خلاصه برداشتی از مقاله بروک ارین دافی-  دانشگاه کرنل

اینفلوئنسرها در رسانه‌های اجتماعی زیرمجموعه‌ای از تولیدکنندگان محتوای دیجیتال هستند که با فالورهای آنلاین تعریف شده‌اند، برند متمایز شخصیت ، و روابط طراحی شده با حامیان تجاری برای کسب درآمد، آنها کالاها و خدمات برند را برای فالورهای خود تبلیغ می کنند. چنین ارتباطات تبلیغاتی به شکل اطلاعات، مشاوره و خلاقیت است .

تایید یا ستایش اینفلوئنسرهای برند بستگی دارد به دارایی تصویری و متن و محتوای روایت آنها، ارتباطات متقاعد کننده آنها به طور گسترده ای به عنوان ارتباط “اصیل” یا “ارگانیک” درک می شود نسبت به نحوه عمل تبلیغات پولی.

به همین دلیل شاید تعجب آور نباشد که در بازاریابی اینفلوئنسرها در سال های اخیر شاهد رشد شگفت انگیزی می باشیم. علیرغم رشد کلی اینفلوئنسرها ، مهم است که اذعان کنیم که مخاطبان و شیوه های عمل آنها به طور گسترده در پلت فرم ها و بخش ها متفاوت از یکدیگر است.

برخی محققان اصطلاح «اینفلوئنسر» را در بازاریابی به چالش می‌کشند .(یعنی ظاهرا تأثیر آنها بر تصمیمات مصرف کننده ها قابل نقد است)

در حالی که از اینفلوئنسرها خواسته می شود تا شخصیت برند خود را به نمایش بگذارند اما در سراسر محیط زیست رسانه های اجتماعی گسترده ، بیشتر بر روی یک پلت فرم خاص حضور خود را تثبیت می کنند مانند اینستاگرام، یوتیوب، توییچ یا ویبو ….

بصری گرایی در پلتفرم اینستاگرام تاثیر خود را به‌خوبی در بازاریابی نشان داده است. پیش بینی می شود همچنان سرمایه گذاری در اینستاگرام افزایش یابد.

زیر ژانرها و جایگاه هایی که اینفلوئنسرها در آنها موفقیت کارآفرینی پیدا کرده اند جوراجور هستند.

زمینه‌هایی مانند مد، زیبایی، مسافرت، حیوانات خانگی، سرگرمی، خانه، غذا، بچه ها و بازی

با چند استثنا، این دسته بندی ها به جنسیت پایبند هستند. در حالی که تولیدکنندگان محتوای مربوط به زنان  بر مد، زیبایی و فرزندپروری تسلط دارند، ژانرهای کمدی، فناوری، و بازی توسط سازندگان مرد پر شده است.

تقسیم بندی مشخص نشان می دهد که نقش های جنسیتی کلیشه ای از رسانه های سنتی به ارث رسیده است.

(رسانه های سنتی – مانند مجلات زنانه و سرگرمی های کمدی )

در حالی که اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی بدون شک محصول پیشرفت فناوری های دیجیتال هستند، اما شیوه های عمل آنها به یکی از اولین اشکال بازاریابی بازمی گردد: تبلیغات دهان به دهان.

در اوایل قرن بیستم، شیوه های بازاریابی مبتنی بر جامعه به کار گرفته شد.در شکلی قابل تشخیص، با خرده فروشانی که به دنبال مهار قابل اعتماد بودن  مخاطبان مفروض بودند. شهروندان-مصرف کنندگان معمولی – به ویژه زنان . بیشتر شیوه های تبلیغاتی معاصر از جمله بازاریابی چند سطحی و آفلاین اغلب نیروی فروش عمدتاً زن را برای ایجاد روابط اجتماعی مستقر می کند .مدیران برند با این فرض عمل می‌کنند که مردان وفادارانه مارک های مورد علاقه خود را مصرف می‌کنند، در حالی که زنان به طور فعال مارک های مورد علاقه خود را به دیگران تبلیغ می کنند.

اینفلوئنسرهای امروزی اغلب به عنوان افرادی «درست مثل ما» انتخاب می‌شوند. اقتصاد اینفلوئنسر نیز از قراردادهای سلبریتی سنتی استفاده می کند .پرورش مخاطب از طریق رسانه های اجتماعی به منظور دستیابی به موقعیت مورد نظر انجام می شود. تولیدکنندگان محتوا باید توانایی خود را در اعمال نفوذ بر مخاطبین خود با شواهد قابل اطمینان نشان دهند

اقدامات عمدی خود-برندسازی، شیوه های اصلی در میان اینفلوئنسرها می باشد.

اینفلوئنسرها در مورد اخلاق بازاریابی برای آشتی دادن ظاهر متضاد تبلیغات تجاری با رفتار و عمل معمول آنها،یک عبارت مشترک را ارائه می‌کنند که آنها فقط محصولات یا خدمات را تبلیغ می‌کنند. چنین اظهارات مؤثری به عنوان مانعی در برابر نقدها عمل می کند.آنها پیام های تبلیغاتی خود را با بیان واقعی و معمولی تعدیل می کنند.دستورالعمل های نظارتی در بسیاری از کشورهای غربی اجبار می کند که مولدها باید حمایت های مالی محصول را افشا کنند.

بازاریابان نیز توسعه یافته اند،یک زبان بومی جدید برای توصیف شخصیت های رسانه های اجتماعی شکل گرفته است. تقویت‌ کننده های خرد ، تغییر دهندگان سطح متوسط،مگا انفوئنسرها و محرک های کلان.

در عصری که کارآفرینی یک هدف شغلی است ، جای تعجب است که “YouTuber” و ستاره رسانه های اجتماعی در بین برترین انتخاب های شغلی جوانان قرار می گیرند.

اگر چه تعداد کمی از تولیدکنندگان محتوا به‌عنوان یک تولیدکننده تمام وقت امرار معاش می‌کنند. مشاغل پنهان ناشی از رسانه های دیجیتال گسترش یافته است ، اینفلوئنسرها شاغل بودن خود و عوامل همکارشان را در رسانه های اجتماعی را پنهان می کنند. این حرفه به نیروی کار قابل توجهی در پشت پرده نیاز دارد، زیرا از افراد انتظار می رود برای اختصاص زمان و انرژی ، ویرایش و تبلیغ محتوای خود تلاش نمایند.

موفقیت خیره کننده شهرت اینفلوئنسرها موجب شده است ، رسانه های اجتماعی نیز مملو از افراد مشتاق به این حرفه باشد.

Hide picture