معرفی محقق:

Shannon A. Bowen، دکترا، در مورد اخلاق مدیریت ارتباطات استراتژیک است. تحقیقات او در زمینه اخلاق سازمان برنده جوایز متعدد، مقالات برتر در هر کنفرانس مهم رشته ارتباطی و جایزه تحقیقات علوم رفتاری JJ&W شده است. او استاد دانشگاه کارولینای جنوبی است. او یک ستون نویس منظم برای مطبوعات تجاری PRWeek و سردبیر مجله است. او بیش از 100 مقاله مجله، گزارش، مدخل دایره المعارف، فصل کتاب و کتاب از جمله مروری بر عملکرد روابط عمومی و تعالی در مدیریت ارتباطات داخلی منتشر کرده است.

بازگردانی و تنظیم: محسن فردرو

ماموریت و چشم انداز

بیانیه های چشم انداز و بیانیه های ماموریت هر دو بر اساس ارزش های اخلاقی اصلی یک سازمان بنا شده اند و برای موفقیت آن سازمان ضروری هستند زیرا به آن جهت می دهند.

بیانیه های چشم انداز اهداف بلندمدتی را هدایت می کنند و تعیین می کنند سازمان در نهایت می خواهد کجا در چشم انداز رقابتی باشد.

بیانیه های ماموریت مشخص تر و مختص مزیت رقابتی سازمان هستند. از آنها برای اولویت بندی فعالیت ها استفاده می شود.

مفاهیم ماموریت و چشم انداز به هم پیوسته و همزیست هستند، اما به ساختارهای متفاوتی اشاره دارند. راه دیگر برای مفهوم‌سازی این تفاوت این است که بیانیه چشم‌انداز مشخص می‌کند که سازمان به کجا می‌رود و بیانیه مأموریت به سازمان چگونگی رسیدن به آنجا را نشان می‌دهد.

بهترین روش این است که سازمان ها هم بیانیه چشم انداز و هم بیانیه ماموریت را تنظیم کنند و هر دو را در تصمیم گیری بگنجانند. فلسفه مدیریت یا شرکت مشتمل بر چشم انداز، مأموریت و ارزش ها و اهداف ، فرهنگ سازمانی را ایجاد می کند.

 

چشم انداز

چشم انداز آینده نگر است و توصیف می کند که یک سازمان می خواهد در 5، 10، 15 یا 20 سال آینده در بازار قرار گیرد. این یک نوع هدف است که دربرگیرنده جاه طلبی بلندمدتی است که یک سازمان می‌خواهد در آینده نسبت به رقبای خود کجا باشد. چشم انداز سازمانی معمولاً از طریق یک بیانیه چشم انداز ساده یک خطی بیان می شود. این نوع بیانیه ها یک هدف دستیابی استراتژیک را ارائه می دهند که ممکن است نسبت به محدودیت های دنیای واقعی تا حدودی ایده آل یا هنجاری باشد، اما الهام بخش سازمان برای غلبه بر موانع در یک تلاش هماهنگ است. از این نظر، بیانیه های چشم انداز محرک های کلیدی نوآوری سازمانی، تعهد و انگیزه کارکنان، اثربخشی و موفقیت در عرصه رقابتی هستند.

منشأ چشم انداز سازمانی چیست؟

اگرچه بیانیه های چشم انداز ممکن است از بنیانگذاران کلیدی یا رهبران رویایی سرچشمه بگیرد، بسیاری از محققان چشم انداز را نشات گرفته از فرهنگ سازمانی می دانند. نویسندگان چشم انداز را به عنوان الگویی از ارزش های سازمانی می دانند که زیربنای یک طرح منحصر به فرد برای آینده سازمان است.

ارزش‌های اخلاقی یک سازمان ممکن است شامل استقلال، نوآوری، ارزش، کارایی یا رهبری بازار باشد. واضح است که این ارزش‌های اخلاقی اصلی زیربنای یک بیانیه چشم‌انداز هستند و از آن حمایت می‌کنند، زیرا بسیاری از آنها در آن به عنوان اهداف بیان می‌شوند.

عاقلانه است که مدیریت ارشد در هنگام طراحی بیانیه چشم انداز، عموم کارکنان و سهامداران را در تمام سطوح سازمان درگیر کند. کارکنان ممکن است پتانسیل یک سازمان را متفاوت از مدیریت ببینند و این ذینفعان می توانند بینش های ارزشمندی را در مورد پیشرفت بالقوه بلندمدت ارائه دهند. مشارکت دادن کارمندان آنقدر مهم است که تالبوت آن را یک قانون طلایی نامید .

