صنعت واقعیت مجازی virtualreulity

علم ؛ مهندسی معکوس طبیعت است

ابوذر صفاریان

 

مشاهده نحوه رفتار عناصر در طبیعت ؛تحلیل چگونگی عملکرد وقایع به تعریفی معادل میرسیم که راهکاری را برای دوباره سازی این توانایی در طبیعت به ما میدهد .تعریف ما از این راهکار فناوری است .شاید با نگاه دوباره به هر فناوری انسانی(مثل شباهت ساختار هواپیما و شکل پرندگان یا ….) معادل طبیعی ان به راحتی قابل درک باشد در طول سالیان دراز فن آوری ثبت تصویر که به وسیله دوربین فیلمبرداری ممکن شده بود به سمت روال خلق تصاویر در ژمان فعلی تغییر جهت داده. صنعت سینما بعنوان ساختاری که محصول ابداع دوربین فیلم برداری بوده است. مفهومی به نام. سینما را شکل داد که امکان شکل دهی به بسیاری از وقایع و ادراکات و مشاهدات انسانی را ممکن کرده است .

شکل دهی به معنی ایجاد تعریفی؛ویژگی های مشخص که در فرایند شناختی انسان به واسطه وجود ابزار تصویر سازی (مثل سینما) در قرن گذشته و زمان حال تاثیر فراوانی داشته و به امر اگاهی و شناخت که لازمه پیشرفت و حرکت جوامع انسانی است سرعت فراوان داده است .این امری است که سبب. تبدیل ساختار و زبان سینما به یک صنعت شده .نیازمندی ساختارهای سیاسی و ایدئو لوژیک و جریانهای فکری جهت دهنده اجتماعی به آزاری چون سینما واضح و مشخص است به عنوان وسیله‌ای که به آن مجموعه شکل و عینیت می بخشد .

شیوه و روش تولید محصول سینمایی بر پایه ابزار دوربین فیلمبرداری (پشت تصویر) به گونه ایی شکل گرفته بود که باید با شرایط جوی و محیطی که دوربین توان ثبت آن را داشت منطبق میشد و همین. موضوع امر تولید در صنعت سینما را به امری پر هزینه و پر خطر و سنگین تبدیل کرده بود ولی در جهان حاضر آینده صنعت سینما در حال دگرگونی است به واسطه شکل گیری روشی متفاوت در تولید فیلم که به دلیل تغییر ابزار پایه این صنعت یعنی دوربین ثبت تصاویر جایگزینی آن با ابزاری دیگر در حال وقوع است

 

فناوری پایه در سینما از سمت امر ثبت تصویر به سوی فناوری قدرتمندتر خلق تصویر در حال تغییر مسیر است  .برپایه تعریف علم به عنوان اصل مهندسی معکوس فرآیندهای. طبیعی و تبدیل آن به فرمول در نهایت فن آوری انسان این امکان را پیدا کرده که در چند صده گذشته به تسلط و قدرت بیشتری در برابر طبیعت و موقعیتهای حضور خود در جهان پیدا کند

این رابطه پایدار و تسلط بر شرایط دلیل اصلی برای کشیده شدن بشر به سمت درک علمی قواعد و روابط درون طبیعت بوده است فرایند خلق تصویر این امکان را ایجاد میکند که جا برای درون تصاویر و وقایعی که در گذشته فقط انها را ثبت می کردیم به نوعی به سمت دوباره سازی آنچه میخواهیم نمایش بدهیم حرکت کنیم .این دوباره سازی و خلق تصویر تسلط و قدرتی را برای کسانی که این موقعیتهای بصری را خلق کرده‌اند ایجاد می کند تا هر تغییری در این محیط که مد نظر است ایجاد کنند اما این فرایند چگونه ممکن میشود؟

یکی از عواملی که در سال های گذشته باعث قدرت بخشیدن به ایده این دوباره سازی محیط بوده است شکل گیری و ایجاد صنعت virtualreulityواقعیت مجازی بوده است

امکان حرکت و داشتن تعامل در یک محیط غیر واقعی مشروط به طراحی و بودن در چنین محیطی است معادل تعریف مرغ و تخم مرغ که اول باید زمینی باشد تا راه رفتن معنی داشته باشد .نیازمندی صنعت واقعیت مجازی به خلق جهان برای تعاملات در درون آن به فرایند خلق محیط و معادل سازی انچه که ما در واقعیت میبینیم سرعت بخشید .

