آینده تجارت الکترونیک دارای فرصت هایی برای رشد و تغییر است

نویسنده : داوود سلیانچی

تنها یک چیز مطمئن در مورد پیش بینی ها وجود دارد : آنها به طور قابل اعتماد غیرقابل اعتماد هستند. تلاش برای پیش‌بینی کامل آینده یک شاهکار تقریباً غیرممکن است، اگرچه بسیاری تلاش کرده‌اند. تنها فرض ثابت برای خرده فروشی تغییر است.

برای بازار تجارت الکترونیک ، این به معنای دو برابر است. سرعت نوآوری در فضا، صنعت را به سمت فضاهای جدید و هیجان انگیز سوق داده است، زیرا روندهایی که سال ها طول می کشد تا در روزهای آجر و ملات طی شود، اکنون ماه ها طول می کشد.

خرید آنلاین به سرعت در حال رشد است و انتظار می رود 23 درصد از کل فروش ها در سال 2025 به صورت آنلاین انجام شود . این رشد نوآوری را تشویق می کند.

توسعه روندهای تجارت الکترونیک برای دنبال کردن نفوذ هوش مصنوعی همچنان در حال رشد است.

از کپی‌نویسی گرفته تا ربات‌های گفتگو و شخصی‌سازی، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی همچنان در تجربه مشتری تجارت الکترونیک ادغام خواهند شد.

ChatGPT  توسعه نسخه فروش را آسان‌تر می‌کند، ادغام مرورگر )مانند( Bing  هوش مصنوعی را در همه جا فراگیر می‌کند و محصولاتی مانند Google Bard به بهبود خدمات مشتری کمک می‌کند.

ما هنوز در مراحل اولیه هستیم، اما هوش مصنوعی می تواند نحوه ارائه تجربیات تجارت الکترونیک را به طور اساسی تغییر دهد.

فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می‌توانند به آسانی داده‌ها، اولویت‌ها و رفتار مشتری را ارزیابی کنند و توصیه‌ها و پیشنهادات شخصی‌تر را به مخاطبان ارائه دهند.

به عنوان مثال، پلتفرم‌های تجارت الکترونیک مانند آمازون از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای پیشنهاد محصولات بر اساس تاریخچه مرور و خرید مشتری استفاده می‌کنند. چت ربات های مجهز به هوش مصنوعی با ارائه پاسخ های فوری به سوالات و کمک به توصیه های محصول، خدمات مشتری را بهبود می بخشد.

بلاک چین

فناوری بلاک چین شفافیت، امنیت و اعتماد را در تراکنش ها فراهم می کند. این می تواند صنعت تجارت الکترونیک را متحول کند.

با بلاک چین، هر تراکنش در یک دفتر کل غیرمتمرکز و غیرقابل تغییر ثبت می شود. هیچ کس نمی تواند آن را تغییر دهد یا دستکاری کند. نتیجه پرداخت های موبایلی امن تر و فعالیت های تقلبی کمتر است.

علاوه بر این، قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاک چین، تراکنش های خودکار و ایمن را بدون واسطه امکان پذیر می کند و از بلاک چین برای تأیید صحت و منشأ کالاهای لوکس استفاده می کند. بنابراین مشتریان می توانند در خرید خود اطمینان بیشتری داشته باشند.

در اینجا چند مورد استفاده عملی برای برندهای تجارت الکترونیکی وجود دارد که بلاک چین را در تجربه کاربری خود ادغام می کنند:

  • به لطف داده های تأیید شده، از خطر سفارشات ارواح و بررسی های جعلی اجتناب کنید.
  • تخفیف ها و محصولاتی را که مشتریان واقعاً به آنها علاقه مند هستند، انتخاب کنید، زیرا آنها بر داده های خود کنترل دارند.
  • برای افزایش امنیت و در عین حال افزایش سرعت و راحتی، سیستم پرداخت بلاک چین همتا به همتا را پیاده سازی کنید.
    واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)

فن‌آوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، تجربه‌های خرید تعاملی و تعاملی را امکان‌پذیر می‌کنند. آنها به مشتریان اجازه می دهند تا محصولات را به صورت مجازی قبل از خرید تجسم و تجربه کنند.

