نوشتن اسکریپت برای برنامه های گفتگومحور- زیر نظر استاد حسین فردرو

مبحث تولید و ضبط برنامه های تلویزیونی گفتگو محور زیر نظر استاد حسین فردرو بمنظور بهره گیری تولید کنندگان وکارگردانان ارشد تنظیم شده است .

قسمت دوم: چگونه یک فیلمنامه تاک شو بنویسید؟

تعجب نکنید اگر بگوییم که حتی برنامه های گفتگو محور نیز به فیلمنامه یا اسکریپت نیازمند می شوند! . فیلمنامه اساساً نسخه مکتوب یک نمایشنامه، فیلم یا هر تولید رسانه ای دیگر است و طبیعتا فیلمنامه از تولیدی به تولید دیگر متفاوت است.

برای برنامه های گفتگو محور به طور خاص، فیلمنامه را می توان به عنوان ترکیبی از مقدمه، سؤالات و موضوعات زیر، گفتگوها و تمام محتوای مرتبط با آن توصیف کرد. با این حال، مهم است که برنامه های گفتگو را خود به خود یا حداقل آن را خودانگیخته جلوه دهید، که به فیلمنامه ها مفهوم متناقضی می دهد.

تهیه‌کننده سریال تصمیم‌های اصلی را در مورد فیلمنامه، محتوای آن (عکس‌ها ، فیلم‌ها، موسیقی متن) و نحوه ایجاد حس نمایش می‌گیرد.

برای برنامه‌های گفتگوی روزانه، Showrunner می‌تواند روز به روز تغییر کند (اغلب به آنها تولیدکنندگان روز گفته می‌شود). تهیه کننده روز، مسئول ایجاد بخشی از فیلمنامه است، به عنوان مثال، مهمانان را صدا می کنند، از آنها سؤال می پرسند و موارد جالب فیلمنامه را انتخاب و تنظیم می کنند. بنابراین، سؤالات و پاسخ ها عمدتاً از قبل شناخته شده هستند.

پس از توافق بر سر فیلمنامه، دستیار تولید آن را به خلاصه ای تبدیل می کند و تیم سازنده کارت های نشانه ای را برای میزبان درست می کند. این می تواند دیجیتال (روی تبلت) باشد یا چاپ شده و روی کارت های فیزیکی چسبانده شود.

نوشتن اسکریپت در مراحل مختلف اتفاق می افتد. ابتدا، با انجام تحقیقات شروع می شود. درک درست موضوع، زمینه، ارتباط و اختلافات احتمالی پیرامون آن و البته مهمانان و محیط آنها مهم است.

باید تیزر را برای اعلام نمایش و معرفی بنویسید. واضح است که این باید توجه مخاطب را به خود جلب کند. سوژه ها و مهمانان را به گونه ای معرفی کنید که کنجکاوی بینندگان را برانگیزد.

برای ایجاد سؤالات نیز به همین ترتیب است. آنها را خلاق، غیرقابل پیش بینی و جذاب کنید. آنها باید پاسخ های باز، قابل تامل و حتی شخصی بدهند که آغازگر گفتگوی بینشی و سرگرمی باشد. باز هم، مهم است که اجازه دهید مکالمه بر اساس یک فهرست موضوع وسوال انعطاف‌پذیر جریان داشته باشد، نه اینکه یک فهرست زمانی ثابت از سوالات .

با این حال، اکثر موفقیت برنامه به میزبان بستگی دارد. برای یک میزبان خوب بودن نیاز به چیزی بیش از داشتن جذابیت نیاز است. درک رسانه اهمیت دارد. مهم‌تر از همه، میزبان باید مطمئن شود که مهمان‌ها زیاد از موضوع منحرف نمی‌شوند و می‌دانند چگونه تعادل را برقرار کنند تا مهمانان بتوانند خودشان را بیان کنند و همچنین آنها را در جهت درست مسیرفیلمنامه نگه دارد.

در نهایت، فیلمنامه با خلاصه ای کوتاه از موضوعاتی که در طول برنامه مطرح شد، قدردانی از مهمانان و مخاطبان با دعوتی آزاد برای بازگشت به قسمت بعدی به پایان می رسد.

برنامه های گفتگومحور، اغلب فیلمنامه هایی با نماهای مناسب برای گروه دوربین ایجاد می کنند.بنابراین، اسکریپت دوربین یک صفحه نشانه است که موقعیت های مختلف دوربین را برای استفاده در برنامه نشان می دهد.

