توصیه‌ها و راه‌حل‌های اقتصادی در باره کرونا

کرونا یک بحران جهان است و برای این چالشی جهانی، سازمان‌های بزرگ و مشاوران معتبر جهان در حال تولید و ارائه راه‌حل‌ها و توصیه‌های مؤثر و کارا هستند. حجم زیادی از اطلاعات با سرعت فراوان در حال تولید و نشر است و بسیاری از این راه‌حل‌ها به دلیل غیر منتظره و یکسان بودن منشأ مشکل، قابلیت استفاده جهانی دارد.

جمعی از مشاوران مدیریت ایران با همکاری تیم مشاوران شاپرک آبی، توصیه‌ها و راه‌حل‌های منتشر شده توسط معتبرترین سایت‌های مشاوره جهان را در قالب «نشریه همزیستی با کرونا» جمع‌آوری کرده‌اند و با تحلیل و بومی‌سازی این اطلاعات، قصد کمک و همیاری کسب‌و‌کارها برای گذر از این بحران را دارند.

یک ماه قبل از شروع سال نو میلادی، اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در چین تأیید شد. شاید بسیاری از کشورهای دیگر در زمان شروع شیوع این بیماری انتظار نفوذ آن به کشور خود را نداشتند؛ اما در نهایت این ویروس راه خود را به کشورهای دیگر پیدا کرد. ایران هم از این ویروس در امان نماند و در ۲ اسفند ۱۳۹۸ ورود این ویروس به ایران تأیید شد. این ویروس با روند سریع رشد خود تمامی استان‌های ایران را درگیر کرده و تا به امروز (۲۰ فروردین ۱۳۹۹) بیش از ۶۲ هزار نفر در ایران به این بیماری مبتلا شده‌اند.
وضعیت کسب‌وکارها در زمان شیوع ویروس کرونا

اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۸ اتفاقات بسیاری را به خود دید؛ قطعی اینترنت، افزایش تحریم‌ها، بحران نظامی در پی ترور سردار سلیمانی و در نهایت ویروس کرونا. همواره آخرین ماه سال برای کسب‌وکارها پردرآمدترین و پرفروش‌ترین ماه سال است. بسیاری از آن‌ها آماده شروع رونق کار خود بودند که ویروس کرونا را به عنوان آخرین مانع در سال ۱۳۹۸ پیش روی خود دیدند.

با افزایش تعداد مبتلایان و توصیه دولت مبنی بر توقف فعالیت کسب‌وکارهای غیرضروری، بسیاری از کسب‌وکارها دچار زیان و یا توقف فعالیت خود شده‌اند. اما سوال اینجاست که این شرایط تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ کدام یک از کسب‌وکارها در این وضعیت زنده می‌مانند و کدام یک مجبور به توقف فعالیت خود خواهند شد؟ آیا راه‌حلی برای نجات کسب‌وکارها وجود دارد؟

بسیاری از متخصصان پیش‌بینی‌های مختلفی از روند شیوع، توقف و دوران پساکرونا داشته‌اند. قطعاً این ویروس قربانی‌های زیاد خواهد گرف؛ از بیماران تا کسب‌وکارها. کسب‌وکارها باید راهکارها و شیوه‌های مدیریت جدیدی در پیش بگیرند تا بتوانند زنده بمانند و در دوران پساکرونا فعالیت خود را شروع کرده و حتی رشد کنند. این اقدامات می‌توانند زمینه کوچک شدن یک شرکت بزرگ و یا فرصتی عالی برای رشد شرکت‌ها باشد.

اولین قدم این است که بپذیریم در یک بحران قرار داریم و به جای شکایت از این وضعیت، شرایط را با اقدامات مؤثر به نفع خود تغییر دهیم. سپس با مطالعه راه‌حل‌ها و توصیه‌های سازمان‌های بزرگ و مشاوران معتبر جهانی، وضعیت کسب‌وکار خود را شناسایی کنیم و خود را برای عمل به آن‌ها آماده کنیم. توصیه‌های جهانی شاید برای اقتصاد و کسب‌وکارهای ایران کارا نباشد؛ اما می‌توان با مطالعه و بومی‌سازی، آن‌ها را در کسب‌وکارهای ایرانی به کار بست.
نشریه همزیستی با کرونا

به همین منظور جمعی از مشاوران مدیریت ایران، بهترین و به‌روزترین توصیه‌ها و راه‌حل‌ها را از معتبرترین سایت‌های مشاوره جهان جمع‌آوری کرده‌اند و با تحلیل و بومی‌سازی این اطلاعات، مسیر مناسب و پیشنهادی خود را برای گذر کسب‌و‌کارها از این بحران ارائه داده‌اند.

با وجود اینکه فرهنگ اقتصادی کشور ایران با توجه به شرایط سال‌های اخیر با جهان متفاوت است؛ اما مطالعه این مقالات و تحلیل نظریه‌ها، راهکارها و ابزارهای معرفی شده توسط تحلیلگران اقتصادی، مالی و استراتژیست‌های بزرگ جهان از بهترین منابع اطلاعاتی برای مقابله با کرونا است. آگاهی و تسلط به این مطالب برای افزایش اعتماد به نفس در تصمیم‌گیری و همگام شدن با جهان ضروری است.

در طی مطالعه، مشاوران ایرانی ساختار مشابهی را در مقالات و تحلیل‌های جهانی مشاهده کردند. چارچوب اصلی برای تحلیل وضعیت موجود از ۴ بخش اصلی شامل تیم، عملیات، فرآیندهای مالی و دوام کسب‌وکارها تشکیل شده است که می‌توانید چک لیست مورد نیاز برای این چارچوب را در نشریه همزیستی با کرونا مطالعه کنید.

«همزیستی با کرونا» نشریه‌ای منتخب از آخرین مطالب و توصیه‌های منتشر شده شرکت‌های معتبر مشاوره مدیریت جهان با ترجمه و تحلیل تیم مشاوران شاپرک آبی است.
نشریه-همزیستی-با-کرونا

Hide picture