استراتژی و تعهد مستمر نیز نقش اصلی را در تعیین چشم انداز یک سازمان ایفا می کند. یک چشم انداز یا هدف استراتژیک وضعیت مطلوب آینده سازمان است. “این یک دیدگاه آرمانی از جهت کلی است که سازمان می خواهد در آن حرکت کند، همانطور که توسط مدیریت ارشد تدوین شده است، و به انرژی و تعهد اعضای سازمان نیاز دارد” . بیانیه چشم انداز نه تنها باید در استخدام کارکنان جدید یا آموزش سالانه استفاده شود، بلکه باید بخشی معمولی از بحث های تیمی و استراتژیک باشد.

چشم انداز یک سازمان باید در سراسر فرهنگ سازمانی آن نهادینه شود تا زنده، فعال، شناخته شده و مکرر به آن اشاره شود، نه اینکه بخشی فراموش شده از یک دستورالعمل خط مشی غبارآلود باشد. بیانیه های چشم انداز باید فرهنگ سازمانی را هدایت کند.

چشم انداز را می توان با طرح این سوال تعیین کرد که سازمان به دنبال چیست؟ محدود کردن شایستگی‌های اصلی و ارزش‌های اصلی سازمان می‌تواند بینشی در مورد مزیت رقابتی آن در بازار ایجاد کند. آنچه مهم است این است که چگونه می توان از مزیت رقابتی برای ایجاد نتایج آتی ایده آل یا بهترین سناریو استفاده کرد.

بیانیه‌های چشم‌انداز بنا به ماهیت خود، آرمان‌گرایانه هستند . آنها گاهی حتی رادیکال هستند و خواستار تغییر یا دگرگونی کل صنایع هستند. از آنجایی که آنها بلندمدت هستند، نیازی به اندازه گیری و ارزیابی مکرر ندارند، اما ممکن است هر پنج سال یا بیشتر برای تناسب، با تغییر بازارها، فناوری ها، مقررات و رقابت تجدید نظر شوند. با این حال، ماهیت انتزاعی آنها بیانیه‌های چشم‌انداز را به چراغ‌هایی نسبتاً پایدار و تغییرناپذیر تبدیل می‌کند که به سازمان‌ها و همه عموم مردم/ذینفعان درون آن‌ها اجازه می‌دهد یک هدف مشترک داشته باشند. بیانیه های چشم انداز نیروی محرکه ای برای سازمان و همچنین دلیلی برای انگیزه، تعهد و احساس منسجم از هدف ارائه می دهد.

گنجاندن بیانیه چشم انداز در تصمیم گیری استراتژیک مدیریت ضروری است. سوالی که می خواهیم 5 یا 10 سال دیگر کجا باشیم؟ اغلب می تواند مسئله تعیین اولویت ها و سازماندهی منابع محدود را روشن کند. بنابراین، کارایی استراتژیک و مزیت رقابتی را می توان دو برابر کرد و افزایش داد.

 

ماموریت

مأموریت عبارت است از تعقیب هدفی که منحصر به مزیت رقابتی یک سازمان است – نقاط قوت و پیشنهادات خاص آن نسبت به رقبا – در حالی که دوباره بر ارزش های آن تأکید می کند. بهترین بیانیه های ماموریت به اندازه کافی کلی هستند که تعقیب استراتژیک اهداف سازمانی متعدد و انبوهی از اهداف سازمانی را هدایت کنند، با این حال به اندازه کافی خاص هستند که فعالیت ها و منابع سازمانی را متمرکز و اولویت بندی کنند. برخلاف بیانیه های چشم انداز، بیانیه های ماموریت معمولاً چندین جمله هستند. بیانیه‌های مأموریت به این سؤال پاسخ می‌دهند که چرا ما وجود داریم؟ بیانیه ماموریت به مدیریت کمک می کند تا سلسله مراتب اولویت هایی را که یک سازمان باید در عملیات روزانه و بلندمدت با آن روبرو شود سازماندهی کند.

