تلاشی بر سبز کردن فرش قرمز

عسل ستایش، مستندساز و نویسنده در یادداشتی به تغییرات اقلیمی و نقش برندهای مطرح دنیا در گرم شدن زمین اشاره کرده است.

عسل ستایش: در سال ٢٠٢٠ حدود ٢۵٠ برند که تعداد قابل ملاحظه ای از آن ها برندهای معروف و شناخته شده ای هستند مانند: شانل،استلا مک کارتنی،آدیداس،نایکی،پرادا، آرمانی،گوچی،شوپارد؛ به جمع فرش سبز پیوستند و توافقنامه مُد پایدار GY را امضاء کردند. این پیمان توسط امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و همچنین مالک گوچی، کرینگ در ماه اگوست به راه افتاد.این پیمان به دنبال پیمان نامه منشور مُد سازمان ملل در دسامبر ٢٠١٨ امضاء شده که در آن ۴٣ برند متعهد شدند که تا سال ٢٠۵٠ انتشار گازهای گل خانه ای خود را به صفر رسانده و همچنین به بازگرداندن تنوع زیستی پرداخته و حفاظت از اقیانوس ها را در برنامه کاری خود به طور قطع عملی کنند. این اقدام جهت کم کردن تأثیرات منفی بر محیط زیست و آگاهی به مردم از طریق سلبریتی ها بر روی فرش قرمزهایی چون اسکار،مت گالا و … بود که از متریالی استفاده کنند که برگشت پذیر به طبیعت و مواد قابل بازیافت به محیط زیست باشد.

موسسه ECO AGE به سرپرستی «لیویا فرث» از طراحان و سلبریتی ها دعوت کرده به فرش سبز به پیوندند و برخی از برندهای مطرح دنیا آن را پذیرفته اند. در مراسم سپتامبر ٢٠١٨ همه سلبریتی ها به فرش سبز و مُد پایدار پیوسته و همه لباس ها از متریال برگشت پذیر به طبیعت و یا مواد بازیافتی بود، استفاده کردند. «اوا کروز» مدیر عامل برنامه جهانی مُد می گوید: هر چند پیشرفت هایی در این زمینه داشته ایم اما همچنان کارهای بیش تری باید انجام شود، چون حدود ۴٠ درصد از اهالی صنعت مُد هیچ تلاشی برای همراه کردن محصولات و مواد اولیه کارخانجات خود با محیط زیست انجام نداده اند. تولید محصولاتی چون چرم،خزها و پارچه های ویسکوز به طور مستقیم با جنگل های بارانی در ارتباط است و همین باعث شده که کارشناسان،دنیای مُد را پُشت آتش سوزی جنگل های آمازون در چند سال اخیر بدانند.

در ادامه به فعالیت مثبت برخی برندها در راستای مُد پایدار توجه کنید:

برند بربری،در دسامبر ٢٠١٩ شوی نیویورک خود را بدون انتشار گازهای گلخانه ای برگزار کرد و همچنین این برند آفری به مشتریانش داد تا با تحویل لباس های قدیمی لباس جدید بگیرند.

برند گوچی،به همراه شرکت اصلی خود کلیه مراحل تولید محصولاتش بدون انتشار هر گونه دی أکسید کربن در آن سال و سال های اخیر بوده است.

برند دیور، از مجموعه خود با کاشت ١٧٠ درخت در پیست اسب دوانی لانگشایم و همچنین کل کالکشنش قابل بازیافت و بدون پلاستیک بود. این برند حدود ده میلیون یورو برای کمک به مقابله با آتش سوزی جنگل ها پرداخت کرده است.

برند میومیو و برند لویی ویتون، از کالکشنی رونمایی کردند که کاملا قابل بازیافت بود و همچنین لویی ویتون چندین میلیون یورو برای احیاء جنگل ها هزینه کرده است.

برند آدیداس و استلا مک کارتنی، از پلاستیک های بازیافت شده اقیانوس ها استفاده کرده و کالکشن خود را رونمایی کردند.

برند پرادا، جنبش دوباره نایلون را راه اندازی کرد که در آن از تورهای ماهی گیری بازیافتی و همچنین پلاستیک های بازیافتی بود رونمایی کرد.

برند آدیداس، از صنعت مُد دایره ای پیروی کرد، سیستمی که قرار است محصولات به صورت مجدد استفاده و یا به طور کامل تجزیه شود و آن ها را بارها و بارها می توان بازیافت و دوباره تولید کرد.

اچ اند ام و گانی به اجاره دادن لباس های خود روی آوردند.

تا به حال فعالیت های گسترده ای در راه مُد پایدار انجام شده؛

مستند «هزینه واقعی» که در رابطه با فست فشن ها ساخته شد و در سراسر دنیا توسط میلیون ها کاربر دیده شد.

جوایز بسیار زیادی به فعالین حوضه مُد و پوشاک که در رابطه با مُد پایدار فعال بودند اهدا شده و همچنین بودجه های زیادی به طراحان برای ارتقاء این حرکت پرداخت شده،تا این چرخه ادامه پیدا کند و صنعتگران به فکر مبارزه با بحران آلودگی آب و هوا باشند و ما هم به عنوان مصرف کننده تولیدکنندگان را تشویق به مُد پایدار کنیم و در آخر دور مصرف گرایی را خط قرمز بکشیم.

منبع خبر:

تلاشی بر سبز کردن فرش قرمز

Hide picture