کارگاه تکمیل تخصصی تولید محتوای صوتی و تصویری تلویزیونی- زیر نظر استاد حسین فردرو

از ایده تا اجرا

“آموزشی که پروژه می شود، پروژه ای که رزومه می سازد”

 

اهداف کلی:

بمنظور ارتقای سطح کیفی نیروهای متخصص در حوزه رسانه و بر طرف کردن شکاف بین آموزش آکادمیک و نیازهای عملی تولید تلویزیونی کارگاه کاربردی و پروژه محور تولید محتوای صوتی و تصویری تلویزیونی با حضور متخصصان فعال در بازار کار زیر نظر استاد حسین فردرو طراحی و اجرا می شود.

افزایش تخصص و مهارت دست اندرکاران رسانه در تولید محتوای صوتی و تصویری

پر کردن شکاف بین آموزش دانشگاهی و نیازهای عملی رسانه

ارتقای مهارت های فنی و تخصصی در تولید محتوای باکیفیت

آموزش تفکر رسانه ای، اخلاق حرفه ای و مدیریت تولید رسانه ای

ایجاد بستری برای همکاری (Networking) بین شرکت کنندگان و متخصصان رسانه

مدت زمان: 15 جلسه ۴ ساعته در طول سه ماه

مخاطبان هدف:

فارغ التحصیلان دانشکده های هنری (صدا و سیما، سینما، هنرهای زیبا و …)

کارشناسان و روزنامه نگاران رسانه های مختلف

تولیدکنندگان محتوای مستقل (Content Creators)

دانشجویان ترم های آخر رشته های مرتبط

ساختار و سرفصل های کارگاه

جلسه ۱: آسیب شناسی آموزش رسانه ای در ایران (یک میزگرد با حضور اساتید منتقد و مدیران رسانه ای)

جلسه ۲: سواد رسانه ای در عصر دیجیتال: چگونه یک داستان جذاب خلق کنیم؟

کارگاه عملی: تدوین «پروپوزال محتوایی» (شرکت کنندگان باید در پایان جلسات، ایده محتوای صوتی/تصویری خود را برای تولید در طول کارگاه ارائه دهند.

 

مهارت های پیش تولید (Pre-production)

جلسه ۳: پژوهش و طرح ریزی محتوا (Treatment & Research)

جلسه ۴: نگارش فیلمنامه و سناریو (Scriptwriting for Audio & Video)

جلسه ۵: برنامه ریزی و مدیریت تولید (برنامه زمانبندی، بودجه بندی، تشکیل تیم)

کارگاه عملی: تکمیل فیلمنامه، استوری برد و برنامه تولید برای پروژه نهایی.

 

تولید تصویری (Production – Video)

جلسه ۶: زبان تصویر و ترکیب بندی حرفه ای اصول Framing, Lighting, Composition

جلسه ۷: کار با دوربین های حرفه ای و نکات فنی ضبط (رزولوشن، فرمت ها، کدک ها)

جلسه ۸: صداگذاری در صحنه (انواع میکروفون، تکنیک های ضبط صدا در محیط های مختلف)

کارگاه عملی: تصویربرداری یک سکانس کوتاه بر اساس استوری برد در استودیو/لوکیشن عملی.

 

تولید صوتی و پس تولید (Audio Production & Post-production)

جلسه ۹: تولید پادکست و محتوای صوتی حرفه ای (ضبط، میکس و مسترینگ با نرم افزارهایی مختلف

جلسه ۱۰: تدوین تصویر آموزش نرم افزار Adobe Premiere Pro – از پایه تا حرفه ای

جلسه ۱۱: طراحی صدا، موسیقی و افکت های صوتی (Sound Design)

کارگاه عملی: شروع تدوین و پس تولید روی footageهای ضبط شده

 

پس تولید نهایی، انتشار و بازاریابی

جلسه ۱۲: گرافیک متحرک و تیتراژ مقدمه ای بر Adobe After Effects

جلسه ۱۳: رنگ پردازی (Color Grading) برای ایجاد حس و هوای بصری یکپارچه.

جلسه ۱۴: استانداردهای پخش در پلتفرم های مختلف (شبکه های اجتماعی، تلویزیون، یوتیوب و …)

جلسه ۱۵: اکران و نقد جمعی پروژه های نهایی (حضور داوران شامل کارگردانان، تهیه کنندگان و مدیران رسانه).

روش های تدریس و اجرا

کارگاه عملی (70% زمان): تأکید اصلی بر “یادگیری با انجام دادن” است.

سخنرانی تعاملی (20% زمان): ارائه اصول و تئوری های ضروری.

مطالعه موردی (Case Study): تحلیل پروژه های موفق داخلی و خارجی.

میزگرد و پنل تخصصی: با حضور چهره های شاخص صنعت رسانه.

