اندیشکده فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی آوید با تمرکز بر توسعه راهبردی و آموزشهای خلاق

نوشته : محسن فردرو
اندیشکدههای توسعهای نقش مهمی در تحلیل و ارائه راهحلها برای چالشهای توسعهای در سطح ملی، منطقهای ایفا میکنند. این مراکز معمولاً به یاری متخصصان بر موضوعاتی تمرکز دارند که بهدنبال تأثیرگذاری بر سیاستها و اقدامات برای بهبود شرایط زندگی در کشورهای در حال توسعه هستند.
Think Tank (اندیشکده) از ترکیب دو واژه انگلیسی Think (فکر کردن) و Tank (مخزن یا تانک) تشکیل شده است. این اصطلاح بهصورت استعاری به مرکزی اشاره میکند که مانند یک “مخزن فکر” عمل میکند؛ جایی که ایدهها، تحلیلها و راهحلهای جدید تولید و ذخیره میشوند .برخی از اندیشکدهها فعالیتهای آموزشی نیز دارند و به آموزش و توانمندسازی افراد در زمینههای تخصصی میپردازند.
فعالیتهای آموزشی به شکلهای مختلفی ارائه می شود.از جمله برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی و برنامههای آموزش کارشناسان.
اندیشکده فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی آوید با تمرکز بر توسعه راهبردی و آموزش های خلاق با هدف “ارائه راهحلهای نوآورانه برای چالشهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان ها و آموزش کارشناسان برای اجرای این راهحلها” تشکیل شده است.
تیم تخصصی شامل متخصصان حوزههای فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و آموزشی با این اندیشکده همکاری دارند.اندیشکده توسعه راهبردی و آموزشهای خلاق با تحلیل روندهای فعلی و آیندهنگرانه برای شناسایی فرصتها و چالشها و ارائه گزارشها و پیشنهادات کارشناسی به تصمیمگیران و نهادهای مرتبط فعالیت می نماید.
ارائه مشاورههای تخصصی در زمینههای راهبردی فرهنگی و اجتماعی
طراحی و توسعه برنامههای آموزشی خلاق متناسب با نیازهای روز جامعه
برگزاری رویدادها، کارگاهها و سمینارهای آموزشی
ارزیابی تأثیرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی پروژههای فرهنگی و اجتماعی…
ایجاد شبکهای از متخصصان و اندیشمندان برای تبادل دانش و تجربیات
نمونه چالش های فرهنگ عمومی که اندیشکده اجتماعی و اقتصادی آوید می تواند پیرامون آنها فعالیت نماید:
بررسی کاهش تعاملات چهرهبهچهره و افزایش انزوای اجتماعی و مشارکت مردمی در استانها
بررسی روند فراموشی تاریخ و میراث فرهنگی در استانها
ایجاد کمپینهای مردمی برای ثبت و احیای خاطرات و تاریخ شفاهی
طراحی برنامههایی برای تقویت تعاملات فرهنگی در استان ها
بررسی احساس بیهویتی فرهنگی در میان جوانان استانها
برنامه گفتوگوی بیننسلی و انتقال ارزشها
طراحی کمپینهایی برای ترویج فرهنگ مصرف مسئولانه و کاهش مصرفگرایی
بررسی دلایل کاهش مشارکت مردم در رویدادهای فرهنگی و اجتماعی
طراحی برنامههای تعاملی و خلاقانه برای جذب مردم به فضاها و برنامه های فرهنگی
ایجاد برنامههایی برای تقویت روحیه جمعی و همبستگی اجتماعی
طراحی برنامههایی برای بازسازی اعتماد از طریق فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی
بررسی دلایل افزایش خشونت و پرخاشگری در فضاهای عمومی
طراحی برنامههای آموزشی و فرهنگی برای کاهش خشونت و ترویج فرهنگ مدارا
طراحی کارگاههای فرهنگی وهنری برای انتقال ارزشهای فرهنگی به نسل جوان
طراحی رویدادهای تعاملی و بازیمحور برای افزایش.
طراحی کمپینهای خلاقانه برای افزایش آگاهی عمومی درباره حفظ محیط زیست و کاهش مصرف منابع آب و انرژی
اسفندماه 1403