اوقات فراغت نوجوانان – آذر عبدالهی
اوقات فراغت نوجوانان
آذر عبدالهی
مفهوم فراغت در مقابل کار قرار می گیرد .به طوری که کار فعالیت خاصی است که با هدف مشخص درطول زمان انجام می شود در حالیکه فراغت وقت آزادی است که فرد به فعالیت خاصی مشغول نیست البته وقتی در تعریف کار از فعالیت و هدف مشخص صحبت می کنیم به این معنی نیست که فعالیت های اوقات فراغت نامشخص وبدون هدف است بلکه به این معنی است که درجه آزادی بیشتری دارد و مهمترین مشکل این است که نوجوان نمی تواند برای خود برنامه ریزی کند در حقیقت توانایی برنامه ریزی برای اوقات فراغت یک مهارت سطح بالا است که دارای عوامل درونی وبیرونی است .
به طور کلی اوقاتی که این دوخصیصه یعنی آزادی و لذت بخشی را داشته باشد اوقات فراغت است و از کوچکترین زمان شروع و تا بزرگترین زمان را شامل می شود برای مثال یک زنگ تفریح مدرسه .
ممکن است یک نوجوان اوقات خود را خوب نشناسد و حتی ممکن است والدین هم ندانند .
اگر دانش آموز برنامه ریزی داشته باشد راحت می تواند از این اوقات در آینده بطور خودکار استفاده کند و در نتیجه به عنوان یک مهارت به کمکش می آید تا مسایل خود را حل کند .
برنامه ریزی به معنی تدارک ذهنی است یعنی ما در ذهن خود یک سری کارها را مرتب می کنیم . باید توجه داشته باشیم برنامه ریزی منطبق با واقعیت در نوجوان رغبت بیشتری بوجود می آورد . اگر دانش آموز برنامه ریزی داشته باشد راحت تر می تواند از این اوقات در آینده به طور خودکار استفاده کند و در نتیجه به عنوان یک مهارت به کمکش بیاید تا بتواند مسایل خود را حل کند .
جامعه به واسطه ی نهادها و موسسات خود در چهارچوب فرهنگ و هنجارها باید بتواند مجموعه ای متنوع از فعالیت ها را برای مردم تعریف کند و همچنین مسایل و امکانات لازم را در اختیار آنان قرار دهد تا هرفردی بتواند آنچه را می خواهد انتخاب کند .لذا اینکه چه فعالیتی باید انجام شود بستگی به فرصت ها و امکانات جامعه از یک طرف و ویژگیهای نوجوان از طرف دیگر دارد .
دریک جامعه منظم و مدرن امکانات لازم وجود دارد و به طور منظم برنامه ریزی برای نوجوانان در نظر گرفته می شود و نگرانی برای والدین وجود ندارد . والدین می توانند با توجه به جامعه خود این نیاز نوجوان خود را درنظر داشته باشند و با شناخت و اهمیت دادن به اوقات فراغت فرزند خود با تحقیق و برنامه ر یزی به سمت بهتری هدایت کنند و توجه داشته باشند فعالیت هایی را در نظر بگیرند که مطابق با علاقه نوجوان و مفید و موثر برای آنان باشد .
درتدارک فعالیت های اوقات فراغت باید طوری عمل کنند که منجر به توسعه همه جانبه ظرفیت های شخصیتی, عاطفی ,شناختی و اجتماعی گردد .در مجموعه سلامت جسمانی , استقلال , روحیه همکاری , مشارکت ,اعتماد به نفس , احساس مسئولیت ,خلاقیت و نشاط می تواند از عواقب فعالیت های خوب اوقات فراغت باشد .
azarabdollahi90@gmail.com
azarabdolahi@