برای مثال، خرده‌فروشان مبلمان می‌توانند از برنامه‌های واقعیت افزوده برای نمایش مبلمان مجازی در خانه مشتری استفاده کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهد ببینند که چگونه در فضایشان جا می‌آیند. به طور مشابه، برندهای لوازم آرایشی می‌توانند تجربه‌های آزمایشی مجازی را ارائه دهند که در آن مشتریان می‌توانند ببینند که چگونه محصولات آرایشی مختلف در چهره‌شان به نظر می‌رسد.

این فناوری‌ها تعامل مشتری را افزایش می‌دهند، نیاز به فروشگاه‌های فیزیکی را کاهش می‌دهند و خطر پشیمانی خریدار را کاهش می‌دهند.

در اینجا چند باید و نباید برای شروع آورده شده است:

  • تست و تکرار کنیدبا پروژه های آزمایشی شروع کنید. با استفاده از بازخورد اصلاح کنید.
  • روی UX تمرکز کنیدناوبری بصری و آسان را در اولویت قرار دهید.
  • زمان بارگذاری را بهینه کنیدروی به حداقل رساندن تاخیر و افزایش سرعت تمرکز کنید.
  • آموزش کاربرانراهنماهایی برای ویژگی های VR/AR ارائه دهید.
  • موبایل را در اولویت قرار دهیداز عملکرد یکنواخت AR در دستگاه های تلفن همراه اطمینان حاصل کنید.
  • از موانع ورود زیاد خودداری کنیدطراحی برای هر دو دستگاه های پایین و بالا پایان.
  • از آن برای حیله استفاده نکنیدمطمئن شوید VR/AR شما ارزش واقعی را اضافه می کند.
  • کیفیت را به خطر نیندازیدارائه یک تجربه درجه یک.
  • دسترسی را نادیده نگیریدطراحی برای همه
  • از بهم ریختگی پرهیز کنیدطرح های تمیز و ساده را حفظ کنید.

تجارت الکترونیک Omnichannel برای موفقیت بسیار مهم است.

به تلفن خود نگاه کنید و به همه برنامه هایی که به طور منظم با آنها تعامل دارید فکر کنید. در یک روز معمولی از چند عدد استفاده می کنید؟ چند اعلان دریافت می کنید؟

این آینده بازاریابی و تجارت الکترونیک همه کاناله است. داشتن چند راه برای دستیابی به مشتریان کافی نیست. شما باید چندین کانال ثابت داشته باشید که پیام های مستقیم را ارائه می دهند.

مقیاس پذیری و انعطاف پذیری کسب و کارها را در صدر قرار می دهد.

توانایی افزایش مقیاس برای شرکت های در حال رشد حیاتی است – اما داشتن توانایی کاهش در صورت نیاز برای کاهش هزینه ها نیز مهم است. یک شرکت کارآمد قادر خواهد بود به سرعت به افزایش ناگهانی ترافیک واکنش نشان دهد و در عین حال منابع را در زمان های کندتر کاهش دهد.

موبایل به رشد خود ادامه می دهد.

بیش از 55 درصد از ترافیک اینترنت از دستگاه های تلفن همراه می آید – و خرید از طریق تلفن همراه فقط افزایش می یابد. ظهور G5  تجارب دیجیتال و تجارت تلفن همراه را افزایش می دهد و پلتفرم های تجارت الکترونیک را قادر می سازد محتوای جذاب تری ارائه دهند.

تجارت M در راه است تا تمرکز اصلی کسب و کارهای آنلاین و حتی فروشگاه های فیزیکی باشد.

تجربه مشتری بسیار مهم است.

تجربه مشتری بخش بزرگی از برند شما است و برند شما باعث فروش می شود. پیشرفت‌های فناوری، شرکت‌های تجارت الکترونیک را قادر می‌سازد تا برای ارائه تجربه حضوری از طریق اینترنت به یکدیگر نزدیک‌تر شوند. کسانی که این کار را به بهترین شکل انجام می دهند، برای افزایش درآمد و توسعه وفاداری مشتری ایستاده اند.

اتوماسیون منابع را برای کارهای مهم آزاد می کند.

اتوماسیون به طور فزاینده ای بخشی عادی از تجارت روزمره برای فروشگاه های آنلاین است. این شرکت ها را قادر می سازد تا کارهای بیشتری را برای کارکنان کمتر و رایگان انجام دهند تا به جای وظایف رایج «اجرای کسب و کار»، نوآوری های تأثیرگذار انجام دهند.

