بادبانی در بازی های المپیک تابستانی 2024 پاریس

نویسنده دکتر خسرو ابراهیمی نیا

سرپرست فدراسیون بادبانی

مسابقات بین المللی قایقرانی در سال ۱۸۵۱ آغاز شد، زمانی که اعضای باشگاه قایقرانی نیویورک تصمیم گرفتند در مسابقه ای در انگلستان شرکت کنند. آن ها برای رقابت، یک کشتی بادبانی ۱۰۱ فوتی به نام آمریکا ساختند، به انگلستان رفتند و برنده جامی به نام جام صد گینه شدند. سپس این جام به یاد اولین مسابقه بین المللی قایقرانی به جام آمریکا تغییر نام داد.

مروری کوتاه بر قوانین

قایقرانی شامل حرکت قایق تنها با مهار نیروی باد است. تسلط بر شرایط همواره در حال تغییر نیازمند مهارت و تجربه بالا از سوی ورزش کاران است. در مسابقات المپیک، قوانین فدراسیون بین المللی قایقرانی، قایقرانی جهانی، اعمال می شود. رقابت ها از مسابقات قایق رانی تشکیل شده است که در آن دو قایق هم اندازه در یک مسیر متفاوت مسابقه می دهند.

در بازی‌های توکیو ده رویداد از جمله موج سواری، ترکیبی Nacra 17 Foiling، 49ers و 470 برگزار شد. رشته‌های مختلف قایقرانی دائماً در حال تغییر هستند و قایق‌هایی که مجاز به رقابت هستند به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به طور فزاینده‌ای کوچک و سبک وزن باشند و تقاضاهای بیشتری را برای هر دو ایجاد کنند. ظرفیت های ورزشی و فنی ملوانان. دو رویداد جدید برای اولین بار در بازی های المپیک 2024 برگزار می شود: موج سواری – آی کیو فویل و کایت برد.

آرم بادبانی در المپیک 2024 پاریس

زمان تماشای قایقرانی در المپیک 2024 پاریس

در طول بازی‌های المپیک 2024 پاریس، کشتی‌هایی با هر شکل و اندازه در مسابقات قایقرانی از یکشنبه، 28 ژوئیه تا پنجشنبه، 8 آگوست، در آب‌های مارسی مسابقه خواهند داد.

هر روز مسابقه قایقرانی المپیک از ساعت 5:00 صبح به وقت شرقی آغاز می شود و قرار است در ساعت 13:00 به پایان برسد.

 

مکان های برگزاری

آب‌های مدیترانه‌ای که در نزدیکی سواحل مارسی قرار دارند، به عنوان محل آزمایش تیم‌های دریایی از سراسر جهان در طول بازی‌های المپیک 2024 خواهد بود. شرکت کنندگان از Roucas-Blanc Marina حرکت خواهند کرد در حالی که تماشاگران فرصتی خواهند داشت تا از سکوهای موقت ساخته شده در بزرگراهی مرتفع و مشرف به دریا، مناظر تماشایی مسابقات را تماشا کنند.

مسابقات قایقرانی در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ قرار است از ۲۸ جولای تا ۸ اوت در مارسی مارینا برگزار شود. تعداد ملوانانی که در ده کلاس مختلف در این بازی ها شرکت می کنند از 350 به 330 نفر کاهش یافته است، با توزیع برابر بین مردان و زنان. علاوه بر این، چندین تغییر مهم در برنامه قایقرانی برای پاریس 2024 ایجاد شده است تا برابری جنسیتی و تنوع گسترده در بین ملت‌ها در روند انتخابی تقویت شود.

تغییرات تجهیزات و رویداد

ILCA 7 ، ILCA 6 ، 470 ، Nacra 17 ،  er 49  و   erFX  49 همگی برای سال 2024 باز می گردند.

RS:X  با   IQFoil هم در بخش مردان و هم در بخش زنان جایگزین شده است

بر این اساس کلاس RS:X, Laser  و  49ERدر بخش مردان، , Laser Radial RS:X   و 49ER  در بخش بانوان   Nacra ۱۷ foiling و  در بخش میکس ۷ کلاس رقابتی هستند که به قوت خود باقی هستند.

اما با حذف FINN از کلاس‌های رقابتی المپیک در بخش مردان، کلاس ۴۷۰ که پیش از این به طور مجزا در بخش بانوان و مردان برگزار می‌شد، در المپیک پاریس به صورت میکس انجام می‌شود.

کلاس Kiteboarding نیز به کلاس‌های المپیک افزوده شده البته به صورت میکس برگزار خواهد شد.

