مروری بر اهمیت مذاکره و اصول و روش های آن  در برنامه های تلویزیونی- زیر نظر استاد حسین فردرو

مبحث تولید و ضبط برنامه های تلویزیونی گفتگو محور زیر نظر استاد حسین فردرو بمنظور بهره گیری تولید کنندگان وکارگردانان حرفه ای تنظیم شده است . 

قسمت چهارم :  اهمیت مذاکره و اصول و روش های آن  در برنامه های تلویزیونی

در کشور ما معمولا شناخت و آموزش صحیحی در مورد مذاکره واصول و روش های آن وجود ندارد و در گفتگو و مذاکره های تلویزیونی این نقطه ضعف موجب کاهش تاثیر پذیری و عدم موفقیت برنامه تلویزیونی می شود. بدین دلیل لازم است عوامل اصلی همچون تهیه کننده و کارگردان و سپس مذاکره کنندگان به نوعی آموزش های لازم را قبل از ضبط برنامه تلویزیونی دیده باشند.برای نمونه ، خوب است مروری کوتاه بر اهمیت مذاکره و اصول آن داشته باشیم:

معمولا دو نوع مناظره کننده وجود دارد. کسانی هستند که فکر می کنند مناظره فقط یک سرگرمی و پیروزی ظاهری بر رقیب مقابل است، اما گروهی نیز هستند که مناظره را بیش از یک بحث کردن  و چیز ی بیش از غنیمت می دانند، نه به ا ین دلیل که نتیجه هر بحثی واقعاً تغییر می کند، بلکه به ا ین دلیل که در کلیت آن ، بحث و مذاکره می تواند، همه چیز را تغییر می د هد. برخلاف هر سرگرمی یا ورزش دیگری، مناظره اگرخوب انجام شود ،شخصیت، عقل و باور ها ی افراد و مخاطبان را شکل می دهد. اگر زمانی بخوا هیم در دنیای زندگی کنیم که در آن تصمیمات بر اساس منطق و متقاعدساز ی گرفته می شود، نه زور یا ارعاب، پس باید مواردی مانند بحث و جدل را جد ی بگیر یم. به همین دلیل ، بسیار مهم است که مردم یاد بگیرند خوب بحث و مذاکره کنند.

برخی مناظره کنندگان به ا همیت کاری که انجام می دهند واقف نیستند.مهارت ها ی مناظره معمولا به سه دسته تقسیم می شوند :

منطق و ارتباط استدلال ها ی مذاکره کننده

سبکی که با آن مذاکره کننده خود را معرفی می کند

ساختار و وضوح گفتار مذاکره کننده

کار ها ی خاصی وجود دارد که هر سخنران باید انجام دهد تا بتواند نقش خود را در مناظره ا یفا کند. قبل از پرداختن به یک موضوع ابتدا باید تعریف مشترکی از موضوع بین مذاکره کنندگان وجود داشته باشد.برای مثال اگر قرار است در مورد سیگار نکشیدن بحث کنیم نباید در مورد اینکه سیگار کشیدن چیست اختلاف نظر وجود داشته باشد.

باید توجه داشت که موضوعات بدلیلی برای مذاکره انتخاب شده اند و بایستی به روح و دلیل مذاکره در مورد موضوع توجه نمود. بنا برا ین، اگر زمینه بحث حاکی از آن است که یک موضوع یا موقعیت خاص باید در کانون بحث باشد و روح حرکت را برآورده کند، باید تعریف خو بی برا ی بحث داشته باشید. این بدان معنا نیست که باید یک تعر یف فرهنگ لغت ارائه شود. منظور از یک تعریف، ارا ئه شفافیت است و وظیفه عوامل تلویزیونی این است که تعریفی را انتخا ب کنندکه اولاً بسیار واضح باشد و ثانیا زمینه ای بحث در مورد موضوع وجود داشته باشد که باید به آن توجه نمود .برای مثال اساساً آیا چیز ی در رسانه ها وجود داشته که به نظر می رسد مرتبط با این موضوع باشد؟ اگر زمینه مناسبی برا ی بحث وجود دارد، از خود بپرسید کدام تعریف بهترین بحث را به همراه خواهد داشت؟ کدامیک جالب تر ین، بحث برانگیز ترین و قا بل بحث ترین موضوعا ت را دارد؟ کدام یک مسائلی دارد که هر دو طرف با ید از آن آگاه باشند؟

به عنوان بخشی از ا یجاد زمینه، همیشه باید توضیح دهید که وضعیت موجود چیست، زیرا همانطور که بعداً خواهید دید، ممکن است درک تهیه کننده از وضعیت موجود مانند سایر افراد حاضر در میزگرد نباشد. ( به دلایل فر هنگی، مذهبی و غیره). این ممکن است یک نکته جزئی به نظر برسد، اما اطمینان از توافق هر دو طرف در مورد وضعیت موجود اغلب می تواند فوق العاده مهم باشد.