تجارت صوتی اینجاست که بماند.

«سیری، سفارش مجدد پوشک» یک روش رایج برای خرید خواهد بود. مانند داشتن محتوایی که مناسب بهینه سازی موتور جستجو (SEO) باشد، جستجوی صوتی نیز باید در توضیحات محصول و استراتژی بازاریابی محتوای شما در نظر گرفته شود.

فناوری Headless باعث نوآوری می شود.

تجارت الکترونیک بدون سر به معنای حداکثر انعطاف و بهترین روش برای آزمایش روش های جدید فروش دیجیتال است. جدا کردن بک‌اند و فرانت‌اند از یکدیگر ریسک را کاهش می‌دهد و بهترین محیط را برای آزمایش و نوآوری در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

آینده وب سایت های تجارت الکترونیک سازمانی شخصی سازی

تجارب شخصی یا محتوای بومی سازی شده مخصوص علایق مشتری در آینده رایج خواهد بود. پلتفرم‌های تجارت الکترونیک به جای ارائه یک تجربه واحد، میلیون‌ها تجربه منحصربه‌فرد را بر اساس رفتار مشتری گذشته، جمعیت‌شناسی یا موقعیت مکانی ارائه می‌دهند و فروش اولیه و حفظ آن را افزایش می‌دهند.

ادغام چند کاناله

فروش تک کانالی دیگر کافی نیست. تجارت الکترونیک مدرن به معنای فروش از طریق پلتفرم های رسانه های اجتماعی (اینستاگرام، تیک تاک)، آمازون، eBay  و سایر اشخاص ثالث است.

داشتن تجارت اجتماعی و کانال های دیگر که توسط یک منبع کنترل می شود، ثبات و کنترل را تضمین می کند، حتی اگر تعداد کانال های فروش افزایش یابد.

فیلترینگ و مرتب سازی محصول پیچیده

پیمایش سایت‌های تجارت الکترونیک می‌تواند دست و پا گیر باشد، به خصوص با افزایش عرضه محصولات، که بهینه‌سازی را دشوار می‌کند.

ارائه فیلتر و مرتب‌سازی محصول که کاربر را قادر می‌سازد تا جستجوهای بیشتری را اصلاح کند، برخی از این موارد را تسهیل می‌کند و مشتریان را سریع‌تر با محصولات مرتبط می‌کند و فروش آنلاین را افزایش می‌دهد.

چت ربات ها

یک ربات چت به خوبی یکپارچه بار خدمات مشتری شما را کاهش می دهد، مشتریان را قادر می سازد تا خود سرویس دهند و بسیاری از مسائل را به تنهایی حل کنند و حتی تا حدودی به عنوان یک عملکرد پشتیبانی 24/7 عمل می کنند.

آنها یافتن اطلاعات مربوط به خدمات مشتری را آسان تر می کنند و پتانسیل افزایش رضایت مشتری را دارند.

جستجوی سایت پیشرفته

توابع جستجو به طور مداوم در حال تغییر هستند و هوش مصنوعی به طور بالقوه نحوه جستجوی اقلام مشتریان را برای همیشه تغییر می دهد.

داشتن یک جستجوی قوی در محل، مشتریان را سریعتر به محصولات متصل می کند. یعنی زمان کمتری برای جستجو و زمان بیشتری برای بررسی.

آینده صفحات محصول برجسته ویدئوهای محصول

افزایش پهنای باند( G5)  باعث می شود تا کاربران با محتوای ویدیویی کمتر دست و پا گیر کنند. داشتن ویدیوهایی که نه تنها محصول را نشان می دهند، بلکه آن را در حال استفاده نیز نشان می دهند، شکاف بین تجربه حضوری و دیجیتال را از بین می برد.

اطلاعات دقیق محصول

توصیف سطح بالا از یک محصول و مزایای آن دیگر جواب نمی دهد. با وجود رقابت زیاد در تجارت الکترونیک، فروشندگان باید تمام اطلاعات موجود را برای متمایز ساختن محصول خود ارائه دهند. این می تواند همه چیز از ابعاد تا ویژگی های طاقچه باشد.

