پنج روش موثر برای انتخاب تامین کنندگان در صنعت نفت و گاز
نوشته شده توسط داوود سلیانچی
شرکتهای نفت و گاز در محیطهای پویا و پیچیدهای فعالیت میکنند که با چالشهای دائمی بهویژه از نظر عرضه و تقاضا مواجه هستند. در حال حاضر، با قیمت نفت در پایین ترین سطح تاریخی، خرید نقش مهمی در طیف گسترده صنعت نفت و گاز ایفا می کند.
هزینه های تدارکات یکی از بخش های مهم هزینه های کلی در پروژه های نفت و گاز است. از آنجایی که انتخاب یک تامین کننده برتر یا متوسط می تواند پروژه نفت و گاز را ایجاد یا شکست دهد، انتخاب تامین کننده برتر و باکیفیت که بتواند تجهیزات و/یا خدمات مقرون به صرفه را تامین کند و با الزامات مشخص شده مطابقت داشته باشد بسیار مهم است. برنامه ریسک نکنید عکس زیر تجهیزات موجود در دکل نفتی را نشان می دهد.
شکل 1: تجهیزات در سکوی نفت
5 روش های ارزیابی تامین کننده
چندین رویکرد برای کمک به ارزیابی عملکرد تامین کننده استفاده می شود. پنج روش ارزیابی مؤثر زیر امروزه معمولاً در صنعت نفت و گاز استفاده می شود.
1 – روش طبقه بندی
روش طبقه بندی بدون عارضه ترین روش است. لیستی از متغیرها یا عوامل عملکرد مرتبط تعریف شده است. خریداران رتبهبندی عملکرد هر ویژگی ارزیابی را با عبارات طبقهبندی میکنند، مثلاً «خوب»، «خنثی» و «ضعیف». رتبه بندی ها با توافق بین نمایندگان مختلف از چندین کارکرد در شرکت مانند تدارکات، تدارکات و تولید ارزیابی می شود. عرضهکنندهای که بالاترین امتیاز را کسب کند، بهترین عملکرد را خواهد داشت.
2 – روش وزنی
روش نقطه وزنی پرکاربردترین روش برای فرآیند ارزیابی است. با روش وزنی-نقطهای، ویژگیهای مختلفی که برای مشتریان مهم هستند، بر اساس سطح اهمیت آنها وزنگذاری میشوند. ارزیاب امتیاز را به عملکرد هر تامین کننده در هر ویژگی اختصاص می دهد و سپس امتیاز در وزن اختصاص داده شده هر عامل ضرب می شود. در نهایت، امتیاز وزنی جمع می شود تا رتبه نهایی عملکرد هر تامین کننده مشخص شود. عرضهکنندهای که بالاترین امتیاز را کسب کند، بهترین عملکرد را خواهد داشت.
3 – روش نسبت هزینه
با رویکرد نسبت هزینه، کل هزینه هر خرید شامل قیمت فروش با هزینه های عملیاتی داخلی خریدار که با کیفیت، تحویل و اجزای خدمات خرید مرتبط است، به عنوان کل قیمت خرید شرکت محاسبه می شود. هر هزینه عملیاتی داخلی به یک نسبت هزینه تبدیل می شود که درصدی از ارزش کل خرید را بیان می کند. در نهایت، نسبت هزینه کلی به قیمت واحد عرضهکننده برای به دست آوردن خالص هزینه تعدیل شده اعمال میشود. تامین کننده با کمترین هزینه خالص تعدیل شده بهترین تامین کننده ترجیحی خواهد بود.
