كلمه تبليغات از كلمه لاتين  advertere   می آید تا ذهن را به سمت معنی سوق دهد. به گفته ويليام جى استنتون “تبلیغات شامل تمام فعاليت هايى است كه پیامی توسط حامیان مالی مشخص برای یک محصول یا سازمان درارائه به مخاطبان هزینه شده است.

به گفته انجمن بازاريابى “تبليغات به هر شكل پولی ارائه و ترويج غير شخصى ايده ها ،كالاها و خدمات توسط یک حامى مشخص است”.

از تبليغات براى انتقال اطلاعات تجارى به مشتريان فعلى و بالقوه استفاده مى شود. معمولاً اطلاعاتى در مورد شركت تبليغاتى، كيفيت محصول، محل در دسترس بودن محصولات و غيره ارائه مى دهد. تبليغات هم براى فروشندگان و هم براى خريداران ضرورى است. اما براى فروشندگان اهميت بيشترى دارد. در عصر مدرن توليد ، توليدكنندگان نمی توانند بدون تبليغات به فروش محصولات فکر کنند.دردنياى مدرن که با توجه به رقابت سخت در بازار و تغييرات سريع تکنولوژی، مد و سليقه مشتريان را می یابیم، تبليغات اهميت زيادى بيدا كرده است.

“تبليغات براى اطلاع عمومى يا اعلام عمومى است”.

از نظر گاردنر “تبليغات ابزارى براى فروش انبوه است كه به موازات توليد انبوه رشد كرده و براى آن ضرورى شده است”

تبليغات يك ارتباط غير شخصى است وخطاب به توده مردم است.

تبليغات خريداران را در مورد مزايايى كه هنگام خريد يك محصول خاص به دست خواهندآورد آگاه مى كند. با اين حال اطلاعات داده شده بايد كامل و واقعى باشد.

تبليغ كننده انتظار دارد نگرش مطلوبى در مخاطب ايجاد كند تا منجر به اقدامات مطلوب شود.

هر فرآيند تبليغاتى سعى در تبديل مشتريان بالقوه به مشتريان بالفعل دارد. بنابراين تبلیغات يك فروش غير مستقيم و اساسا يك تكنيك متقاعدسازى است.

تبليغات واقعى با افزايش قیمت، تلاشى براى به حداكثر رساندن سود نمی کند ، بلكه برای ارتقاى فروش تلاش مى كند. به اين ترتيب منجر به افزايش قيمت محصول نمى شود.بنابراين رويكرد فروش بالاتر به جاى رويكرد هزينه بالاتر را دارد.

در تبلیغات حامى شناسايى شده یا اسپانسر ممكن است يك فرد يا شركتى باشد كه هزينه تبليغات را پرداخت می نماید.

تبليغات سعی دارد انتخاب مصرف كننده را تسهيل كند. مصرف كنندگان را قادر مى سازد تا كالاها را بر اساس بودجه و انتخاب خود خريدارى كنند.

تبليغات يك هنر است زيرا نمایانگر زمينه اى از خلاقيت است. از سوی دیگرتبليغات يك علم است زيرا داراى مجموعه اى از دانش سازمان يافته است.

هدف تبلیغات دسترسى به افرادى كه براى فروشنده غيرقابل دسترس هستند ویا براى ورود به بازار جديد يا جذب گروه جديدى از مشترياناست.ایجاد رقابت نسبی در بازار و افزايش فروش و افزايش حسن نيت شركت با وعده محصولات و خدمات با كيفيت بهتراست.

تبليغات از فروشندگان در فروش محصول حمايت می كند. فروشندگان به سمت محصولى جذب مى شوند كه به طور موثر تبليغ مى شود.

تبلیغات با اطلاع رسانى و ترغيب مردم به خريد كالاها و خدمات را ترويج مى كند. يك کمپین تبليغاتى خوب به جذب مشتريان جديد هم در بازارهاى ملى و هم در بازارهاى بين المللى كم مى كند.

به معرفى محصولات جديد در بازار كمك مى كند. تبليغات توليد در مقياس بزرگ را تسهيل مى كند.

هر بنگاه سعى مى كند از طريق تبلیغات محصول خود را از جایگزین های موجود در بازار متمايز كند.

اگر شركتى در فعاليت هاى تحقيق و توسعه شركت نكند در آينده نزديك از بازار خارج خواهد شد.

تبليغات مردم را در مورد محصولات جديد و كاربردهاى آنها آموزش مى دهد.

اين تبليغات است كه به افراد در اتخاذ روش هاى جديد زندگی و ترک عادت هاى قديمى كمك می نماید.

