بازگشت به مدرسه می تواند از نظر عاطفی برای همه زمان سختی باشد

با دانش آموزان خود بررسی های عاطفی معمولی انجام دهید. بررسی احساسی به این معناست که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از آنها بپرسید “حالشان چطور است؟”.

از کودکان بخواهید احساس خود را با استفاده از رنگ ها برای نشان دادن احساسات شادی، غم، عصبانیت و غیره نشان دهند و اجازه دهید احساس خود را با بقیه کلاس در میان بگذارند.

همچنین می توانید از دانش آموزان خود بخواهید که نقاشی بکشند یا نقاشی کنند. از آن‌ها بخواهید درباره تصویر، آنچه که کشیده‌اند یا مثلاً چرا از یک رنگ خاص استفاده کرده‌اند، اطلاعات بیشتری به شما بدهند.

شناسایی علائم ناراحتی

کودکان نسبت به رویدادهای نامطلوب محیط خود واکنش های متفاوتی دارند. فرهنگ بر روش‌های ابراز احساسات تأثیر می‌گذارد. برای مثال، در برخی فرهنگ ها، نشان دادن احساسات قوی مانند گریه با صدای بلند مناسب نیست، در حالی که در برخی دیگر به طور گسترده پذیرفته شده است. بر اساس فرهنگی که در آن کار می کنید، مراقب علائمی باشید که نشان می دهد کودکان خوب نیستند.

برخی از واکنش های رایج به استرس در کودکان در هر سنی می تواند شامل موارد زیر باشد:

خستگی

تغییر در عادات غذایی و خوابیدن

تنگی نفس

دهان خشک

ضعف عضلانی

معده درد

سرگیجه

سردرد

دردهای عمومی

تمرکز ضعیف

احساس گیجی

توجه داشته باشید، اینها ممکن است نشانه‌های بیماری جسمانی نیز باشند، بنابراین توصیه می‌شود که کودک به پزشک مراجعه کند تا مطمئن شود که هیچ دلیل فیزیکی زمینه‌ای وجود ندارد.

فعالیت هایی برای کاهش استرس و حمایت از رفاه دانش آموزان

این فعالیت ها را می توان با دانش آموزان به منظور کمک به کاهش استرس، حمایت از بهزیستی و ارائه راهبردهای مقابله ای مثبت به آنها انجام داد. این فعالیت ها برای شما نیز مفید است و شما و دانش آموزان تان می توانید آنها را با هم انجام دهید.

تنفس شکمی

اغلب هنگامی که استرس داریم، تنفس ما کم عمق می شود، در سینه ما بالا می رود و فراموش می کنیم که در شکم یا شکم خود نفس عمیق بکشیم. تنفس شکمی بسیار آرام بخش است و به ما کمک می کند تا اکسیژن را به عمق ریه های خود بکشیم.

دستورالعمل برای دانش آموزان

دست خود را روی شکم خود بگذارید

5 نفس عمیق بکشید، 5 ثانیه نفس بکشید و 5 ثانیه نفس بکشید، از بینی نفس بکشید و از دهان خارج کنید.

گاهی اوقات دنیای اطراف ما می تواند طاقت فرسا باشد. با صرف لحظه ای برای تصور اینکه در جایی آرام هستند، دانش آموزان می توانند کمتر احساس استرس کنند. در اینجا فعالیتی وجود دارد که به دانش آموزان شما کمک می کند چنین مکانی را تصور کنند.

دستورالعمل برای دانش آموزان

در یک موقعیت راحت بنشینید یا دراز بکشید، چشمان خود را ببندید و استراحت کنید

چندین نفس عمیق و آهسته از طریق بینی و شکم خود بکشید. از طریق دهان نفس بکشید

به آرامی و آرام نفس کشیدن را ادامه دهید. دم های طولانی آرام و سپس بازدم های طولانی آرام

داستان را در ذهن خود گوش دهید و دنبال کنید:

