اصول تربیتی مدرن – محمد سجاد نوروزیان
اصول تربیتی مدرن
از محمد سجاد نوروزیان
اصل یکم
آنچه میخواهید کودک انجام دهد،
خودتان به صورت منظم و پیوسته
انجام دهید!
کودک حتماً از رفتار شما میآموزد.
اصل دوم
نجّار و آهنگر نیستید
که هر چه خواستید از کودک بسازید؛
باغبان هستید.
و فقط باید استعداد کودک را
پرورش دهید.
قرار نیست درخت سیب،
به دلیل زحمت باغبان، گردو بدهد!
اصل سوم
سؤالات خیلی خندهدار کودک را،
به هیچ وجه مسخره نکنید!
با آرامش، متانت و در نهایت احترام،
انگار رییستان سؤالی پرسیده است،
به آنها پاسخ دهید.
سؤال کردن،
اصلیترین ابزار شناخت کودک است.
اصل چهارم
به کودک وعدهی دروغ ندهید!
و اگر حرفی زدید، پای حرفتان بمانید.
ممکن است کودک به روی شما نیاورد،
اما نزد او بیاعتبار شدهاید؛
و کمکم دیگر به حرفتان گوش نمیکند!
فقط حرفی را بزنید،
که میتوانید عمل کنید.
اصل پنجم
همهی مشکلات کودک را حل نکنید.
بگذارید تا بخشی از نیازهایش را
خودش برآورده کند.
قرار نیست در تمام زندگی
شما حلالمسائل او باشید.
دست و پنجه نرم کردن با مشکلات
از کودکی شروع میشود.
اصل ششم
موقع صحبت با کودک
از کلمات ساده استفاده کنید.
جملات کوتاه انتخاب کنید.
از تکرار بپرهیزید.
مهربان، ولی قاطع حرف بزنید.
خشم کلام را کنترل کنید.
و موقع صحبت، به او نگاه کنید.
اصل هفتم
در مهمانیها و دورهمیها
جای کودک، سلام نکنید.
جای کودک، پاسخ ندهید.
جای کودک، تشکر نکنید.
کلاً جای کودک، هیچ کاری نکنید!
خودتان کار ِدرست را انجام دهید،
کودک رفتار درست را از شما میآموزد.
اصل هشتم
همواره به خاطر داشته باش که کودک
به روشهای مختلف فکر میکند،
احساس میکند،
و کارها را انجام میدهد.
و این ممکن است تو را ناامید و گیج کند.
پس لطفاً انتظاری که از بزرگسال داری،
از کودک نداشته باش!
اصل نهم
به هیچ وجه
و در هیچ صورتی
هیچ کودکی را
با دیگران مقایسه نکن!
و مقایسه نکن!
و مقایسه نکن!
اصل دهم
وقتی کودک به شما پیشنهاد میکند
با او بازی کنید یا تلویزیون تماشا کنید،
و شما فرصت این کار را دارید،
مشتاقانه او را همراهی کنید؛
در این صورت،
از شما حرفشنوی بیشتری خواهد داشت.
اصل یازدهم
بگذار کودک با آدمهای متنوع مواجه شود.
نژادهای مختلف و شرایط روحی متفاوت را
به او نشان بده و به او بیاموز که
نه تنها متفاوت بودن اشکال ندارد،
بلکه باید از تفاوتها تجلیل کرد
و همین تنوع است
که باعث زیبایی زندگی میشود.
اصل دوازدهم
در فعالیتهای روتین خانوادگی،
تنوع ایجاد کن.
برای خوردن نهار یا شام
موقعیتهای مختلف را انتخاب کن.
از کودک بپرس: “امروز کجا نهار بخوریم؟”
به پیشنهادش عمل کن.
و از خوشحالی او، لذت ببر!
اصل سیزدهم
در کارهای روزانهی خانه
نقش مشخص و واقعی,
متناسب با تواناییهای کودک
برای او در نظر بگیر.
هم سرگرم میشود، هم آموزش میبیند
و هم احساس مفید بودن میکند.
اینگونه برای زندگی آماده خواهد شد.
اصل چهاردهم
یک گلدان با رنگ دلخواه کودک
تهیه کن.
مراقبت و نگهداری از آن را
به کودک بیاموز!
در این مسیر او را همراهی کن.
و از ترکیب معجزهی رشد گیاه
و معجزهی رشد کودک لذت ببر.
اصل پانزدهم
یک موقعیت را در خانه انتخاب کن.
گفتگوهای جدی با کودک را
در آنجا انجام بده.
بعد از مدتی،
اگر کودک موضوع مهمی داشته باشد،
تو را به آن مکان فرا میخواند!
و آنگاه خودت گفتگو را آغاز کن.
اصل شانزدهم
در تصمیمگیریهای خانواده
نظر کودک را بپرس؛
وقتی نظرش را مطرح کرد،
از او سؤال کن و او را به چالش بکش؛
و اجازه بده از دیدگاهش دفاع کند.
مشارکت کودک در خانه،
از تکنیکهای ارتقای اعتمادبهنفس است.
اصل هفدهم
به جای آموزشهای رسمی
دو ابزار خیلی بهتر پیشنهاد میکنم:
قصه و بازی!
روی همینها تمرکز کن:
بازیهای سازماننیافته
و قصهگویی!
آیندهی کودک، تضمین خواهد شد.
اصل هجدهم
هر روز زمانی را
برای گفتگو با کودک اختصاص بده.
از خاطرات دوران کودکی خودت بگو.
از روزهای تولد کودک بگو.
از همسرت خاطراتی تعریف کن.
از روزهای مدرسه، تعریف کن.
کودک هم میآموزد با تو صحبت کند.
اصل نوزدهم
قبل از انجام کارهای خانوادگی
مثل مهمانی رفتن، مرتب کردن خانه و …
برنامه را به کودک اعلام کن؛ مثلا:
“ساعت ۳ تا ۵ خونه رو مرتب میکنیم
و بعد هر کسی میره سراغ کار خودش.”
وقتی برای کودک شخصیت قائل میشوی،
او احساس مسؤولیت بیشتری میکند.
اصل بیستم
این دو کلمه را زیاد استفاده کن:
لطفا
متشکرم
اگر کودک این عباراتها را زیاد بشنود،
دیگر لازم نیست
همه جا به کودک یادآوری کنی:
“تشکر کردی؟”
ادامه دارد
170 اصل بزودی در ماهنامه جلا – نیاز اندیشه روز منتشر می شود