تبليغات منبع درآمد مهمى براى ناشران و مجلات  و رسانه ها فراهم مى كند. تبليغات منبع درآمد شبكه های تلويزيونى است.

هرپیام تبليغاتى در نظر دارد كاربران بالقوه و غير كاربرى را كه ممكن است در آینده محصول را خريدارى كنند پوشش دهد.

یک تیم یا آژانس تبليغاتى متشكل از افراد خلاقى است كه با ايده هاى خلاقانه، پیام تبلیغاتی را طراحى؛ توسعه و توليد می کنند و آن را براى مشتریان خود در رسانه تبليغاتى مورد نظر قرار می دهند.

هنرمندان،عكاسان،گرافیست ها، طراحان صفحه آرايى، ويراستارها و افراد خلاق دیگر معمولاً توسط آژانس های تبليغاتى استخدام مى شوند .

مخاطبان هدف را مى توان به سه دسته طبقه بندى كرد:

مصرف كنندگان فعلى تا به حمايت خود ادامه دهند و حجم خريد خود را افزايش دهند.

مصرف كنندگانی كه برند رقيب را خريدارى و استفاده مى كنند.

امصرف كنندگانی كه از پنین محصولى استفاده نمى كنند. و

پیام هاى تبليغاتى از طريق رسانه هاى گروهی مختلف به مخاطبان ارسال مى شود.شامل روزنامه ها، مجلات، پوستر ، تبلیغات شهری،بروشور ها و جزوات ،ایمیل ،رسانه هاى الكترونيكى، راديو، تلويزيون ، اینترنت ، وب سایت ها ، تصاویر

هر رسانه داراى محاسن و معايب خاص خود است.

تجارت تبليغات توسط اداره دولتى تنظيم مى شود. دولت قوانين و مقرراتى را تصويب مى كند كه به طور مستقيم يا غيرمستقيم با تبليغات ارتباط دارد.

تجار امروز بايد با رقابت زيادى روبرو شوند. هر فروشنده اى براى بقا و موفقيت در اين دنياى تجارى رقابتى نياز به ارتقاى موثر دارد. تبليغات مى تواند نقش مهمى در طرح ادعاى فروشنده و مقابله با ادعاى رقيب داشته باشد. از طريق تبليغات مؤثر، فروشندگان مى توانند با رقابت روبرو شوند و همچنین به توسعه تصوير برند و وفادارى به برند كمك كنند.

زمانى كه برندهاى جديد راه اندازى مى شوند، تبليغات نقش مهمى در اطلاع رسانىدارد. آموزش و ترغيب مشتريان به خريد محصول کمک مى كند.

اگر چه روشهاى تبليغات بازاريابان در طول دهه ها تغيير كرده است، اما بدون تبليغات جامعه مدرن نمى تواند دوام بياورد.

ترغيب مردم به خريد كالا و خدمات نقش اصلى تبليغات است.  تبليغات با افزايش تقاضا به توسعه همه جانبه اقتصاد كمك مى كند و با تشويق فعاليت هاى اقتصادى ميل به خريد را تحريك مى كند و به نوبه خود خريد باعث تحريك اقتصاد مى شود.تبلیغات يك فعاليت اقتصادى است. فرصت هايى را براى افراد فراهم مى كند تا درآمد خود را بهبود بخشند.

تبليغات مؤثر تقاضا براى كالاها و خدمات را ايجاد مى كند. تقاضاى بالا مستلزم توليد بيشتر است كه به منابع فيزيكى و انسانى بيشترى نياز دارد و در نتيجه فرصت هاى شغلى ايجاد مى شود.

تبليغات يكى از عناصر كليدى در ساخت يك برند است كه براى بازارياب و مصرف كنندگان به يك اندازه اهميت دارد. شخصيت برند به عنوان يك متمايز كننده قوى برند عمل مى كند و مزيت رقابتى پایدار را ارائه مى دهد.

ايجاد يك نام تجارى قوى عامل كليدى براى موفقيت كسب و كار است. سازمان ها مجبورند با ايجاد نام هاى تجارى قوى و تمركز بر ساخت برند نيازهاى مشتريان را ييش بينى كرده و پیام هاى روشنى را به مصرف كنندگان منتقل كنند.

مصرف كنندگان به نوآورى مستمر و محصولات جديد نياز دارند. اين هميشه یک محصول جديد نيست حتى بهبود محصول موجود براى مصرف كنندگان قابل قبول است.

تبليغات بخشى جدايى ناپذیر از زندگی هر روز است.

Hide picture