ماهنامه اندیشه روز
مصاحبه با آقای محسن فردرو سردبیر ماهنامه اندیشه روز
مصاحبه با آقای محسن فردرو سردبیر ماهنامه اندیشه روز
برای روشن شدن اهداف و چشم انداز ماهنامه گفتگویی خودمانی با سردبیر انجام شده است که برای اطلاع علاقمندان درج می شود.
بفرمایید بصورت دقیق اهداف و چشم انداز این ماهنامه چیست؟
اگر بخواهم روشن تر صحبت کنم باید بگویم که در حدود سال 1394 مجموعه ای به نام آینده پژوهی در حوزه ی رسانه های نوین در بخش خصوصی راه اندازی کردیم و افراد متخصص در رشته های مختلف را برای مطالعه آزاد و تخصصی دور هم جمع شدند. پروژه های مختلفی هم در زمینه کودک، فن آوری های نوین و …انجام شد.در استان ها هم افرادی را برای پی گیری انتخاب نمودیم.. در آینده پژوهی بدنبال کسب دانش در رشته های مختلف هستیم. آینده پژوهان از دانشگاه ها جلوتر هستند و در صف امور اجرایی و تجریی قرار دارند در آینده پژوهی کودک موفق به ترجمه کتاب های علمی در زمینه ی کودک و فن آوری شدیم، در آینده پژوهی رسانه های نوین کتاب های مختلفی به چاپ رسید. در این میان سیستم های مهارتی و پرورشی کشورهایی مانند آلمان را مورد بررسی قرار دادیم.. متخصصینی دعوت شدند و جلساتی مشورتی برگزار شد. شهربازی های مهارتی و حرکتی در تهران راه اندازی شد و قرار است در در شهرستان های مختلف راه اندازی شود.
در آینده پژوهی بدنبال چه بودید؟
ایده ی اصلی تجمیع نیروهای خلاق فکری و متخصص بدون ادعا و خدمتگزار به مردم است و ارائه طرح ها و انتقال تجربیات به دیگران در مسیر پیشرفت و استقلال کشور و مشارکت جمع برای دستیابی به نتیجه است . دوستان زیادی در این حوزه به یکدیگر مرتبط و با هم آشنا شدند. این فعالیت بدون هیچگونه وابستگی به جریانات سیاسی و دولتی انجام شده و در چارچوب اهداف نظام فرهنگی و اجتماعی و علمی کشور عمل می نماید.در چنین فعالیت هایی حلقه ی اول ما نخبگان هستند، نخبگانی که دانش و تجربه و تخصص کافی در زمینه ی کار خودشان دارند. منظور از نخبگان افراد خیلی خاص و صاحب نظریه و اسم و رسم و معروف و دارای مدارک مختلف نیست، بلکه افراد باسوادی که دلسوز و متخصص و فعال مدنظر ما هستند. طبق یک اصل که در کتاب کیک قدرت که از کارهای خودمان است می گوید: هرچقدر نیروهای متخصص یا هر نیرویی را کنار هم جمع کنیم تبدیل به قدرت و توانایی خواهد شد. اگر آب پشت سدی جمع شود نوعی نیروو قدرت است، اگر پول جمع شود قدرت و اگر نیروی انسانی را در کنار هم جمع کنیم هم تبدیل به قدرت می شود. بنابراین افراد متخصص و نیروی انسانی را کنار هم جمع کردیم و مرحله ی بعد از آن هدایت دانش و نیروی حاصل از آن به سمت اهداف اجرایی است.
ایده برگزاری کارگاه های تجربه برنامه ریزی فرهنگی نیز مربوط به این کار است؟
بله . در مرحله ی دوم جلساتی تحت عنوان تجربیات فرهنگی یا تجربه برنامه ریزی فرهنگی در تهران و شهرستان ها برگزار کردیم. افراد علاقه مند جمع می شوند و هرکس تجربیات فرهنگی و اجتماعی و اجرایی و علمی خود را بیان می کند و مورد بررسی قرار می گیرد.بر این اساس با استفاده از تجربیات و توانایی ها و افزایش مهارت ها ، افراد می توانند از طریق این جریان ایده هایشان را به عمل نزدیک نمایند. قرار شد این تجربیات در نشریه ای با نام اندیشه ی روز ( جلا) منتشر شود. در مرحله ی سوم نیز با بهره برداری از این تجربیات وارد حوزه ی کسب و کار می شویم و سعی می کنیم دانش و تجربیات را در کسب و کار و تولید تبدیل به درآمد و منافع عمومی کنیم.