تمرکز بر مزیت رقابتی اصلی یک سازمان تجاری، کلید ایجاد یک بیانیه ماموریت خوب است. چه چیزی سازمان را منحصر به فرد می کند؟ چه تفاوتی با رقبا دارد؟ نقاط قوتی که به بازار می آورد چیست؟ ارزش متمایز محصول یا خدمات آن چیست؟

مانند بیانیه های چشم انداز، بیانیه های ماموریت باید بر اساس ارزش های اخلاقی سازمان باشد. این ارزش‌ها معمولاً مفاهیمی مانند صداقت را شامل می‌شوند، اما در بیانیه مأموریت مشخص‌تر می‌شوند. به عنوان مثال، آیا ارزش های اخلاقی سازمان رفتار را به سمت نوآوری یا کارایی هزینه، رهبری بازار ، ثبات با ارزش بالا یا تطبیق فردی، یا اثربخشی در مقابل تجملات هدایت می کند؟ علاوه بر این، سازمان باید کدام ذینفعان را در اولویت قرار دهد؟ در صنعت و موقعیت بازار فردی خود، آیا تعهد قبلی آن باید به عموم مصرف کنندگان، سهامداران تجاری، کارمندان، یا سهامداران مالی باشد؟ یک بیانیه مأموریت به خوبی سازماندهی شده می تواند مزیت رقابتی سازمان، استراتژی مدیریت مبتنی بر ارزش های اصلی، سهامداران استراتژیک و اولویت ها را روشن کند. در هسته مدیریتی از دیدگاه‌های رقابتی و منابع محدود، یک بیانیه مأموریت به خوبی تعریف شده ، می‌تواند به مزیت رقابتی بیافزاید.

برای نشان دادن این موضوع، اولویت های مدیریتی متفاوتی را تصور کنید که منابع و تصمیم گیری را بین این دو بیانیه ماموریت متفاوت در کشاورزی را سازماندهی می کند:

ما با پشتکار تلاش می کنیم تا در محصولات قابل اعتماد، مولد و مقاوم به بیماری، رهبر کم هزینه جهان باشیم. (سازمان الف)

در مقابل

ما برای پیشرفت های گسترده در هر محصولی که اصلاح می کنیم، در بالاترین سطح تحقیقات نوآورانه و تفکر خارج از چارچوب شرکت می کنیم. (سازمان ب)

 

در این تصویر، سازمان الف کارایی هزینه، روتین سازی، ایجاد یک محصول قابل اعتماد با ارزش مصرفی زیاد را در اولویت قرار می دهد. برعکس، سازمان ب زمان و منابع بسیار بیشتری را صرف علوم آزمایشگاهی مورد نیاز برای تغییر محصولات خاص می‌کند و به عنوان یک پیشگام در بازار با محصول منحصر به فرد و گران‌تر در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این، ارزش‌های اخلاقی اصلی در سازمان الف در تضاد با ارزش‌های اخلاقی اصلی سازمان ب قرار دارند.

ساختارهای انگیزشی در هر سازمان متفاوت خواهد بود و کارکنان با کار در هماهنگی با ارزش های سازمانی، پاداش های بیشتری را تجربه خواهند کرد . این مثال نشان می دهد که چگونه حتی یک بیانیه ماموریت ساده می تواند اولویت ها و عملیات کلی یک سازمان را تغییر دهد.

برخی از بیانیه های ماموریت صرفه جویی هستند، مانند این مثال :

ما یک ماموریت ساده داریم، به راه حل های بهتر فکر کنید، محصولات بهتر ایجاد کنید، به مردم کمک کنید از چیزهایی که دوست دارند لذت ببرند.

چنین بیانیه‌های ساده مأموریتی اغلب با اعلام ارزش‌های اصلی و اصول راهنما دنبال می‌شوند، مانند، شاید مهم‌ترین اصلی که ما بر اساس آن زندگی می‌کنیم این است که نوآوری یک مقصد نیست، بلکه سفری است که نیاز به ایده‌های جدید از سوی بازیگران جدید دارد. سایر بیانیه های ماموریت پیچیده تر هستند و از چندین نقطه یا چند پاراگراف کوتاه تشکیل شده اند. روند فعلی در صنعت برای جزئیات بیشتر در بیانیه ماموریت است.