 

بحث انتخاب رویدادها

رویدادها دوباره در صدر دستور کار قرار گرفتند، و کایت بوردینگ، موج سواری، کیل قایق، مسابقه مسابقه و مسابقات دریایی که همگی به دنبال حضور در این بازی ها بودند. قایقرانی رویکرد معرفی تعدادی رویداد ترکیبی جدید را برای حفظ تعادل جنسیتی و نمایش هرچه بیشتر رشته‌های ممکن در پیش گرفت. قایق‌های دو نفره  Nacra 17  470 ، که هنوز در فراساحل انتخاب نشده‌اند، قرار بود مخلوط شوند. علاوه بر این و بحث ‌برانگیزتر، Kiteboards  یک نفره قرار بود یک رویداد دو نفره با جنسیت مختلط باشد.

با این حال، کمیته بین المللی المپیک نگرانی هایی در مورد فراساحل مختلط داشت، این یک فرمت جسورانه بود که شامل مسابقاتی بود که طی روزهایی اتفاق می افتاد که قبلاً در المپیک انجام نشده بود. فرانسه همچنین با کشتی های Solitaire du Figaro و Vendee Globe کشوری پیشرو در قایقرانی دور از ساحل است، بنابراین مایل به برگزاری این رویداد بودند.

زمانی که  کمیته بین المللی المپیک رویدادهای World Sailing را به جای پذیرش توصیه آنها برای بررسی قرار داد، آنها تصمیم می گیرند به حمایت از انتخاب اولیه خود ادامه دهند و بیان کنند: “رویداد دریایی مختلط به طور دموکراتیک توسط اعضای ما انتخاب شد و اولین رویداد ما برای پاریس 2024 باقی می ماند. این را برای IOC روشن کرد و به این کار ادامه خواهد داد. پس از آن در صورتی که کمیته بین المللی المپیک پیشنهاد خود را تایید نکند، احتمال عدم پذیرش آن وجود دارد.

شرایط جدید

دوره مقدماتی از مسابقات جهانی قایقرانی 2023 در لاهه هلند آغاز می شود، جایی که 107 مکان ، حدود چهل درصد از کل سهمیه، به بالاترین رتبه های کمیته ملی المپیک در ده کلاس مختلف قایقرانی تعلق می گیرد. در هر یک از مسابقات جهانی  ILCA 7  مردان و زنان ILCA 6 در سال 2024، هفت مکان برای ملوانانی توزیع خواهد شد که نماینده های کمیته ملی المپیک دارای بالاترین امتیاز و فاقد شرایط قبلی هستند. هر رویداد انتخابی قاره ای ILCA به استثنای آسیا که یک سهمیه در بازی های آسیایی 2023 چین و دو سهمیه در مسابقات انتخابی المپیک آسیایی در تایلند اعطا می کند، دو سهمیه اعطا می کند.

باقیمانده کل سهمیه به ملوانان واجد شرایط از طریق مسابقات رگاتای آخرین شانس 2024 در هیرس فرانسه ( در مجموع 39 قایق) و به عنوان بخشی از برنامه کشورهای نوظهور قایقرانی جهان (دو قایق برای هر جنسیت در موج سواری و قایق) به ملوانان واجد شرایط نسبت داده می شود. . چهار مکان سهمیه (دو نفر در هر جنسیت) حق دارند NOCs در ILCA 7 مردان و ILCA 6 زنان تحت کمیسیون سه جانبه رقابت کنند.

فرانسه به عنوان کشور میزبان یک سهمیه در هر ده کلاس قایقرانی برای خود اختصاص می دهد.

قایقرانان چگونه به بازی های المپیک راه پیدا می کنند؟

۳۳۰ سهمیه برای قایقرانی در پاریس ۲۰۲۴ وجود دارد که در ۱۰ رویداد توزیع شده است. هر کمیته ملی المپیک می تواند تا ۱۴ سهمیه کسب کند، اما در هر رویداد تنها یک قایق.

قایق ها بادبانی در المپیک:

ILCA 7 :  دکل لیزری استاندارد است و از سال 1996 به عنوان قایق تک دست مردان المپیک مورد استفاده قرار گرفته است. طرح اصلی لیزر توسط بروس کربی و ایان بروس کانادایی در سال 1969 پیشگام شد.

ILCA 6 : یک دکل شعاعی لیزری است که از سال 2008 به عنوان قایق یک دست زنان المپیک استفاده می شود. ILCA 6 دارای بدنه فایبرگلاس مشابه ILCA 7 است، اما با دکل کمی کوتاه تر و انعطاف پذیرتر و 18٪ مساحت بادبان کمتر.