برای ساختن جهانی معادل که به ما امکان بسیاری از رفتارها و برخوردهایی که در جهان واقعی برای پر هزینه یا غیر ممکن است را ممکن می‌کند باید صورتی معادل واقعیت به هر عنصر داد تا حضور در این جهان معادل به نوعی باورپذیر باشد تا تجربه متفاوت درون آن در معنی و موثر در درک ما از واقعیت بیرونی جلوه کند.

براین اساس سازنده یک جهان مجازی باید هر آنچه در تصویر عینی مان در واقعیت با آن روبرو میشویم را در محیطی مجازی با مهندسی معکوس این قواعد واقعی دوباره سازی میکند برای مثال تعریف دوباره ابعاد و موقعیت فیزیکی که حرکت را ممکن کند.با تعریف دوباره مفهوم گرانش(جاذبه)تا شکل دهنده رفتار معمول اشیا و اجسام در واقعیت عینی باشد و به همین ترتیب هر عنصر پایه آیی دیگر در طبیعت مثل تاثیر نوردرمحیط و شکل رفتار آن.

 

ولی نکته جالب از زمانی قابل درک میشود که وقتی ما جهانی را دوباره تعریف کرده این و جاذبه را هم درون آن قرار داده ایم به واسطه این که این جهان را ما خلق کرده ایم وبر هر جزیی در آن تسلط داریم میتوانیم در هر جزیی تغییرات ایجاد کنیم.

 

برای مثال با تغییر میزان جاذبه درون یک محیط میزان جاذبه رابه سطح جاذبه موجود در کره ماه یا سیارات دیگر تغییر دهیم و با منظره ایی روبرو شویم که طبیعت در سیاره ایی دیگر ممکن است ایجاد کند .

همین امر در مورد ساختار نور هم میتواند تعریف شود براین پایه در صورتی که ما فرصتی را اساس حضور یک منبع نوری غول پیکر (مانند خورشید)به عنوان روز تجربه کنیم با حذف این منبع نوری لحظه آیی دیگر در شب قرار داریم .بدون اینکه چندین ساعت منتظر غروب خورشید در رسیدن به تاریکی شویم .

حجم راهکارها وروشها و چالشهایی که برای ایجاد یک موقعیت شبیه سازی شده میتواند تعریف شود به حدی زیاد است که ساختار تصویر سازی را بیشتر شبیه یک فرایند مهندسی می کند.

شکل گیری راهکارها و روشهای متنوع نرم افزاری و سخت افزاری در صنعت شبیه سازی واقعیت به مرور به سمتی رفت که محیط های شبیه سازی شده در واقعیت مجازی باورپذیرتر و شبیه تر به نظر می آمد.همین امر امکان تعریف خلق تصویر به جای ثبت تصویر را قابل درک کرد.
در سال۲۰۱۹اولین نشانه های ورود روش خلق تصویر در فرایند تولیدسینمایی سود شکلی قابل درک به خود گرفت .

Virtual product ionیا روش تولیدمجازی فیلم این امکان را داد تا از مجموعه روش ها و ابزارهایی که در طول سالیان اخیر برای ایجاد واقعیت مجازی شکل گرفته بود در صنعت سینما برای خلق و به وجود آوردن واقعیت استفاده شود.

در روش تولید مجازی فیلم با ایجاد موقعیتی که داستان فیلم در آن اتفاق می افتاد به صورت مجازی امکان تولید فیلم با مجموعه بسیار کوچکترین از عوامل تولیدی و استفاده از محیط بسته استودیویی و نمایشگرهای تصویری را ممکن می کند .

