اندیشکده فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی آوید با تمرکز بر توسعه راهبردی و آموزش‌های خلاق

نوشته :  محسن فردرو

اندیشکده‌های توسعه‌ای نقش مهمی در تحلیل و ارائه راه‌حل‌ها برای چالش‌های توسعه‌ای در سطح ملی، منطقه‌ای ایفا می‌کنند. این مراکز معمولاً به یاری متخصصان بر موضوعاتی تمرکز دارند که به‌دنبال تأثیرگذاری بر سیاست‌ها و اقدامات برای بهبود شرایط زندگی در کشورهای در حال توسعه هستند.

Think Tank (اندیشکده) از ترکیب دو واژه انگلیسی Think (فکر کردن) و Tank (مخزن یا تانک) تشکیل شده است. این اصطلاح به‌صورت استعاری به مرکزی اشاره می‌کند که مانند یک “مخزن فکر” عمل می‌کند؛ جایی که ایده‌ها، تحلیل‌ها و راه‌حل‌های جدید تولید و ذخیره می‌شوند .برخی از اندیشکده‌ها فعالیت‌های آموزشی نیز دارند و به آموزش و توانمندسازی افراد در زمینه‌های تخصصی می‌پردازند.

فعالیت‌های آموزشی به شکل‌های مختلفی ارائه می شود.از جمله برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های آموزش کارشناسان.

اندیشکده فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی آوید با تمرکز بر توسعه راهبردی و آموزش های خلاق با هدف “ارائه راه‌حل‌های نوآورانه برای چالش‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان ها و آموزش کارشناسان برای اجرای این راه‌حل‌ها” تشکیل شده است.

تیم تخصصی شامل متخصصان حوزه‌های فرهنگی ، اجتماعی  ، اقتصادی و آموزشی با این اندیشکده همکاری دارند.اندیشکده توسعه راهبردی و آموزش‌های خلاق با تحلیل روندهای فعلی و آینده‌نگرانه برای شناسایی فرصت‌ها و چالش‌ها و ارائه گزارش‌ها و پیشنهادات کارشناسی به تصمیم‌گیران و نهادهای مرتبط فعالیت می نماید.

ارائه مشاوره‌های تخصصی در زمینه‌های راهبردی فرهنگی و اجتماعی

طراحی و توسعه برنامه‌های آموزشی خلاق متناسب با نیازهای روز جامعه

برگزاری رویدادها، کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی

ارزیابی تأثیرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی…

ایجاد شبکه‌ای از متخصصان و اندیشمندان برای تبادل دانش و تجربیات

 

نمونه چالش های فرهنگ عمومی که اندیشکده اجتماعی و اقتصادی آوید می تواند پیرامون آنها فعالیت نماید:

بررسی کاهش تعاملات چهره‌به‌چهره و افزایش انزوای اجتماعی و مشارکت مردمی در استان‌ها

بررسی روند فراموشی تاریخ و میراث فرهنگی در استان‌ها

ایجاد کمپین‌های مردمی برای ثبت و احیای خاطرات و تاریخ شفاهی

طراحی برنامه‌هایی برای تقویت تعاملات فرهنگی در استان ها

بررسی احساس بی‌هویتی فرهنگی در میان جوانان استان‌ها

برنامه‌ گفت‌وگوی بین‌نسلی و انتقال ارزش‌ها

طراحی کمپین‌هایی برای ترویج فرهنگ مصرف مسئولانه و کاهش مصرف‌گرایی

بررسی دلایل کاهش مشارکت مردم در رویدادهای فرهنگی و اجتماعی

طراحی برنامه‌های تعاملی و خلاقانه برای جذب مردم به فضاها و برنامه های فرهنگی

ایجاد برنامه‌هایی برای تقویت روحیه جمعی و همبستگی اجتماعی

طراحی برنامه‌هایی برای بازسازی اعتماد از طریق فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی

بررسی دلایل افزایش خشونت و پرخاشگری در فضاهای عمومی

طراحی برنامه‌های آموزشی و فرهنگی برای کاهش خشونت و ترویج فرهنگ مدارا

طراحی کارگاه‌های فرهنگی وهنری برای انتقال ارزش‌های فرهنگی به نسل جوان

طراحی رویدادهای تعاملی و بازی‌محور برای افزایش.

طراحی کمپین‌های خلاقانه برای افزایش آگاهی عمومی درباره حفظ محیط زیست  و کاهش مصرف منابع آب و انرژی

اسفندماه 1403

Hide picture