مسیر کار به چه صورت است؟
دایره ی اول تجمیع دانش و تخصص ها و درک قابلیت ها ی افراد است ، دایره ی دوم دایره ی ثبت تجربه ها و مهارت ها است و دایره ی سوم هم دایره ی کسب و کار و عمل است . در هر بخش و موضوعی این سه بصورت یک برنامه نوآورانه و خلاق آماده می شود.
افراد با انگیزه می توانند در جلسات تجربیات فرهنگی شرکت کنند و در شبکه های ارتباطی با یکدیگر تبادل نظر کنیم. این جلسات در تمام استان ها بصورت خصوصی برگزار خواهد شد. تمام طرح ها و برنامه های فرهنگی به مرور به دستاوردهای فوق العاده ای برای افراد تبدیل خواهد شد و افراد از این گفتگوها و تجربیات ایده می گیرند و بعد وارد فاز کسب کار و درآمدزایی خواهند شد.
بر اساس این برنامه ی تجربیات فرهنگی و نیاز به مهارت آموزی با تخصص های مختلف دسته بندی می شوند .مهارت هایی که قرار است آموزش داده شوند در قالب ده هزار ساعت کار عملی شامل مهارت های ادراکی، مهارت های ارتباطی و مهارت های فنی می باشد. این آموزش ها تا مرحله ی عملی شدن کسب و کار و درآمدزایی ادامه خواهد داشت. افرادی که تمایل دارند در مورد چگونگی راه اندازی کسب و کار و پیدا کردن سرمایه گزار از طریق مربیان و سرپرستان مربوطه حمایت می شوند. از طرف دیگر بخش مکمل دوره های آموزش با هزینه های بسیار پایین خواهیم داشت. خدمات رسانی، حمایت، ایده پردازی و توانمندسازی سرمایه های انسانی از اهداف این پروژه می باشد.
در حال حاضر طبق آمارتایید نشده ¼ خانوارها دارایی ندارند، 30 درصد خانوارها دارایی محدودی دارند و حدود 40 درصد دارایی زیر متوسط و متوسط دارند و فقط 5 درصد طبقه ی دارا محسوب می شوند. افراد به دلیل شرایط موجود از نظر اقتصادی ضعیف تر شده اند و حوزه ی دارایی خانوارها بحثی است که باید به شدت به آن توجه شود و روی آن کار شود. در این میان 20 درصد خانوارهایی نیز هستند که طبق آمار به آنها خانوارهای زیان دیده در کسب و کار گفته می شود که اصلا در اجتماع به آنها توجه نمی شود. این قشر جزء افراد توانمند محسوب می شوند که در روند راه اندازی کسب و کار دچار مشکلات و شکست های اقتصادی شده اند. این افراد اکثراً دچار مشکلات روحی هستند و حتماً باید تحت مشاوره قرار بگیرند. اینها از چالش هایی هستند که می توانیم در پروژه ها به آن توجه کنیم.
نشریه ی جلا (اندیشه ی روز)که به صورت دیجیتال نیز منتشر خواهد شد، فرصتی است برای معرفی افراد توانمند و صاحبان ایده که می توانند از آن استفاده شود. این نشریه قصد دارد مرکزی باشد برای ایجاد ارتباط تا افراد شناخته شوند و دیگران بدانند چنین افرادی با چنین قابلیت ها و توانایی هایی وجود دارند و چنین فرصت هایی وجود دارد.
منظور از برنامه فرهنگی چیست؟
منظور از هر برنامه عنصر ارتباطی آن است. اساس برنامه برارتباط است و هر عنصر و اجزا که با یکدیگر ارتباط برقرار کنند نوعی برنامه حاصل می شود.اما برنامه های ما برنامه های فرهنگی محسوب می شوند از آن جهت که هر زمان ما از فرهنگ صحبت می کنیم منظورمان حوزه ی تعاملات انسانی، مردم و رفتارها است. بنظر ما هرکجا که مردم، تعاملات انسانی و اجزای ارتباطی و ارزش ها و رفتارها وجود داشته باشد برنامه های فرهنگی وجود خواهد داشت.
الان در چه مرحله ای قرار دارید؟
فعالیت هایی آینده پژوهی که تاکنون انجام شده است در حال نزدیک شدن به حوزه ی کسب وکار، دانش افزایی و کسب مدارک اجرایی و تخصصی، افزایش توانایی و مهارت ها و کارآفرینی می باشد.
اما در شروع کار ماهنامه هستیم . این مرحله اطلاع رسانی را شروع می کنیم . در ماهنامه جلا ( اندیشه روز) در پی اطلاع رسانی و انتشار و انتقال دانش و تجربیات و دعوت از علاقمندان در بخش های مختلف به همکاری هستیم. فعالیتی که در همکاری با دیگر رسانه ها نیز دنبال خواهیم کرد.