مدل های ارتباط برنامه های گفتگو محور با مخاطبان – زیر نظر استاد حسین فردرو
مبحث تولید و ضبط برنامه های تلویزیونی گفتگو محور زیر نظر استاد حسین فردرو بمنظور بهره گیری تولید کنندگان وکارگردانان ارشد تنظیم شده است .
قسمت سوم:مدل ارتباطی برنامه های گفتگو محور با مخاطیان
ابزار ها و شیوه ها ی ار تباطی در سال ها ی اخیر دچار تحول سر یعی شده اند. به نظر می رسد گرما ی سفید فناوری اینترنت به طور اساسی نحوه مصرف اطلاعا ت و تعامل ما با یکدیگر را تغییر داده است. در گذشته مردم عاد ی بیشتر اوقا ت فراغت خود را با نشستن رو ی مبل، اغلب همراه با دیگران تلویزیون مشاهده می کردند اما امروزه، آنها به طور فزا ینده ا ی چنین لحظا تی را با نشستن، به طور کلی به تنها یی، در مقا بل رایانه و تلفن همراه در شبکه مجازی تکمیل می نمایند.
با ا ین حال، اشتباه است که بگوییم ا ین پیشرفت ها کاملا جانشین تلویزیون شده است بلکه توانسته موجب تقویت و تجدید ساختار ارتباطات بین افراد شود.به عنوان مثال، بینندگان می توانند نظرا ت خود را در یک پخش تلویز یونی در حین انجام آن به اشتراک بگذارند و در مورد محتوا و تفسیر در زمان واقعی بحث کنند. ما ا ین پدیده را ظهور تماشاچی های آنلاین و ا بزار ها ی اجتماعی برا ی تفسیر، نظر عمومی و بحث در مورد یک پخش تلویز یونی می دانیم.
امروز تماشاگر تلویزیون نمونه ا ی از یک ترکیب رسانه ا ی است، این امر به ویژه در پخش برنامه های سیاسی و مناظره های انتخاباتی هم برا ی محققان رسانه و هم برا ی دست اندرکاران چالش های جدید و فرصت های تازه فراهم می آورد. بررسی ویژگی های مخاطب در حال ظهور در یک محیط پخش برنامه گفتگو محور اهمیت دارد.
گفته اند در بریتانیا از سال 1979 پخش هفتگی یک پانل متشکل از پنج نفر، از جمله سیاستمداران از همه طیف ها
در تلویزیون آغاز شد. ا ین نزدیکی بین حاکمان و مردم ، و ارتباط احزاب و تفسیر دیدگاه ها تا به سؤالا ت موضوعی مطرح شده توسط مخاطبان متشکل از عموم مردم پاسخ دهند امری جدید بود.تعداد بسیار کمی از سیاستمداران در سراسر جهان خود را در معرض چنین نظار ت مستقیم عمومی قرار می دهند.به همین دلیل این برنامه را به پرمخاطب ترین برنامه بحث سیاسی در تلویزیون بریتانیا تبدیل می کند .
بررسی های دهه اول قرن بیست و یکم نشان می دهد که توییتر در زمان پخش برنامه های تلویزیونی زنده موجب ارتباط بیشتر تماشاگران با برنامه های گفتگوی تلویزیونی شده است.تعاملا ت واقعی که در توییتر و ما هیت شبکه شکل گرفته ، تجربه مشترک برنامه سازی تلویزیون با فضای مجازی را نشان می دهد. مخاطبان می توانند دیدگاه های خود را همزمان در مورد موضوعات گفتگوی تلویزیونی منتشر نمایند.برخی کارشناسان حجم ارتباط مردم را با برنامه تلویزیونی “فوق العاده” توصیف کرده اند و گاه بیش از سه برا بر بیشتر از تعداد تماشاگر تلویزیون مخاطبان معمولی را جذب کرده است.
بدین ترتیب ارتباط فضای مجازی با تلویزیون می تواند به شناخت ساختار هویتی مخاطبان کمک نماید و موجب تفسیر و تحلیل بیشتر گفتگو های تلویزیونی شود.این تغییرات خاص نشان دهنده شکل گیری مخاطبان جدید و مشارکت عمومی در رویدادهای رسانه ای شده است. ایجاد الگوی گسترده تری در توسعه ارتباطی رادیو و تلویزیون است که در عین حال تداوم، تغییر و چالش هایی را در بر می گیرد. چالش اصلی پیش رو ی سیاستمداران قرار دارد که آیا می توانند دیدگاه های مختلف مخاطبان را تحمل کرده و پاسخگو باشند.
در برنامه های زنده گفتگو محور تلویزیونی ، مخاطبان می توانند به کمک اینترنت مشارکت سیاسی بیشتری داشته باشند.تأثیری که اینترنت بر تلویزیون دارد یک نوع چالش دموکراسی است و افزایش پوشش برنامه های تلویزیونی در اینترنت می تواند منجر به عدم اعتماد بین سیاستمداران و شهروندان و یا افزایش اعتماد بین آنها شود، و می تواند روابط دنیا ی واقعی را تقویت یا تضعیف نماید و منجر به افزایش یا کا هش سرمایه اجتماعی شود .