«تصور کنید که در یک ساحل شنی سفید ایستاده اید. صبح زود است و همه چیز ساکت است. خورشید به آرامی طلوع می کند و شما می توانید نور گرم را روی صورت و بدن خود احساس کنید. شما احساس شادی و آرامش می کنید. ماسه زیر پای برهنه شما نرم و گرم است. نسیم ملایمی صورتت را می نوازد. آسمان آبی و باز است و پرندگان پرواز می کنند و آواز می خوانند. این مکان امن است و می توانید در اینجا استراحت کنید. این جایی است که همیشه می توانید به آن بازگردید، جایی که همیشه آنجاست، در قلب شما. هر زمان که بخواهید می توانید مراجعه کنید. اکنون، به تدریج، دوباره متوجه تنفس خود شوید – ریتم ملایم دم و بازدم. به احساس هوا روی پوست خود توجه کنید. خیلی آرام شروع به تکان دادن انگشتان دست و پا کنید. استنشاق کنید و کشش زیادی داشته باشید. نفس عمیق بکشید. وقتی آماده شدی، چشمانت را باز کن.»

برخی اوقات دانش آموزان با استرس عاطفی شدید، اضطراب و افسردگی دست و پنجه نرم می کنند.

چند تمرین یوگا و مدیتیشن برای کاهش استرس دانش آموزان

در دنیای پرشتاب ، دانش‌آموزان اغلب تحت فشارهای تکالیف، امتحانات و فعالیت‌های فوق برنامه هستند. آنها ممکن است در نتیجه انجام مداوم تعهدات خود از نظر جسمی و روانی بیمار شوند. اضافه کردن یوگا و مدیتیشن به برنامه‌های روزانه‌شان می‌تواند استراحتی بسیار مورد نیاز را برای آن‌ها فراهم کند و به آنها کمک کند استرس خود را مدیریت کنند.

تمرینات تنفسی برای ذهن آگاهی

نفس ابزار قدرتمندی است که بدن و ذهن را به هم متصل می کند. دو تکنیک تنفس آگاهانه که می تواند فورا استرس را کاهش دهد و سیستم عصبی را آرام کند، تنفس عمیق شکمی و تنفس متناوب از سوراخ بینی است. دانش‌آموزان می‌توانند این تکنیک‌ها را در هر جایی تمرین کنند، از جمله در کلاس قبل از آزمون یا در زمان استراحت بین کلاس‌ها.

نفس های طولانی و عمیق که به طور کامل ریه ها را پر می کند برای تنفس عمیق شکمی و به دنبال آن یک بازدم آهسته ضروری است. افرادی که در این فعالیت شرکت می کنند، واکنش آرام بخشی و ضربان قلب کاهش می یابد. تنفس متناوب از سوراخ بینی شامل تنفس و بازدم از طریق یک سوراخ بینی در یک زمان است که به تعادل کمک می کند و اضطراب را کاهش می دهد.

مدیتیشن هدایت شده برای آرامش

دانش‌آموزان می‌توانند از مدیتیشن هدایت‌شده برای رها شدن و پاک کردن ذهن خود با وجود برنامه‌های مشغله‌شان استفاده کنند. در طول مدیتیشن هدایت شده، دانش آموزان یاد می گیرند که بر زمان حال تمرکز کنند و توانایی رها کردن نگرانی های مربوط به گذشته یا آینده را توسعه دهند.

با کمک مراقبه هدایت‌شده، دانش‌آموزان می‌توانند خود را در مکان‌های آرام تجسم کنند، که باعث می‌شود بیشتر احساس آرامش کنند و کمتر مضطرب شوند.

مدیتیشن پیاده روی برای حرکت ذهنی

گنجاندن حرکات ذهن آگاهانه در زندگی روزمره می تواند به طور قابل توجهی ظرفیت دانش آموز را برای تمرکز و مدیریت استرس بهبود بخشد. مدیتیشن پیاده روی مزایای هر دو ورزش و مدیتیشن را ترکیب می کند. دانش‌آموزان می‌توانند با برداشتن گام‌های آهسته و آگاهانه و تمرکز بر نحوه حرکت پاها و احساس راه رفتن، مراقبه راه رفتن را تمرین کنند.

این تمرین به افراد کمک می کند تا در عین آرامش بدن و ذهن خود، با محیط اطراف خود ارتباط بیشتری داشته باشند. مدیتیشن پیاده روی روشی قابل دسترس برای دانش آموزانی است که می خواهند در بین کلاس ها یا در طول جلسات مطالعه استراحت کنند، زیرا می توان آن را در هر مکانی انجام داد.

Hide picture