قبل از هرچیز دیگری، با ید تفاوت بین استدلال و ادعا را برای مذاکره کنندگان روشن کنید. به عبارت ساده، یک ادعا چیز ی است که بدون تجزیه وتحلیل و غیرمعقول و احساسی است و با واقعیت ها تطابق ندارد.در حالیکه یک استدلال دارای آناتومی مشخص است و دارا ی ساختار زیر است:

  • اندیشه
  • تحلیل و بررسی
  • شواهد و مدارک

برخی مذاکره کنندگان دارای یک ایده هستند . ایده به مفهوم یا گزاره ا ی اشاره دارد که فرد به دنبال ا ثبات آن است .ممکن است یک اصل باشد، مانند “دولت موظف است آموزش رایگان ارائه دهد” یا ممکن است فقط چیزی باشد که برا ی طرف مقابل در بحث مفید باشد، در هرصور ت، به خود ی خود چیز ی نیست ،ممکن است درست باشد یا نه. نکته ا ین است که مذاکره کننده می خوا هد مردم باور کنند که این درست است. برای این منظور مذاکره کننده باید بتواند ایده را با تحلیل منطقی و معقول و شواهد ارائه نماید.شوا هد می تواند آمار باشد (مانند نرخ بیکار ی قبل و بعد از یک سیاست، یا درصد افراد تحت تاثیر یک مشکل خاص، یا هزینه های یک پیشنهاد). مذاکره کننده هرگز نباید مدرکی اختراع کند یا شکل ضعیفی از شواهد غیر منطقی و ناقص را ارائه نماید.مذاکره کننده باید به اندازه کافی برا ی مخالفان خود احترام قائل باشد و سعی نکند که در مذاکره طرف مقابل را تحقیر نماید.

تناقض یک نقص جدی در برخی مذاکرات است، اگر یکی از طرفین دیگری را به یک تناقض متهم کند، بسیار مهم است که طرف مقابل در اسرع وقت پاسخ دهد و سعی کند نشان د هد که چگونه ا ین دو استدلال متناقض نیستند.

اکثریت قر یب به ا تفاق مناظره ها یی که انجام می شود، موضوعا ت واقعی و معاصر هستند. یعنی در حال حاضر در جامعه مورد بحث قرار دارند. بنابراین کاملاً مشروع است که شما از گروه هایی دعوت کنید که بصورت علنی دیدگاه های خود را بیان کرده باشند.

قبل از مذاکره تلویزیونی لازم است مدل مذاکره مشخص و تنظیم شده باشد.مدل مجموعه خاصی از اقداما ت عملی است که توسط تیم اجرایی در یک بحث پیشنهاد می شود.

رفتار خوب و حسن خلق مذاکره کنندگان اهمیت دارد. صدا ی بلند ، توهین و افترا ، خنده مضحکه آمیز ، خشونت و….موجب تضعیف مذاکرات می شود.

همه اهداف مذاکره استدلال و متقاعدساز ی به معنا ی جذاب کردن پیام برا ی مخاطبین است. بسیار مهم است که مذاکره کنندگان تفاوت بین استدلال ها ی شهود ی و ضد شهودی را درک کنند. استدلال ضد شهودی چیزی است که مردم به سختی می توانند آن را بپذیرند .

قبل از مذاکره شرا یط بحث را تعر یف کنید ویادآوری شوید که مذاکره کنندگان بهتر است به سؤالا ت زیر فکر کنند:

زمینه بحث چیست؟

وضعیت موجود چیست یا چه رویداد ی مر تبط با موضوع اخیراً رخ داده است؟

 خواسته ها ی مذاکره کنندگان دقیقا چیست و چگونه از آن دفاع و استدلال خواهند نمود؟

هدف از مناظره باید ا یجاد یک ساختار شناختی قو ی و خوب در مورد یک موضوع باشد که از طر یق آن طرفین بتوانند با استدلال ها ی یکدیگر مبارزه کنند.

به عبارت ساده، یک برنامه تلویزیونی نمی تواند بدون داشتن ا یده ها ی مناسب و ثابت در مورد یک موضوع، و بدون داشتن متخصص در هر موضوع، یک برنامه خوب آماده کند.

سه عاملی که برا ی زمینه ساز ی یک موضوع در برنامه تلویزیونی مفید هستند توجه به روند ها، هنجار ها و نقاط اوج هستند .

هنگام ا یجاد یک برنامه، اولین کاری که باید انجام شود ا ین است که به وضوح زمینه ا ی را که در آن بحث رخ می د هد مشخص شود. ا ین مستلزم بحث در مورد برخی از شرا یط واقعی است که منجر به مذاکره شده است

بسیار مهم است که گروه تهیه ماهیت مشکل را درک کنند و طرفین مذاکره کننده به درستی انتخاب شده باشند. اشاره کردن به یک مشکل اغلب کافی نیست ، لازم است در اهمیت و ضرورت بحث برای مخاطبان استدلال نمود و بحث بایستی نقطه اوج داشته باشد .

توجه به ارزش ها و هنجار های جامعه اهمیت فراوان دارد و می توانند از نظر فرهنگی بسیار خاص باشند. مذاکره کنندگان نبایستی به ارزش ها و هنجارهای اجتماعی و مذهبی و قومی مورد قبول عموم مردم توهین نمایند.

برنامه های تلویزیونی به راحتی می توانند به همین دلیل ساده طیف وسیعی از مخاطبان را از دست بدهند…..

 

تنظیم از سایت فکرورزی

Fekrvarzi.ir

Hide picture