در مورد ساختار، اسکریپت از «اقلام» یا «سکانس‌های» متفاوتی وجود دارد که به یک موضوع (با مهمانان خاص) یا یک مهمان می‌پردازد. در هر مورد، دستیار تولید تخمین زمانی می‌دهد که چه مدت طول می‌کشد تا موضوع پوشش داده شود و به این ترتیب، مطمئن می‌شود که طول نمایش در بازه زمانی توافق شده باقی بماند.

اسکریپت با یک تیزر شروع می‌شود که به طور خلاصه محتوای نمایش را جذاب می‌کند و به دنبال آن مقدمه‌ای می‌آید .اصطلاحات اسکریپت در کشورهای مختلف بصورت گوناگون استفاده می شود.

چند نمونه از اصطلاحات رسانه اسکریپت:

DLS = تصویر (هلند)

PLAY، INSTART، OVERSTART = انواع مختلف کلیپ (هلند)

VT، VT ITEM، FLT (= Float)، ULAY،… = انواع ویدیوها (بریتانیا)، که به آنها «Clip»، «Instart»، «BBW» نیز می‌گویند.

GFX = گرافیک یا تصاویر (بریتانیا و ایالات متحده)

متنی که روی ویدیو قرار می گیرد، که به آن «SVO»، «Title»، «Strap» یا «CG» نیز می گویند.

VO: Voice Over

 

Thus, a camera script is a cue sheet indicating the various camera positions to be used in a show. Examples of different shots are:

  • As directed: When multiple shots are planned/filmed, but during actual broadcast/recording it can be decided which of the shots will be used.
  • CU – Close-Up: A close-up shot is a type of camera angle, focus, and design that frames an actor’s face.
  • Duplex: Shot with 2 side-by-side (shot of the host next to a video caller/guest,…)
  • ECU – Extreme Close-Up: An extreme close-up shot, sometimes just called an ECU, focuses on a specific part of the actor, usually on their face.
  • ELS – Extreme Long Shot: This shot is used to show the subject and the entire area of the environment they are in.
  • LS or WS – Long Shot or Wide Shot: A wide shot (WS for short) is a type of camera shot where a character or group of characters is completely within the frame.
  • MS – Medium Shot: This shot shows the subject from the knees up , and is often referred to as the 3/4 shot.
  • O/S – Over-the-shoulder: An over the shoulder shot, often referred to as a third-person shot or an OTS, is a shot where the camera is facing one character from a position.
  • Two Shot: A two shot is a shot that shows two subjects in the same frame. With the two shot, the director can choose between close-up shots, medium shots, long shots, and everything in between.
  • X/S – Cross-Shot: A technique for filming interactions between two people in which the camera looks alternately at one or the other person, with the focus on the person farthest from the camera.

Some examples of script media terminology:

  • DLS = image (The Netherlands)
  • PLAY, INSTART, OVERSTART = different types of clips (The Netherlands)
  • VT, VT ITEM, FLT (= Float), ULAY,… = types of videos (United Kingdom), also called ‘Clip’, ‘Instart’, ‘BBW’
  • Still = images (United Kingdom)
  • GFX = graphics or images (United Kingdom & United States)
  • Lower Third = a title, text overlaying the video, also called ‘SVO’, ‘Title’, ‘Strap’ or ‘CG’
  • VO: Voice Over

در مورد پخش ویدیوها، می توان آنها را به 3 روش پخش کرد:

ارسال کامل صدا، و بسته شدن میکروفون‌های موجود در استودیو: VT ITEM (UK)، Compleet (NL)، Volsom (BE)، SOT (= صدا روی نوار در ایالات متحده)

صدا در سطح پایین‌تر و میزبانی که روی آن صحبت می‌کند: VT (UK)، Meelees (NL)، Doorlees (BE)، VO (Voice Over در ایالات متحده)

گویا در پرده های روی مجموعه (کارگردان تصمیم می گیرد چه زمانی آنها را نشان دهد). اما بیشتر آنها از Meelees یا VO استفاده می کنند.

