اهمیت مدیریت بین المللی

اهمیت مدیریت بین المللی

نویسنده : دکتر فاطمه ابهر

چرا درک و اهمیت مدیریت بین المللی در دنیای امروز مهم است؟

 

مدیریت بین‌المللی به دلیل جهانی‌شدن، پدیده‌ای جهانی که به موجب آن کشورهای جهان به هم پیوسته‌تر می‌شوند و موانع تجاری بین کشورها در حال از بین رفتن است، برای هر دانشجوی جدی مدیریت حوزه‌ای حیاتی است. شرکت ها از هر نوع دیگر محدود به تولید و فروش کالاها و خدمات خود در بازارهای داخلی نیستند. در واقع، شرکت ها تشویق می شوند تا بازارهای جهانی را برای ماندن در رقابت کاوش کنند و بنابراین احتمالاً در هر نقطه از جهان فعالیت تجاری خواهند داشت. جهانی شدن توسط چندین عامل کلیدی تسهیل می‌شود و شرکت‌هایی که می‌خواهند در این محیط موفق شوند باید عوامل کلیدی را که دنیای تجارت را در سطح جهانی به هم متصل می‌کنند، درک کنند.

عامل جهانی شدن 1: کاهش موانع تجاری

اولین عامل مهم کاهش موانع تجاری از طریق توافقنامه های تجاری است، سیاست های دولتی که از طریق آن کشورها توافق می کنند موانع فرامرزی را برای تجارت حذف کنند و یکپارچگی جهانی را ارتقاء دهند. برای درک اهمیت قراردادهای تجاری، ذکر این نکته ضروری است که کشورها مدت‌هاست از تعرفه‌ها برای حمایت از صنایع و شرکت‌های داخلی استفاده می‌کنند. تعرفه ها مالیات هایی هستند که به قیمت محصولات بین المللی وارداتی اضافه می شوند. از آنجایی که این تعرفه ها معمولاً در قالب قیمت های بالاتر به مصرف کننده منتقل می شود، اعمال تعرفه بر کالاهای وارداتی به شرکت های داخلی مزیت قیمتی می دهد و آنها را در برابر رقابت خارجی محافظت می کند.

هدف بیشتر موافقت نامه های تجاری کاهش یا حذف تعرفه ها و سایر موانع برای تسهیل تجارت فرامرزی بوده است. یکی از مهم‌ترین قراردادهای تجاری در سراسر جهان، قوانینی است که اعضای سازمان تجارت جهانی  (WTO) با آن موافقت می‌کنند.

هدف کلی سازمان تجارت جهانی کمک به اعضای خود برای استفاده از تجارت به عنوان وسیله ای برای افزایش استانداردهای زندگی، ایجاد شغل و بهبود زندگی مردم است. WTO سیستم جهانی قوانین تجارت را اجرا می کند و به کشورهای در حال توسعه کمک می کند تا ظرفیت تجاری خود را ایجاد کنند. همچنین انجمنی را برای اعضای خود فراهم می کند تا در مورد توافقنامه های تجاری مذاکره کنند و مشکلات تجاری خود را با یکدیگر حل کنند.

سازمان تجارت جهانی تنها سازمان واقعاً جهانی است که با قوانین تجارت در سراسر جهان سر و کار دارد. این سازمان در یک  ژانویه 1995 تأسیس شد و تا ژوئیه 2016 دارای 164 کشور عضو بود. WTO وظایف بسیاری را انجام می دهد، اما چهار مورد از مهمترین آنها عبارتند از: 1) فراهم کردن مکانیسم برای کشورها برای مذاکره در مورد توافقنامه های تجاری ، 2) نظارت بر چنین توافقاتی ، 3) فراهم کردن وسایل برای رسیدگی به اختلافات تجاری ، و 4) ارائه آموزش به کشورهای کمتر توسعه یافته برای اجرای توافقات.

عامل جهانی شدن 2: سرمایه گذاری مستقیم خارجی

سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) به تلاش های عمدی یک کشور یا شرکت برای سرمایه گذاری در کشور دیگر از طریق موقعیت های مالکیت در شرکت های کشور دیگر اشاره دارد. در سال 2017، جریان FDI جهانی به 1.52 تریلیون دلار رسید.

(نمودار ذیل) 15 دریافت کننده برتر سرمایه گذاری مستقیم خارجی را در سال 2016 نشان می دهد. همانطور که می بینید، بسیاری از اقتصادهای توسعه یافته جهان مانند ایالات متحده، آلمان، کانادا و فرانسه در میان دریافت کنندگان برتر سرمایه گذاری مستقیم خارجی هستند. با این حال، توجه به این نکته نیز مهم است که بسیاری از بازارهای نوظهور، مانند چین، برزیل، مکزیک و هند در این فهرست به‌طور برجسته حضور دارند. بازارهای نوظهور که به عنوان آن دسته از بازارها در کشورهای توسعه نیافته تعریف می شوند که پتانسیل فوق العاده ای برای شرکت های چندملیتی دارند، در دهه گذشته نقش مهمی در محیط کسب و کار جهانی ایفا کرده اند. کشورهایی مانند برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی همگی رشد فوق العاده ای را تجربه کرده اند و روندهای تجاری را هدایت می کنند.

جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی از سایر کشورها

بر اساس: گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل   (UNCTAD) در سال 2016

یکی از پیامد مهم افزایش بازارهای نوظهور، اهمیت رو به رشد چند ملیتی های بازار نوظهور بوده است. چند ملیتی های بازار نوظهور شرکت های تأثیرگذاری از بازارهای نوظهور هستند که با چند ملیتی های تثبیت شده رقابت می کنند و با استفاده از مدل های کسب و کار جدید قوانین رقابت را بازنویسی می کنند. در نظر بگیرید مورد CEMEX، تولید کننده سیمان مکزیک؛ Shoprite، خرده فروش آفریقای جنوبی؛ و WIPRO و Infosys، شرکت های نرم افزاری پیشرو هند است. این چند ملیتی های بازار نوظهور رهبران صنعت در زمینه های خود هستند و چند ملیتی های تثبیت شده تری را به لبه رقابتی سوق می دهند.

قطار CEMEX در آلمان

شرکت مکزیکی CEMEX که تجارت اصلی آن سیمان و بتن است، استراتژی تمایز را دنبال کرده است. خود را به عنوان ارائه‌دهنده راه‌حل‌هایی برای سازندگان و دولت‌های محلی، به‌ویژه در اقتصادهای نوظهور و کسانی که به دنبال پایداری زیست‌محیطی هستند، تعریف می‌کند. به عنوان بخشی از این تکامل، CEMEX از یک ورشکستگی تقریباً در طول بحران اقتصادی 2008 بازگشت تا موقعیت خود را به عنوان یک شرکت پیشرو در صنعت جهانی مصالح ساختمانی به دست آورد.

(Credit: Paul Smith/ flickr/ Attribution 2.0 Generic (CC BY 2.0))

عکسی نمای جانبی قطار باری CEMEX را با واگن‌های مخزن سیمانی نشان می‌دهد که در امتداد مسیر راه‌آهن حرکت می‌کنند.

کاهش موانع تجاری و افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی نشان می دهد که تجارت جهانی همچنان قوی خواهد ماند و به جهانی شدن کمک خواهد کرد. چنین روندهایی نشان می دهد که شرکت ها باید به رقابت با فرصت های جهانی و استفاده از آنها ادامه دهند. رقابت فزاینده بازارهای نوظهور و شرکت های چندملیتی بازارهای نوظهور به این معنی است که شرکت ها برای رقابت باید به درک و مدیریت محیط جهانی ادامه دهند.

جهانی شدن عامل 3: اینترنت

امروزه به لطف فراگیر شدن اینترنت، هر شرکتی در جهان می تواند محصولات خود را به هر کسی در جهان بفروشد. در واقع، پیشرفت‌های فناوری اطلاعات و کاهش هزینه‌های تجهیزات فناورانه به این معناست که هر شرکت چندملیتی می‌تواند به هر کسی در جهان دسترسی پیدا کند. رسانه های اجتماعی مانند توییتر و فیس بوک نیز ابزاری را برای شرکت های چندملیتی برای ایجاد روابط با مشتریان در سراسر جهان فراهم می کنند. داده ها همچنین نشان می دهد که حتی کشورهایی که قبلاً دسترسی کمی به اینترنت داشتند، اکنون رشد فوق العاده ای را تجربه می کنند. برای ارائه بینش بیشتر در مورد رشد اینترنت، (شکل ذیل ) را در نظر بگیرید.

نرخ رشد و نفوذ اینترنت (درصد جمعیت دارای دسترسی به اینترنت) بر اساس www.Internetworldstats.com

نمودار میله‌ای عمودی با عنوان «داده‌های اینترنتی» میزان داده‌های اینترنتی مصرف‌شده توسط مردم در سراسر جهان را نشان می‌دهد.

همانطور که (شکل) نشان می دهد، فراگیر بودن اینترنت را نمی توان نادیده گرفت. در مجموع، کاربران اینترنت بالغ بر 3.8 میلیارد نفر هستند که نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند. علاوه بر این، در حالی که نرخ نفوذ در برخی از مناطق مانند اروپا و آمریکای شمالی بالا است، نرخ نفوذ در مناطق آسیا (46.7٪) و آفریقا (31.2٪) نشان می دهد که این کشورها دارای پتانسیل بالایی هستند. وقتی با نرخ رشد سرگیجه‌آور اینترنت در مناطقی مانند آفریقا (بیش از 8000 درصد افزایش از سال 2000 تا 2017) ، آمریکای لاتین (2137 درصد) و خاورمیانه (4374 درصد) همراه شود، هر چند ملیتی باید این اهمیت را درک کند. از رشد اینترنت

پیامدهای این عامل برای مدیریت بین المللی چیست؟ همانطور که قبلا ذکر شد، شرکت هایی که در هر نقطه از جهان واقع شده اند، می توانند بازارهای جدید و راه های جدیدی برای دستیابی به مشتریان جدید بیابند. مورد کارآفرین روسی دیمیتری دوورنیکوف را در نظر بگیرید که جواهرات و ساعت های رومیزی ساخته شده از سنگ های نیمه قیمتی روسی را می فروخت.