در قلب نگرانی ها در مورد تأثیر تلویزیون بر جامعه ، مفهوم مخاطب و نحوه تعامل اعضای آن با سیاست نهفته است. با ترکیب فضای مجازی و تلویزیون این دیدگاه که تلویزیون مانعی برا ی مشارکت فعال بینندگان در سیاست است به چالش کشیده می شود. بسیار ی ازمحققان استدلال کرده اند که نمی توان با مخاطب به عنوان یک موجود منفعل یا همگن برخورد کرد. ا ین چالش در چند جبهه ادامه دارد. تحولا ت ناشی از تکامل فناور ی پخش مزید بر علت بوده است که به بینندگان حق انتخا ب بیشتر ی می دهد و در ا ین فرآ یند فرصت ها ی خلاقانه تر ی را برا ی آنها باز می کند.
این افزا یش انتخا ب تماشاگران منجر به درک ا ین موضوع شده است که برنامه سازی تلویزیونی می تواند حتی از
ژانر هایی کمد ی و طنز هم استفاده نماید و نیاز ی به شکل سنتی خدما ت عمومی یا متمرکز بر اخبار ندارد، بلکه می تواند تغییری به سمت مشارکت و دسترسی بیشتر شهروندان به سیاستمداران شود.شهروندان می توانند بصورت مستقیم در برنامه تلویزیونی مشارکت نمایند و نقش آنان افزایش یابد.دیگر مخاطبان منفعل نیستند و مشارکت آنها افزایش قابل توجهی می یابد.
این درک در حال تکامل از تلویزیون و نقش آن در زندگی سیاسی با سایر تحولا ت بسیار مهم در ا بزار ها ی ارتباطی، به ویژه توسعه و گستر ش ا ینترنت همزمان شده است. محققان خوانش ها ی متفاوتی از تأ ثیر ا ین امر ارائه کرده اند. برخی امیدوارند که ارتباط اینترنت و برنامه های تلویزیونی ، نهاد ها ی سنتی دموکراسی مانند انتخا با ت و احزا ب را احیا کند .گرو هی از محققان نیز معتقدند با ظهور فضای مجازی ، ترتیبا ت نهاد ی و توزیع قدر ت کمی تغییر خوا هد کرد و ا ینترنت تغییراتی را در ما هیت مشارکت مردم ایجاد می نماید وبرنامه های تلویزیونی را ملزم به بازنگری ارتباطی با مخاطبان می نماید.
در هر صورت ارتباط برنامه های گفتگو محور با مخاطبان از طریق اینترنت به شکل گیری ارتباط قوی تر مخاطبان با برنامه سازی می شود و همراه با چالش ها و فرصت های جدید است. این شناخت به ما کمک می کند تفاوت مخاطب منفعل با مخاطب فعال را درک کنیم. اخبار و برنامه های مستند معمولا و بندرت دارای تعامل پایدار با مخاطبان هستند و ارتباط یک سویه موجب انفعال تماشاگران می شود و تماشاگران به سراغ انتخاب برنامه های متنوع در دیگر شبکه های ارتباطی می روند. برنامه های گفتگو محور می توانند از فرصت های ارتباطی نوین برای شکل دادن به مخاطب فعال بهره گیری نمایند و این نیازمند درک اهمیت ارتباط تلویزیون با فضای مجازی و قدرت ارتباطی آن است.
این موضوع به تداوم مهم عصر پخش و تلویزیون در عصر رسانه ها ی جدید، به ویژه بقای تلویز یون رویداد اشاره دارد. به آمیختن زمان ها در رسانه، به شکل گیری کانال های ارتباطی و انتخا ب بیننده/ فعال و ایجاد یک کلاژ زمانی و مخلوطی از آن منجر شده است.
« تلویز یون رویداد » بینندگان را به توجه به رویداد ها ی رو ی صفحه و افزودن اطلاعا ت جدید و درگیر شدن آنها به موضوع دعوت می نماید. بحث بین محققان در مورد مخاطب تغییر اساسی در ماهیت مصرف رسانه در شرایط جدید است. در عصر همگرایی رسانه ها، از جمله شبکه ها ی اجتماعی، پخش ویدئو، این تصور که تلویزیون مترادف با انفعال است، قا بل قبول نیست و نیازمند بازنگر ی ارتباطی است. امکان ارتباط مستقیم شهروندان با سیاستمداران در استودیو و مشارکت و یادگیری اطلاعا ت جدید و شرکت در بحث مهم ترین شوا هد برای متمایز نمودن برنامه های گفتگو محور است.مشکل سازترین مسئله نهادینه سازی رسمی این نوع ارتباط برا ی رهبران سیاسی و احزا ب . مدیران رسانه برای درک افکار عمومی در سرایط نوین ارتباطی است ، ز یرا مدلی بسیار متفاوت از مشارکت مخاطب در برنامه ها ی گفتگو محور ایجاد می نماید .
برای مطالعه بیشتر در خصوص تعامل مخاطبین با برنامه های گفتگوی تلویزیونی می توانید فایل مربوط به برنامه های گفتگوی تلویزیونی در روسیه را دانلود نمایید:
مطالعه برنامه های گفتگو محور تلویزیونی در روسیه
تنظیم از : سایت فکروری
Fekrvarzi.ir