Regarding playing videos, they can be played 3 ways:

  1. With the audio sent out in full, and the microphones in studio closed: called VT ITEM (UK), Compleet (NL), Volsom (BE), SOT(= sound on tape in US)
  2. With the audio at a lower level and the host speaking over it: VT(UK), Meelees (NL), Doorlees (BE), VO (Voice Over in US)
  3. Illustrative in screens on the set (the director decides when to show them). But mostly they use Meelees or VO.

این مثال، نشان می‌دهد که ویدیوها با صدای ارسالی کامل پخش می‌شوند و میکروفون‌های استودیو بسته می‌شوند.

تهیه کننده روز، لازم است دید کلی از فیلمنامه و خلاصه داشته باشد. همکاری با تیم تولید به روشی ساختاریافته ، نمایش بهتری را به همراه دارد، بلکه استرس کمتری نیز دارد. میزبان ( اصطلاحی فرا تر از مجری های معمول) فیلمنامه را معمولاً از طریق ایمیل دریافت می کند و با تهیه کننده روز همکاری می کند تا آن را نهایی کند. این مرحله گاهی اوقات زمانی که دید میزبان و تهیه کننده متفاوت است، زمان زیادی می برد، و فرآیند تکرار بسیار خسته کننده است، با ایمیل های متعدد رفت و برگشت.در یک گردش کار سنتی اسکریپت نویسی با تکیه بر ابزارهایی مانند Word یا Google Drive، تنظیم نسخه  نهایی را به یک کار خسته کننده تبدیل می‌کند.

اگر فیلمنامه “تمام” شود، به همین شکل باقی می ماند. تغییر ترتیب آیتم‌ها، استفاده از رسانه‌های مختلف، تغییر عنوان و متن، محاسبه مجدد زمان‌بندی و… آن را برای تیم سازنده بسیار چالش‌برانگیز می‌کند.

علاوه بر آن، با هر تغییری در اسکریپت، کارت‌های خلاصه و نشانه باید دوباره چاپ و توزیع شوند.

پیوند دادن رسانه مناسب به بخش های مناسب فیلمنامه می تواند چالش برانگیز باشد. معمولاً تهیه‌کننده روز در متن فیلمنامه ارجاعاتی را در مورد مکان‌هایی که باید کلیپ‌ها، تصاویر (عکس‌ها) و سایر رسانه‌های سمعی و بصری پخش شوند، قرار می‌دهد. محتوای سمعی و بصری را می توان در خود متن قرار داد .

فیلمنامه در طول فرآیند تولید تغییرات زیادی دارد. در نتیجه، جریان رفت و برگشت مداوم اقتباس، بازنویسی، پرینت فیلمنامه ، چسباندن کارت های نشانه می تواند برای تیم همکار خسته کننده باشد.

به کمک نرم افزارهای مشترک می توان اجازه داد تا تیم همکار به طور همزمان در یک اسکریپت مبتنی بر ابر، در هر زمان و هر مکان، همکاری و ویرایش کند. با به‌روزرسانی‌های بی‌درنگ، تاریخچه نسخه قابل ردیابی، و غنی‌شده با رسانه در فضای ابری، دیگر لازم نیست نگران چاپ‌های بی‌فایده اسکریپت و انتقال ویرایش‌ها به افراد مناسب به موقع باشید. همچنین می‌توانید به راحتی تمام اطلاعات پس‌زمینه مهمانان را در «خلاصه‌ها» یا «فایل‌ها» در خود اسکریپت اضافه کنید.

علاوه بر این، زمانی که تهیه‌کنندگان در حال نوشتن فیلمنامه هستند، کادر فنی می‌توانند به راحتی یک ستون اضافه کنند و هر جا که لازم باشد یادداشت بنویسند.به سادگی کلیپ ها، تصاویر یا گرافیک های خود را در اسکریپت اضافه کنید و اجازه دهید اتوماسیون آن را در زمان مناسب پخش کند.

منبع:

     De Hoorn, Sluisstraat 79 00.01 3000 Leuven, Belgium

     info@tinkerlist.tv

©2020 tinkerlist.tv

 

برای آشنایی با برنامه های موفق گفتگوی تلویزیونی در دنیا که ظاهری خود انگیخنه دارند اما مبتنی بر اسکریپت های تنظیم شده عمل نموده اند می توانید فایل پی دی اف را دانلود و مطالعه نمایید:

سی برنامه تاک شو موفق دنیا

 

تنظیم از سایت فکرورزی

Fekrvarzi.ir

Hide picture