منتورشیپ (Mentorship): هر گروه از شرکت کنندگان یک منتور (راهنمای تخصصی) خواهند داشت که در طول کارگاه آنها را راهنمایی می کند.

 

هیئت مدرسان و مدیر اجرایی

مدیریت و طراحی کارگاه: مدیر رسانه ای با سابقه.

مدرسین: متخصصان فعال در بازار کار

کارگردان و تهیه کننده شناخته شده

بازیگر سرشناس

مدیر فیلمبرداری

تدوینگر حرفه ای

مدیر تولید با تجربه

متخصص پادکست و صدا

این کارگاه سعی دارد تا با ایجاد محیط کار واقعی، شرکت کنندگان را برای ورود به بازار کار آماده کند. موفقیت این کارگاه در گرو کاربردی بودن، کیفیت مدرسان و ایجاد یک خروجی ملموس (پروژه نهایی) است. چنین برنامه ای نه تنها مهارتهای فنی را آموزش میدهد، بلکه اعتمادبه نفس و نمونه کار (Showreel) لازم برای جذب در بازار کار را نیز در اختیار فارغ التحصیلان قرار خواهد داد.

برنامه تداوم و تبدیل کارگاه به یک اکوسیستم تولید محتوا (پس از کارگاه)

این برنامه در سه فاز طراحی شده است:

 

فاز اول: تشکیل هسته‌های تولید

تشکیل انجمن فراگیران (Alumni Association):

برگزاری جلسات ماهانه منتورینگ (Mentoring Sessions):

هر شرکت‌کننده یا تیم، بر اساس حوزه تخصصی که انتخاب می‌کند (تدوین، فیلمبرداری، پادکست و …) به یک منتور از میان مدرسان کارگاه متصل می‌شود.

این جلسات ماهانه (حضوری یا آنلاین) برای رفع اشکال، بررسی پیشرفت و دریافت راهنمایی است.

شرکت‌کنندگان پروفایل و نمونه‌کارهای خود را قرار می‌دهند.

ایده‌های محتوایی جدید ثبت می‌شوند.

 

فاز دوم: ایجاد ساختارهای پشتیبانی و تولید

حضور در “استودیوی رسانه‌ای مشترک” (Media Co-op Studio):

ایجاد یک فضای فیزیکی یا مجازی که تجهیزات حرفه‌ای (دوربین، میکروفون، اتاق تدوین) به صورت ساعتی یا اشتراکی در اختیار اعضا قرار می گیرد.

شکل‌گیری “تیم‌های پروژه‌محور” (Project-Based Teams):

ارتباط با پلتفرم های انتشار

 

فاز سوم: توسعه

راه‌اندازی یک “گروه تولید محتوا”

با گذشت زمان و شکل‌گیری تیم‌های حرفه‌ای، کل این ساختار می‌تواند به یک گروه رسانه‌ای مستقل تبدیل شود.

برگزاری دوره‌های تخصصی سطح دو (Advanced Workshops):

تولید واقعیت مجزی (VR) و 360 درجه

مستندسازی دیجیتال

مارکتینگ و تحلیل آمار محتوا (Analytics)

تولید محتوای بین‌المللی (برای پلتفرم‌های جهانی)

ایجاد یک “برنامه استعدادیابی” برای معرفی بهترین‌های این اکوسیستم به رسانه‌های بزرگ.

“دبیرخانه دائمی کارگاه

برای اجرای این برنامه، یک هسته کوچک به نام “دبیرخانه” مسئولیت‌های زیر را بر عهده دارد:

مدیریت ارتباطات: اداره گروه‌ها

جذب پروژه: بازاریابی و پیدا کردن سفارش‌های تولید

پشتیبانی مالی: مدیریت قراردادها، دریافت و پرداخت‌ها

برگزاری رویدادها: سازماندهی جلسات منتورینگ و کارگاه‌های تکمیلی

توسعه پلتفرم: مدیریت سایت و کانال‌های انتشار

این مدل، کارگاه را از یک رویداد آموزشیِ پایانی به یک استارت‌آپ رسانه‌ای تبدیل می‌کند. سرمایه گذاری اولیه بر روی برگزاری کارگاه، در این مرحله به ثمر می‌نشیند و با ایجاد یک چرخه تولید-درآمد-توسعه، هم مشکل اشتغال فارغ‌التحصیلان حل می‌شود، هم محتوای باکیفیت تولید می‌شود و هم یک نهاد مولد و خودکفا در اکوسیستم رسانه‌ای کشور شکل می‌گیرد.

این مسیر، راه حل نهایی برای تبدیل “مهارت” به “محصول” و “دانشجو” به “تولید کننده” است.

علاقمندان می توانند درخواست خود را با ایمیل به آدرس سایت اندیشه روز اعلام نمایند.

Fekrvarzi.ir@gmail.com

fekrvarzi@gmail.com

زیر نظر و مدیریت : استاد حسین فردرو

Hide picture