زیباشناسی برنامه های تلویزیونی گفتگو محور – زیر نظر استاد حسین فردرو

مبحث تولید و ضبط برنامه های تلویزیونی گفتگو محور زیر نظر استاد حسین فردرو بمنظور بهره گیری تولید کنندگان وکارگردانان حرفه ای تنظیم شده است . 

قسمت پنجم:نقاط قوت برنامه گفتگو محور

تاک شو یک ژانر برنامه سازی تلویز یونی است که در آن یک نفر ( یا گروهی از افراد) در مورد موضوعا ت مختلفی که توسط مجر ی برنامه گفتگو مطرح می شود بحث می کنند. معمولاً مهمانان از گروهی از افرادی تشکیل می شوند که در زمینه موضوع مورد بحث تجربه و تبحر دارند. هم شرکت کنندگان و هم نویسنده با ید اطلاعاتی در مورد موضوعا ت در یافت کنند. تاک شو ها نوع خاصی از برنامه ریزی در رسانه ها هستند که امکان تعامل چهره به چهره در مقابل بینندگان را فراهم می نمایند.

به عنوان یک ژانر تلویز یونی، برنامه تاک شو نه منحصر به دهه نود است و نه تلویزیون تجار ی. ا ین ژانر به قدمت خود رسانه تلویز یونی است، و امروزه، برنامه ها ی گفتگو محور بخشی از برنامه ها ی موجود در ا یستگاه ها ی تلویزیونی تجاری و غیر تجاری را شامل می شود. تولید تاک شو ها ارزان بوده و توانا یی ا ین ژانر در جذ ب بیننده پدیده جدید ی نیست. تولید برنامه تاک شو با دیگر ژانر ها ی تلویزیونی متفاو ت است. در این ژانر تلویز یون یک رسانه گزارشی نیست، که در آن رسانه واقعیتی خارج از خود را گزارش می کند(مانند پخش و انتقال رویداد های هنری و مسابقات ورزشی ). در برنامه تاک شو استودیوی تلویز یونی فضا ی برنامه است و در ا ین ژانر وحد ت زمان و مکان مانند درام کلاسیک رعا یت می شود. نقش رسانه تلویزیونی در برنامه گفت وگو این است که ایجاد کننده رویداد و محور و زمینه ظهور آن است.چیدمان صحنه عنصر مهمی در ا یجاد تجربه شرکت کنندگان است. بینندگان نیز تجربه ای از « اکنون و ا ینجا » از نظر زمانی و مکانی را دارند احساس حضور تعاملی را در برنامه تجربه می نمایند.

مجری عنصر مرکزی دراما تولوژیک برنامه  است که به عنوان واسطه بین برنامه و آنچه روی می دهد و بینندگان عمل می کند. به همین دلیل، برخلاف اجرای یک مجر ی در یک برنامه خبری، برنامه گفت و گو به شخصیت تلویز یونی مجری ا همیت زیاد ی می د هد، مجری برنامه در یک پخش خبری، تا حد ز یادی نما ینده سازمان و ایستگاه تلویزیونی است اما در برنامه گفتگو مجری عنصری موثر در درام تلویزیونی و ایجاد کننده و هدایت کننده جریان است. مجر ی برنامه که معمولاً یک شخصیت رسانه ا ی است، بیشتر بحث را با تحر یک، را هنما یی وتسهیل نقش ها و مشارکت شرکت کنندگان ( برا ی تبادل اطلاعا ت، رویارویی و سرگرمی) ز یر نظر دارد. هر قسمت از برنامه برموضوع خاصی از دغدغه ها ی اجتماعی، سیاسی یا شخصی تمرکز دارد. رویارویی و نظرا ت متضاد معمولاً با انتخاب موضوع و انتخاب شرکت کنندگان تضمین می شود وگفتگو رو ش مهمی برا ی ا یجاد محتوا در برنامه است. استودیوی تلویز یونی، مجر ی استودیو، و مهمانان و بینندگان عناصر اصلی مشترک در این برنامه ها هستند.

برنامه گفتگو محور مانند اجرا ی یک بداهه نما یشی است و نحوه تنظیم ا ین اجرا با توجه به سبک مصاحبه و جامعه پذیر ی مهمانان و مشارکت بینندگان جلو می رود.دو ویژگی اساسی رسانه تلویز یونی در برنامه گفتگو محور وجود دارد. اول از همه توانایی رسانه برا ی پخش زنده تصاویر غیرتخیلی و دوم، توانایی تلویزیون بعنوان یک وسیله ارتباط جمعی است. معمولاً تولید برنامه های گفتگومحور با درجا تی از موضوعیت، چه با مهمان و چه بدون مهمان و پخش زنده، در کارنامه هر ایستگاه تلویزیونی ثبت می شود. وقتی برنامه ا ی در ا ین ژانر موفقیت کسب می کند، یعنی خطر تبدیل شدن یک مصاحبه کوچک برنامه ریز ی شده و خسته کننده و بیهوده را اسر گذرانده است،

برا ی تلویز یون علی رغم توسعه فناور ی، کیفیت تولید و تجر بیات مرتبط با تولید زنده همچنان به عنوان یک نقطه تکیه گاه قرار دارد . یکی از نقاط قوت برنامه گفتگو محور در را بطه با بینندگان است. در این برنامه ها رسانه تلاش می کند با هر وسیله ا ی که در اختیار دارد انکار کند که تلویز یون تحت سلطه ارتباطا ت یک طرفه استو می تواند بصورت مستقیم رویدادها را با بینندگان به تعامل بگذارد.

آنچه بیینده از تلویزیون انتظار دارد این است که بخشی از زندگی روزمره باشد. صمیمیت، چه در بیان و چه در محتوا، باید به عنوان تلا ش فرستنده برا ی برانگیختن علاقه از سو ی گیرنده در نظر گرفته شود. تماس بین برنامه و مخاطب ویژگی غالب در محتوا ی ا ین برنامه هاست. ایجاد صمیمیت، و فضا ی با هم بودن به طور کلی یک ویژگی مهم زندگی در جامعه است. وظیفه مخاطبان استودیو همراه با میز بان نیز، انتقال تجر به ا ی از با هم بودن به بینندگان در خانه است. مخاطب استودیو عامل تعیین کننده و قطعی است. با درگیر کردن مخاطبان استودیو ، با درجات متفاوتی از تاکید بر جامعه پذیر ی به ا ین معنی است که تماشاگران در مرکز را بطه ارتباطی برنامه قرار دارند. تولید، جامعه پذیر ی به عنوان یکی از ا بعاد محتوا ی برنامه گفتگو مورد تاکید قرار می گیرد

برنامه تاک شو یک ژانر تخیلی نیست، ا ین واقعیت که ما با تلویز ون واقعی سروکار دار یم نه تنها برا ی کسانی که در برنامه ظا هر می شوند، بلکه برا ی کسانی که آن را تماشا می کنند نیز مهم است.

برنامه گفت و گو در بین بینندگان محبو بیت دارد زیرا ژانر ی مبتنی بر ویژگی ها ی اساسی رسانه تلویز یونی است. رسانه ا ی که یک تریبون فر هنگی و سیاسی مهم در زندگی روزمره معاصر است.

 

برداشتی آزاد از مقاله زیبا شناسی برنامه گفتگوی تلویزیونی هانه بروون

تنظیم از سایت فکرورزی

Fekrvarzi.ir

Hide picture