در روش تولید مجازی ابزارهای اسکن کردن عناصر و استفاده از سنسورهای حرکتی برای درک و حضور و کنترل بازیگران.دوربین و اشیا نقشی اساسی دارند برپایه روش های photogrammetry عناصر .اشیا افراد وهر انچه در واقعیت وجود دارد امکان اسکن شدن و انتقال به محیط های مجازی را پیدا می کنند.

 

اهمیت سنسورهای حرکتی و تنوع فراوان آنها باعث ایجاد محیطی می‌شود که به واسطه اتصال سنسورها به عناصر موجود در محیط. محیط مجازی خوانشی از رفتار عناصر در واقعیت و ترجمه و انتقال آنها به جهان مجازی را ایجاد میکند .

 

استفاده از نمایشگرهای تصویری بزرگ LED به ابزاری تبدیل می شود که م یتوان با حضور بازیگران در محدوده این نمایشگرها و اتصال دوربین و افراد بهحسگرهای حرکتی بعد را در درون تصاویر مجازی ایجاد کرد حضور مجموع این ابزار در کنار هم باعث شکل گیری تصویری میشود.

با اینکه واقعی نیست ولی کاملا واقعی به نظر میاید همین باعث میشود تمام مراحل تولید یک فیلم در محیط بسته وبا کنترل و بهره وری بالا ممکن شود از زمان شکل گیری صنعت VIRTUAL PRODUCT TIONفرایند گسترش و وسعت پیدا کردن این روش تولید فیلم به سرعت در حال تغییر است مجموعه ها و تولید کنندگان جدی در صنعت سینما به سمت این تکنولوژی جدید کشیده شده اند در دوسال گذشته حجم وسیعی از تولیدات مهم سینمایی در دنیا برپایه این روش ایجاد شده اند این روش تولید هرروز حجم بیشتری از فرایند تولید یک فیلم را به داخل خود جذب میکند به گونه ایی که می توانند به فراموشی سپرده شوند همانطور که پیشتر در پروسه جایگزینی نگاتیوها با دوربین های دیجیتال شاهد چنین تغییر وبهره وری در تولید بوده ایم.

 

کارخانه تولید مجازی فیلم الهام در سالیان گذشته از تمام توان خود بهره گرفته و با ایجاد فرایند تولید مجازی فیلم جزو نسل اول استودیو های VIRTUAL PRODUCT ION. در دنیا و همچنین اولین استودیو از این دست در محدوده خاور میانه رو غرب آسیا بوده است .

روحیه پر رنگ مهندسی در تصویر باعث شده تا این مجموعه به محیطی شبهه آزمایشگاهی و مجموعه آیی در حال تحقیق برای ایجاد محیطهای واقعی تر و امکان ایجاد واقعیت‌های مجازی باورپذیرتر تبدیل شود.

 

پیشینه این مجموعه در فعالیت های سینمایی و واقعیت های مجازی و همچنین تجربه بالا در ایجاد ساختارهای HAYPER REALISTIC در محیط های مجازی باعث ممکن کردن راهکارهای VIRTUAL PRODUCT ION. در عین اینکه این تکنولوژی به عنوان جدیدترین و بالاترین حد از تکنولوژی در صنعت سینما در حال حاضر شناخته میشود در مجموعه تولید مجازی فیلم ELHAM شده است. منافع روش VIRTUAL PRODUCT ION در جریان تولید فیلم بسیار زیاد است حد وسیع بهره وری برای مثال تبدیل روز به شب در فرایند یک روز معمول کاری البته باره حذف مجموعه های عظیم تولیدی ، حذف دکورهای تولیدی  امکان حذف مجموعه هنرورها و حتی استفاده از بازیگران شبیه سازی شده در صحنه های که بازیگران واقعی توان ایفای نقش به هر دلیل ندارند، پایین آوردن زمان تولید، امکان تولید فیلمنامه هایی که پیشتر از این رویه تولید فکر تولید آنها هم ممکن نبود و بالا بردن کیفیت و ماهیت یک فیلم سینمایی….

 

آیا آینده سینما در اینجا نیست؟

Hide picture