9مقوله تفصیلی وجود دارد که بیانیه های مأموریت اغلب در مورد آنها بحث می کنند و اهداف کلی را مشخص می کنند:

  1. بازارهای هدف؛
  2. محصولات/خدمات اصلی؛
  3. حوزه جغرافیایی;
  4. مزیت تکنولوژیکی؛
  5. اهداف اقتصادی;
  6. فلسفه;
  7. هویت;
  8. شهرت;
  9. نگرانی کارکنان.

هر بیانیه مأموریتی شامل همه این عناصر نیست، با این حال، این 9 دسته چارچوب نسبتاً کامل و انعطاف پذیری را ارائه می دهند که ساخت بیانیه ماموریت را راهنمایی می کند.

 

ساخت بیانیه ماموریت

کلید یک بیانیه ماموریت موفق توانایی آن در تمرکز اولویت ها، تصمیم گیری و منابع سازمان بر روی اجزای اصلی است که مزیت رقابتی آن را هدایت می کند. یک بیانیه باید با به حداقل رساندن یا حذف فعالیت های اضافی، ایجاد تمرکز و کار گروهی و هدایت اولویت ها و فعالیت های سازمانی به بهبود عملیات سازمان کمک کند. عوامل متعددی در ساخت یک بیانیه ماموریت وجود دارد که در زیر به هر یک اشاره می شود:

  • دیدگاه بنیانگذار.
  • بیانیه چشم انداز.
  • تحقیق (ذینفعان داخلی؛ سهامداران خارجی و عموم مردم).
  • تجزیه و تحلیل شایستگی های اصلی در رابطه با محیط رقابتی.
  • عوامل محیطی (قانونی، صنعتی، فناوری، و غیره).
  • سبک رهبری و مدیریت.
  • ارزش های اخلاقی اصلی.

 

این احتمال وجود دارد که بنیانگذار یک سازمان یا رهبران کلیدی ایده خود را در مورد یک چشم انداز یا بیانیه ماموریت برای هدایت سازمان بیان کرده باشند. اغلب، این ایده نقطه شروع کافی است، اما، مانند چشم انداز، ذینفعان داخلی باید شنیده شوند و در ایجاد مأموریت، صدا و ورودی واقعی داشته باشند.

بیانیه چشم انداز سازمان، اگر به صورت رسمی یا غیررسمی وجود داشته باشد، نقطه شروع شگفت انگیزی برای بیان یک مأموریت سازمانی تعریف شده است. بیانیه چشم انداز هدایت می کند که سازمان به کجا می رود و از چه ارزش هایی برای رسیدن به آنجا استفاده می کند، بنابراین بیانیه ماموریت می تواند با بیان شایستگی های اصلی بر اساس آن پایه و اساس بنا شود. آن شایستگی‌های اصلی یا حوزه‌های تمرکز، مزیت رقابتی سازمان را تشکیل می‌دهند و به آن توانایی اولویت‌بندی منابعی را می‌دهند که آن را به سمت آن هدف پیش می‌برد.

تحقیقات باید برای کمک به تعیین، ساختن یا اصلاح بیانیه ماموریت استفاده شود. تحقیقات در داخل سازمان با ذینفعان داخلی باید با استفاده از دو قالب کیفی و کمی انجام شود. تحقیق کیفی می تواند درک عمیقی ایجاد کند و به سؤالات «چرا» پاسخ دهد. در مراحل شکل‌گیری ارزیابی اینکه چگونه ذینفعان داخلی به نقاط قوت و ضعف سازمان نگاه می‌کنند، اهمیت دارد. از تحقیقات کمی می توان برای تعیین میزان توافق با مفاهیم در کل سازمان و در بین کارکنان در همه سطوح استفاده کرد. برای ایجاد ورودی و بازخورد صریح، گنجاندن عنصری از تحقیق که ناشناس است، مهم است. ممکن است برای پالایش بیانیه‌های ماموریت بالقوه و یافته‌های تحقیقات کمی و کیفی، چندین دور جمع‌آوری داده‌ها مورد نیاز باشد. بعید است که سطوح پذیرش و توافق کاملی در بین هر گروه ذینفع در سازمان وجود داشته باشد، اما تحقیقات در حال انجام می تواند بسیاری از منافع بیشتر ذینفعان را در بر گیرد.

