جورجيو آرماني

Giorgio Armani

در سال ١٩٣٤ در پياچنزاي ايتاليا متولد شد.

دوران كودكي را در كنار خانواده گذراند.

در جواني فعاليت در زمينه پزشكي و عكاسي را رها كرد و اتفاقي وارد صنعت مد شد.

بعد از گذراندن خدمت سربازي،كار خود را با يك ميز آرايش ويتريني در فروشگاهي در ميلان آغاز كرد.

زماني كه در فروشگاه لاريناسكنت مشغول به كار بود دائما به بريتانيا سفر مي كرد و در بازار،فروشگاه و مغازهاي آنجا به دنبال يادگيري شيوه كار آن ها بود؛ به گفته خود آرماني: انگلستان واقعا مهم ترين مركز الهام بخش من بود.

در سال ١٩٦٤ با سِروتي آشنا شد و به مدت ٦ سال با وي كار كرد و شكل ساده پوشاك مردانه را به اين دليل تاسيس كرد كه طبقه متوسط نمي توانستند هزينه پوشاك اوت كوتور را بپردازد و در عين حال نسل جوان بسيار علاقمند بودند كه از طراحي هاي خاص و شيك استفاده كنند.به اين ترتيب خط توليد سري دوزي را با طراحي و پارچه هاي با كيفيت اما مقرون به صرفه وارد بازار كرد.

در اوايل دهه ٧٠ ميلادي موفق شد در كاخ پيتي فلورانس شوي لباسي برگزار كند ودر ٧٥ اسپاي جورجيو آرماني را در ميلان تاسيس كرد.

در اوايل دهه ٨٠ شركت آرماني خط توليد لباس زير،شنا ،عينك و اكسسوري خود را استارت زد.

در همان سال او لباس هاي فيلم ” ژيگولوي آمريكايي American Gigolo “ به كارگرداني “پل شريدر” را طراحي كرد و موفقيتش در زمينه ي طراحي لباس براي اين فيلم و خصوصا آن كت و شلوارهاي مخصوص و محبوب براي هنرپيشه آمريكايي يعني “ريچارد گري” باعث همكاري طولاني مدت وي با سينما شد؛

همچنين طراحي بيش از ١٠٠ فيلم از جمله سريال “ميامي وايس” و فيلم “تسخير ناپذيران” به كارگرداني “برايان دي پالما” اشاره كرد.

به گفته آرماني: شغل محبوب و رويايي من سينما است و اگر زمان به عقب باز مي گشت و من فرصتي براي انتخاب دوباره داشتم مد انتخاب من نبود و قطعا سينما را بر مي گزيدم.

شايد تا به حال كت هايي از جنس لينن كه بدون آستر و اتو نشده را ديده و يا پوشيده باشيد. اين ايده بسيار راحت و جذاب محصول سال ها تجربه آرماني بود كه قصد داشت هزينه هاي كار زياد و خياطي را پايين بياورد. با اين ايده رويكرد سنتيِ خياطي انگليسي را كه شامل لباس رسمي،خشك و كلاسيك بود را كنار گذاشت و كتي منعطف و آزاد ارائه كرد.

آرماني در همان سال ها زنان را از لباس هاي خشك،سخت و دست و پاگير رها كرد و برايشان كت هاي نرم و بدون يقه به همراه شلوارهاي بسيار راحت و شيك طراحي كرد؛وي معتقد بود كه با اين لباس ها تصويري كه از زنان ديده مي شود آن ها را قوي اما سخت نه؛ و در عين حال با شكوه نشان مي دهد.

آرماني در سال ١٩٩٧ رنگ گريژ (چيزي بين خاكستري و بژ) را معرفي كرد كه رايج ترين عنصر رنگ بندي در لباس هاي وي است. اغلب در كنار سايه هاي سفيد و سياه، تن هاي خاكي ملايم ،آبي مايل به خاكستري و رنگ هاي غير منتظره ديگر همراه است.

كاپشن هاي خلباني معروف كه هنوز هم در سراسر دنيا طرفداران خود را دارد در خلال جنگ جهاني دوم توسط آرماني طراحي و ارائه شد.از آنجايي كه در آن زمان كابين هاي خلبان حصار و حفاظي نداشت اين كاپشن يكي از بهترين ها در برابر سرما و باد زياد بود.

آرماني طراح لباس هاي ورزشي تيم ملي فوتبال ايتاليا و همچنين طراح لباس المپيك سال هاي مختلف كشورش نيز بوده است .

و همچنين طراح لباس مهمانداران خطوط هواپيمايي آليتاليا.

اولين برندي بود كه صنعت مد و پوشاك خود را وارد بازار جهاني چين و كشورهاي آسيايي كرد و همچنين از مدل هاي آسيايي براي معرفي پوشاك خود بهره برد.

وي تنها برندي بود كه از سال ٢٠٠٦ در شوهاي خود از مدل هايي با شاخص توده بدني زير ١٨ استفاده نكرد،او معتقد بود كه سختگيري و اجبار براي رسيدن به راهروهاي فشن بايد از بين برود و با اين عمل جلوه اي خاص و متفاوت به اين صنعت بخشيد.

و در پايان جورجيو آرماني والاتر از يك طراح است.

او يك مبتكر و يك موسس است. راز موفقيت بي پايان او كيفيت لباس هاي اوست. او لباس هايش را از بهترين مواد و پارچه هايي با الياف طبيعي و تجزيه پذير توليد مي كند.

كلامي از آرماني: لباس هاي معاصري كه براي زنان توليد مي كنند بايد براي پوشيدن طراحي شود،نه براي به رخ كشيدن مهارت هايي كه يك طراح لباس آموخته است.

عسل ستايش

تابستان ١٤٠٣

Hide picture