470 :  نام خود را از طول بدنه آن گرفته است که 470 سانتی متر یا 4.7 متر است. این قایق‌ها با بادبان اصلی، بازویی و چرخنده نصب می‌شوند. برخلاف ILCA 6 و 7، 470 با ذوزنقه در سطح المپیک حرکت می کند. 470 از سال 1976 مونترال، زمانی که کلاس آزاد بود، یک کلاس المپیک بوده است. در سال 1988 به دو کلاس مردانه و زنانه تقسیم شد. در پاریس 2024، فقط به عنوان یک رویداد مختلط رقابت خواهد شد.

اسکیف ها  Skiffs در المپیک:

نام er 49:  از این واقعیت گرفته شده است که بدنه آن 4.99 متر طول دارد. با سه بادبان ساخته شده است: یک بادبان اصلی، یک بازو و یک چرخنده نامتقارن. Er 49 از سال 2000 قایق کلاس المپیک بوده است.

erFX 49 :  یک نسخه بازطراحی شده از er 49 است که برای تناسب بهتر با وزن خدمه تمام زن ساخته شده است. اولین بار به عنوان اسکیف دو دست زنان برای ریو 2016 انتخاب شد.

کلاس ها

برنامه مسابقات

مسابقات سری S مسابقه مدال MR  ( 10امتیاز دوگانه برتر)

برنامه

اصطلاحات کلیدی قایق رانی

قایقرانی یکی از آن ورزش هایی است که به نظر می رسد ورزش کاران و هواداران به زبان دیگری صحبت می کنند. اگر می خواهید یک مسابقه را دنبال کنید، چند شرط اساسی برای دانستن وجود دارد:

استوک در اتو Stuck in irons   

این یک اصطلاح قایق رانی است به این معنی که کمان قایق مستقیما به سمت باد نشانه گرفته می شود و بنابراین باد نمی تواند به حرکت قایق به سمت جلو کمک کند.

” مانور Tacking”

Tacking یک مانور قایق رانی است که در آن قایق ها در باد می چرخند. این بدان معناست که جهت وزش باد از یک سمت قایق به سمت دیگر تغییر می کند. همچنین گاهی اوقات به آن “در حال آمدن” نیز گفته می شود. در هنگام بالا رفتن از باد، قایق ها باید در یک الگوی زیگ زاگ حرکت کنند و هر بار برای تغییر جهت، ضربه بزنند تا از “گیر کردن در آهن ها” جلوگیری شود.

Gybing/Jibing

جیرینگ یا جیرینگ یک مانور قایق رانی است که در آن یک قایق پشت خود (پشت قایق)را از طریق باد می چرخاند و باعث می شود که بوم (واقع در پایین حلزون اصلی)از یک طرف قایق به طرف دیگر تاب بخورد. جیرینگ مانور سخت تر و خطرناک تری نسبت به جیرینگ است. در مسابقه دادن یک مسیر مثلثی، جیبه اغلب موثرترین راه برای دور زدن یک شناور است.

Hiking

در قایقرانی، پیاده روی به این معنی نیست که کوله پشتی خود را ببندید و چکمه های خود را برای یک روز در مسیرها ببندید. برای ملوانان، پیاده روی به خم شدن تا جایی که ممکن است به سمت باد قایق (باد به معنای جهتی است که باد از آن می آید)به منظور جلوگیری از واژگون شدن قایق (واژگون شدن)اشاره دارد.

Trapeze

در قایق رانی، ذوزنقه سیمی است که از بالای دکل به قلاب مهار ملوان در نزدیکی سطح کمر متصل می شود. این سیستم به خدمه اجازه می دهد تا بیشتر به بیرون از قایق خم شوند. مانند پیاده روی، هدف از استفاده از ذوزنقه کمک به جلوگیری از واژگون شدن قایق است در حالی که اجازه می دهد بادبان به طور محکم کشیده شود تا سرعت به حداکثر برسد. برخی قایق ها تنها یک ذوزنقه دارند، بنابراین فقط خدمه از آن استفاده می کنند، اما در مورد ۴۹ er، هم خدمه و هم ناخدا از ذوزنقه استفاده می کنند.

Heel

پاشنه قایق به میزان خم شدن قایق به یک طرف در پاسخ به نیروی باد به بادبان ها اشاره دارد. خدمه به منظور کنترل پاشنه قایق و جلوگیری از واژگون شدن آن، پیاده روی یا تله سواری می کنند.

اعتراض

در قایق رانی، اعتراض به ادعای یک قایق است که قایق دیگر قانون را نقض کرده است. اعتراض می تواند توسط طرف مجرم که تعداد مشخصی از چرخش های جریمه را انجام می دهد، بسته به جرم حل شود. در صورتی که طرف متعاهد در جریان این حادثه قرار نگیرد، در جلسه ای خارج از آب در مورد این ادعا تصمیم گیری می شود.

آسیب های قایقرانی بادبانی

Hide picture