عموم مردم و ذینفعان خارجی نیز ممکن است در تحقیق گنجانده شوند تا درک کنند که چگونه سازمان از بیرون توسط مصرف کنندگان، سرمایه گذاران و غیره مشاهده می شود. یک بیانیه مأموریت خوب صرفاً یک سند ایجاد شده توسط افکار عمومی نیست. مدیریت ارشد باید به طور تحلیلی محیط رقابتی را که سازمان در آن فعالیت می کند، بررسی کند و به دنبال شناسایی شایستگی های اصلی و فرصت های رشد بر اساس مزیت رقابتی منحصر به فرد سازمان باشد. گاهی اوقات عناصر سازمان به منظور تمرکز بر یک مزیت رقابتی محدود واگذار یا فروخته می شوند. در مواقع دیگر، توسعه بخشی از ماموریت سازمان می شود. امور مالی، فناوری، پتانسیل رشد بازار رقابتی، و حتی محیط نظارتی و قضایی، بررسی تأثیر بالقوه آنها بر مأموریت سازمان را تضمین می کند. این بخش از تجزیه و تحلیل زمانی پیچیده تر می شود که سازمان چند ملیتی یا جهانی باشد.

ارزش های اخلاقی اصلی پایه و اساس هر کاری است که سازمان انجام می دهد، از جمله چشم انداز، ماموریت و عملیات آن. ارزش‌های اصلی به افرادی که در سازمان کار می‌کنند این امکان را می‌دهد تا در مورد آنچه خوب، شایسته یا شایسته تلقی می‌شود، توافق کنند. آنها به اهداف مشترکی اجازه می دهند که دستورالعمل هایی را برای رفتار فردی و گروهی ارائه می دهد. این ارزش ها باید به عنوان ستون فقرات بیانیه مأموریت گنجانده شوند تا نحوه عملیاتی شدن آنها را برجسته کند. آنها همچنین می توانند برای کمک به پایداری سازمان در مواقع عدم اطمینان یا کمک به حل معضلات استفاده شوند.

 

مزایای متعدد بیانیه ماموریت

بیانیه های ماموریت سرمایه گذاری های عملی در آینده یک سازمان است. آنها امکان اولویت بندی عملیات و منابع را فراهم می کنند. بیانیه های ماموریت همچنین تعهد و انگیزه را در بین عموم مردم و کارمندان داخلی تشویق می کند و به ایجاد یک محیط مشارکتی و تیم محور در جهت اهداف مشترک کمک می کند. تحقیقات گسترده ای منتشر شده است که رابطه بین کارکنان متعهد و اثربخشی کلی سازمان را نشان می دهد. یک فرهنگ سازمانی قوی، سازماندهی شده توسط یک بیانیه ماموریت شناخته شده برای همه و هدایت شده توسط ارزش های اخلاقی اصلی، کارکنان موثرتر و کارایی بیشتر در مقیاس و کاهش هزینه را برای سازمان ایجاد می کند. نیروی کار با انگیزه می تواند مزیت رقابتی قابل توجهی ارائه دهد، و بیانیه ماموریت کلیدی برای هدایت تلاش تیم به سمت اهداف مشترک است. تعداد زیادی از محققان استدلال کرده اند که یک چشم انداز واضح و تعریف شده در زمان تغییر سازمانی، انتقال، یا آشفتگی محیطی ضروری است.

بیانیه ماموریت قابل مشاهده ، به ذینفعان داخلی و عموم خارجی اجازه می دهد اولویت ها و منطق تصمیمات مدیریت را درک کنند.بیانیه های ماموریت نیز نتایج رابطه ای دارند زیرا بر اعتبار سازمان تأکید می کنند. یک بیانیه ماموریت زیرکانه، هماهنگی بین مدیریت و رفتار سازمانی را تشویق می‌کند، و حواس‌پرتی‌ها را به حداقل می‌رساند و باعث می‌شود تصمیم‌های بالقوه مشکل‌ساز شوند. هنگامی که یک بیانیه ماموریت برای سازماندهی و اولویت بندی عملیات استفاده می شود، تمرکز ثابت بر ماموریت ظاهر می شود. این سازگاری به مدیریت اجازه می دهد تا توسط عموم خارجی و ذینفعان داخلی به طور یکسان شناخته شود.