( بلومبرگ BusinessWeek ، “اکنون در EBay : شرکت های کوچک چند ملیتی روسیه”، 3-20-17، businessweek.com )

تا سال 2013، دورنیکوف قادر به گسترش فراتر از بازارهای محلی نبود. با این حال، او تصمیم گرفت محصولات خود را در eBay لیست کند. این باعث شده است که فروش کسب و کار او 30 درصد رشد کند. چنین موفقیتی با اجرای نرم افزار توسط اپراتورهای eBay در روسیه تحریک شد. این نرم افزار شرکت های کوچکتر را قادر می سازد تا در هر نقطه از جهان فروش داشته باشند. چنین عواملی تجارت الکترونیک، خرید و فروش محصولات با استفاده از اینترنت را بسیار گسترش داده است.

تجارت الکترونیک لزوماً نباید بین شرکت ها و مشتریان فردی باشد. در واقع، بسیاری از اشکال دیگر تجارت الکترونیک وجود دارد، مانند تجارت به مصرف کننده (به عنوان مثال، eBay) ، تجارت به کسب و کار (B2B، جایی که شرکت ها به یکدیگر می فروشند)، مشتری به تجارت (C2B، جایی که مصرف کنندگان می توانند به مشاغل بفروشند) و مصرف کننده به مصرف کننده (C2 C، جایی که مصرف کنندگان می توانند به مصرف کنندگان دیگر بفروشند). این اشکال تجارت الکترونیک همگی به ایجاد ارتباط بیشتر در دنیای تجارت جهانی کمک می کنند.

برای شرکت های چندملیتی بسیار مهم است که اهمیت اینترنت را درک کنند. شرکت ها نه تنها می توانند به مشتریان جدید دست یابند، بلکه می توانند مدل های تجاری خود را نیز بهبود بخشند. علاوه بر این، اینترنت این فرصت را برای شرکت ها فراهم می کند تا با مصرف کنندگان در سراسر جهان روابط برقرار کنند.

  1. کاهش موانع تجاری و تأثیر آن بر تجارت بین المللی را شرح دهید.
  2. سرمایه گذاری مستقیم خارجی چیست؟
  3. نقش اینترنت در تجارت بین المللی چه بوده است؟

 

1- چرا درک و درک اهمیت مدیریت بین المللی در دنیای امروز مهم است؟

هر دانشجوی جدی مدیریت باید اهمیت مدیریت بین‌المللی را در محیط کسب‌وکار جهانی امروز درک و قدردانی کند. چه برای یک شرکت داخلی یا یک شرکت خارجی کار کنید، احتمالاً باید با فردی از کشور دیگر تعامل داشته باشید یا در کشور دیگری تجارت کنید. بنابراین درک مدیریت بین المللی برای رسیدگی به چالش های آینده بسیار مهم است.

در این بخش، شما با عوامل متعددی که در تحقق جهانی شدن نقش دارند، آشنا شدید: رشد تجارت بین کشورها، اهمیت فزاینده سرمایه گذاری مستقیم خارجی، رقابت فزاینده از سوی شرکت های چندملیتی بازارهای نوظهور، و فراگیر شدن اینترنت که به جهانی شدن دامن می زند. همه این عوامل به جهانی شدن دنیای تجارت کمک می کنند.

 

واژه نامه

جهانی شدن :  پدیده ای جهانی که به موجب آن کشورهای جهان بیشتر به هم متصل می شوند و موانع تجاری از بین می روند.

قراردادهای تجاری:  ابزارهای سیاستی رایجی که کشورها برای رفع موانع فرامرزی برای تجارت و ارتقای یکپارچگی جهانی توافق می کنند.

تعرفه ها : هزینه‌های اضافی که در قالب مالیات‌های اضافی یا قیمت‌های بالاتر به قیمت محصولات بین‌المللی اضافه می‌شود تا به شرکت‌های داخلی مزیت قیمتی بدهد و در عین حال از این شرکت‌ها در برابر رقابت خارجی محافظت کند.

سرمایه گذاری مستقیم خارجی(FDI) : به تلاش های عمدی یک کشور یا شرکت برای سرمایه گذاری در کشور دیگر از طریق موقعیت های مالکیت در شرکت های کشور دیگر اشاره دارد.

بازارهای نوظهور :  بازارهایی در کشورهایی که پتانسیل فوق العاده ای برای شرکت های چندملیتی دارند.

بازارهای چندملیتی در حال ظهور : شرکت‌های تأثیرگذار از بازارهای نوظهور که با شرکت‌های چندملیتی مستقر رقابت می‌کنند و قوانین رقابت را با استفاده از مدل‌های تجاری جدید بازنویسی می‌کنند.

تجارت الکترونیک :  خرید و فروش محصولات با استفاده از اینترنت.

موفق باشید

 

 

 

Hide picture