مدیریت کاتالوگ محصولات پیشرفته

اتوماسیون صفحات محصول را با ادغام مستقیم با سیستم های لجستیک که در دسترس بودن محصول را در زمان واقعی نشان می دهد، به روز نگه می دارد. محصولاتی که معمولاً با هم خریداری می شوند توصیه می شوند و فروش همه کانالی ساده شده است.

نمایشگاه AR

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی یک بعد (به معنای واقعی کلمه) جدید به تجارت الکترونیک می‌آورد و مشتریان را قادر می‌سازد تا محصولات را به روش‌های کاملاً جدیدی تجربه کنند. آیا می خواهید ببینید که چگونه یک تکه مبلمان در خانه شما قرار می گیرد؟ AR و VR می توانند این کار را انجام دهند و سردرگمی و موانع خرید را کاهش دهند.

رشد فرآیندهای خریدگزینه های پرداخت چندگانه

فرآیند خرید مدرن با محدود نکردن نحوه خرید مشتری شروع می شود. میکروسرویس‌های شخص ثالث بهترین تجربه‌های کلاس خود را در حین پرداخت ارائه می‌دهند و پذیرش روش‌های پرداخت جایگزین مانند ارز دیجیتال یا کیف پول‌های تلفن همراه Apple Pay)، (Google Pay  را آسان می‌کنند.

همه گیر COVID-19 همچنین خرید آنلاین، تحویل در فروشگاه را به یک گزینه محبوب تبدیل کرد. BOPIS ترکیبی از تجربه آنلاین و حضوری است.

ردیابی آسان سفارش

ردیابی سفارش لایه‌ای از شفافیت را در فروش تجارت الکترونیک ایجاد می‌کند و اعتماد مشتری را القا می‌کند. انتظارات را برای زمان ورود محصول تعیین می کند و رضایت مشتری را بهبود می بخشد.

کلام پایانی

تجارت الکترونیک به سرعت پیش می رود ، و این بر عهده صاحبان مشاغل است که با صنعت همگام باشند.

اینکه تجارت الکترونیک در پنج یا 10 سال آینده کجا خواهد بود، مشخص نیست، اما روندهای مورد بحث در اینجا حداقل یک نقشه راه اساسی ارائه می دهند. صرف نظر از این، شما باید با سرعت فناوری های جدید و رفتار مصرف کننده همراه باشید تا در خط مقدم خرده فروشان آنلاین باقی بمانید.

سوالات متداول در مورد آینده تجارت الکترونیک

آیا تجارت الکترونیک مهمتر از فروشگاه های آجر و ملات است؟

این بسیار به اهداف کسب و کار بستگی دارد. اگر می خواهید دسترسی جهانی با هزینه های سربار پایین داشته باشید، تجارت الکترونیک راه برتر است. اگر می خواهید یک رویکرد شخصی با تعامل فیزیکی داشته باشید، آجر و ملات و آفلاین بهتر است.

چگونه کسب و کارهای تجارت الکترونیک می توانند برای اهمیت فزاینده پایداری آماده شوند؟

بزرگترین تأثیر زیست محیطی صنعت تجارت الکترونیک معمولاً از بسته بندی، تولید، زنجیره تأمین و مدیریت پایان عمر ناشی می شود. استفاده از بسته بندی های پایدار و زیست تخریب پذیر، منابع اخلاقی مواد، برق رسانی به زنجیره های تامین و محصولات ساختمانی که به راحتی بازیافت می شوند، می تواند راه درازی داشته باشد.

بزرگترین چالش های تجارت الکترونیک در آینده چیست؟

در حالی که پاسخ کامل به این سوال دشوار است، برخی عوامل نقش مهمی در سال های آینده ایفا می کنند. افزایش رقابت، محیط های نظارتی سختگیرانه، امنیت و پایداری صنعت را در سال های آینده شکل خواهد داد.

بعد چه می شود؟

تجارت الکترونیک منظره ای هیجان انگیز و پویا پر از امکانات بی پایان است. همانطور که ما به نوآوری و جابجایی مرزها ادامه می دهیم، شاهد تحولی در نحوه خرید و زندگی خود خواهیم بود. تنها سوالی که باقی می ماند این است: آیا برای پذیرش آن آماده اید؟

Hide picture