 

استفاده استراتژیک از چشم انداز و ماموریت

یک بیانیه چشم انداز به این سؤال می پردازد که به کجا می خواهیم برویم؟

در حالی که بیانیه ماموریت به این سوال می پردازد که چرا ما وجود داریم؟

اگرچه بیانیه های چشم انداز را می توان اختیاری دانست، اما به طور استثنایی در سازماندهی وضعیت هدف آینده یا آرمان رویایی یک سازمان مفید هستند. استفاده استراتژیک از بیانیه چشم انداز می تواند به سازمان در برنامه ریزی بلندمدت، سناریوسازی، شناسایی و تحلیل مسائل، حل معضلات اخلاقی و کمک به تعیین بهترین تخصیص منابع محدود کمک کند. بیانیه های چشم انداز به سازمان این امکان را می دهد که به طور مداوم به سمت آینده ای که آن را به عنوان موفقیت آمیز و شایسته دستیابی تعریف کرده عمل کند.

بیانیه ماموریت اختیاری نیست. ضروری است که هر سازمان، صرف نظر از اندازه یا صنعت، تلاشی هماهنگ برای تحقیق، توسعه، تدوین و نهادینه کردن یک بیانیه ماموریت استراتژیک انجام دهد. در آن مرحله، بیانیه ماموریت باید در بحث معضلات مدیریتی، تصمیم گیری های معمول و حل مسئله مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال، یک تیم مدیریتی که گزینه‌ها را برای رسیدگی به یک مشکل ارزیابی می‌کند، می‌تواند این سوال را مطرح کند که کدام یک از این گزینه‌ها به بهترین وجه از ماموریت ما پشتیبانی می‌کند؟ برای کمک به ایجاد مزیت رقابتی و ایجاد کار تیمی و روابط بلندمدت سازمان و عمومی، بیانیه مأموریت باید به یک رشته ضروری تبدیل شود که در سراسر فرهنگ سازمان بافته شده و در عملیات آن نفوذ کند.

 

منابع

آبرات، آر (1989). رویکردی جدید به فرآیند مدیریت تصویر سازمانی مجله مدیریت بازاریابی، 5 (1)، 63-76.

بوردن، اس ام (1997). ماموریت، چشم انداز و ارزش های خود را تعریف کنید. مجله مدیریت

در مهندسی، ژانویه – فوریه، 7–8.

نوآوری ها/دستاوردهای شرکت Bose. (n.d.). برگرفته از https://www.bose.com/en_ us/about_bose/innovations_achievements.html

بوون، اس. ا. (2015). بررسی نقش ائتلاف مسلط در ایجاد فرهنگ اخلاقی برای ذینفعان داخلی. مجله روابط عمومی، 9(1)، 1-23.

بوون، اس. ا. (2016). تبیین اصطلاحات اخلاقی در روابط عمومی از الف تا پنجم، اصالت تا فضیلت. شماره ویژه BledCom از PR بررسی خواب (با) رسانه: روابط رسانه ای. بررسی روابط عمومی، 42 (4)، 564-572. doi: 10.1016/j.pubrev.2016.03.012

Bowen، S. A.، Hung-Baesecke، C. J.، & Chen، Y. R. (2016). اخلاق به عنوان پیشرو برای روابط سازمان و عمومی: ایجاد اعتماد قبل و در طول مدل OPR Cogent Social Sciences, 2. doi: 10.1080/23311886.2016.1141467

کورنلیسن، جی (2004). ارتباطات شرکتی: تئوری و عمل هزار اوکس، کالیفرنیا: سیج.

Larwood, L., Falke, C. M., Kriger, M. P., & Miesing, P. (1995). ساختار و معنای چشم انداز سازمانی. مجله آکادمی مدیریت، 38 (3)، 740-769.

Oswald, S. L., Mossholder, K. W., & Harris, S. G. (1994). برجستگی چشم انداز و مشارکت استراتژیک: پیامدهای دلبستگی روانی به سازمان و شغل. مجله مدیریت استراتژیک، 15 (6)، 477-489.

پیرس، جی.ای.، دوم. (1982). ماموریت شرکت به عنوان یک ابزار استراتژیک. بررسی مدیریت اسلون، 23 (3)، 15-24.

تالبوت، ام (2000). بیانیه ماموریت خود را عملی کنید: چگونه ارزش های سازمان خود را شناسایی و ترویج کنید. پلیموث، انگلستان: چگونه کتاب کنیم.

Bowen_Mission

مطالعه بیشتر در سایت فکرورزی:

fekrvarzi@gmail.com

بیزینس پلان

آینده نگری استراتژیک

Hide picture