بازی های ریتمیک – شقایق هاشمی شکفته

بازی های ریتمیک

شقایق هاشمی شکفته

مسئول کمیته بازیهای ریتمیک انجمن توسعه ورزش و فعالیتهای بدنی کودکان کشور

 

 

در ابتدا باید پنج عنصر اصلی در هر قطعه موسیقی را بشناسیم که شامل )ریتم-ملودی-ترانه-فرم-هارمونی) است.این پنج بخش در یک قطعه موسیقی دخیل هستند.

 

موسیقی:

 

موسیقی به دلیل تاثیرگذاری روی سطح هوشیاری کودکان، بسیار مورد توجه قرار گرفته ‌و به ابزاری پرکاربرد تبدیل شده است.

 

موسیقی از تمام یادگیری ها پشتیبانی می‌کند چون به همان اندازه که از عضلات کوچک و بزرگ بدن استفاده میشود، از چشم و گوش و لامسه هم استفاده میگردد.

 

مبهم بودن موسیقی ، کودکان را به سمت دلالت های معنایی و انتزاعی سوق داده که باعث تقویت خلاقیت کودکان میشود.

 

تقویت مهارت های اجتماعی – برنامه ریزی- پردازش سریع اطلاعات -بالا بردن مهارت های حرکتی- افزایش هیجان و تکاپو و کاهش استرس از تاثیرات کاربست موسیقی در حیطه های مختلف کار با کودکان است.

 

ریتم:

 

ریتم آشنای همیشگی ما است.زیرا قبل از تولد و در تمام دوران زندگی ما را همراهی می‌کند .ضربان قلب مادر-نبض-دم و بازدم-راه رفتن-دویدن-نوشتن ….

 

ریتم با زمان اندازه گیری میشود .به عبارتی دیگر می‌توان گفت ریتم مدت زمانی است که هر نت اجرا میشود.

 

بازی:

 

بازی‌ها پایه و اساس نخستین روابط اجتماعی محسوب می‌شوند و مهم‌ترین فعالیت کودک می‌باشد .خودجوش هستند و با هدف سرگرمی و تفریح( با توجه به هنجارهای جامعه) انجام می‌شوند .

 

بازی‌ها انواع مختلفی دارد:

بازی جسمی(فعال)-بازی تقلیدی-بازی نمایشی -بازی مهارتی و اکتشافی- بازی سازنده- بازی تخیلی-بازی با قاعده…

 

 

بعد از ارایه توضیح مختصری از موسیقی-ریتم و بازی به این موضوع می پردازیم که چرا از ترکیب این موارد برای کار با کودکان استفاده میکنیم :

 

*ورود ریتم در بازی ها باعث افزایش جذابیت برای کودکان میشود . تنوع و جذابیت در بازی ها باعث میشود تا کودکان بدون احساس خستگی و یا اجبار به انجام کاری، بصورت ناخودآگاه تمرین ها را به تعدادی که مدنظر مربیان ورزشی است انجام دهند.

 

*به دلیل وجود نوعی نظم و توالی در ریتم ، باعث میشود کودکان در ارائه محرک ها ‌‌و پاسخ ها ملزم به حرکت سریع و به موقع شوند که این مساله برای کودکان با نیازهای ویژه بسیار مناسب و کاربردی می‌باشد .

 

*ورود ریتم و موسیقی در فعالیت های بدنی که نیاز روزانه کودکان محسوب میشود باعث نشاط و شادابی می شود .

 

*ایجاد شرایط آموزش غیرمستقیم از نکات مثبت ورود ریتم به بازی هاست.

 

*تعامل کودک با کودک-کودک با مربی-کودک با خود-کودک با ابزار-کودک با بازی‌ها از محاسن ترکیب ریتم و بازی است.

 

*عواملی مثل دقت-تمرکز-توجه-تعادل-اعتماد به نفس-مشارکت در گروه-سرعت پاسخ دهی به محرک ها و پرورش حواس در کودکان توسعه می یابد.

 

*قدرت خلاقیت در کودکان توسعه می یابد.

 

*به کودکان کمک می‌کند تا به درک و آگاهی از بدن خود و ارتباط آنها با یکدیگر و فرم بدن در فضا برسند.

 

*باعث افزایش سطح تحمل و تلاش در کودکان می شود.

 

*موجب ایجاد و تقویت هماهنگی های حرکتی در کودکان می شود .

 

 

نکاتی که مربیان همیشه مدنظر قرار می‌دهند این است که

 

  • در بازیهای ریتمیک ،تمرینات از ساده به پیچیده و از سرعت پایین به تند طراحی می‌شوند .

 

  • به کودکان فرصت تکرار و تمرین داده میشود .این تمرینات شامل تمرینات شنیداری نیز میشود .

 

  • شرایط سنی و محیطی و توانایی های جسمی و روانی کودکان مد نظر قرار می‌گیرد.

 

  • ایمنی بازی و محیط به دقت بررسی میشود.

 

 

از ریتم علاوه بر بازی های حرکتی در شناخت رنگ ها- یادگیری اعداد و ریاضی- آشنایی با اشکال هندسی و …. نیز استفاده میشود.

 

 

 

Hide picture