4 – روش تحلیل بعدی
مدل تحلیل بعدی یک تکنیک ارزیابی تامین کننده با هدف رفع برخی از اشکالات سایر رویکردها است. این مدل چندین معیار با ابعاد مختلف و اهمیت نسبی را در یک موجودیت واحد برای هر تامین کننده ترکیب می کند. سپس شاخص عملکرد تامین کننده بر اساس عملکرد تامین کننده در برابر عملکرد استاندارد برای مجموعه ای از معیارها و اهمیت نسبی معیارها محاسبه می شود. هر تامین کننده با توجه به شاخص عملکرد ایجاد شده در این روش ارزیابی می شود. معیارها ممکن است دارای وزن مثبت یا منفی باشند. به عنوان مثال، کیفیت معیار وزن مثبت است در حالی که قیمت معیار وزن منفی است. در نتیجه، مدل تجزیه و تحلیل ابعادی برای اندازه گیری هر تامین کننده در برابر مجموعه استانداردی از معیارها استفاده می شود.
شکل 2: روش تحلیل ابعادی
5 – فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
Analytical Hierarchy Process (AHP) را می توان به عنوان یک ابزار حل مسئله با انعطاف پذیری و سیستم سازی برای نشان دادن عناصر یک مشکل پیچیده در نظر گرفت. AHP به گونه ای طراحی شده است که یک مسئله پیچیده و چند معیاره را به سطوح سلسله مراتبی با سطح بالا به عنوان هدف، سطوح متوسط به عنوان معیارها و زیرمعیارها، با پایین ترین سطح به عنوان جایگزین، طراحی شده است. شکل 1 ساختار کلی AHP را نشان می دهد. اهمیت نسبی هر معیار تعیین می کند که کدام معیار بالاترین اولویت را دارد. برای به دست آوردن مقایسه زوجی برای معیارهای همگن، مصاحبه با کارشناسان انجام خواهد شد. با یک سری مقایسه زوجی همه معیارها، وزن معیارها تعیین می شود و می توان از آنها برای ساختن یک سیستم ارزیابی تامین کننده استفاده کرد.
شکل 3: ساختار کلی AHP
فرآیند انتخاب تامین کننده
کارشناسان توافق دارند که بهترین راه برای ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان وجود ندارد و بنابراین سازمان ها از رویکردهای متنوعی استفاده می کنند. هدف کلی فرآیند ارزیابی و انتخاب تامین کننده، کاهش ریسک و به حداکثر رساندن ارزش کلی برای خریدار است.
شکل 4: ارزیابی و انتخاب تامین کننده
فرآیند انتخاب تامین کننده احتمالا یکی از مهمترین وظایفی است که یک کسب و کار انجام خواهد داد. اگر خریدار از همان ابتدا نداند چگونه با آن برخورد کند، می تواند یک کار بسیار پیچیده و احساسی باشد. مراحل فرآیند انتخاب تامین کننده به شرح زیر توضیح داده شده است.
شکل 5: ارزیابی اولیه تامین کننده و توسعه حسابرسی انتخاب.
مرحله 1: دسته بندی های ارزیابی تامین کننده کلیدی را شناسایی کنید
یکی از اولین گام ها هنگام توسعه نظرسنجی تامین کننده، تصمیم گیری در مورد دسته بندی عملکرد است. معیارهای اولیه هزینه/قیمت، کیفیت و تحویل است، با این حال برای اقلام حیاتی که نیاز به تجزیه و تحلیل عمیق از قابلیتهای تامینکننده دارند، مطالعه ارزیابی دقیقتر تامینکننده مورد نیاز است.
مرحله 2: وزن هر دسته ارزیابی
دسته های عملکرد معمولاً وزنی دریافت می کنند که نشان دهنده اهمیت نسبی دسته است. مجموع هر وزن باید 1.0 باشد. یکی از ویژگی های مهم یک ارزیابی موثر، انعطاف پذیری است. یکی از راههایی که مدیریت به این انعطافپذیری دست مییابد، تخصیص وزنهای مختلف یا افزودن یا حذف دستههای عملکرد در صورت نیاز است.
مرحله 3: زیرمجموعه ها را شناسایی و وزن کنید
این فرآیند مستلزم شناسایی زیرمجموعههای عملکرد، در صورت وجود، در هر دسته عملکرد گستردهتر است. مجموع وزن زیر مجموعه باید با وزن کل دسته عملکرد برابر باشد.
