رابطه میان هنر و کودکان ساده نیست که تنها محدود به تفریح و سرگرمی شود.باید مقوله هایی نظیر آموزش و یادگیری یا حتی سود وزیان احتمالی کودکان در رویارویی با تجربیات گوناگون زندگی را هم در این گستره گنجاند .

ما باید بدانیم که به عنوان مثال بازی کردن کودکان و روند اجتماعی شدنشان هم درست مثل آموزش و یادگیری بخشی از فرایند تعامل آن ها با جهان پیرامون است .کودکان برای یادگیری برخوردهای اجتماعی در رویارویی با جهان پیرامون خود نیاز به آموزش آشکار ندارند چراکه این فرایند معمولا به صورت رفتاری عادی با نگاه کردن و ارتباط با خانواده آموخته می شود .اما هنر هم ذاتی است و هم آموختنی و اگر فرصت رشد نیابد هیچ وقت ظهور نمی کند و متاسفانه ما اغلب قدرت کودکان را برای فهم مسایل فرهنگی نادیده می گیریم .

بین یادگیری و سرگرم کردن تفاوت وجود دارد یادگیری مفید است اما سرگرم کردن مطلوب است و می توان با آموزش هنر به کودکان آمیزه ای از هر دو را بدست آورد .

در هنر کودک از جمله هنر نمایش , اشتیاق کودک و پیگیری والدین تاثیر بسزایی در یادگیری دارد .البته کار به این سادگی  نیست پژوهش ها نشان داده است معلمان در زمینه هنر در مدارس ابتدایی توانایی کمتری دارند ویا اعتماد به نفس و امکانات لازم را ندارند و بهترین کار برای بالا بردن عملکرد یادگیری کودکان این است که معلمان سطح توانایی بالاتری داشته باشند .

استفاده از هنر در امر آموزش در کودکان و دانش آموزان باعث افزایش علاقه و شور و شوق نسبت به هنر و کاهش اضطراب در کودکان می شود و باعث افزایش سطح آگاهی از مسایل فرهنگی و اجتماعی می شود همچنین با غنی سازی توانایی وخودشکوفایی و انتقال مطالب و کمک به کارهای فرهنگی در رابطه با مدرسه می شود .

در واقع شیوه های گوناگون آموزشی شاید تنها به روی یک جنبه از استعدادها تاثیر گذار باشد اما هنر روی چندین توانایی و قابلیتشان متمرکز می شود و حتی روی تکامل معرفتی و افزایش آگاهی فردی و اجتماعی آن ها تاثیر مقابل دارد و باید بدانیم سه عتصر مهم که شامل 1- نهادینه کردن یا درونی کردن آموزش هنر و افزایش سطح دانش در این زمینه 2- پیشینه خانوادگی و تاثیری که دیگران به کودک دارند 3- کوشش وتشویق برای حضوردر مراکز هنری باعث مخاطب دایمی کردن کودک می شود .

امید به اینکه دانش آموزان در بزرگسالی به سوی هنر کشیده شوند بستگی زیادی به نظام آموزشی هر کشور دارد .باید پذیرفت در کنار والدین باور همین گروه مدیران و معلمان است که باعث ایجاد عشق به هنر و نمایش در دانش آموران می شود .

وظیفه ما به عنوان والدین کودک این است که حقوق فرهنگی کودکان را جدی بگیریم و زمانی را برای این امر مهم اختصاص دهیم کودکان حق دارند که زندگی فرهنگی داشته باشند و از هنر لذت ببرند .

ماهنامه شماره  جلا – نیاز اندیشه روز18

Hide picture