جذابیت های سینما برای نوجوانان و جوانان – مهدی اسماعیلی الموتی
جذابیت های سینما برای نوجوانان و جوانان ،
چگونگی ورود و آموزش رشته های مختلف سینما
و بررسی مسائل و مشکلات پیش رو
تحقیق و نگارش : مهدی اسماعیلی الموتی
سوابق هنری : بازیگر ، نویسنده وکارگردان فیلم های کوتاه و نیمه بلند داستانی و مستند
مقدمه :
سینما که از لحاظ تاریخی، دومین وسیله ارتباط جمعی و هفتمین هنر به شمار میرود، اولین وسیله ارتـباطی است که با جان بخشیدن به تصاویر، ویژگی اساسی خود را از رسانه قبلی و رسانههای بعدی متمایز ساخته است و آن «تصویر متحرک» است.این وسیله ارتباط جمعی، با مطبوعات که قرنها پیش از آن پدیـدار گـردیده است و رادیو و تلویزیون که به دنبال آن پدید آمدهاند، تفاوتهای فراوان دارد؛ بهطور کلی سینما یک وسیله ارتباطی و انتشاری تصویری است که برای انسان جـنبه سـرگرمکننده دارد و بیش از آنکه به افزایش مـعلومات و آگـاهیهای او توجه داشته باشد، به پرکردن اوقات فراغت وی میپردازد. البته این بدان معنی نیست که این رسانه، نقش و سهمی در ارتقاء سطح دانایی و آگاهی مـردم نـدارد، بلکه فلسفه وجودی و بیـشترین کـارکرد سینما، کارکرد تفریحی و سرگرمکنندگی است.
بـاید در نظر داشت که سینما از جهات گوناگون فرهنگی در جوامع معاصر مقام مهمی دارد و به اشاعه اندیشهها و توسعه معلومات انـسانی کمک فراوان میکند و چون این رسانه، تصویر و صوت را درهم میآمیزد و از صـنعت و هـنر مـایه میگیرد، تأثیرش در اذهان و نفوس بسیار شدید است.سینما که برآیند واقعیات زندگی، هـنر، تـخیلات و ذهنیات سازندگان آن است، بیش از دیگر وسایل ارتباط جمعی تحت تأثیر خصوصیات فرهنگی مـلی قـرار دارد.
صـنعت سینما، در طول عمر یک صد ساله خود، تغییرات و پیشرفتهای بسیاری داشته است؛ با این حـال سینما، محدودیتهایی را نیز دارا است. به عنوان مثال سینما تنها وسیله ارتباطی است کـه نمیتواند به محیط صـمیمانه کـانون خانوادگی وارد شود و انسان جهت دسترسی به آن باید از خانه خارج شود و برای تماشای آن وقت صرف کند، مگر آنکه از طریق تلویزیون که مهمترین رقیب آن است، مورد استفاده قرار گیرد.
فیلمهای سینمایی رسانه جـدیدی بـودند که در قرن حاضر به وجود آمدند و بهطور فزایندهای بهویژه بعد از جنگ جهانی اول تا نیمه دهه 1920، مـیلیونها خـانواده هر هفته به تماشای فیلم روی میآوردند،که در میان آن مخاطبان، 45 میلیون کودک و نـوجوان زیـر 14 سال نیز وجود داشت و قطعا قابل درک اسـت کـه والدیـن عمیقا درباره تأثیرات بالقوه مضر این فـیلمها نـگران باشند.
تاثیرات شگرف سینما برکودکان ، نوجوانان و جوانان و مسائل پیش روی آنها
فیلمها تأثیراتی مستقیم، آنی و گسترده بر مخاطبین به ویژه نوجوانان و جوانانی که آن ها را میبینند دارنـد. تاثیرات ، عمدتا دارای دو مـحور اسـاسی می باشد: بخش عظیمی از آن مضامین فیلمها، تأثیرات فیلمهای سـینمایی بـر روی نوجوانان؛
و بخش دیگر آن، بـا الهـام از نظریه اسـتفاده و بـهرهمندی و سـایر نظریههایی که مخاطب را «فـعال» در نظر میگیرند، به میزان، نحوه و نوع استفاده و بهرهمندیهای نوجوانان و جوانان از رسانههای تصویری می باشد.
البته عـواملی همچون سن، جنس و میزان رشد جـنسی، مـوقعیت اجـتماعی و اقـتصادی، سـطح تحصیلات و میزان بـهره هـوشی تماشاگر در میزان رفتن به سینما و همچنین نوع و کیفیت انتخاب فیلم موثر می باشد.
نوجوانان و جوانان به دو دلیل مهم به سینما میروند و از فیلمهای روی پرده استقبال میکنند: دلیل اول این است که میخواهند از واقعیات زندگی روزمره بگریزند و دلیل دوم این است که اشتیاق فـراوان دارند تا به این وسیله با آنچه خارج از دنیای محدود ایشان قرارگرفته (زندگی حقیقی روزمره) بیشتر و بهتر آشنا شوند. بههرحال استقبال شگرف نوجوانان و جوانان از سینما، نشانگر جذابیت بسیار این رسـانه تـصویر متحرک برای آن ها بوده و موجب شده تا توجه صاحبنظران و محققان علوم اجتماعی به این پدیده نوظهور و تأثیرات آن بر زندگی نوجوانان وجوانان جلب شود.
از مطالعات مختلف چنین برمیآید که از لحاظ درک عقلی و سنجش عاطفی فیلم سینمایی و اثراتی که سینما در تربیت عقلی-عاطفی و اخلاقی نوجوانان و جوانان دارد، پنج گروه سنی میتوان تشخیص داد که چهارمین گروه آن نوجوانان تـا 15 سـاله هستند. نوجوانی در عین آنکه با توجه به جهان محسوس برونی همراه است مقارن با رشد شخصیت و اشتغال خاطر شخص با زندگی و کشمکشهای درونی خویش است…..
ادامه دارد
مطالعه بیشتر در ماهنامه شماره 25 جلا