مرحله 4: تعریف سیستم امتیازدهی برای دسته ها و زیر مجموعه ها
یک سیستم امتیازدهی به وضوح تعریف شده، معیارهایی را انتخاب می کند که ممکن است بسیار ذهنی باشند و یک مقیاس کمی برای اندازه گیری ایجاد می کند. معیارهای امتیازدهی در صورتی موثر هستند که افراد مختلف دستههای عملکرد یکسانی را که مورد بررسی قرار میگیرند تفسیر و امتیاز میدهند.
مرحله 5: تامین کننده را مستقیماً ارزیابی کنید
یک خریدار می تواند به طور عینی نمرات تامین کنندگان مختلف را که برای یک قرارداد خرید با هم رقابت می کنند مقایسه کند یا بر اساس امتیاز ارزیابی یک تامین کننده را بر دیگری انتخاب کند. خریداران باید حداقل الزامات عملکرد قابل قبولی را داشته باشند که تامین کنندگان باید قبل از تبدیل شدن به بخشی از پایه عرضه، آنها را برآورده کنند.
مرحله 6: نتایج ارزیابی را بررسی کنید و تصمیم انتخاب بگیرید
خروجی اولیه از این مرحله توصیه ای در مورد پذیرش تامین کننده برای یک تجارت است. یک خریدار ممکن است چندین تامین کننده را که ممکن است برای یک قرارداد خریدار رقابت کنند، ارزیابی کند. هدف از ارزیابی، واجد شرایط ساختن تامین کنندگان بالقوه برای قراردادهای خرید فعلی یا مورد انتظار در آینده است.
مرحله 7: عملکرد تامین کننده را به طور مداوم بررسی کنید
هنگامی که یک خریدار تصمیم به انتخاب تامین کننده می گیرد، تامین کننده باید بر اساس نیازهای خریدار عمل کند. پیراهن تاکید از ارزیابی اولیه و انتخاب تامین کنندگان به شواهدی از بهبود مستمر توسط تامین کنندگان.
نتیجه گیری
از آنجایی که بخش خوبی از هزینه کلی تدارکات و زنجیره تامین در هر پروژه نفت و گاز به تامین کنندگان پرداخت می شود، انتخاب و ارزیابی تامین کننده در مدیریت زنجیره تامین در محیط جهانی امروزی بسیار مهم است. روش های مختلفی برای استفاده از روش های ارزیابی تامین کننده وجود دارد. با این حال، هر روش دارای نقاط قوت و محدودیت های متفاوتی است. بنابراین، هیچ روش واحدی نمی تواند تمام مسائل مربوط به یک شرکت را حل و فصل کند. انتخاب روش ارزیابی عملکرد تامین کننده به ماهیت شرکت و محصول آن بستگی دارد. با انجام همه جانبه در انتخاب تامین کننده و ارزیابی، شرکت ها همچنین می توانند خطرات مربوط به پروژه را شناسایی کرده و اقدامات کاهشی لازم را برای اطمینان از اجرای موثر و کارآمد پروژه ها اجرا کنند.
References:
Cormican, K., & Cunningham, M. (2007). Supplier performance evaluation: lessons from a large multinational organization. Journal of Manufacturing Technology Management, 18(4), 352-366.
Vishal V.C. (2014). Supplier selection in supply chain management. International Journal for Research in Applied Science and Engineering Technology.
Ohdar, R., & Ray, P. K. (2004). Performance measurement and evaluation of suppliers in supply chain: an evolutionary fuzzy-based approach. Journal of Manufacturing Technology Management, 15(8), 723-734.
Ordoobadi, S.M. & Wang, S. (2010). A multiple perspectives approach to supplier selection. Industrial Management & Data, 111(4), 629-648.
Percin, S. (2006). An application of the integrated AHP-PGP model in supplier selection. Measuring Business Excellence, 10(4), 34-49.
Saaty, T.L. (1980). The Analytical Hierarchy Process: Planning, Priority Setting, Resource Allocation, McGraw-Hill, New York, NY.