ماهنامه شماره 19 جلا- نیاز اندیشه روز منتشر شد

سخن سردبیر

محسن فردرو

 

زندگی انسان‌ها با اندیشه و کنش همراه بوده است.ترکیب مشترک اندیشه و دستاوردهای انسان، فرهنگ و تمدن بشری را پدید آورده است. تفکر، اکتشاف‌، اختراع، تجربه‌، ثبت و نگهداری دستاوردها و انتقال مفاهیم، زنجیره پیشرفت تمدن‌ها بوده است. “تفکر ذهنی و عمل خردورزانه” هسته اولیه فرهنگ و تمدن است که به آن می‌توان دستاوردهای بشری یا تولید محتوا نام داد. محتوا در واقع دارایی اصلی بشر است که بتدریج از شکل‌های انتزاعی به سمت اعیان فیزیکی نمایان شده است.برای مثال ساختمان‌ها و معماری شهری اعیان زندگی بشر نتیجه تفکر و اندیشه ذهنی است که از شکل انتزاعی به سطح عینی تغییر یافته است. دارایی اصلی بشر محتواهایی است که بصورت اندیشه و منابع فکری و سپس بصورت عینی و به کمک ابزارهای متفاوت قابل انتقال و اشتراک گذاری شده است و مانند یک عنصر هسته‌ای زمینه تحرک و کنش انسانی را در جوامع مختلف فراهم می‌آورد. امروزه‌، تغییر و تحولات در عرصه فناوری‌های ارتباطی موجب فراهم شدن توانایی‌های ارتباطی نوینی شده است و سامانه‌های تولید محتوای قابل عرضه و فراگیردر فضای مجازی، با سرعتی باورنکردنی در حال گسترش هستند. تولید محتوای آسان،در دسترس، کاربر محور، انعطاف پذیر و ارزان و قابل اندازه گیری و سنجش بر اساس اهداف افراد ، رسانه یا سازمان‌ها ، اجتناب ناپذیر خواهد بود. در تولید محتوای دیجیتال مجموعه داشته‌ها و منابع و دانش‌، تجربه وقواعد آموزشی با هم ترکیب شده و بصورت یک محتوای ارتباطی نوین، در محیط مجازی به کاربران عرضه می شود.طراحی و تولید انواع محتوای مجازی با استفاده از جدیدترین فرآیندها و استانداردها و بر پایه نیازهای مخاطبین انجام می‌شود. چالش‌های تولید محتوا بیش از گذشته شده است. استفاده از منابع نامعتبر‌،  تعدد منابع متعارض‌، سرقت اطلاعات‌، عدم رعایت حقوق مولفین و مصنفین،محتوای عامیانه و توده‌ای، تولیدات شخصی غیر استاندارد و نمونه‌های آن از جمله چالش‌های جدید می‌باشد. یکپارچگی و تناسب محتوا برای بسیاری از سامانه‌ها امکان پذیر نبوده و موجب سردرگمی مخاطبین می شود. در این شماره به موضوع تحولات تولید محتوا و ابعاد آن در مسیر آینده می پردازیم.مجموعه مباحث این شماره ماهنامه ، تکمیل و ویرایش جدید کتاب تولید محتوا در رسانه های نوین تدوین اینجانب و همکاران گرامی ام می باشد و امیدوارم مورد استفاده مخاطبان قرار گیرد. تولید، تامین و انتشار محتواهای گوناگون دیداری، شنیداری و مکتوب و نمادین و نمایشی، تامین و بسته‌بندی، تدوین و اجرای شاخص‌های نظارت و ارزیابی، ایجاد شبکه‌های تخصصی، بازیابی منابع محتوایی، ایجاد بانک‌های جامع محتوا با امکان دسترسی همیشگی، مشارکت مستقیم مردم در تولید وتامین محتوا، کارآفرینی در حوزه تولید محتوا، تامین محتوای متناسب با فرهنگی بومی ، دغدغه‌های بسیاری از افراد و رسانه‌ها و سازمان‌ها می‌باشد. امید است علاقمندان و دست اندرکاران، ما را در تکمیل و اصلاح و ارتقاء موضوع‌، یاری دهند.

ماهنامه جلا – نیاز اندیشه روز    19

Brilliance Monthly

اندیشه های سازنده برای جهان در حال تحول

شماره نوزدهم: مهر ماه 1400

این شماره:  تحولات تولید محتوا در مسیر آینده

بسم الله الرحمن الرحیم

مدیر مسئول: شهرزاد تولیت

سردبیر: محسن فردرو

با همکاری گروه کارشناسی دفتر آینده پژوهی

امور اجرایی : مریم علاءالدینی

هماهنگی : سارا فردرو

طراحی و صفحه آرایی: محبوبه براهیمیان

اطلاع رسانی: محمدرضا پیری

نشانی پایگاه اینترنتی:Fekrvarzi.ir

علاقمندان می توانند مطالب و دیدگاه ها و آثار فرهنگی و هنری خود را برای انتشار به آدرس

fekrvarzi@gmail.com ارسال نمایند.

 

 

فهرست مطالب:

  • سخن سردبير
  • محتوا یا سازه تمدنی بشر
  • هم جهت نمودن مردم
  • کارکرد محتوا در فضای مجازی
  • انباشتگی و تحرک محتوا
  • ریشه‌های تاریخی
  • محتوا در عصر تنزل فرهنگى
  • محتوا از منظر رسانه
  • تاثیرات فناوری بر روی محتوا
  • داده ها و چالش های تولید محتوا
  • اجزاء محتوا
  • مولفه های موفقیت
  • تولید کنندگان محتوا
  • ویژگی های محتوا
  • محتوا در رویکرد شبکه‌ها
  • ذخایر محتوایی
  • ایجاد مطلوبیت
  • تغییر و تبیین هوشمندانه از تحولات
  • فرصت‌های تازه
  • تشخیص الگوها در تولید محتوا
  • متغیر‌های جمعیتی تولید محتوا
  • تغییر خطوط هویتی
  • منابع محتوا
  • تشخیص نیازها و نیازمندی‌ها
  • انتظارات از محتوا در رویکرد جدید
  • تحلیل محتوا
  • تولید کاربر محور

پی دی اف ماهنتمه شماره 19

jala19

Hide picture