد سفارشات را به موقع انجام دهید، اما موجودی زیادی نداشته باشید که سطح نقدی شما خیلی پایین باشد.
اگر در حال حاضر موجودی خود را «فشار» میکنید، به این معنی که موجودی را نگه میدارید و سپس آن را میفروشید، ممکن است بخواهید یک استراتژی «کشش» را در صورت امکان برای کسبوکارتان در نظر بگیرید. در استراتژی کشش، شما با دریافت سفارش، موجودی را خریداری می کنید تا موجودی را نگه ندارید. که می تواند پول نقد شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
پیشنهاد قیمت های ویژه
فروش با حاشیه سود کاهش یافته بهتر از عدم فروش است، بنابراین تبلیغات ویژه ارائه دهید تا همه احساس کنند که در حال معامله هستند. شما می توانید این کار را با محصولات یا خدمات خود انجام دهید که در حال حاضر سودآورترین هستند، به طوری که به اندازه کافی احساس فشار نخواهید کرد.
- همچنین میتوانید محصولات را با قیمتهای ویژه بستهبندی کنید تا کل مبلغ فروش خود را به ازای هر مشتری افزایش دهید.
- تاکتیک دیگر ارائه جایزه برای مشتریان جدید است، مانند تخفیف در اولین خرید آنها یا نوعی هدیه رایگان مانند تی شرت یا لیوان.
این معاملات ویژه را به شدت تبلیغ کنید و از یک رویکرد همدلانه برای بازاریابی خود استفاده کنید. مشتریان میخواهند این احساس را داشته باشند که شما میخواهید کار خوبی برای آنها انجام دهید تا مشکلات مالی فعلیشان را کاهش دهید.
وقتی تلاشهای شما مشتریان جدیدی را به ارمغان میآورد، درست مانند مشتریان فعلی، مطمئن شوید که بهترین تجربه ممکن را برای مشتری ارائه میدهید. به آنها خدمات شخصی بدهید و مطمئن شوید که کارمندان شما هم می دانند که همین کار را انجام دهند.
از تامین مالی دست نکشید
در حالی که یک بحران مالی می تواند تامین مالی را دشوارتر کند، از تلاش برای دریافت وام یا خط اعتباری که می تواند به شما کمک کند کسب و کارتان را سرپا نگه دارید، دست نکشید. احتمالاً باید شخصاً وام را تضمین کنید، بنابراین مطمئن باشید که مایل به انجام این کار هستید.
خط اعتباری بهترین گزینه است زیرا فقط در مواقعی که به آن نیاز دارید می توانید از آن استفاده کنید، مانند زمانی که پول نقد برای پرداخت تعهدات شما یا بازاریابی تبلیغات ویژه خود بسیار کم است.
فقط تا آنجا که می توانید از آن کم استفاده کنید، آن را به موقع پرداخت کنید و به محض اینکه شرایط مالی شما اجازه داد، آن را به طور کامل بازپرداخت کنید.
مشارکت ها را توسعه دهید
اگر شرکتهایی در منطقه شما هستند که محصولات مکمل شما را میفروشند، ممکن است بتوانید با آنها شراکت ایجاد کنید تا منابع را برای بازاریابی به اشتراک بگذارید. به عنوان مثال، اگر یک شرکت بازسازی دارید، می توانید با یک شرکت لوله کشی همکاری کنید تا خدمات خود را به طور مشترک بازاریابی کنید. این امر باعث صرفه جویی در هزینه های بازاریابی شما و شریک می شود و همچنان به شما امکان می دهد تا در مورد شرکت خود صحبت کنید.
حتی می توانید برای هر دو خدمات خود تخفیف ارائه دهید تا مشتریان واقعاً احساس کنند که در حال معامله هستند. این یک برد برای همه است
بازاریابی را متوقف نکنید
در حالی که ممکن است مجبور شوید بودجه بازاریابی خود را کاهش دهید، هنوز باید بتوانید به مشتریان هدف خود دسترسی پیدا کنید. تلاشهای بازاریابی خود را بر آنچه میدانید در گذشته بهترین کار را انجام دادهاید متمرکز کنید و بازاریابی کمهزینه یا رایگان خود را مانند پستهای رسانههای اجتماعی افزایش دهید. سعی کنید کاری را که قبلا هرگز انجام نداده اید نیز امتحان کنید، مانند ساختن یک ویدیو در مورد محصولات خود یا برگزاری یک وبینار برای به اشتراک گذاشتن تخصص خود.
همچنین می توانید در صورتی که وبلاگی ندارید در وب سایت خود قرار دهید. اگر کسبوکار شما مشتریان محلی را برآورده میکند، میتوانید از کلمات کلیدی مبتنی بر مکان در محتوای وبلاگ خود استفاده کنید که باعث میشود مشتریان راحتتر شما را آنلاین پیدا کنند.
شما همچنین می توانید یک برنامه ارجاع اجرا کنید که در آن مشتریان فعلی وقتی مشتریان جدید را به شما معرفی می کنند، پاداش دریافت می کنند. به لیست مشتریان خود ایمیلی بفرستید و درخواست معرفی کنید و نوعی کارت تخفیف یا هدیه را در هنگام خرید ارجاع آنها ارائه دهید.
بحران بانکی و رکود بالقوه از راه های مختلفی بر کارآفرینان تأثیر می گذارد، اما لزومی ندارد که شما را بشکند. شما فقط باید کمی تلاش بیشتری به خرج دهید و خلاق باشید تا به کسب و کار خود کمک کنید تا از طوفان خارج شود. به یاد داشته باشید، این نیز خواهد گذشت، و زمانی که کار شما انجام شود می تواند قوی تر از قبل ظاهر شود. تسلیم نشوید، آستین ها را بالا بزنید و برای حفظ آنچه ساخته اید بجنگید.