راهنمای ارتباطات و رتوریک سازمانی – مهدیه حمزه ئی
کتاب راهنمای ارتباطات و رتوریک سازمانی(The handbook of organizational rhetoric and communication) شامل مجموعه مقالات ویراسته دکتر اویویند ایهلن (Øyvind Ihlen) استاد ارتباطات و رسانه دانشگاه اسلو نروژ و رابرت ال. هیث(Robert L. Heath) استاد دانشکده ارتباطات دانشگاه هیوستون آمریکا در سال 2018 توسط انتشارات علمی و بینالمللی وایلی-بلکول (Wiley-Blackwell) در 536 صفحه منتشر شده است.
اگرچه رتوریک حوزهای زنده و فعال است شگفت آنکه توجه اندکی به رتوریک سازمانها معطوف میشود و نکتهای که این اثر را نسبت به سایر آثار متمایز و برجسته میسازد تلاش آن برای رفع خلأ و کمبود مطالعاتی پیرامون این حوزه است. راهنمای ارتباطات و رتوریک سازمانی در شش فصل و 34 مقاله، با ارائه آخرین دیدگاهها و جدیدترین چشماندازها درباره رشتههای رتوریکمحور (نظیر مدیریت و نظریههای سازمانی، روابط عمومی، بازاریابی) حوزههای کلان رتوریک و ارتباطات سازمانی را پوشش میدهد. نویسندگان همچنین میپردازند به عملکرد سازمانهایی که میکوشند صدای خود را به عنوان صدای اکثریت جامعه جلوه دهند و منافع و مخاطرات حاصل از این کار را برای سازمانها شرح میدهند. آنها با رویکرد انتقادی و مبتنی بر سنت نقد رتوریک میپرسند آیا استراتژیهای رتوریک سازمانی توانستهاند ارزش اجتماعی و سازمانی خود را به منصه ظهور برسانند یا خیر؟
بخش دیگری از کتاب نگاهی دارد به مبانی فکری و اخلاقی سازنده رتوریک و بحث درباره مفاهیم کلیدی نظریه رتوریک. سپس فرایندهای رتوریک، تحلیل و بررسی میشوند. بخشی نیز به بحث پیرامون حوزهها یا ژانرهای بلاغی اختصاص دارد – یعنی کاربرد رتوریک موقعیتمحور و چالشهایی که سازمانها در موقعیتهای مختلف پیش روی خود میبینند، مانند موضوعات استراتژیک مدیریت و مسئولیت اجتماعی شرکتی. انگیزه های احیای رتوریک سازمانی، نقش رتوریک در تعاملات و مذاکرات سازمانی، چگونگی سازماندهی یک رتوریک سازمانی فعال، طراحی پیامهای استراتژیک، تحلیل رتوریک تحقیقات سازمان و مدیریت، رتوریک و شخصیتهای جدید سازمانی: شهروند سازمانی/نهادی از دیگر موضوعات مورد توجه نویسندگان است.
ویراستاران در بخش پایانی، نوری دیگر بر کل اثر میتابانند و یک به یک برمیشمارند کمکها و رهاوردهایی را که این راهنما برای شناخت و فهم رتوریکهای سازمانی به مخاطب عرضه کردهاست؛ دیدگاههایی که جایشان خالیست و سرنوشت احتمالی که پیش روی مطالعات رتوریک سازمانی خواهد بود.
این کتاب منبع جامعی است برای محققان و دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشتههای ارتباطات، مدیریت، تبلیغات و بازاریابی که میخواهند به بهترین و تازهترین مباحثات و تحلیلهای گروهی از پژوهشگران پیشرو در حوزه رتوریک و چگونگی استفاده سازمانی از آن دست یابند.
واژه های کلیدی: ارتباطات سازمانی، مدیریت ارتباطات، مدیریت و بلاغت، نظریه سازمانی، بازاریابی